33 797 Wijziging van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek en de Huisvestingswet naar aanleiding van de evaluatie van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wet uitbreiding Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek)

U BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2019

Hierbij ontvangt u een afschrift van het besluit dat ik heb genomen op de aanvraag van de gemeente Nissewaard om de maatregelen op grond van artikel 5, tweede en derde lid, in samenhang met artikel 9 en artikel 10 van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp) toe te kunnen passen in de daartoe aangewezen gebieden.

U ontvangt dit afschrift in het kader van de in 2014 gedane toezegging om voortaan aan beide Kamers een afschrift te zenden van besluiten op aanvragen voor verlenging van een gebiedsaanwijzing en/of voor een nieuwe gebiedsaanwijzing op grond van de Wbmgp.

Een afschrift van het besluit is tevens aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal en de Provincie Zuid-Holland gezonden.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de gemeente Nissewaard

Den Haag, 16 december 2019

BESLUIT

In uw brief, door mij ontvangen op 25 oktober 2019 (met kenmerk 19U0015323), heeft u verzocht om negen gebieden aan te wijzen voor selectieve woningtoewijzing, verspreid over vijf zones (en zeven wijken), alle gelegen in de kern Spijkenisse, op grond van artikel 5, tweede en derde lid, van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp). Het betreft de volgende gebieden:

  • De Akkers: Omgeving Akkers-Centrum (gedeeltelijk gelegen in de wijk Vriesland), Tijmdonk/Anijsdonk, Dreef/Haverdreef en Zeisvoorde;

  • De Hoek: Zwanenhoek;

  • Waterland: Snoekenveen/Baarsveen;

  • Groenewoud/Sterrenkwartier: Groenewoud-Hoog en Sterrenkwartier-Hoog;

  • Hoogwerf: Hoogwerf-Noord.

Aanwijzing op grond van artikel 5, tweede en derde lid van de Wbmgp, maakt het mogelijk om in uw huisvestingsverordening te bepalen dat:

  • Bij het verlenen van een huisvestingsvergunning voorrang wordt gegeven aan woningzoekenden die voldoen aan in die verordening vastgelegde sociaaleconomische kenmerken (artikel 9 Wbmgp).

  • Een huisvestingsvergunning niet wordt verleend indien op basis van het instrument, bedoeld in artikel 5, derde lid onder b, blijkt dat er een gegrond vermoeden is dat het huisvesten van de personen van 16 jaar en ouder die zich in een woonruimte in dat complex, die straat of dat gebied willen huisvesten, zal leiden tot een toename van overlast of criminaliteit in dat complex, die straat of dat gebied (artikel 10 Wbmgp).

Ik kom na beoordeling van uw aanvraag tot het onderstaande besluit.

Besluit

Op grond van artikel 5, tweede en derde lid, van de Wbmgp besluit ik tot het aanwijzen van de in bijlage I genoemde adressen waar aan woningzoekenden op grond van artikel 9 van de Wbmgp voorrang kan worden verleend, en waar aan personen die op het tijdstip van de aanvraag van een huisvestingsvergunning de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, op grond van artikel 10 van de Wbmgp geen huisvestingsvergunning voor in de huisvestingsverordening aangewezen categorieën van woonruimte wordt verleend, indien op grond van het onderzoek, bedoeld in artikel 10a, eerste lid, van de wet blijkt dat er een gegrond vermoeden is dat hun huisvesting zal leiden tot een toename van overlast of criminaliteit in de aangewezen gebieden.

Op basis van artikel 5, vierde lid, van de Wbmgp betreft het hier de aanwijzing voor vier jaren. De aanwijzing gaat op uw verzoek in per 1 februari 2020. De termijn kan op aanvraag worden verlengd met vier jaren als ook op dat moment blijkt dat aan artikel 6, eerste, tweede en derde lid van de Wbmgp wordt voldaan.

Beoordeling van de aanvraag

Op grond van artikel 6, eerste, tweede en derde lid dient u het volgende aannemelijk te maken.

U dient bij uw aanvraag, bedoeld in artikel 5, tweede of derde lid, naar het oordeel van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voldoende aannemelijk te maken dat de beoogde aanwijzing van de in de aanvraag genoemde complexen, straten of gebieden:

  • a. noodzakelijk en geschikt is voor het bestrijden van grootstedelijke problematiek in de gemeente, en

  • b. voldoet aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit.

Daarnaast dient u voor de aanwijzing, bedoeld in artikel 5, derde lid, voldoende aannemelijk te maken dat woningzoekenden, aan wie als gevolg van die aanwijzing geen huisvestingsvergunning kan worden verleend voor het in gebruik nemen van woonruimte in de aangewezen complexen, straten of gebieden, voldoende mogelijkheden houden om binnen de regio waarin de gemeente is gelegen passende huisvesting te vinden.

Bij de aanvraag bedoeld in artikel 5, derde lid, dient u tevens voldoende aannemelijk te maken waarom de verklaring omtrent het gedrag, bedoeld in artikel 5, derde lid, onderdeel a, of het onderzoek op basis van politiegegevens, bedoeld in artikel 5, derde lid, onderdeel b, het meest geschikte instrument is voor het bestrijden van overlast en criminaliteit.

Afstemming met betrokken partners

U geeft aan dat deze aanvraag vanaf begin af aan tot stand is gekomen in samenwerking met woningcorporaties De Leeuw van Putten, Woonbron en Maasdelta, en de politie Rotterdam. Na de conclusie dat inzet van artikel 9 en 10 van de Wbmgp wenselijk zou zijn, heeft u dit voornemen opgenomen in de prestatieafspraken tussen gemeente, woningcorporaties en huurdersorganisaties.

De geselecteerde gebieden zijn de gebieden waarbij minimaal twee van de drie partijen (politie en betreffende woningcorporatie, politie en gemeente, woningcorporatie en gemeente of alle drie) op basis van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens van mening zijn dat toepassing van artikel 9 en 10 van de Wbmgp noodzakelijk en geschikt is. Tot slot geeft u aan dat in gezamenlijkheid is gekomen tot de manier waarop de wet ingezet wordt.

Noodzakelijkheid en geschiktheid

De Wbmgp geeft in artikel 6, eerste lid onder a, aan dat de gemeenteraad aannemelijk moet maken dat de beoogde aanwijzing van de in de aanvraag genoemde gebieden noodzakelijk en geschikt is voor het bestrijden van grootstedelijke problematiek in de in de aanvraag genoemde complexen, straten of gebieden.

U heeft in uw aanvraag gebruik gemaakt van de landelijke Leefbaarometer van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze gegevens zijn aangevuld met cijfers uit de Nissewaard Peiling van 2018. Daarnaast zijn er cijfers van de politie gebruikt. Dit betreft zowel incident- als misdaadcijfers op gemeente-, wijk-, buurt- als straatniveau, over de jaren 2015–2017, uitgesplitst naar soort incident. Om een beeld te geven van de sociaaleconomische situatie zijn cijfers gebruikt van de eigen Buurtmonitor, die onder meer gebaseerd is op cijfers van het CBS. Ook is voor de onderbouwing van de aanvraag kwalitatieve informatie aangeleverd door professionals, zoals wijkagenten, corporatiemedewerkers en gemeenteambtenaren vanuit verschillende vakgebieden, die werkzaam zijn in de betreffende gebieden.

1. De Akkers

1.1. Omgeving Akkers-Centrum

Noodzakelijkheid

Dit gebied betreft een aangesloten locatie die is gelegen in het centrum van De Akkers, maar zich toch in twee wijken bevindt, De Akkers en Vriesland. U geeft aan dat volgens de Leefbaarometer de leefbaarheid in dit gebied «onvoldoende is». De buurt Akkers-Centrum scoort op alle dimensies beneden het landelijke gemiddelde. Ook de aan te wijzen adressen in Scherpgras (in de buurt Vriesland) bevinden zich in een grid dat «onvoldoende» scoort volgens de Leefbaarometer. De gridscores in het gebied hebben alle een afwijking van het landelijke gemiddelde die lager is dan – 0,5.

Leefbaarometer 2018: afwijking centraal grid in Omgeving Akkers-Centrum van het landelijke gemiddelde. Totale afwijking is – 0,57 en past daarmee niet op de grafiek.

De onvoldoende die deze locatie scoort in de Leefbaarometer past in het beeld dat geschetst wordt door diverse andere indicatoren. De cijfers hieronder laten zien dat de wijk De Akkers over het algemeen een flink stuk lager scoort dan de rest van Nissewaard.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Akkers-Centrum

De Akkers

Vriesland1

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

6,8

6,2

6,4

7,0

Kwaliteit woonomgeving

5,9

5,5

6,1

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

5,9

5,4

5,7

6,0

Vervuiling

3,8

4,2

4,3

5,5

X Noot
1

In de CBS-wijk- en buurtindeling is de buurt Vriesland gelijk aan de wijk Vriesland.

