33 930 B Jaarverslag en slotwet Gemeentefonds 2013

Nr. 3 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en dus ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2013 te wijzigen.

Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie toegelicht.

Wetsartikel 3 (verplichtingenbedrag als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Fvw)

Als gevolg van artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet (Fvw) juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet (IFvw), hebben de gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen is opgenomen.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

De Staatssecretaris van Financiën, E.D. Wiebes

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Onderdeel uitgaven, verplichtingen en ontvangsten

Uitgaven

In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing gegeven van de totstandkoming van het uitgavenbedrag van het gemeentefonds. Ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2013 is het uitgavenbedrag van het gemeentefonds met € 42.903.000 gewijzigd. De in de tabel weergegeven mutaties worden onder de tabel nader verklaard.

Tabel 1: Totstandkoming uitgavenbedrag gemeentefonds (x € 1.000)

Stand uitgavenbedrag vastgestelde begroting 2013

 

17.963.120

Stand uitgavenbedrag 1e suppletoire begroting 2013

 

17.889.265

Stand uitgavenbedrag 2e suppletoire begroting 2013

 

17.945.890

     

Voorgestelde mutaties bij slotwet 2013:

   

1) Troonswisseling

– 200

 

2) Kosten onderzoek vrouwenopvang

52

 

3) Spoorwegverbinding Roosendaal (decentralisatie-uitkering)

5.000

 

4) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet

– 1.300

 

5) Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2013

0

 

6) Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2013

– 5.084

 

7) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2013

45.309

 

8) Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012

6

 

9) Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012

– 880

 
     

Totaal mutaties bij slotwet

 

42.903

Stand uitgavenbedrag slotwet begroting 2013

 

17.988.793

Waarvan uitgavenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet

 

1.593

Waarvan uitgavenbedrag Kosten Waarderingskamer

 

2.148

Waarvan uitgavenbedrag Budget A+O-fonds

 

6.239

Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan VNG

 

6.692

Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage gemeenten inzake KING

 

7.464

Waarvan uitgavenbedrag Algemene uitkeringen c.a.

 

15.089.649

Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkeringen

 

1.567.477

Waarvan uitgavenbedrag Decentralisatie-uitkeringen

 

1.307.531

De wijziging van het uitgavenbedrag is het saldo van een aantal mutaties:

1) Troonswisseling

Ten behoeve van de festiviteiten in verband met de abdicatie wordt ten laste van 2013 een bedrag van € 200.000 uitgenomen uit het gemeentefonds ten behoeve van de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging.

2) Kosten onderzoek vrouwenopvang

Dit betreft de kosten voor onderzoek naar de decentralisatie van vrouwenopvang.

3) Spoorwegverbinding Roosendaal (decentralisatie-uitkering)

Het kabinet stelt eenmalig € 5 miljoen beschikbaar voor zelfredzaamheid en hulpverlening door gemeenten langs het spoortraject Roosendaal – Moerdijk (Halderberge, Moerdijk en Roosendaal). Hiermee worden de risico’s in het dichtbevolkte gebied op de Brabantroute fors verlaagd. De gemeente Roosendaal neemt de coördinatie op zich.

4) Realisatie kosten Financiële-verhoudingswet

Het gerealiseerde bedrag komt door de slotwetmutatie € – 1.300.000 (negatief) lager uit dan na de stand 2de suppletoire begroting 2013 werd geraamd. Dit komt doordat niet alle onderzoeken die voor 2013 gepland waren, daadwerkelijk in 2013 zijn uitgevoerd. De realisatie voor de post kosten Financiële-verhoudingswet komt hiermee op € 1.593.000. Het bedrag zal gedeeltelijk alsnog in 2014 tot besteding komen. Daarom zullen de uitgaven «kosten Financiële verhoudingswet» bij 1ste suppletoire begroting 2014 met een bedrag van € 1.000.000 opwaarts worden bijgesteld, conform de bestaande afspraken hierover met het Ministerie van Financiën. Deze mutatie bij 1ste suppletoire begroting 2014 heeft dus nog betrekking op een onderuitputting van het begrotingsjaar 2013.

5 en 6) Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2013 en integratie-uitkeringen 2013

Het blijkt dat er in totaal lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij 2de suppletoire begroting 2013 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 0 bij de integratie-uitkeringen en € – 5.084.000 (negatief) bij de decentralisatie-uitkeringen. In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van deze bedragen. Deze onderdelen zullen bij 1ste suppletoire begroting 2014 in totaal opwaarts worden bijgesteld. Deze mutaties in de uitgaven bij 1ste suppletoire begroting 2014 hebben dus nog betrekking op het begrotingsjaar 2013.

Tabel 2: Specificatie Integratie- en decentralisatie-uitkeringen 2013 (x € 1.000)
 

Budget na NJN

Slotwet

Budget totaal

Uitgegeven

Verschil

Integratie-uitkeringen

         

Correctie waterschapswegen (knelpunten verdeelproblematiek)

3.120

 

3.120

3.120

0

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012

– 6

6

0

 

0

WMO

1.561.182

 

1.561.182

1.561.182

0

WUW-middelen

3.175

 

3.175

3.175

0

TOTAAl IU

1.567.471

6

1.567.477

1.567.477

0

Decentralisatie-uitkeringen

         

Bedrijventerreinen

855

 

855

855

0

Beeldende kunst en vormgeving

13.500

 

13.500

13.500

0

Bestaand Rotterdams gebied

2.527

 

2.527

2.527

0

Bodemsanering

27.852

 

27.852

27.853

1

Buurtsportcoaches

55.212

 

55.212

55.212

0

Centra voor Jeugd en Gezin

383.137

 

