Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33847 nr. 13 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33847 nr. 13 |
Ontvangen 3 maart 2014
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In de beweegreden vervalt:, een nettolijfrente te introduceren voor belastingplichtigen met een pensioengevend inkomen van meer dan € 100.000.
II
Artikel I, onderdeel A, onder 3, vervalt.
III
Artikel I, onderdeel A, onder 8, vervalt.
IV
Artikel I, onderdeel Ca, vervalt.
V
Het in artikel I, onderdeel D, onder 1, opgenomen onderdeel 00A vervalt.
VI
Het in artikel I, onderdeel E, onder 1, opgenomen onderdeel 00A vervalt.
Met dit amendement wordt geregeld dat de voorgestelde faciliteit van de nettolijfrente komt te vervallen. De budgettaire opbrengst van het vervallen van de nettolijfrente zal worden aangewend voor het behoud van de btw-koepelvrijstelling voor pensioenuitvoering.
Een belasting nadeel voor de grote groep mensen die aangesloten zijn bij pensioenfondsen, naast een fiscaal voordeel voor een kleine groep mensen met de hoogste inkomens, past niet in het beeld dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Ook sluit het niet aan bij de mening van het kabinet dat ondersteuning van de overheid bij de hoogste inkomens minder nodig is.
Een beëindiging van de btw-koepelvrijstelling zou betekenen dat extra belastinginkomsten worden verkregen uit de ingelegde premiegelden binnen een pensioenfonds. Dat zet gezien de toename van kosten verbonden aan de uitvoering en het beheer extra druk op de hoogte van de premie. De beëindiging raakt bovendien uitsluitend kleinere pensioenfondsen, die de uitvoering van het beheer extern hebben ondergebracht, waarmee de maatregel deelnemers aan pensioenfondsen in soortgelijke situaties ongelijk kan treffen.
Naar mening van het kabinet is ondersteuning van de overheid bij de hoogste inkomens minder nodig, waardoor de opbouw boven een inkomen van € 100.000,– geen fiscaal voordeel via de omkeerregel verkrijgt. Er is echter nog wel sprake van een fiscaal voordeel door vrijstelling van de nettolijfrente in box 3. Naar mening van de SP fractie is ondersteuning van de hoogste inkomens ten behoeve van het opbouwen van een pensioen geheel niet nodig, ook niet middels vrijstelling in box 3. Dit amendement haalt daarom deze nettolijfrente (vrijstelling box 3) uit het wetsvoorstel.
Met dit amendement beoogt de SP fractie om deze beide inconsequente onderdelen van het wetswijzigingsvoorstel uit het voorstel te halen. Er is dan geen fiscaal voordeel gekoppeld aan het aangaan van een nettolijfrente en de koepelvrijstelling btw blijft bestaan.
Budgettaire gevolgen in miljoenen euro’s:
2015 |
2016 |
2017 |
struc |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
intrekken nettolijfrente (box 3-vrijstelling) |
6 |
11 |
17 |
145 |
||
intrekken afschaffing btw-koepelvrijstelling |
– 110 |
– 110 |
– 110 |
– 110 |
||
totaal |
– 104 |
– 99 |
– 93 |
35 |
Ulenbelt
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33847-13.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.