Geschiktheid

U geeft aan dat dit gebied een sociaaleconomisch kwetsbare bevolkings- samenstelling kent. Er wonen tweemaal zoveel huishoudens met een ww- of bijstandsuitkering als gemiddeld in Nissewaard. Professionals beschrijven de sociale cohesie als zeer laag. Ook zijn problemen in ouder-kindrelaties bekend. Nieuwe instroom verzwakt het profiel vaker dan dat het sterker maakt. De mutatiegraad is met 12% nog niet eens zo heel hoog, maar de gemiddelde woonduur is (buurten met veel nieuwbouw uitgezonderd) de kortste van Nissewaard.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Akkers-Centrum

De Akkers

Vriesland

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

12%

11%

9%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

6%

4%

4%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

11,3%

8,7%

7,7%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

16%

12%

9%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

29%

20%

15%

14%

Het aantal door de politie geregistreerde incidenten is op buurtniveau bijna driemaal zo hoog als gemiddeld voor Nissewaard. In de straten Westakker en Zomerakker zijn er zelfs meer dan 600 meldingen per duizend inwoners geregistreerd. Het complex is gelegen in de direct omgeving van het metrostation De Akkers en winkelcentrum Akkerhof. Het grote aantal incidenten in het gebied houdt echter niet alleen daarmee verband. Het gaat om mishandeling, diefstal, vernieling, geluidsoverlast, drank- en/of drugsoverlast, en in een enkel geval om moord/doodslag. De verhuurder heeft tien overlastdossiers lopen, waaronder voor geluidsoverlast, drugsoverlast en vervuiling.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Akkers-Centrum

De Akkers

Vriesland

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

6,4

6,0

6,1

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

6,4

6,3

6,7

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

374

166

109

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

144

59

34

49

U geeft aan met de inzet van de Wbmgp de grip terug te willen krijgen op de bevolkingssamenstelling in dit complex. U verwacht dat huishoudens met een inkomen uit arbeid, pensioen of studiefinanciering een positieve bijdrage aan de leefbaarheid zullen hebben. Daarnaast wilt u woningzoekenden die in het verleden overlastgevend of crimineel gedrag hebben vertoond weren uit dit gebied, om het niet nog onveiliger te maken.

1.2. Tijmdonk/Anijsdonk

Noodzakelijkheid

U geeft aan dat Tijmdonk en Anijsdonk in de Leefbaarometer op de grens liggen van een grid dat zwak scoort en een grid dat onvoldoende scoort. De score voor de afwijking van het landelijke gemiddelde zijn respectievelijk – 0,47 en – 0,39. De afwijkingen op de dimensies bevolkingssamenstelling en veiligheid zijn het hoogst.

Leefbaarometer 2018: afwijking Tijmdonk van het landelijke gemiddelde.

Totale afwijking is – 0,47 en past daarmee niet op de grafiek.

Leefbaarometer 2018: afwijking Anijsdonk van het landelijke gemiddelde.

De buurt Donken hoort op alle gebieden bij de zes slechts scorende buurten in Nissewaard en heeft zelfs de laagste score op het gebied van vervuiling. Wijkprofessionals geven aan dat buurtbewoners het gevoel hebben dat er veel criminele activiteiten plaatsvinden in de buurt. Dit verklaart de lage waardering.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Donken

De Akkers

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

5,7

6,2

7,0

Kwaliteit woonomgeving

5,2

5,5

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

4,2

5,4

6,0

Vervuiling

3,2

4,2

5,5

Geschiktheid

U geeft aan dat de sociaaleconomische kenmerken van de buurt bevestigen dat het kwetsbare sociaaleconomische profiel van de buurt aan de basis ligt van de leefbaarheidsproblematiek. Kwalitatieve bronnen geven eveneens aan dat problemen achter de voordeur, zoals drank- en/of drugsgebruik, ten grondslag liggen aan leefbaarheidsproblemen en spanning tussen de bewoners. Het aantal niet-werkende werkzoekenden ligt ook een stuk hoger dan het Nissewaardse gemiddelde, maar ook hoger dan het wijkgemiddelde.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Donken

De Akkers

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

11%

11%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

4%

4%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

11,3%

8,7%

4,4%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

21%

20%

14%

Verder geeft u aan dat in beide complexen verschillende problemen spelen, waarbij geldt dat er een groot aantal sociaal zwakke huishoudens bij elkaar woont en voor veel onrust in de buurt zorgt. In de afgelopen tijd heeft er een veelheid aan overlastdossiers gelopen bij de betreffende woningcorporaties. Dit zijn overlastdossiers met betrekking op tuinen, illegale bewoning en bedreiging/intimatie. In 2016 heeft er een ontruiming van een bewoner plaatsgevonden vanwege zware overlastproblematiek.

Het aantal politiemeldingen over 2015–2017 lag met 304 voor Anijsdonk en 341 voor Tijmdonk per 1.000 inwoners enorm hoog. Vanuit de bewoners komen signalen dat er nog meer aan de hand is dan al uit de cijfers blijkt. Er is sprake van intimiderend gedrag, met geweld en ruzie. Er zou ook sprake zijn van drugsgerelateerde overlast. De politie heeft het gevoel dat bewoners van dit gebied niet altijd aangifte doen van deze incidenten en geeft aan dat er veel intimidatie en pestgedrag tussen bewoners onderling plaatsvindt. Verschillende bewoners veroorzaken drugs- en drankoverlast, bedreigen en beschuldigen elkaar van zaken waar ze zichzelf vaak ook schuldig aan maken. Er zijn kortom veel spanningen tussen de bewoners. De mutatiegraad van het complex aan de Tijmdonk is met 14% vrij hoog te noemen.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Donken

De Akkers

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

5,4

6,0

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

5,8

6,3

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

134

166

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

47

59

49

U vermeldt dat deze complexen meer overlastgevende huishoudens niet meer aankunnen. En dat er is maar heel weinig nodig is om een volgend probleem weer te doen escaleren. Door woningzoekenden met een overlastverleden te weigeren en voorrang te geven aan woningzoekenden met iets meer financiële draagkracht hoopt u de kans op de instroom van nieuwe kwetsbare of overlastgevende huishoudens te minimaliseren. Daarmee hoopt u de leefbaarheid te stabiliseren en op de langere termijn te verbeteren.

1.3. Dreef/Havendreef

Noodzakelijkheid

U geeft aan dat deze locatie volgens de Leefbaarometer «zwak» op de leefbaarheidssituatie scoort. De Dreven als buurt loopt risico op verval.

Leefbaarometer 2018: afwijking Dreef en Haverdreef van het landelijke gemiddelde.

De cijfers hieronder laten zien dat de Dreven als buurt het op de meeste punten dan wel iets beter doet als de wijk De Akkers als geheel, maar de buurt soort steeds ruim onder het gemeentelijk gemiddelde. De locatie Dreef/Haverdreef is naar de mening van wijkprofessionals één van de kwetsbaarste plekken in de buurt.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Dreven

De Akkers

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

6,3

6,2

7,0

Kwaliteit woonomgeving

6,0

5,5

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

5,7

5,4

6,0

Vervuiling

4,5

4,2

5,5

Geschiktheid

U geeft aan dat de Dreef en Haverdreef gezien worden als kwetsbare straten met een concentratie van bewoners met sociaaleconomische problemen. Het percentage mensen zonder werk ligt hoog en ook heeft een relatief groot deel een laagbetaalde baan. Veel bewoners kampen daardoor met krappe financiële middelen. Een aantal woningen is toegankelijk voor mensen die uitstromen uit een zorginstelling. De praktijk leert dat deze mensen niet altijd zelfredzaam blijken te zijn en dat dit gepaard kan gaan met overlast voor buurtbewoners.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Dreven

De Akkers

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

13%

11%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

5%

4%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

10,4%

8,7%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

16%

12%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

23%

20%

14%

U geeft aan dat er op deze locatie sprake is van structurele ernstige problematiek. Zo vinden er bijvoorbeeld geregeld fysieke vernielingen plaats aan de entree van het wooncomplex, waarvan het bekend is dat bewoners en/of bezoekers van bewoners hier verantwoordelijk voor zijn. Ook komen bij de corporatie veel klachten over woonoverlast binnen. De cijfers in de tabel hieronder laten zien Dreven met name slecht scoort op criminaliteit in de buurt.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Dreven

De Akkers

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

5,6

6,0

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

6,6

6,3

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

199

166

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

77

59

49

Omdat dit complex voor het overgrote deel bestaan uit kleine meergezinswoningen is het mutatiecijfer relatief hoog. Grofweg zijn het vooral de kansrijkere huishoudens die doorstromen naar een grotere en/of ander type woning. De kwetsbare huishoudens blijven achter en de leefbaarheid verslechtert. U geeft aan dat de mogelijkheid tot sturing op de bevolkingssamenstelling zonder de Wbmgp onvoldoende is om de leefbaarheidsproblematiek tegen te gaan. Door de inzet van de Wbmgp hoopt u sterkere schouders terug te brengen in het gebied, de balans terug te brengen, en de leefbaarheid te stabiliseren.

