33 924 Raming der voor de Tweede Kamer in 2015 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Nr. 5 VERSLAG

Vastgesteld 21 mei 2014

De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken belast met het voorbereidend onderzoek van de Raming van de Tweede Kamer voor 2014, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen. Onder het voorbehoud dat het Presidium de gestelde vragen tijdig en genoegzaam zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over de Raming voldoende voorbereid.

Inhoudsopgave

I

Geleidende brief, begroting en toelichting

2

     

1.

Inleiding

2

2.

Kerntaken

2

3.

Schadeloosstelling en wachtgelden

2

4.

Ondersteuning

3

5.

Externe inhuur

4

6.

ICT, digitalisering primair proces en beveiliging

4

7.

200 jaar Staten-Generaal

5

8.

Beeld en geluid

5

9.

Maatschappelijke stage

5

10.

Diversiteitsbeleid

5

11.

Bedrijfsvoering

6

     

II

Staat van de Tweede Kamer

6

     

12.

Prestatiegegevens

6

13.

De Tweede Kamer als controleur

6

14.

De Tweede Kamer en de samenleving

7

I GELEIDENDE BRIEF, BEGROTING EN TOELICHTING

1. Inleiding

De leden van de VVD-fractie zien tot hun tevredenheid dat dit jaar de controle van de regering wel nadrukkelijk aandacht krijgt. Is het Presidium het met VVD-fractie eens, dat deze kerntaak nooit mag wijken voor de speerpunten, hoe belangrijk die ook kunnen zijn?

De leden van de VVD-fractie kunnen zich de keuze voor de genoemde speerpunten voorstellen, hoe zijn de speerpunten verder in de begroting verwerkt?

De leden van de PvdA-fractie hebben kennis genomen van de Raming der voor de Tweede Kamer in 2015 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten en van de Staat van de Tweede Kamer. Deze leden hebben hierover nog een aantal vragen aan het Presidium.

De leden van de fractie van de SP hebben met veel interesse kennisgenomen van de Raming. Zij ondersteunen het voornemen om de komende jaren vooral te investeren in de primaire processen van het Kamerwerk, in het bijzonder de ICT.

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de Raming voor 2015 en de Staat van de Tweede Kamer die het Presidium aan de Kamer heeft voorgelegd. Wel hebben deze leden daarover nog een aantal vragen.

2. Kerntaken

De leden van de VVD-fractie hebben kennis genomen van de bij artikel 3 beschreven kerntaken en de inzet van de ambtelijke organisatie. Deze leden missen echter het punt, waarvoor ze vorig jaar nadrukkelijk aandacht hebben gevraagd, te weten dat er meer accent in de personele bezetting zou moeten komen voor ondersteuning bij wetgeving en bureau BOR en wellicht dan wat minder bemensing bij de afdeling Personeel. Worden er nu al stappen gezet en wat is voorzien voor 2015?

Deze leden vragen zich af of er een rangorde zit in het gepresenteerde lijstje van drie kerntaken? In dat kader vragen zij zich ook af of facilitaire ondersteuning echt wel gelijk in waarde is als zorg voor inhoudelijke ondersteuning van Kamerleden. Graag ontvangen deze leden hierop een reactie.

Gaat het Presidium bij bezuinigingen ook in de ambtelijke organisatie de verdeling maken naar prioriteiten in het werk in plaats van gebruik van de kaasschaafmethode?

Onder 2 worden de bijzondere aandachtspunten toegelicht. Deze leden zouden hierbij ook graag een begroting zien. Wat kost bijvoorbeeld de viering van 200 jaar Staten-Generaal?

3. Schadeloosstelling en wachtgelden

De leden van de PvdA-fractie constateren dat de schadeloosstellingen voor Kamerleden in 2013 een stuk lager uitvielen dan in de jaren daarvoor. Dit was bovendien niet voorzien in de vorige Raming. Tegelijkertijd constateren deze leden dat in de prognoses voor 2014 en 2015 weer van het oude niveau schadeloosstelling wordt uitgegaan. Welke oorzaak ligt ten grondslag aan de lagere schadeloosstelling in 2013? Heeft dit te maken met de werkkostenregeling? Kunt u aangeven of de invoering van de werkkostenregeling voor Kamerleden binnen de normen blijft die daarvoor zijn gesteld?