383.137

383.137

0

Eigen kracht

900

 

900

900

0

ESF-Programma

3.500

 

3.500

3.500

0

Gezond in de stad

5.023

 

5.023

5.023

0

Green Deal

3.142

 

3.142

3.142

0

Inburgering

20.000

 

20.000

20.000

0

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing

152.852

 

152.852

152.851

– 1

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg

39.750

 

39.750

39.750

0

Jeugd

25.580

 

25.580

25.500

– 80

Jeugdwerkloosheid

24.500

 

24.500

24.497

– 3

Kwaliteitssprong Zuid

1.400

 

1.400

1.400

0

LHBT emancipatiebeleid

1.140

 

1.140

1.140

0

Maatschappelijke opvang

300.538

 

300.538

300.538

0

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

39.841

 

39.841

39.841

0

Quick Wins Binnenhavens

4.643

 

4.643

4.643

0

Spoorse doorsnijdingen

23.614

 

23.614

23.614

0

Spoorwegverbinding Roosendaal

0

5.000

5.000

0

– 5.000

Sterke regio's

5.900

 

5.900

5.900

0

Veiligheidshuizen

7.700

 

7.700

7.699

– 1

Versterking peuterspeelzaalwerk

35.000

 

35.000

35.000

0

Vrouwenopvang

107.959

 

107.959

107.959

0

Vsv-programmagelden RMC-regio's G4

6.700

 

6.700

6.700

0

We Can Young

300

 

300

300

0

Werkgeversdienstverlening

4.550

 

4.550

4.550

0

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012

880

– 880

0

 

0

Zichtbare Schakel

10.000

 

10.000

10.000

0

TOTAAL DU

1.308.495

4.120

1.312.615

1.307.531

– 5.084

TOTAAL

2.875.966

4.126

2.880.092

2.875.008

– 5.084

7) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2013

De uitbetalingen aan gemeenten in 2013 blijken hoger te zijn dan bij de 2de suppletoire begroting 2013 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 45.309.000 (positief).

De reden van het verschil ligt in het feit dat zolang de uitkeringsfactor1 niet definitief is de omvang van betalingen aan de gemeenten kan afwijken ten opzichte van wat in de begroting vermeld staat. De oorzaak ligt bij het verschil tussen raming van de verdeelmaatstaven voor de bepaling van voorlopige uitkeringsfactor en de verdeelmaatstaven die bij de betalingen worden gebruikt. Indien bij de betalingen de definitieve verdeelmaatstaven niet beschikbaar zijn, worden de gegevens van het vorige jaar gebruikt. Op het moment dat de definitieve gegevens beschikbaar komen, kan het gat tussen begroting en uitbetaling gedicht worden door de uitkeringsfactor aan te passen. Het onderdeel wijziging betalingsverloop algemene uitkering zal bij 1ste suppletoire begroting 2014 dan ook met dit bedrag neerwaarts worden bijgesteld. Deze mutatie bij 1ste suppletoire begroting 2014 heeft dus nog betrekking op het begrotingsjaar 2013.

8 en 9) Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012 en decentralisatie-uitkeringen 2012

Dit betreft een technische correctie als gevolg van het afboeken van oude openstaande verplichtingen.

Verplichtingen

In de volgende tabel wordt ter toelichting een nadere uitsplitsing gegeven van de totstandkoming van het verplichtingenbedrag van het gemeentefonds. Ten opzichte van de 2de suppletoire begroting 2013 is het verplichtingenbedrag met € 3.460.000 gewijzigd.

Tabel 3: Totstandkoming verplichtingenbedrag gemeentefonds (x € 1.000)

Stand verplichtingenbedrag vastgestelde begroting 2013

 

17.963.120

Stand verplichtingenbedrag 1e suppletoire begroting 2013

 

17.860.586

Stand verplichtingenbedrag 2e suppletoire begroting 2013

 

17.992.211

     

Voorgestelde mutaties bij slotwet 2013:

   

1) Troonswisseling

– 200

 

2) Kosten onderzoek vrouwenopvang

52

 

3) Spoorwegverbinding Roosendaal (decentralisatie-uitkering)

5.000

 

4) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet

– 1.392

 
     

Totaal mutaties bij slotwet

 

3.460

Stand verplichtingenbedrag slotwet begroting 2013

 

17.995.671

Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet

 

1.501

Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Waarderingskamer

 

2.148

Waarvan verplichtingenbedrag Budget A+O-fonds

 

6.239

Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan VNG

 

6.692

Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage gemeenten inzake KING

 

7.464

Waarvan verplichtingenbedrag Algemene uitkeringen c.a.

 

15.091.535

Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkeringen

 

1.567.477

Waarvan verplichtingenbedrag Decentralisatie-uitkeringen

 

1.312.615

De wijziging van het verplichtingenbedrag is het saldo van een aantal mutaties. Voor de verklaringen van de in de tabel weergegeven mutaties 1 t/m 4 wordt verwezen naar de verklaringen bij de overeenkomende mutaties van de «uitgaven»

Ontvangsten

Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de 2de suppletoire begroting 2013 worden de ontvangsten met € 42.903.000 gewijzigd.


X Noot
1

De uitkeringsfactor is de verhouding tussen de voeding van het gemeentefonds en de totale landelijke uitkeringsbasis. De voeding van het gemeentefonds is de jaarlijkse omvang van het gemeentefonds zoals wordt vastgesteld via de normeringsystematiek. De uitkeringsbasis wordt berekend via vermenigvuldiging van het aantal eenheden van een set van verdeelmaatstaven met bijbehorende gewichten (bedragen per eenheid).

Naar boven