1.4. Zeisvoorde

Noodzakelijkheid

U geeft aan dat de Zeisvoorde zich bevindt in een grid dat «zwak» scoort volgens de Leefbaarometer. De Voorden als buurt loopt enig risico op verval.

Leefbaarometer 2018: afwijking Zeisvoorde van het landelijke gemiddelde.

Hoewel de Zeisvoorde naast maisonettewoningen ook bestaat uit eengezinswoningen is de problematiek volgens u hier enigszins vergelijkbaar met die in de locatie Dreef/Haverdreef. Dat blijkt ook uit verklaringen van wijkprofessionals. Volgens de cijfers scoort Voorden slechter dan de Dreven.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Voorden

De Akkers

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

5,9

6,2

7,0

Kwaliteit woonomgeving

5,4

5,5

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

5,8

5,4

6,0

Vervuiling

4,0

4,2

5,5

De buurt Voorden scoort al slecht op het gebied van vervuiling, maar de locatie Zeisvoorde zelf (met 24 respondenten) scoort met een 3,2 ronduit dramatisch op dit thema.

Geschiktheid

U geeft aan dat de beschikbare data (op buurtniveau) niet veel afwijken van het wijkgemiddelde (maar wel van het gemeentegemiddelde). Er is in de Zeisvoorde sprake van een concentratie van kwetsbare bewoners. Net als in de Zeisvoorde komt sociale als financiële problematiek relatief vaak voor. Ook op deze locatie is gezien de huurprijs het merendeel van de woningen toegankelijk voor mensen die uitstromen uit een zorginstelling, hetgeen soms een negatief effect heeft op de leefbaarheid.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Voorden

De Akkers

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

11%

11%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

4%

4%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

8,6%

8,7%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

8%

12%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

17%

20%

14%

Cijfers overlast en veiligheid
 

Voorden

De Akkers

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

5,8

6,0

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

5,8

6,3

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

132

166

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

41

59

49

Behalve de zeer slechte score op het thema vervuiling, geeft u daarnaast ook aan dat het opvallend is dat het aantal incidenten in de locatie Zeisvoorde, berekend naar het aantal per 1.000 inwoners, in 2017 is gestegen naar 219 incidenten.

Gezien de met het gebied Dreef/Haverdreef vergelijkbare problematiek is de argumentatie voor de geschiktheid van de Wbmgp voor de locatie Zeisvoorde ook vergelijkbaar. De leefbaarheidsproblematiek kan volgens u niet worden opgelost zonder verandering in de bevolkingssamenstelling. Met de Wbmgp beoogt u een betere balans te bewerkstelligen tussen kwetsbare en niet-kwetsbare huishoudens.

2. De Hoek – Zwanenhoek

Noodzakelijkheid

U geeft aan dat de Zwanenhoek een van de zwakste gebieden binnen een toch al zwakke wijk is. Het vormt ook het (kleinschalige) centrum van de wijk De Hoek, met een clustering van enkele voorzieningen. Omdat er daardoor meer mensen komen dan in een gebied met alleen een woonfunctie, heeft leefbaarheids- problematiek hier een uitwerking op een groter gebied dan alleen de Zwanenhoek zelf. Dat er ook een basisschool langs de Zwanenhoek gelegen is, maakt dat u inzet op de leefbaarheid van nog groter belang vindt.

De Zwanenhoek scoort «zwak» op de Leefbaarometer. De buurt waarbinnen de locatie ligt, De Hoek-2, loopt (net als de hele wijk De Hoek) risico op verval.

Leefbaarometer 2018: afwijking Zwanenhoek van het landelijke gemiddelde.

U geeft aan dat er een diversiteit aan problematieken in de Zwanenhoek speelt. Ook scoort De Hoek-2 laag in de Nissewaard Peiling ten opzichte van het gemeentegemiddelde (zie onderstaande tabel).

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Hoek-2

De Hoek

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

6,4

6,2

7,0

Kwaliteit woonomgeving

5,7

5,8

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

5,4

5,2

6,0

Vervuiling

5,2

4,9

5,5

Geschiktheid

U geeft aan dat de sociaaleconomische situatie iets vertekent doordat Hoek-2 als buurt beter scoort dan Hoek-1, -3 en -4. De Zwanenhoek is echter onderdeel van het zwakste gebied van de buurt. Doordat het gaat om goedkope 2- en 3- kamerwoningen wonen er veel doorstromers uit instellingen en mensen met een laag inkomen. In dat verband geeft u aan dat het percentage eenoudergezinnen en huishouden met een inkomen uit de bijstand waarschijnlijk een stuk hoger is dan deze cijfers doen vermoeden. Mensen die het zich kunnen veroorloven vertrekken en kansarmen blijven achter. Sinds het niet langer mogelijk is om lokaal maatwerk met screening toe te passen op dit gebied is het duidelijk dat de situatie weer achteruit gaat: de klachten nemen toe.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Hoek-2

De Hoek

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

9%

12%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

5%

5%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

6,6%

8,2%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

9%

13%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

17%

20%

14%

Verder geeft u aan dat er bij de bewoners weinig binding met de buurt is en dat er bovendien veel sociaal-maatschappelijke problematiek speelt. Bewoners van de buurt scoren hun buurt slecht op veiligheidsgevoel en criminaliteit in de buurt. Politiecijfers bevestigen deze problematiek (zie onderstaande tabel). Er worden veel inbraken in de wijk gepleegd. De politie geeft aan dat wijkbewoners hier in veel gevallen een rol in spelen. Andere veel voorkomende incidenten zijn ruzie/twisten, stalking, sociale problematiek en drugshandel.

Het aantal bij de politie geregistreerde incidenten in de locatie Zwanenhoek (binnen de buurt De Hoek-2) is 288 per 1.000 inwoners. Momenteel lopen verschillende onderzoeken naar meerder bewoners van woningen in de Zwanenhoek. In het recent verleden zijn er zowel woningen gesloten vanwege een hennepkwekerij als handel in drugs. De problematiek achter de voordeur komt vaak tot uiting op straat.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Hoek-2

De Hoek

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

5,4

6,0

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

5,8

6,3

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

195

176

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

71

66

49

Met de inzet van de Wbmgp wilt u grip terug te krijgen op de bevolkingssamenstelling in dit complex. U verwacht dat huishoudens met een inkomen uit arbeid, pensioen of studiefinanciering een positieve bijdrage aan de leefbaarheid zullen hebben. Daarnaast wilt u mensen die in het verleden overlast hebben veroorzaakt weren uit dit gebied, om het niet nog zwakker te maken.

3. Waterland – Snoekenveen/Baarsveen

Noodzakelijkheid

U geeft aan dat de hele locatie in de Leefbaarometer «zwak» scoort. In 2016 scoorde het deel van de locatie dat in Snoekenveen ligt nog «onvoldoende».

Leefbaarometer 2018: Afwijking centraal grid in Snoekenveen/Baarsveen van het landelijke gemiddelde. Totale afwijking is – 0,47 en past daarmee niet op deze grafiek.

Snoekenveen scoort het slechts van alle buurten in Nissewaard op veiligheidsgevoel, criminaliteit, kwaliteit woonomgeving en algemeen oordeel. Ook op vervuiling en betrokkenheid van buurtbewoners scoort Snoekenveen bij de laagste vijf.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Snoekenveen

(buurt)

Baarsveen

(buurt)

Waterland

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

5,1

7,1

6,8

7,0

Kwaliteit woonomgeving

4,6

7,5

6,1

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

4,8

6,8

6,0

6,0

Vervuiling

3,5

5,5

5,3

5,5

Geschiktheid

U geeft aan dat er in Snoekenveen en Baarsveen meer dan gemiddeld veel gezinnen met kinderen wonen, waaronder veel eenoudergezinnen. Het percentage niet-werkende werkzoekende valt mee, maar relatief veel mensen ontvangen inkomen uit bijstand en hebben een laag inkomen.