De leden van de PvdA-fractie constateren voorts dat het bedrag besteed aan pensioenen en wachtgelden hoger is uitgevallen dan begroot. Hangt dit samen met de Tweede Kamerverkiezingen, en de wisseling van Kamerleden, zo vragen deze leden zich af? Zo ja, waarom is hier in de Raming van vorig jaar dan geen rekening mee gehouden?

De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de tabel waarin het aantal pensioen- en wachtgeldgerechtigden is weergegeven over de periode 2009–2013 (Kamerstuk 33 924, nr. 3, blz. 3). Deze leden vragen het Presidium hoe de uitgaven voor pensioenen en wachtgelden zich tot elkaar verhouden. Kan het Presidium de uitgaven in de periode 2009–2013 uitsplitsen naar pensioen en wachtgeld? Zo nee, waarom niet?

De leden van de CDA-fractie zien de sollicitatieplicht die aan de wachtgeldregeling gekoppeld is, als extra stimulans voor politieke ambtsdragers om zo snel mogelijk na het afscheid van een ambt weer financieel op eigen benen te staan. Deze leden krijgen uit de cijfers in de Raming nog niet de indruk, dat het gebruik van de wachtgeldregeling sterk is afgenomen. Is in de meerjarencijfers rekening gehouden met de verkorting van de uitkeringstermijn?

De leden van de CDA-fractie zijn van mening, dat het beroep op de wachtgeldregeling verder kan worden teruggedrongen, niet in de zin van het opvoeren van verplichtingen maar veel meer gericht op het aanmoedigen van de eigen verantwoordelijkheid. Deze leden wijzen erop, dat de praktijk leert, dat naarmate de tijd verstrijkt de kans kleiner wordt op een goede loopbaan na de politiek. Deze leden pleiten ervoor om eerder te anticiperen op de loopbaanmogelijkheden na een politiek ambt. Net als in het bedrijfsleven en bij reguliere overheidsfuncties is het zaak om te blijven investeren in persoonlijke ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid. Wat is het beleid van het Presidium op dit punt, zo vragen deze leden.

4. Ondersteuning

De leden van de PvdA-fractie hebben bij de vorige Raming gevraagd naar de stand van zaken wat betreft het onderzoek naar de samenvoeging van de diensten communicatie en voorlichting. In reactie daarop gaf het Presidium vorig jaar aan dat het onderzoek naar de taken en bezetting van de diensten gestagneerd was door de onverwachte tussentijdse verkiezingen. Inmiddels maken deze leden uit de besluitenlijst van het Presidium op dat de diensten worden samengevoegd en dat er een kwartiermaker is aangesteld. Hoeveel geld wordt er straks bespaard door deze samenvoeging van diensten? De leden zijn benieuwd welke gevolgen dit heeft voor Kamerleden, publiek, pers en medewerkers.

De leden van de PvdA-fractie vragen zich af waarom in 2013 aanzienlijk meer kosten zijn gemaakt voor de post «interparlementaire betrekkingen». Welke interparlementaire betrekkingen verklaren deze stijging en waarom verwacht het Presidium dat deze post de komende jaren verder zal toenemen?

Ook vragen deze leden of het juist is dat de voorstellen om te voldoen aan de additionele inspanningsverplichting per 2016, die aanvankelijk bij de Raming 2015 zouden worden voorgelegd aan de Kamer (Kamerstuk 33 609, nr. 3, p.6), aan de orde komen bij de Raming voor 2016? De leden brengen het proces van de vorige bezuinigingsronde onder de aandacht, waarin het Presidium na een uitgebreide inventarisatie en na afstemming met de ambtelijk secretarissen, uiteindelijk op een rustige en zakelijke manier een besluit heeft genomen.

