Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33805-X nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33805-X nr. 3 |
Vastgesteld 13 december 2013
De vaste commissie voor Defensie, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 5 december 2013 voorgelegd. Bij brief van 11 december 2013 zijn ze door de Minister van Defensie beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Ten Broeke
De griffier van de commissie, Van Leiden
1
De begroting valt in 2013 lager uit dan geraamd. Hoe vaak is dit de afgelopen 10 jaar eerder voorgekomen?
In de afgelopen tien jaar is het vier keer eerder voorgekomen dat de realisatie lager is geëindigd dan was voorzien in de ontwerpbegroting. Dit betrof de jaren 2004, 2005, 2010 en 2011.
2
Waar is de compensatie van de Wet Uniformering Loonbegrip (WUL) in de Najaarsnota opgenomen?
De compensatie van de Wet Uniformering Loonbegrip was reeds opgenomen in de Voorjaarsnota en maakt deel uit van de standen in de Najaarsnota.
3
Worden de achterstallige betalingen van 2013 doorgeschoven naar de begroting van 2014? Zo ja, welk bedrag wordt er doorgeschoven? Zo nee, hoe worden de achterstallige betalingen van 2013 dan gefinancierd?
4
Wat is het totale bedrag aan achterstallige betalingen?
22
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Zeestrijdkrachten?
27
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Landstrijdkrachten?
32
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Luchtstrijdkrachten?
36
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van de Koninklijke Marechaussee?
41
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van de Defensie Materieel Organisatie?
42
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Diensten Centrum?
Wat betreft de relatie tussen achterstallige betalingen en de begrotingsrealisatie merk ik op dat Defensie dient te voldoen aan de rijksbrede norm van 90 procent tijdig (binnen dertig dagen) betaalde facturen. Momenteel bedraagt het percentage 85. Deze terugval geldt voor alle defensieonderdelen. De tijdelijke achteruitgang in het betaalgedrag was voorzien, vanwege het grote aantal reorganisatietrajecten en de wijzigingen binnen het controlveld. Dit is herhaaldelijk aan de Kamer gemeld. Sinds juni is niet alleen het betalingsverkeer gecentraliseerd bij het Financieel Administratie en Beheer Kantoor (FABK), maar ook de daaraan voorafgaande administratie. De defensieonderdelen ontvangen wekelijks informatie over de stand van zaken van het betaalgedrag. Indien nodig kunnen aanvullende maatregelen worden genomen.
Defensie ontvangt elke maand ongeveer 20.000 facturen. Het FABK is in juni 2013 begonnen met een voorraad van ongeveer 8.800 facturen, die door de genoemde omstandigheden opliep naar ongeveer 12.000. Inmiddels is de voorraad door doelgerichte initiatieven teruggebracht naar ongeveer 6.700, een laag aantal in verhouding tot het totale aantal maandelijkse facturen. Het aantal van 6.700 is de normale factuurvoorraad. De gevolgen van de achterstand in betalingen voor de realisatie van de begroting worden dan ook gering geacht.
5
Wat zijn de oorzaken van de achterstallige betalingen over 2013?
Het grote aantal reorganisatietrajecten en de wijzigingen in het controlveld zijn de voornaamste oorzaken van de achterstand in betalingen. De achterstand is dit jaar tijdelijk opgelopen in verband met de oprichting van het nieuwe FABK.
6
Welke rol heeft het functioneren Financieel Administratief- en Beheerkantoor (FABK) bij het optreden van achterstallige betalingen?
Rondom de oprichting van het FABK was een terugval in de betalingen voorzien. Die terugval is niet groter gebleken dan verwacht. De rijksbrede norm voor betalingen (binnen dertig dagen) is gesteld op 90 procent. Bij de oprichting FABK lag dit percentage op 87,8 en momenteel bedraagt het percentage 85,6.
7
Kunt u toelichten in hoeverre het FABK functioneert?
Het FABK functioneert goed. In de beginfase was er sprake van een aantal IV- verstoringen en was de personele vulling niet optimaal. Inmiddels is sprake van een stabiele situatie en stijgt het aantal facturen dat binnen de rijksbrede termijn van dertig dagen wordt betaald. De totale werkvoorraad facturen is inmiddels teruggebracht tot de gebruikelijke omvang.
8
Kunt u toelichten wat de aard en inhoud is van de interne herschikkingen op de beleidsartikelen 2, 3, 4, en 5 waardoor middelen beschikbaar komen voor de Defensiebrede tekorten bij pensioenen en ontslagbescherming?