Hoewel er relatief veel gezinnen met kinderen wonen, zijn er ook bewoners met andere leefstijlen en dit gaat niet altijd evengoed samen. Het aandeel mensen met een migratieachtergrond is hoog. Dit betreft zowel niet-westerse achtergronden, als migranten uit Oost-Europa. Professionals geven aan dat er spanningen zijn tussen bewoners die er langer wonen en bewoners die relatief nieuw zijn.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Snoekenveen

(buurt)

Baarsveen

(buurt)

Waterland

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

10%

6%

5%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

4%

5%

3%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

5,4%

7,9%

5,2%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

10%

5%

6%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

16%

10%

9%

14%

Verder geeft u aan dat er een diverse range aan problematiek in dit gebied speelt. Huiselijk geweld-zaken, woon- en geluidsoverlast, openbare dronkenschap, drugsgebruik, asociaal gedrag en overlast van verwarde personen zijn aan de orde van de dag. Professionals geven aan dat de sociale cohesie door de jaren sterk is afgenomen en erg laag ligt. In het gebied lopen structureel meerdere overlast- en/of zorgdossiers: wanneer er één wordt gesloten, wordt er elders in het gebied een nieuwe geopend.

Het aantal geregistreerde incidenten per 1.000 inwoners ligt in Snoekenveen op 169.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Snoekenveen

(buurt)

Baarsveen

(buurt)

Waterland

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

3,6

6,7

5,8

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

4,4

6,5

6,5

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

115

87

103

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

37

25

38

49

U merkt op dat dit gebied een integrale aanpak kent die tot nog toe onvoldoende positief effect heeft op de leefbaarheid. Sturen op de toegang tot de woningmarkt middels de Wbmgp zou het sluitstuk van deze aanpak vormen. Met het verlenen van voorrang aan sterkere schouders en het uitsluiten van bewoners die in het verleden overlast hebben veroorzaakt verwacht u de negatieve leefbaarheids- ontwikkeling tot stilstand te brengen.

4. Groenewoud/Sterrenkwartier

4.1. Groenewoud-Hoog

Noodzakelijkheid

U maakt met onderstaand gridoverzicht van dit gebied duidelijk dat de buurt op leefbaarheid zwak scoort. In 2016 scoorden sommige delen zelfs onvoldoende.

Leefbaarometer 2018: Afwijking voor centraal grid in Groenewoud-Hoog van het landelijke gemiddelde. De totaalscore past niet op de schaalverdeling en bedraagt – 0.48.

De buurt krijgt ook lage cijfers voor de kwaliteit van de woonomgeving en op het terrein van vervuiling.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Groenewoud- Hoog

Groenewoud

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

6,4

6,7

7,0

Kwaliteit woonomgeving

5,5

6,2

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

6,1

6,1

6,0

Vervuiling

4,9

5,4

5,5

Geschiktheid

U geeft aan dat in Groenewoud percentueel twee keer zoveel mensen met een inkomen uit ww of bijstand wonen als in de hele gemeente. Maar liefst 35% van de bewoners heeft een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. Met talloze verschillende nationaliteiten is de bevolkingssamenstelling zeer divers. De meerderheid van de huishoudens bestaat uit één persoon, maar toch wonen er ook veel eenoudergezinnen in de kleine appartementen.

Professionals geven aan dat relatief veel vrouwen weinig weerbaar zijn en emotioneel en financieel afhankelijk van anderen (vaak hun ex-partners). Er komen veel stalkingszaken voor in dit gebied. Een deel van de woningen is gereserveerd voor mensen die uitstromen uit een zorginstellingen. Zoals in meerdere gebieden geldt heeft dit soms een negatief effect op de leefbaarheid. In meer dan één geval zijn deze – vaak zwakbegaafde mensen – terecht gekomen in het criminele circuit.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Groenewoud- Hoog

Groenewoud

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

12%

8%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

4%

3%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

7,5%

5,7%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

15%

10%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

35%

20%

14%

Zoals hierboven aangegeven scoort de buurt ook slecht op het thema vervuiling.

Verder geeft u aan dat het aantal incidenten een stuk hoger ligt dan het buurt- en wijkgemiddelde; tot 240 geregistreerde incidenten per 1.000 inwoners in de Cederstraat. De wijk kent een historie van drugs- en wapenhandel. Dit was een groot probleem vóór de herstructurering in de jaren negentig, maar is nooit helemaal verdwenen. Er is tevens sprake geweest van brandstichting en het gebied heeft te maken met jeugdoverlast.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Groenewoud- Hoog

Groenewoud

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

6,6

6,6

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

6,6

6,4

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

119

126

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

36

49

49

U concludeert dat Groenewoud behoefte heeft aan een sociaaleconomisch meer gemengde bevolkingssamenstelling. U verwacht dat dat een positief effect op de leefbaarheid zal hebben en geeft aan dat de Wbmgp het enige overgebleven instrument is dat daar goede mogelijkheden voor biedt.

4.2. Sterrenkwartier-Hoog

Noodzakelijkheid

U geeft aan dat dit gebied onvoldoende scoort in de Leefbaarometer.

Leefbaarometer 2018: Afwijking centraal grid in Sterrenkwartier-Hoog van het landelijke gemiddelde. Totale afwijking is – 0,51 en past daarmee niet op deze grafiek.

Hoewel de scores in de Nissewaard Peiling op het terrein van leefbaarheid onder het gemeentegemiddelde liggen, valt het algemeen oordeel van bewoners over de eigen buurt en over de kwaliteit van de woonomgeving nog relatief goed uit. Op het gebied van vervuiling scoort de buurt laag. In de Nissewaard Peiling van 2016 scoorde de buurt een stuk slechter. Mogelijk heeft de voorgenomen herstructurering (die in 2017 bekend gemaakt werd) voor wat meer positiviteit gezorgd.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Sterrenkwartier – Hoog

Sterrenkwartier

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

6,7

7,0

7,0

Kwaliteit woonomgeving

6,2

6,3

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

5,3

5,7

6,0

Vervuiling

5,0

5,5

5,5

Geschiktheid

U geeft aan dat de bevolkingssamenstelling van Sterrenkwartier-Hoog tot de zwaksten van Nissewaard behoort. Bijna drie keer zoveel huishoudens als gemiddeld in Nissewaard heeft een inkomen uit ww of bijstand. De wijk bestaat in meerderheid uit eenpersoonshuishoudens (60%). Ook zijn er twee keer zoveel eenoudergezinnen als gemiddeld in Nissewaard.

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Sterrenkwartier – Hoog

Sterrenkwartier

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

17%

9%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

5%

3%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

10,8%

6,8%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

20%

10%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

28%

17%

14%

Verder geeft u aan dat in het gebied veel huiselijk geweld-zaken en stalkings- zaken voorkomen. Ook zijn er veel meldingen voor twisten tussen buren en geluidsoverlast. De buurt kent een grote concentratie van kwetsbare bewoners. Dit leidt tot bovengenoemde problematieken van woonoverlast en aantasting van de leefbaarheid. Zoals hierboven aangegeven scoort de buurt ook slecht op het thema vervuiling.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Sterrenkwartier – Hoog

Sterrenkwartier

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

6,7

6,4

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

6,9

6,8

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

208

179

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

77

76

49

Met de invoering van de Wbmgp beoogt u de bevolkingssamenstelling minder kwetsbaar te maken en weerbaarder tegen leefbaarheidsproblematiek. U verwacht dat invoering van artikel 9 en 10 op de middellange termijn hierop een positief effect heeft.

5. Hoogwerf

5.1. Hoogwerf-Noord

Noodzakelijkheid

U geeft aan dat dit gebied volgens de Leefbaarometer matig scoort. Hoewel de leefbaarheid iets is vooruitgegaan (in metingen van 2002 en 2008 scoorde dit gebied nog een onvoldoende), is het gewenste resultaat nog niet bereikt. Kort na de eeuwwisseling heeft er een herstructurering plaatsgevonden in Hoogwerf-Noord, waarbij een deel van de flats werd gesloopt en vervangen door nieuwbouw in laag- en hoogbouw. Andere flats werden gerenoveerd. Er zijn enkele oude, al dan niet gerenoveerde complexen waar de leefbaarheidsproblematiek is gebleven. Uit de vroegsignaleringsanalyse van RIGO/Atlas voor gemeenten blijkt zelfs dat Hoogwerf-Noord veel risico op verval loopt en dat selectieve migratie hiervan de grootste oorzaak is.

Leefbaarometer 2018: Afwijking voor Hoogwerf-Noord van het landelijke gemiddelde.