De leden van de SP-fractie beseffen dat de komende jaren bezuinigd moet worden, maar zien ook dat op sommige plaatsen in de organisatie de werkdruk hoog is, in het bijzonder bij het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven (BOR) en bij het Bureau Wetgeving. Deze leden menen dat hier voor het goed functioneren van de Tweede Kamer extra investeringen in personeel nodig zijn. Deelt het Presidium deze opvatting?

Voorts vragen de leden van de SP-fractie toelichting op de daling van het budget van artikel 3 (Wetgeving en controle Tweede Kamer) onderdeel 01, waar het budget voor 2015 fors daalt ten opzichte van 2014. Waardoor wordt dit veroorzaakt en wat zijn hiervan de gevolgen?

5. Externe inhuur

Het verheugt de leden van de PvdA-fractie te lezen dat de post externe inhuur aanzienlijk is gezakt. Zij zijn blij dat de Kamer zelf nu ook aan de 10-procentnorm voldoet.

6. ICT, digitalisering primair proces, en beveiliging

De leden van de VVD-fractie missen in de Raming meer specifieke aandacht voor de ICT- processen. Wat is er nodig, wat is er wellicht aan achterstallig onderhoud en wat is voorzien? Hoeveel geld wordt er jaarlijks vrijgemaakt voor ICT en innovaties? Hoe is de klanttevredenheid?

De leden van de PvdA-fractie hebben naar aanleiding van de geformuleerde speerpunten voor 2015 nog eens teruggekeken op de speerpunten van 2014. Zij hebben hier enkele vragen over.

De leden van de PvdA-fractie vragen zich af waarom als speerpunt «digitalisering primair proces» is opgenomen, nadat in het Presidium is besloten – op enkele concrete technische aanpassingen ten behoeve van betere ICT na – niet het pad op te gaan met elektronisch stemmen. Ook vragen deze leden zich af welke bedragen zijn voorzien voor de aanleg van een 4G-netwerk en de ondertiteling van debatten?

De leden van de SP-fractie ondersteunen het voornemen om de komende jaren vooral te investeren in de primaire processen van het Kamerwerk, in het bijzonder de ICT. Daarbij moet wel telkens een goede afweging worden gemaakt tussen kosten en opbrengsten.

Deze leden vragen een nadere toelichting bij de plannen voor elektronisch stemmen. Kan het Presidium aangeven wat de tijdsvoordelen zijn van elektronisch stemmen? Kan een nadere uitwerking worden gegeven van de kosten; ook van de kosten van een onderzoek?

Ernstig zorgen maken de leden van de SP-fractie zich over de gevoeligheid van met name de telefoons van Kamerleden voor afluisteren. Telecomprovider Vodafone is mede gevestigd in de Verenigde Staten en valt daarom onder de Amerikaanse wetgeving, die Vodafone kan dwingen alle mogelijke data te leveren, ook over leden van de Tweede Kamer. Is het Presidium bereid in overleg te treden met de minister van Binnenlandse zaken over de keuze voor een telecomprovider waar onze gegevens veilig zijn?

De leden van de CDA-fractie constateren, dat digitalisering van het primair proces een van de bijzondere aandachtspunten is voor het komende jaar. Vorig jaar hebben deze leden bij de behandeling van de Raming een lans gebroken voor de verbetering van Parlis. Dat is niet alleen van belang voor de leden en hun medewerkers, maar ook voor burgers die zich willen informeren over het werk van de Kamer. Deze leden zijn blij dat de inspanningen rond Parlis er inmiddels toe hebben geleid dat de website van de Kamer voor het grote publiek aanmerkelijk verbeterd is. De leden van de CDA-fractie zijn van mening, dat het zaak is om nu ook de nodige stappen te zetten voor Kamerleden en hun medewerkers die nu nog vaak onnodig veel tijd met voorbereidend werk bezig zijn.

Bij de huidige stortvloed van nieuwe ontwikkelingen staan daartoe tal van wegen open. Daaruit zal zeker in deze tijd van bezuinigingen trefzeker gekozen moeten worden en daarbij zouden de leden en hun medewerkers meer dan voorheen betrokken moeten worden.