Deze interne herschikkingen op de beleidsartikelen 2, 3, 4 en 5 betreffen onder andere de gereedstellingsbudgetten als gevolg van een lagere participatiegraad bij oefeningen, instandhoudingsbudgetten als gevolg van de invoering van de materieellogistieke module van SAP, opleidingsbudgetten en minder aanschaf van overig materieel.
9
Kunt u toelichten waarom de verlaging van de uitgaven van de Geïntegreerde Politie Trainingsmissie bij de najaarsnota wordt verrekend en niet bij de voorjaarsnota 2013?
Het kabinet heeft besloten de Geïntegreerde Politie Trainingsmissie (GPM) per 1 juli 2013 te beëindigen. De financiële gevolgen daarvan zijn verwerkt met de Najaarsnota, omdat hierover pas na de Voorjaarsnota een besluit werd genomen.
10
Waarvoor wordt de vrijval van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) van € 35 miljoen aangewend?
Via de eindejaarsmarge wordt de vrijval toegevoegd aan de crisisbeheersingsoperaties die in 2014 zullen worden uitgevoerd. Hierover wordt bij Voorjaarsnota 2014 besloten.
11
Waarom is er gekozen voor het herschikken van Defensieonderdelen?
Herschikkingen van budgetten zijn noodzakelijk bij mee- en tegenvallers bij defensieonderdelen, of als bepaalde activiteiten worden gecentreerd bij een onderdeel of divisie. Op dat moment gaan de bijbehorende budgetten van de werkzaamheden ook over.
12
Wat wordt bedoeld met «een andere fasering» van de opbrengsten uit verkoop van materieel en onroerende zaken?
13
Wat zijn de oorzaken voor de andere fasering van de opbrengsten uit verkoop van materieel en onroerende zaken?
Met een andere fasering van de verkoopopbrengsten wordt bedoeld dat de opbrengsten uit de verkoop van materieel en onroerende zaken later worden verwacht. Dit heeft te maken met de verkoopmogelijkheden op de markt. Het duurt met andere woorden langer voordat overtollig materieel en vastgoed kunnen worden verkocht.
14
Wat zijn de oorzaken van de vertraging inzet aanbestedingstraject voor de renovatie van het Centraal Militair Hospitaal?
Het aanbestedingstraject voor de nieuwbouw en verbouw van het Centraal Militair Hospitaal (CMH) wordt doorlopen in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht). Het UMC Utrecht is met zijn kennis en deskundigheid op het gebied van infrastructuur voor de gezondheidszorg de beste partner. Defensie en het UMC Utrecht moeten de rollen, verantwoordelijkheden en risico’s van aanbesteding en uitvoering zorgvuldig bepalen. Dit kost meer tijd dan voorzien.
15
Wanneer zal het aanbestedingstraject voor de renovatie van het Centraal Militair Hospitaal gestart worden?
Het aanbestedingstraject voor de nieuwbouw en verbouw van het CMH begint in het voorjaar van 2014.
16
Welke gevolgen heeft het voor de begroting van 2014 dat de verkoop van materieel en vastgoed tegen zit en welke acties worden er in 2014 ondernomen om nog zoveel mogelijk inkomsten met de verkoop zeker te stellen?
De marktomstandigheden voor de verkoop van overtollige wapensystemen zijn niet bijzonder gunstig. In de begroting 2014 is op grond van de huidige marktsituatie een realistische schatting gemaakt van de verkoopopbrengsten. Er zijn en worden contacten gelegd met mogelijke afnemers om zo spoedig mogelijk opbrengsten te genereren.
17
Is de vraag naar Vessel Protection Detachments (VPD’s) structureel of eenmalig lager?
VPD-aanvragen worden ingediend door reders en behandeld door de Ministeries van Buitenlandse Zaken, Infrastructuur & Milieu en Defensie op grond van het «draaiboek voor de behandeling van bijstandaanvragen bij piraterij en gewapende overvallen op zee» en het beleidskader VPD’s. Aanvragen die niet aan de criteria voldoen, bijvoorbeeld omdat schepen buiten het gevarengebied varen, worden afgewezen. Het komt ook voor dat de reder de aanvraag intrekt.