Uit onderstaande cijfers van de Nissewaard Peiling blijkt dat – waarschijnlijk dankzij de herstructurering – de kwaliteit van de woonomgeving van de gehele buurt Hoogwerf-Noord en de wijk Hoogwerf door de bewoners hoger wordt gewaardeerd dan gemiddeld in Nissewaard. Het algemeen oordeel over de eigen buurt is iets lager dan gemeentegemiddeld. Daarentegen scoren de buurt en locatie slecht op het terrein van vervuiling.

Cijfers Nissewaard Peiling – leefbaarheid
 

Hoogwerf- Noord

Hoogwerf

Nissewaard

Algemeen oordeel eigen buurt

6,8

6,9

7,0

Kwaliteit woonomgeving

6,9

6,6

6,4

Waardering betrokkenheid buurtbewoners

6,3

6,2

6,0

Vervuiling

4,8

5,1

5,5

Geschiktheid

U geeft aan dat de leefbaarheidssituatie verband houdt met de samenstelling van bevolking. Die is zwak te noemen wat betreft het percentage huishoudens met inkomen uit ww of bijstand, het percentage niet-werkende werkzoekenden en de percentages huishoudens met een laag inkomen in vergelijking tot gemeentegemiddeld (en ook ten opzichte van de wijk Hoogwerf).

Cijfers sociaaleconomische situatie
 

Hoogwerf- Noord

Hoogwerf

Nissewaard

Huishoudens met inkomen uit ww of bijstand

11%

8%

6%

Huishoudens met inkomen uit arbeidsongeschiktheid

3%

3%

3%

Niet-werkende werkzoekenden

8,3%

7%

4,4%

Huishoudens onder lage inkomensgrens

12%

10%

7%

Huishoudens met een inkomen tot 120% sociaal minimum

19%

16%

14%

Verder geeft u aan dat de problematiek in dit gebied bijna uitsluitend woongerelateerde overlast betreft en dat dit op de aan te wijzen locaties in Hoogwerf-Noord erg vaak voorkomt. De meest voorkomende meldingen handelen over geluidsoverlast, burenruzie en overlast van vervuiling (zie hierboven ook de slechte score voor de buurt op het thema vervuiling). Ook zijn er verschillende hennepkwekerijen opgerold in de afgelopen jaren.

In met name de Mimosastraat en de Fuchsiastraat zijn veel meldingen geregistreerd met respectievelijk 278 en 265 meldingen per 1.000 inwoners.

Cijfers overlast en veiligheid
 

Hoogwerf- Noord

Hoogwerf

Nissewaard

Criminaliteit in de buurt

6,6

6,4

6,6

Veiligheidsgevoel in de buurt

6,5

6,6

6,9

Totaal aantal incidenten per 1.000 inwoners

124

183

137

Totaal aantal misdrijven per 1.000 inwoners

38

66

49

Met het invoeren van de Wbmgp beoogt u de samenstelling van de bevolking in het gebied minder kwetsbaar te maken, waarmee u een positieve invloed op de leefbaarheid verwacht te hebben.

Beoordeling noodzakelijkheid en geschiktheid

Noodzakelijkheid

U vindt, op basis van bovenstaande onderbouwing, dat er sprake is van grootstedelijke problematiek en dat selectieve woningtoewijzing op basis van artikel 9 en 10 Wbmgp voor de in bijlage I genoemde adressen in de wijken De Akkers, Waterland, De Hoek, Groenewoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf noodzakelijk is.

Ik acht het gezien de door u aangeleverde kwantitatieve gegevens en de kwalitatief beschreven problematiek voldoende aannemelijk dat in de in bijlage I genoemde adressen in de wijken De Akkers, Waterland, De Hoek, Groenewoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf sprake is van grootstedelijke problematiek die het noodzakelijk maakt in die gebieden in te grijpen door het mogelijk maken van selectieve woningtoewijzing op basis van de artikelen 9 en 10 van de Wbmgp.

Geschiktheid

U vindt, op basis van bovenstaande onderbouwing, dat selectieve woningtoewijzing op basis van artikel 9 en 10 Wbmgp voor de in bijlage I genoemde adressen in de wijken De Akkers, Waterland, De Hoek, Groenewoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf voldoet aan de eisen van geschiktheid.

Ik acht het op basis van de door u aangeleverde kwantitatieve gegevens en kwalitatieve onderbouwing voldoende aannemelijk dat de toepassing van artikel 9 van de Wbmgp een geschikt instrument is dat kan zorgen voor een meer evenwichtige bevolkingssamenstelling in de in bijlage I genoemde adressen in de wijken De Akkers, Waterland, De Hoek, Groenewoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf.

Tevens acht ik het op basis van de door u aangeleverde kwantitatieve gegevens en kwalitatieve onderbouwing voldoende aannemelijk dat de toepassing van artikel 10 van de Wbmgp een geschikt instrument is om de overlast en criminaliteit in de in bijlage I genoemde adressen in de wijken De Akkers, Waterland, De Hoek, Groenewoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf te beperken. Er is onder andere sprake van vormen van overlast en criminaliteit waarvoor het instrument van artikel 5, derde lid, juncto 10a van de wet bedoeld is.

Subsidiariteit

Voordat een aanwijzing op grond van artikel 5 van de Wbmgp kan worden gegeven dient de gemeenteraad op grond van artikel 6, eerste lid, onder b, van de Wbmgp voldoende aannemelijk te maken dat er minder ingrijpende instrumenten zijn ingezet en dat het inzetten van dat instrumentarium alleen, geen afdoende oplossing biedt voor de geconstateerde grootstedelijke problematiek.

1. De Akkers

1.1 Wijkniveau

U hebt in de aanvraag aangegeven welke maatregelen zijn en worden ingezet in De Akkers. De afgelopen vijf jaar heeft onder naam Spijkenisse-Zuidwest een wijkontwikkelingstraject gelopen met daaraan gekoppeld een wijkontwikkelplan (WOP) met wijkuitvoeringsplannen (WUP’s). De gemeente en de drie in het gebied aanwezige corporaties hebben daarin met extra budget en samen met wijkbewoners en professionele partners getracht de wijk te verbeteren op zowel fysiek (excl. woningvoorraad) als sociaal gebied.

Verder geeft u aan dat het verbeteren van de wijk de nadrukkelijke participatie vraagt van bewoners, vrijwilligers en professionele partijen uit de wijk en van de gemeente en corporaties. Het traject heeft onder meer vorm gekregen in het creëren van een groeiend netwerk van sleutelfiguren (zowel bewoners als professionals) dat een aantal keer per jaar bijeenkomt om van gedachte te wisselen over de laatste ontwikkelingen. Maar ook de actieve samenwerking met partners in projecten als de Open eettafel, Place making en Welzijn op Recept en de eigen initiatieven van bewoners (o.a. Konnekt, Buurtmoestuin Samen1) zijn hier mooie voorbeelden van.

Om de opgaven in Zuidwest, onder meer de stijgende sociale problematiek, overlast, selectieve migratie en sleetsheid van het openbaar gebied, aan te pakken zijn de kernthema’s vertaald naar vier speerpunten:

  • Een betere balans in de bevolkingssamenstelling;

  • Het versterken van de zelfredzaamheid van de bewoners;

  • Het vergroten van de sociale cohesie en participatie;

  • Het zichtbaar verbeteren van de fysieke structuur.

Binnen deze speerpunten is speciale aandacht voor multi-problem gezinnen, jeugd en veiligheid.

De extra aandacht voor Spijkenisse Zuidwest heeft o.a. geresulteerd in:

  • Samen vooruit kijken: inzet achter-de-voordeur-team dat hulp biedt aan multiproblemhuishoudens;

  • Welzijn op recept: verbinding tussen welzijn, zorg en wonen middels arrangementen;

  • buurtnetwerk Konnekt;

  • place-making-trajecten;

  • de inrichting van buurttuinen;

  • een wijkrestaurant;

  • een natuurspeeltuin;

  • een wijktheater;

  • de organisatie van verschillende activiteiten voor bewoners, waaronder het Zomerfestival;

  • extra investeringen in bestrating, groen, bruggetjes en speelplekken;

  • extra personele inzet van de woningcorporaties in de wijk;

  • zichtlijnen om de wijken meer in verbinding te brengen met het buitengebied;

  • het afsluiten van portieken;

  • de aanpak van tuinen;

  • het onderhoud van achterpaden;

  • cameratoezicht;

  • bewegwijzering in de soms onoverzichtelijke bloemkoolwijken;

  • buurtpreventie.

1.2 Gebiedsniveau

Omgeving Akkers-Centrum

U geeft aan dat winkelcentrum Akkerhof, waar veel acties bekendheid hebben gekregen, en wijkcentrum De Akkers, waar veel activiteiten hebben plaatsgevonden (en nog steeds plaatsvinden), om de hoek liggen van het aan te wijzen gebied. Daarnaast zijn kortgeleden de bergingsdeuren vervangen om het veiligheidsgevoel te vergroten. Om overlast tegen te gaan wordt er bij een aanvraag voor meerdere sleutels altijd een persoonlijk gesprek gevoerd.