In dit verband pleiten de leden van de CDA-fractie ervoor om de ambtelijk verantwoordelijken in deze te laten bijstaan door een klein, slagvaardig en praktisch ingesteld klankbordgroepje waarin met name ook fractiemedewerkers vertegenwoordigd zijn. Deze leden vernemen graag of het Presidium deze gedachte ondersteunt en zo ja, hoe het deze zou willen uitwerken.

Ten slotte vragen deze leden aandacht van het Presidium voor het beveiligingsprobleem dat onlangs werd geconstateerd in Internet Explorer. Aanvankelijk adviseerde de Dienst Automatisering om Internet Explorer niet te gebruiken. Kamerbewoners die dat advies opvolgden, kregen bij gebruik van Parlis de melding: «Parlis werkt alleen optimaal met Internet Explorer». Dat brengt deze leden tot de vraag, of de Kamer niet te zeer afhankelijk is geworden van software van Microsoft, zoals Internet Explorer. In hoeverre worden alternatieven met open source-software overwogen?

7. 200 jaar Staten-Generaal

De leden van de PvdA-fractie zijn verheugd met de bijzondere aandacht die de Kamer wil geven aan het 200-jarig bestaan van de Staten-Generaal. Wel verbaast het deze leden dat nog geen inzicht kan worden gegeven over de kosten die in het kader hiervan gemaakt zullen worden. Indien daar inmiddels meer zicht op is, vernemen deze leden dat graag.

8. Beeld en geluid

De leden van de CDA-fractie constateren, dat gebruikers van een iPad geen gebruik kunnen maken van de livestreams. Herkent het Presidium dit probleem? Bezint het Presidium zich op een oplossing ervan?

9. Maatschappelijke stage

Ook over de maatschappelijke stages voor leerlingen uit het vmbo hebben de leden van de PvdA-fractie enkele vragen. Het stelt deze leden teleur dat de verwachting uit de Raming 2014 lang niet gehaald wordt. Deze leden vragen zich af waarom het Presidium vorig jaar aangaf dat 100 vmbo-leerlingen in 2014 stage zouden gaan lopen in de Tweede Kamer, terwijl in de Raming 2015 gesproken wordt over 80 stages in 2015.

10. Diversiteitsbeleid

Ten aanzien van het diversiteitsbeleid voor mensen met een arbeidshandicap merken de leden van de PvdA-fractie het volgende op. Deze leden roepen het Presidium op om de Tweede Kamer op dit terrein het juiste voorbeeld te laten geven. Daarom vragen deze leden aan het Presidium of voldoende banen voor de doelgroep Wajong-WSW zijn gecreëerd. Indien dit vooralsnog niet het geval is vragen de leden welke activiteiten het Presidium onderneemt om te voorkomen dat de wettelijke quotumregeling voor de Kamer in werking treedt. Zij spreken de hoop uit dat de Kamer ruimschoots boven de gevraagde aantallen blijft.

Ten aanzien van het diversiteitsbeleid vrouwen in leidinggevende func-ties constateren de leden van de PvdA-fractie dat de doelstellingen niet gehaald zijn. Zij lezen dat een hernieuwde aanpak in gang zal worden gezet. Wat houdt deze hernieuwde aanpak in, en hoe zorgt het Presidium dat deze nieuwe aanpak wel tot resultaat zal leiden?

11. Bedrijfsvoering

De leden van de PvdA-fractie constateren dat de omzet van het restaurantbedrijf al het tweede jaar op rij hoger uitvalt dan begroot (2012: € 1.518.000, 2013: € 1.603.000, waar € 1.456.000 begroot was). Naar aanleiding hiervan vragen deze leden zich af waarom deze hogere omzet voor het Presidium geen aanleiding vormt om deze begrotingspost te verhogen? Tegelijkertijd vragen deze leden zich af of de prijzen die worden gerekend in het restaurant kostendekkend zijn.

De leden van de SP-fractie vragen welke diensten en activiteiten in de Tweede Kamer inmiddels geoutsourced zijn, en of er nog voornemens bestaan tot verdere outsourcing. Ook vragen deze leden op welke wijze bepaalde handelingen (reparaties, hulpvragen) intern doorbelast of betaald worden en wat de gevolgen hiervan zijn, voor het personeel en voor de gebruikers/afnemers van de diensten.