In de tweede helft 2011 zijn 48 aanvragen van reders ontvangen. In 2012 was sprake van 91 aanvragen en in 2013 tot dusver 58. In 2011 zijn twaalf VPD’s toegewezen. In 2012 kwam het 32 keer tot inzet en in 2013 zijn tot nu toe 40 VPD’s ingezet. Het aantal aanvragen is derhalve geen betrouwbare indicatie van de behoefte aan VPD’s, vooral omdat de inzet van VPD’s niet alleen afhankelijk is van de vraag van de reders. Op grond van deze ervaringsgegevens kan niet worden gesproken worden van een structureel of incidenteel lagere vraag.
18
Kunt u toelichten of het verlagen van het aantal VPD-inzetten van 75 naar 60 een beleidswijziging voor 2014 betreft?
Het betreft een incidentele verlaging van het plangetal op grond van de realisatie en de verder te verwachten verzoeken van de reders in 2013. Er is geen sprake van een beleidswijziging.
19
Wat zijn de oorzaken dat er in 2013 minder aanvragen van reders voor VPD-bescherming werden ontvangen dan voorzien?
In overleg met de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders is reders gevraagd waarom zij minder VPD’s aanvragen. De respons was onvoldoende om hieraan conclusies te verbinden.
20
Maakt het bedrag van € 35 miljoen, dat van de voorziening HGIS wordt vrijgegeven, deel uit van de onderuitputting van de HGIS als opgenomen in de Kamerstukken 29 521, nr. 213, 29 521, nr. 214 en 32 623, nr. 117?
Ja. Het Budget Internationale Veiligheid wordt in 2014 bij Voorjaarsnota via de eindejaarsmarge van de HGIS verhoogd met de onderbesteding op de begrote uitgaven aan crisisbeheersingsoperaties in 2013 binnen de HGIS. Hierover wordt bij Voorjaarsnota 2014 besloten.
21
Wat zijn de oorzaken van de lagere participatiegraad bij oefeningen van het Commando Zeestrijdkrachten?
Vanwege de beperkte personele vulling worden minder manoefendagen gerealiseerd dan bij een volledig gevulde organisatie.
22
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Zeestrijdkrachten?
Zie het antwoord op vraag 3 e.v.
23
Welke gevolgen heeft de lagere participatiegraad bij oefeningen van het Commando Zeestrijdkrachten voor de gereedstelling en inzetbaarheid van de betrokken eenheden?
De lage participatiegraad heeft betrekking op het aantal personeelsleden dat is geplaatst bij een eenheid. Op eenheidsniveau kan nog steeds worden voldaan aan de norm voor de, in 2013 verlaagde, inzetbaarheidsdoelstellingen, ook al is de eenheid bij een aantal oefeningen niet 100 procent gevuld. Ook het missieprofiel waarvoor de eenheid wordt gereedgesteld is hierop van invloed.
24
Moet door de lagere participatiegraad bij oefeningen bij het Commando Zeestrijdkrachten deze oefeningen later ingehaald worden? Zo nee, welke gevolgen heeft dit voor de gereedstelling en inzetbaarheid van het marinepersoneel?
Of dit nodig is, hangt af van de participatiegraad van het personeel of de personele vulling van de eenheid. Oefeningen en trainingen kunnen in een later stadium worden ingehaald indien de norm voor de inzetbaarheidsdoelstellingen op eenheidsniveau niet wordt gehaald. Het Commando Zeestrijdkrachten voldoet aan die norm.
25
Welk bedrag hangt samen met de hogere personele uitgaven die veroorzaakt worden door hogere premies en sociale lasten en de bijgestelde CAO 2011 bij het Commando Zeestrijdkrachten?
26
Waaruit bestaan de hogere loonkosten precies?
33
Hoeveel bedragen de hogere premies en sociale lasten en de bijgestelde CAO van 2011 voor het Commando Luchtstrijdkrachten?
De hogere loonkosten worden veroorzaakt door de CAO van 2011 en de hogere premies en sociale lasten. De CAO van 2011 bestaat uit een loonstijging van 1 procent en een verhoging van de eindejaarsuitkering van 1,2 procent. Dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd binnen de formatiebudgettten (onder andere door de verlaging van de differentiatie in beloningen en het afschaffen van de compensatie voor het bonusuur). De stijging van de premies en sociale lasten bedraagt 0,42 procent.
Voor het Commando Zeestrijdkrachten betreft het ongeveer € 7 miljoen op een loonsom van € 492 miljoen. Voor het Commando Luchtstrijdkrachten betekent dit ongeveer € 6 miljoen op een loonsom van € 399 miljoen.