Tijmdonk/Anijsdonk

U geeft aan dat er in de Tijmdonk in 2017 een intensieve gebiedsgerichte aanpak tussen woningcorporatie, gemeente en politie heeft plaatsgevonden. Deze bestond uit een achter-de-voordeuraanpak gericht op het helpen van mensen en tegengaan van overlast. Inzet was onder andere gericht op het tegengaan van schulden, toeleiden naar zorg, op orde brengen van tuinen. Hierdoor is de leefbaarheid iets verbeterd, maar er blijft sprake van ernstige problematiek. De inzet blijft intensief.

Daarnaast geeft u aan dat in de Anijsdonk bovengemiddeld veel huisbezoeken worden afgenomen en treden corporatie en politie gezamenlijk kortdaad op tegen overlast. In het verleden zijn er juridische procedures gevoerd en mocht dat noodzakelijk zijn dan voert de corporatie deze bij ernstige overlast opnieuw uit. Enige jaren terug heeft de corporatie de kwaliteit van het complex en de tuinen door intensief beheer een positieve boost gegeven. Inzet van aanvullende expertise op drugshandel, gesprekken met bewoners, het toeleiden naar hulp bij huiselijk geweld en het opmaken van individuele aandachtsvestigingen en briefingsthema’s zijn andere voorbeelden van aanpak door de politie.

Dreef/Havendreef en Zeisvoorde

U geeft aan dat ook voor deze complexen specifiek geldt dat er regelmatig gesprekken met bewoners en politie plaatsvinden om overlast tegen te gaan ener rechtszaken worden gevoerd om te komen tot gedragsverandering.

1.3 Gemeenteniveau

Tot slot geeft u aan dat er in dit gebied projecten en processen lopen die gemeente- en/of corporatiebreed worden ingezet, zoals:

  • de aanpak woonoverlast en de inzet van een regisseur woonoverlast, buurtbemiddeling en aanvullende (juridische) instrumenten;

  • de schoon-schip-trein: een periodieke buurtschouw waarin bewoners en professionals wensen voor grote verbeteringen in de openbare ruimte kenbaar kunnen maken en kleine verbeteringen ter plekke opgepakt worden;

  • de verlichting van achterpaden bij corporatiebezit en financiële bijdrage daaraan bij particulier bezit;

  • een sluitende ketenaanpak gericht op het voorkomen en bestrijden van schuldenproblematiek;

  • het lokaal zorgnetwerk, en;

  • waar zinvol en mogelijk de koppeling van bovenstaande zaken.

2. De Hoek

U geeft aan dat er voor De Hoek een projectteam actief is dat zich richt op het tegengaan van de achteruitgang van de wijk. Dit bestaat uit woningcorporatie, gemeente en op onderwerp verschillende partners in de wijk uit onderwijs, zorg en welzijn. In de afgelopen periode is er onder andere ingezet op:

  • extra personele capaciteit bij zowel politie, corporatie als gemeente en samenwerking op uitvoeringsniveau;

  • Samen vooruitkijken: inzet achter-de-voordeur-team dat hulp biedt aan multiproblemhuishoudens;

  • activiteiten vanuit de basisschool, gemeente en corporatie gericht op ontmoeten, het ondersteunen van bewoners en versterking van de sociale cohesie in de wijk;

  • vergroening van het schoolplein van de basisschool in de wijk;

  • buurtpreventie;

  • tuinenaanpak;

  • verbetering van achterpaden gericht op de sociale veiligheid;

  • zichtbaarheid van het wijkcentrum;

  • vernieuwing en verfraaiing van een speelplek in de wijk, gericht op sociale veiligheid en ontmoeting, samen met bewoners.

Door het grote aantal meldingen is ook de politie bovengemiddeld vaak in dit gebied te vinden, onder andere in verband met drugshandel.

Daarnaast lopen er in dit gebied projecten en processen die gemeente- en/of corporatiebreed worden ingezet, zoals:

  • de aanpak woonoverlast en de inzet van een regisseur woonoverlast, buurtbemiddeling en aanvullende (juridische) instrumenten;

  • de schoon-schip-trein: een periodieke buurtschouw waarin bewoners en professionals wensen voor grote verbeteringen in de openbare ruimte kenbaar kunnen maken en kleine verbeteringen ter plekke opgepakt worden;

  • de verlichting van achterpaden bij corporatiebezit en financiële bijdrage daaraan bij particulier bezit;

  • een sluitende ketenaanpak gericht op het voorkomen en bestrijden van schuldenproblematiek;

  • het lokaal zorgnetwerk, en;

  • waar zinvol en mogelijk de koppeling van bovenstaande zaken.

3. Waterland

U geeft aan dat er in Snoekenveen een integrale aanpak loopt waar verhuurder, politie en gemeente bij betrokken zijn. Zo worden tuincontroles in de buurt uitgevoerd, terwijl de adressen van tevoren zijn gecontroleerd op betalingsachterstanden, overlastdossiers en zorgdossiers. Nieuwe bewoners worden direct al bekend gemaakt met de striktere leefregels die in het gebied van toepassing zijn. Daartoe worden er door de verhuurmakelaar en de sociaal-beheerder samen afspraken gemaakt met alle aspirant-huurders.

Voor Baarsveen – waar een andere verhuurder dan in Snoekenveen actief is – geldt dat er in het gebied een wijkmeester is, die tevens een sociaal-beheerfunctie heeft. Ook is er een bewonerscommissie.

In beide buurten is buurtpreventie actief. Tot voor kort werden in beide buurten aspirant-huurders gescreend voordat ze een woning kregen toegewezen. De wijkagent probeert afspraken te maken met overlastgevende bewoners, maar mede door de hoge mutatiegraad biedt dit onvoldoende oplossing om de problematiek het hoofd te bieden.

Daarnaast lopen er in dit gebied projecten en processen die gemeente- en/of corporatiebreed worden ingezet, zoals:

  • de aanpak woonoverlast en de inzet van een regisseur woonoverlast, buurtbemiddeling en aanvullende (juridische) instrumenten;

  • de schoon-schip-trein: een periodieke buurtschouw waarin bewoners en professionals wensen voor grote verbeteringen in de openbare ruimte kenbaar kunnen maken en kleine verbeteringen ter plekke opgepakt worden;

  • de verlichting van achterpaden bij corporatiebezit en financiële bijdrage daaraan bij particulier bezit;

  • een sluitende ketenaanpak gericht op het voorkomen en bestrijden van schuldenproblematiek;

  • het lokaal zorgnetwerk, en;

  • waar zinvol en mogelijk de koppeling van bovenstaande zaken.

4. Groenenwoud/Sterrenkwartier

U geeft aan dat de flatstrook veel buitenreguliere aandacht krijgt van de verhuurder en partners in de wijk. Enkele voorbeelden:

  • Verhuurder, politie en gemeente zetten extra personele capaciteit in. Wijkmeester, wijkagent en boa’s lopen regelmatig gezamenlijk door het gebied. De wijkmeester van de verhuurder houdt zich alleen met dit gebied bezig;

  • Er is buurtpreventie actief;

  • De afvalinzamelaar heeft extra aandacht voor dit gebied waardoor meldingen van vervuiling snel worden opgepakt;

  • In zowel Groenewoud als Sterrenkwartier heeft de verhuurder een wijkkantoor, die ervoor zorgen dat bewoners laagdrempelig om iets te melden;

  • In beide delen van de flatstrook is er een flat met een recreatiezaal die ontmoeting faciliteert en wordt onderhouden door de verhuurder. Ze worden veelvuldig gebruikt;

  • De hoogbouw is voorzien van cameratoezicht;

  • Er heeft in de wijk een onderzoek plaatsgevonden naar de verschillende typen bewoners en type overlast, dat de professionals in de wijk helpt problemen aan te pakken en gedragsverandering teweeg te brengen;

  • In het verleden werden aspirant-huurders gescreend op overlast;

  • Binnen het samenwerkingsverband Groenewoud en Co (dat zich in de beginfase richtte op die wijk maar als snel uitbreidde naar Sterrenkwartier) zitten alle partners in de wijk met elkaar om tafel. Het richt zich op casuïstiek en verbindt daarin de sociale en fysieke leefomgeving,

Daarnaast geeft u aan dat er in dit gebied projecten en processen lopen die gemeente en/of corporatiebreed worden ingezet, zoals:

  • de aanpak woonoverlast en de inzet van een regisseur woonoverlast, buurtbemiddeling en aanvullende (juridische) instrumenten;

  • de schoon-schip-trein: een periodieke buurtschouw waarin bewoners en professionals wensen voor grote verbeteringen in de openbare ruimte kenbaar kunnen maken en kleine verbeteringen ter plekke opgepakt worden;

  • de verlichting van achterpaden bij corporatiebezit en financiële bijdrage daaraan bij particulier bezit;

  • een sluitende ketenaanpak gericht op het voorkomen en bestrijden van schuldenproblematiek;

  • het lokaal zorgnetwerk, en;

  • waar zinvol en mogelijk de koppeling van bovenstaande zaken.

