De vaste commissie voor Defensie, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel
van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de
hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht
de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet genoegzaam voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Ten Broeke
De griffier voor dit verslag, Van Leiden
Achtergrond wetsvoorstel
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het onderhavige
wetsvoorstel. Zij stellen dat vanwege technische, of soms meer bureaucratische, redenen
het nodig is om de overgangstermijn voor het overschakelen op luchthavenbesluiten
met twee jaar te verlengen. Deze leden achten het van groot belang dat alle militaire
luchthavens in Nederland gewoon operationeel kunnen blijven en kunnen zich daarom
het voorliggende wetsvoorstel.
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het wetsvoorstel.
De leden van deze fractie stemmen in met dit voorstel. De leden van de PvdA-fractie
benadrukken dat zij er van uitgaan dat de luchthavenbesluiten voor de luchthavens
De Kooy, Woensdrecht en Gilze-Rijen binnen de verlengde termijn van twee jaar tot
stand zullen komen. Deze leden gaan er daarbij van uit dat zodoende de termijn, waarbinnen
de opvang van de gevolgen van uitstel voor de betrokken vliegvelden en de betrokken
gemeenten, duidelijk is.
Luchthavens De Kooy, Gilze-Rijen en Woensdrecht
De leden van de VVD-fractie horen graag of het rattle noise probleem in Gilze-Rijen
zich ook in andere landen, waar Chinook helikopters worden gebruikt, voordoet en of
daaruit lessen zijn te leren.
De leden van de VVD-fractie zijn zeer kritisch ten aanzien van Natura 2000. Deze leden
horen graag van de regering welke extra kosten er gemoeid zijn met de vertraging bij
de militaire luchthaven van Woensdrecht als gevolg van de Natura 2000-regelgeving.
De leden van de PvdA-fractie vinden het onduidelijk wat de echte oorzaak is voor de
vertraging met betrekking tot vliegveld De Kooy. Voor een milieueffectrapportage staat
gemiddeld een jaar. In oktober 2011 is de medegebruiksovereenkomst tot stand gekomen.
Rekening houdend met de genoemde termijn voor een milieu-effectrapportage, resteerden
er twee jaar om tot een luchthavenbesluit te komen, voldoende om de termijn van 1 november
2014 te halen, aldus deze leden. De leden van de PvdA-fractie zouden graag een toelichting
willen op de overige factoren, die in de tussenliggende jaren hebben bijgedragen aan
de vertraging.
De leden van de PvdA-fractie constateren dat het wetsvoorstel niet ingaat op de mogelijke
feitelijke en juridische gevolgen van de verlenging van de termijn met twee jaar voor
onder meer de bestaande geluidsklachten rond de vliegvelden. Evenmin gaat het wetsvoorstel
in op de feitelijke en juridische gevolgen van de ruimtelijke beperking rondom de
vliegvelden zolang het huidige luchthaven regime blijft gelden door het uitstellen
van de totstandkoming van een nieuw luchthavenbesluit. De leden van de PvdA-fractie
zien graag een uitgebreidere toelichting op deze punten voor de betrokken vliegvelden,
met daarin in ieder geval opgenomen hoe de betrokken gemeenten dienen om te gaan met
de geluidsklachten gedurende de termijn van de verlenging en wat de gevolgen zijn
voor de afzonderlijke bestemmingsplannen van de betrokken gemeenten. Wat zijn de gevolgen
van de verlenging van de termijn voor de wijze waarop de betrokken gemeenten dienen
om te gaan met het bestemmingsplan, zo vragen de leden van de PvdA-fractie.
De leden van de PvdA-fractie willen graag weten wat de gevolgen zijn voor de totstandkoming
van het luchthavenbesluit voor Woensdrecht indien het traject voor reparatie van de
aangevraagde vergunning in 2014 niet succesvol, dan wel tijdig kan worden afgerond.
Verlenging overgangstermijn met twee jaar
De leden van de PvdA-fractie zouden graag een toelichting krijgen op de wijze waarop
de regering de geluidsoverlast in de omgeving van de vliegvelden gedurende de verlenging
van de termijn (en daarna) zoveel mogelijk beperkt. Wat zijn de gevolgen van de verlenging
van de termijn voor de wijze waarop de betrokken gemeenten dienen om te gaan met het
bestemmingsplan?
De leden van de PvdA-fractie vragen of met een tijdige start in het opstellen van
alle acht luchthavenbesluiten uitloopproblemen, zoals ze zich nu voor de drie militaire
luchthaventerrein voordoen, hadden kunnen worden voorkomen. De leden van de PvdA-fractie
vragen daarnaast een nadere onderbouwing van de haalbaarheid om voor de drie militaire
luchtvaarterreinen nog dit jaar over te gaan tot het vaststellen van een luchthavenbesluit.