27
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Landstrijdkrachten?
Zie het antwoord op vraag 3 e.v.
28
Kunt u de reden toelichten dat er bij het Commando Landstrijdkrachten een tegenvaller van € 22 miljoen op personele uitgaven is ontstaan, terwijl de andere krijgsmachtdelen in veel mindere mate worden geraakt op deze post?
29
Treedt er bij het Commando Zeestrijdkrachten, het Commando Luchtstrijdkrachten en de Koninklijke Marechaussee ook een besparing op als gevolg van het negatieve effect op de afbouw van personeel, zoals bij het Commando Landstrijdkrachten? Zo ja, kunt u de bedragen per krijgsmachtdeel noemen? Zo nee, waarom niet?
Om de reorganisatie goed te laten verlopen heeft het Commando Landstrijdkrachten (CLAS) ervoor gekozen een transitievolume binnen het personeelsbestand aan te houden. Dit betekent dat tijdelijk extra personeel wordt aangehouden om de overgang van de oude naar de nieuwe situatie mogelijk te maken en te begeleiden. Dit personeel is vooral werkzaam bij het Opleidings- en Trainingscommando (OTCO) van het CLAS. Het OTCO verzorgt opleidingen voor alle operationele commando’s (OPCo’s). Door het aanhouden van dit transitievolume wordt de transitie naar een nieuwe opleidingssytematiek mogelijk, waardoor nieuw personeel van de OPCo’s de benodigde opleidingen blijven krijgen en de bedrijfsvoering van de eenheden zo min mogelijk wordt verstoord. Bij het Commando Zeestrijdkrachten, het Commando Luchtstrijdkrachten en de Koninklijke Marechaussee is – gelet op de aard van deze reorganisaties – geen transitievolume van vergelijkbare omvang aangehouden, zodat dit niet leidt tot een (beperkte) aanvullende aanpassing van de budgetten voor de personele uitgaven.
30
Welke opleidingen zijn vanwege de lopende reorganisatie minder aangevraagd?
31
Welke gevolgen heeft het feit dat er minder opleidingen zijn aangevraagd voor de kennis en kunde van het Defensiepersoneel?
Het gaat om opleidingen voor de (persoonlijke) ontwikkeling in het kader van een loopbaan buiten Defensie. Deze opleidingen hebben geen invloed op de functie- en loopbaanopleidingen binnen Defensie en daarmee ook niet op de kennis en deskundigheden voor de militaire functievervulling.
32
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Luchtstrijdkrachten?
Zie het antwoord op vraag 3.
33
Hoeveel bedragen de hogere premies en sociale lasten en de bijgestelde CAO van 2011 voor het Commando Luchtstrijdkrachten?
Zie het antwoord op vraag 25 e.v.
34
Hoeveel wordt er bij het Commando Luchtstrijdkrachten bespaard vanwege een lagere instroom van nieuw personeel en hoeveel op een hogere instroom in de Sociaal Beleidskader Defensie (SBK)-regelingen?
Op de personele uitgaven binnen CLSK wordt per saldo ongeveer € 9 miljoen bespaard vanwege de lagere instroom en de hogere uitstroom dan waarmee rekening was gehouden en de hogere instroom in het SBK (vooral ontslagbeschermers). De hogere instroom in het SBK leidt weliswaar tot een besparing op beleidsartikel 4, maar leidt daarnaast tot uitgaven op Niet-beleidsartikel 10. Per saldo is dat geen besparing.
35
Hoeveel bespaart het Commando Landstrijdkrachten, het Commando Zeestrijdkrachten en de Koninklijke Marechaussee op een hogere instroom in de SBK-regelingen?
Per saldo is er sprake van een hogere instroom in het SBK ten behoeve ontslagbeschermers. Dit leidt echter niet direct tot een besparing bij CLAS, CZSK en KMAR, aangezien de opengevallen functies zijn bezet door medewerkers die anders in het SBK (niet zijnde ontslagbescherming) terecht zouden komen.
36
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van de Koninklijke Marechaussee?
Zie het antwoord op vraag 3 e.v.
37
Kunt u toelichten welke herschikkingen op artikel 6 Investeringen nodig zijn binnen investeringen voor infrastructuur?