5. Hoogwerf

Als onderdeel van de herstructurering heeft de openbare ruimte in de hele wijk een upgrade gehad. Ook na de herstructurering krijgt Hoogwerf-Noord extra aandacht. Enkele voorbeelden:

  • Vanuit de verhuurder is er een wijkmeester actief;

  • De hoogbouw is voorzien van cameratoezicht;

  • Er zijn bewonerscommissies actief;

  • Er is een wijkkantoor in het gebied dat toegankelijk is voor bewoners;

  • Medewerkers van verhuurder, politie, gemeente, afvalinzamelaar en actieve bewoners vormen een goed netwerk dat elkaar weet te vinden;

  • Er is een buurtpreventieteam actief.

Daarnaast lopen er in dit gebied projecten en processen die gemeente- en/of corporatiebreed worden ingezet, zoals:

  • de aanpak woonoverlast en de inzet van een regisseur woonoverlast, buurtbemiddeling en aanvullende (juridische) instrumenten;

  • de schoon-schip-trein: een periodieke buurtschouw waarin bewoners en professionals wensen voor grote verbeteringen in de openbare ruimte kenbaar kunnen maken en kleine verbeteringen ter plekke opgepakt worden;

  • de verlichting van achterpaden bij corporatiebezit en financiële bijdrage daaraan bij particulier bezit;

  • een sluitende ketenaanpak gericht op het voorkomen en bestrijden van schuldenproblematiek;

  • het lokaal zorgnetwerk, en;

  • waar zinvol en mogelijk de koppeling van bovenstaande zaken.

Beoordeling subsidiariteit

U vindt, rekening houdend met de reeds ingezette maatregelen en instrumenten, en gegeven de onvoldoende verbetering van de leefbaarheid tot nu toe, dat selectieve woningtoewijzing op basis van artikel 9 en 10 Wbmgp voor in bijlage I genoemde adressen in de wijken De Akkers, Waterland, De Hoek, Groenewoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf voldoet aan de eisen van subsidiariteit.

Gezien de door u aangeduide maatregelen die in De Akkers, De Hoek, Waterland, Groenenwoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf zijn en worden ingezet op de verschillende domeinen, waaronder op sociaaleconomisch terrein en op het terrein van veiligheid, acht ik het voldoende aannemelijk dat de inzet van het instrumentarium op grond van artikel 5, tweede en derde lid, juncto artikelen 9 en 10 van de Wbmgp, voor de aangewezen gebieden voldoet aan de eisen van subsidiariteit.

Proportionaliteit

De Wbmgp geeft in artikel 6, eerste lid, onder b, aan dat de gemeenteraad voldoende aannemelijk moet maken dat de inzet van de maatregelen voor selectieve woningtoewijzing proportioneel is. De gemeenteraad dient op basis van artikel 6, tweede lid, van de Wbmgp voor de toepassing van artikel 5, eerste en derde lid, tevens voldoende aannemelijk te maken dat woningzoekenden aan wie als gevolg van de aanwijzing geen huisvestingsvergunning kan worden verleend voor het in gebruik nemen van woonruimte in de aangewezen gebieden, voldoende mogelijkheden houden om binnen de regio waarin de gemeente is gelegen, passende huisvesting te vinden.

U geeft het volgende aan ter onderbouwing1.

De aanvraag voor de Wbmgp omvat 1453 adressen, waarvan 1362 in de sociale huurwoningvoorraad en 1232 daarvan onder de lage aftoppingsgrens. Het totaal aantal adressen vormt 3,6% van de totale woningvoorraad en 6,9% van de sociale voorraad2 van Nissewaard. Als wordt gekeken naar de sociale huurwoningvoorraad (corporatie + particulier) zijn de percentages als volgt:

  • 9,2% van de sociale huurwoningvoorraad in de gemeente Nissewaard;

  • 5,8% van de sociale huurwoningvoorraad in de subregio Voorne-Putten;

  • 0,5% van de sociale huurwoningvoorraad in de regio Rotterdam3.

In de regio zijn er al delen van de sociale-huurwoningvoorraad die onder de Wbmgp vallen:

  • In de gemeente Nissewaard vallen er nog geen woningen onder de Wbmgp. Het percentage van hierboven zou voor de toekomst gaan gelden;

  • In de subregio Voorne-Putten vallen er nog geen woningen onder de Wbmgp. Het percentage van hierboven zou voor de toekomst gaan gelden;

  • In de regio Rotterdam zijn er in de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Vlaardingen en Schiedam woningen die onder de Wbmgp vallen. Dit zijn er bij elkaar 41.583, waardoor op dit moment 15,0% van de sociale huurwoningvoorraad onder de Wbmgp valt. Met de woningen in Nissewaard erbij zou dit 15,5% worden.

De beoogde woningen bestaan voor wat betreft het corporatiedeel verhoudingsgewijs uit meer goedkope woningen (13,1% van de woningen onder de lage aftoppingsgrens en 3,1% van de woningen boven de lage aftoppingsgrens) en meer meergezinswoningen (16,4% van de meergezinswoningvoorraad en 1,9% van de eengezinswoningvoorraad).

U geeft aan de percentages niet buitenproportioneel te vinden. Naar uw mening blijven er voldoende woningen over voor woningzoekenden die een woonvergunning geweigerd zou kunnen worden en woningzoekenden die minder kans op een woning maken doordat ze geen voorrangspositie hebben in de betreffende gebieden.

Dat geldt ook wanneer wordt gekeken naar de langere termijn. U verwacht dat – op basis van huidige plannen – de sociale woningvoorraad in Nissewaard in omvang gelijk zal blijven (toename van 28 woningen). Dit terwijl de sociale voorraad – om te kunnen voldoen aan de vraag – volgens berekeningen van ABF zou mogen dalen met meer dan 700 woningen (waarop niet wordt gestuurd gezien de regionale afspraak om tot een meer evenwichtige spreiding over de regio te komen). Kijkend naar de regionale ontwikkeling is een afname van de voorraad te zien, maar die blijft binnen het maximaal toelaatbare volgens ABF-berekeningen. Er blijft dus regionaal voldoende aanbod voor de sociale doelgroep.

Verder vindt u het belangrijk te vermelden dat u in regionaal verband tevens heeft afgesproken dat in elke gemeente 75% van de vrijkomende woningen wordt toegewezen aan de primaire (huurtoeslaggerechtigde) doelgroep en in Nissewaard daarop dus ook wordt gestuurd. Ook dit garandeert voldoende andere huisvestingsmogelijkheden voor woningzoekenden die geen woonvergunning krijgen of minder kans maken doordat anderen voorrang krijgen.

Desalniettemin geeft u aan het initiatief te nemen om in de regio Rotterdam het gesprek te starten over de omgang met potentiële toekomstige Wbmgp-aanvragen. Daarin kan verkend worden waar de wensen en behoeften van de regiogemeenten en de Provincie Zuid-Holland liggen op dit thema, om – afhankelijk van die wensen en behoeften – te komen tot bijvoorbeeld afspraken of een afwegingskader.

U benadrukt in uw aanvraag tot slot nogmaals dat ook de woningen die wel onder de Wbmgp zouden komen te vallen, nog steeds toegankelijk zijn voor de overgrote meerderheid van de woningzoekenden, zij het voor een deel niet met voorrang. Slechts een zeer beperkt aantal woningzoekenden, namelijk degenen met een overlast of crimineel verleden, wordt uitgesloten.

U vindt, op basis van bovenstaande analyse, dat de gevraagde maatregelen en het aandeel sociale huurwoningen dat aan vrije vestiging wordt onttrokken, in proportie staan tot de lokale problematiek in de betreffende gebieden en tot de mogelijkheid om in de regio passende woonruimte te vinden. Daarmee wordt voldaan aan de eis van proportionaliteit voor het toepassen van de Wbmgp (artikelen 9 en 10) in de in bijlage I genoemde adressen in de wijken De Akkers, Waterland, De Hoek, Groenewoud/Sterrenkwartier en Hoogwerf.