In het bijzonder vragen de leden van de fractie van de SP aandacht voor de positie van het schoonmaakpersoneel. De regering heeft besloten bij de Rijksoverheid voor schoonmaakpersoneel een vast dienstverband mogelijk te maken. Deze leden menen dat de Tweede Kamer hier niet achter kan blijven. Is het Presidium bereid de schoonmakers van de Tweede Kamer in vaste dienst te nemen?

II STAAT VAN DE TWEEDE KAMER

12. Prestatiegegevens

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de vierde Staat van de Tweede Kamer. Deze leden hechten grote waarde aan het voortdurende proces van parlementaire zelfreflectie. Deze leden zien dan ook uit naar de (deel)evaluaties die in de loop van dit jaar zullen verschijnen.

Het Presidium constateert met zorg, dat indiening van amendementen vaak pas plaatsvindt kort voor of tijdens de plenaire behandeling van een wetsvoorstel. De leden van de CDA-fractie vragen wat de oorzaak hiervan kan zijn, naar de opvatting van het Presidium. Deze leden hebben de indruk, dat dit mede het gevolg is van de bijzonder hoge werkdruk bij Bureau Wetgeving. Klopt het, dat Bureau Wetgeving zich genoodzaakt ziet de uitwerking van conceptamendementen te laten liggen, totdat de behandeling van het betreffende wetsvoorstel op het weekschema staat? De geringe voorspellende waarde van het lange-termijnschema van plenaire debatten maakt planning van voorbereidende werkzaamheden ook voor de leden en hun ondersteuning niet gemakkelijk. Herkent het Presidium deze zorg? In dit verband hechten de leden van de CDA-fractie eraan op te merken dat zij hiermee geen kritiek levert op de inzet van Bureau Wetgeving, integendeel. Genoemde leden stellen louter hardop de vraag of de bezetting van Bureau Wetgeving wel voldoende is.

13. De Tweede Kamer als controleur

Weinig vreugde beleven de leden van de SP-fractie aan het vragenuurtje. Tevens zien deze leden met lede ogen hoe de lijst met dertigledendebatten groeit. Deze leden constateren dat het aantal aangevraagde dertigledendebatten het grootste is bij commissies waar het aanvragen van een algemeen overleg het moeilijkste is. Deelt het Presidium deze analyse? Wat vindt het Presidium van het voorstel om het vragenuurtje te vervangen door een Actualiteitenuurtje, waarin de fractievoorzitters de minister-president kunnen ondervragen over een actuele kwestie? Deelt het Presidium de mening van deze leden dat dit het vragenuurtje voor kijkers veel aantrekkelijker maakt. Deelt zij eveneens de overtuiging van deze leden dat de mogelijkheid om fractievoorzitters actuele vragen te laten stellen in een aantal gevallen de noodzaak voor het aanvragen van dertigledendebatten kan verminderen?

Het Presidium stelt, zo lezen de leden van de CDA-fractie, dat de grenzen van wat de organisatie (ambtelijk maar ook in fractieverband) op zorgvuldige manier kan verwerken, in zicht waren en blijven. De leden van de CDA-fractie zijn van mening, dat openbaarmaking van informatie op verzoek van de Kamer op zichzelf waardevol is. De verwerking hoeft juist niet alleen door de Kamer zelf te geschieden. Door openbaarmaking op verzoek van de Kamer kan informatie een rol spelen in het maatschappelijk debat. Kan het Presidium zijn visie hierop geven?

14. De Tweede Kamer en de samenleving

De leden van de CDA-fractie constateren, dat de cijfers betreffende de aantallen kijkers naar de livestreams van zowel plenaire vergaderingen als van commissievergaderingen niet meer betrouwbaar zijn als gevolg van de cookie-wetgeving. Deze leden vragen zich af, wat het nut is van dergelijke tabellen, als de inhoud precisie suggereert, maar nattevingerwerk is.

De voorzitter van de commissie, Berndsen-Jansen

Adjunct-griffier van de commissie, Hendrickx

Naar boven