Er zijn onder meer enkele projecten uit het Herbeleggingsplan Vastgoed Defensie vertraagd. Voorts is er sprake van gunstige aanbestedingsresultaten vanwege de huidige markt.
38
Kunt u toelichten welke deel van de verlaging van de opbrengsten van € 23,3 miljoen op artikel 6 niet meer gerealiseerd gaat worden vanwege lagere opbrengsten als gevolg van een stagnerende markt? Welk deel zal later worden gerealiseerd als gevolg van vertragingen?
Naar verwachting worden de opbrengsten van € 23,3 miljoen wel in latere jaren gerealiseerd.
39
Welke projecten zijn vertraagd waardoor een bijstelling nodig is voor de bekostiging van het wetenschappelijk onderzoek?
Onderstaande projecten zijn vertraagd in de uitvoering. Alleen de projecten Military Use of Space en Cybridge zijn vertraagd in de aanbesteding.
Act Fast |
Military Use of Space |
Airlink |
New Technology For Fire Suppression |
CAS Ammo |
Operationele Missieondersteuning |
Close Proximity Undex Eff II |
OSSMS |
Cybridge |
Programma EOV-ZB |
Fire |
Programma LCK |
Flysafe |
ProSiMon |
Helicompload |
Rekenmethodiek Chaff |
Holon |
Salute |
Icobus |
Seminar |
In-4-Stars |
Stars |
Levensduurvoorspelling Complexe Geometrieen |
TIPPSI |
Magnus |
Tools 4 LCM |
MBTI |
Vulnerability Reduction Technologies for LMC structure |
Midnet |
Whelac |
MilFDm-SMART |
40
Hoeveel zijn de projecten vertraagd, waardoor een bijstelling nodig is voor de bekostiging van het wetenschappelijk onderzoek?
De vertragingen bij bovengenoemde projecten variëren van enkele weken tot enkele maanden.
41
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van de Defensie Materieel Organisatie?
42
Hoeveel bedragen de achterstallige betalingen van het Commando Diensten Centrum?
Zie het antwoord op vraag 3 e.v.
43
Welke landen zijn er nog meer betrokken bij het AWACS project en is er een risico dat deze landen ook uit het project zullen stappen?
Na het vertrek van Canada nemen nog zestien landen deel aan het AWACS-programma. Dit zijn België, Denemarken, Duitsland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat andere landen voornemens zijn uit het programma te stappen.
44
Hoeveel bedraagt het totaal aan financiële tegenvallers op de SBK-regeling in de Najaarsnota?
In de Najaarsnota wordt op de SBK-regeling rekening gehouden met financiële tegenvallers ter grootte van € 13,2 miljoen.
45
Hoeveel bedraagt het totaal aan financiële tegenvallers op de SBK-regeling over het gehele jaar 2013?
Deze vraag kan pas worden beantwoord als het jaar ten einde is en alle betalingen administratief zijn verwerkt. U wordt hierover geïnformeerd met de Slotwet over 2013.
46
Wat was de verwachting van het aantal medewerkers dat in 2013 in aanmerking kwam voor de regeling ontslagbescherming?
47
Wat was de verwachting van het aantal medewerkers dat in 2013 in aanmerking kwam voor de stimuleringsregeling bij uittreden?
48
Wat is het aantal medewerkers dat in 2013 in aanmerking is gekomen voor de regeling ontslagbescherming?
49
Wat is het aantal medewerkers dat in 2013 in aanmerking is gekomen voor de stimuleringsregeling bij uittreden?
50
Hoeveel hoger is het aantal gebruikers van de regelingen ontslagbescherming en de stimuleringsregeling bij uittreding dan verwacht?
Destijds werd de omvang van de totale groep die in 2013 in aanmerking zou komen voor de regeling ontslagbescherming geschat op ongeveer 3.500 personen. Dat wil niet zeggen dat zij allemaal gebruik zouden maken van deze regeling. In 2013 zijn gemiddeld 700 ontslagbeschermers financieel ten laste van het SBK-budget gebracht. Dit zijn er meer dan waarmee budgettair was gerekend, vandaar dat sprake is van een overschrijding.
In 2013 werd geraamd dat 236 mensen gebruik zouden maken van de stimuleringsregeling uit het SBK2012. Inmiddels hebben in 2013 362 medewerkers van deze mogelijkheden gebruik gemaakt. Dat hogere aantal correspondeert met het lagere aantal overtolligen dan waarmee rekening was gehouden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33805-X-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.