Advies gedeputeerde staten

Op grond van artikel 6, vierde lid, van de Wbmgp heb ik advies gevraagd aan gedeputeerde staten (GS) van de provincie Zuid-Holland, aangaande de vraag of er voldoende mogelijkheden overblijven om passende huisvesting in de regio te vinden voor woningzoekenden aan wie als gevolg van de aanwijzing geen huisvestingsvergunning kan worden verleend.

De GS adviseren om de aanvraag van de gemeente Nissewaard voor de toepassing van selectieve woningtoewijzing op grond van de Wbmgp te honoreren. De GS merken hierbij het volgende op:

«Zoals wij in onze vorige adviezen al hebben opgemerkt, zijn wij van mening dat de mogelijkheden voor woningzoekenden, die als gevolg van de aanwijzing op grond van de Wbmgp elders in de regio passende huisvesting moeten vinden, in de regio steeds verder beperkt worden. Hoewel wij vanuit de lokale problematiek niet tegen het honoreren van de aanvraag van de gemeente Nissewaard zijn, zien wij wel dat het moeilijker wordt om een woning in de sociale sector te krijgen. Dat blijkt ook als wij kijken naar de huisvesting van vergunninghouders in Nissewaard en in de gemeenten in de regio; deze groep is over het algemeen aangewezen op een woning in de sociale voorraad.

Gezien onze opmerking in onze eerdere adviezen aan u, hebben wij met instemming kennisgenomen van de passage in de aanvraag van de gemeente Nissewaard, dat de gemeente het initiatief neemt om in de regio Rotterdam het gesprek te starten over de omgang met potentiële toekomstige Wbmgp-aanvragen. Dit om te verkennen waar de wensen en de behoeften van de regiogemeenten en de provincie liggen, om te komen tot bijvoorbeeld afspraken of een afwegingskader. Wij sluiten graag aan bij dit initiatief en wij vertrouwen erop dat de resultaten ons gaan helpen om u te adviseren bij toekomstige aanvragen op basis van de Wbmgp. Te zijner tijd bespreken wij graag de resultaten met u.»

Beoordeling proportionaliteit

Op basis van bovenstaande gegevens en het advies van GS ben ik van oordeel dat u voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de aanwijzing voldoet aan de eisen van proportionaliteit en dat voor woningzoekenden voldoende mogelijkheden overblijven om passende huisvesting te vinden binnen de regio waarin de gemeente Nissewaard is gelegen.

Onderzoek op basis van politiegegevens

U wilt de selectieve woningtoewijzing op grond van artikel 5, derde lid, van de Wbmgp op basis van het onderzoek op grond van politiegegevens laten plaatsvinden. Dit instrument heeft uw voorkeur boven een VOG (Verklaring omtrent het gedrag).

U geeft aan dat uw voorkeur te maken heeft met de beperkte screening bij het gebruik van een VOG. U wilt bij de screening gebruik maken van alle bepalingen uit artikel 10a van de Wbmgp. Hoewel alle feiten kunnen leiden tot een strafbaar feit en vervolging, verschilt in de praktijk per gedraging of ook daadwerkelijk tot vervolging wordt overgegaan. Bij een VOG wordt alleen gekeken naar gedragingen die hebben geleid tot een sanctie of straf. De politie neemt bij een toetsing ook incidenten mee die niet hebben geleid tot een sanctie of straf en daarmee is de informatie breder. Uit de gegevens blijkt bovendien dat veel incidenten juist overlast betreffen, een gedraging die lang niet altijd wordt vervolgd en dus gesanctioneerd. Juist deze gegevens kunnen helpen om de overlastgevers te weren uit de aangewezen gebieden.

Ik acht het op basis van de door u aangevoerde motivering voldoende aannemelijk dat het onderzoek op basis van politiegegevens het meest geschikte instrument is om overlast en criminaliteit aan te pakken.

Monitoring en evaluatie

Monitoring

U geeft aan dat de cijfers die nu gebruikt zijn in de onderbouwing van de aanvraag kunnen worden gebruikt om ontwikkelingen in de gebieden te volgen. De cijfers uit de Basisregistratie Personen (BRP) zijn maandelijks beschikbaar. Cijfers van de politie zijn jaarlijks beschikbaar, al dan niet met vertraging van één of twee jaar. De cijfers van de Nissewaard Peiling zijn elke twee jaar beschikbaar, evenals gegevens uit de Leefbaarometer. De eerstvolgende beschikbare meting van de Nissewaard Peiling zal plaatsvinden in 2020.

Verder geeft u aan dat het daarnaast belangrijk is om ook in een kwalitatieve onderbouwing van cijfers te voorzien. Er kan namelijk niet gesproken worden over een één-op-één relatie tussen de toepassing van de Wbmgp en het gemeten effect. Daarom zal er gedurende de toepassing van de wet nauw contact onderhouden worden met professionals die werkzaam zijn in de aangewezen gebieden. Dit zijn bijvoorbeeld de politieagenten en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) actief in deze gebieden.

Evaluatie

Artikel 9

U geeft aan dat er met artikel 9 bemiddeling plaatsvindt op basis van voorrang geven. Het is volgens u echter niet in te schatten of woningzoekende die van deze voorrangsregeling gebruik kunnen maken, ook daadwerkelijk gebruik zullen maken van deze regeling in de aangewezen gebieden. Er zal op jaarlijkse basis bijgehouden worden hoeveel woningen er in totaal verhuurd zijn in een gebied en hoeveel woningen hiervan verhuurd zijn aan een kandidaat met voorrang.

Artikel 10

U geeft aan dat door het inzetten van artikel 10 geïnteresseerden kunnen worden afgewezen op basis van crimineel of overlastgevend gedrag in het verleden. U zult daarom bijhouden hoeveel woningzoekenden geen woonvergunning hebben gekregen op basis van artikel 10. Daarnaast zult u periodiek controleren of een huishouden dat op basis van artikel 10 is afgewezen, alsnog heeft kunnen voorzien in de woonwens. Dit wordt gedaan door te kijken of het betreffende huishouden een verhuizing heeft gerealiseerd. Op dit moment kan dat alleen worden gecontroleerd voor huishoudens uit Nissewaard. Voor huishoudens die vanaf buiten de gemeente hebben gereageerd en op basis van dit artikel zijn afgewezen, zal deze controle plaatsvinden vanaf het moment dat er een wettelijk kader voor deze gegevensuitwisseling bestaat. Belangrijke voetnoot hierbij is wel dat het niet mogelijk is een compleet beeld te vormen van deze ontwikkeling; het is niet mogelijk om te monitoren hoeveel geïnteresseerden het al niet proberen omdat zij van tevoren weten dat zij niet aan de eisen voldoen.

Intrekken aanwijzing

Ten overvloede maak ik u erop attent dat de aanwijzing, bedoeld in artikel 5, tweede en derde lid, ingetrokken wordt op basis van artikel 7 van de Wbmgp indien mij is gebleken dat:

  • a) niet langer wordt voldaan aan de voorwaarden gesteld in artikel 6, eerste lid, of

  • b) de woningzoekenden, aan wie als gevolg van de aanwijzing, bedoeld in artikel 5, derde lid, geen huisvestingsvergunning kan worden verleend voor het in gebruik nemen van woonruimte in de aangewezen complexen, straten of gebieden, onvoldoende mogelijkheden hebben om binnen de regio waarin de gemeente is gelegen voor hen passende huisvesting te vinden, of

  • c) de gemeenteraad een verzoek indient tot intrekking van de aanwijzing.

Kennisgeving

Volledigheidshalve maak ik u erop attent dat ik de Eerste en de Tweede Kamer der Staten-Generaal en de provincie Zuid-Holland zal informeren over de hierboven genoemde beslissingen.

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 20011, 2500 EA Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

Bijlage I

Aan te wijzen adressen in het kader van de aanvraag voor het toepassen van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek op grond van artikel 9 en 10.

In de wijken De Akkers en Vriesland de gebieden:

  • 1. Akkers-Centrum en omgeving (275 adressen)

    • Westakker 1 t/m 121

    • Zomerakker 1 t/m 91

    • Zuidakker 2 t/m 86, 102, 104, 118 t/m 150, 166, 180

    • Lenteakker 99 t/m 199

    • Scherpgras 1 t/m 69 en 2 t/m 36

  • 2. Tijmdonk/Anijsdonk (85 adressen)

    • Tijmdonk 2 t/m 80

    • Anijsdonk 2 t/m 96

  • 3. Dreef/Haverdreef (43 adressen)

    • Dreef 28 t/m 66

    • Haverdreef 17 t/m 41 en 59 t/m 77

  • 4. Zeisvoorde (28 adressen)

    • Zeisvoorde 2 t/m 12, 16 t/m 42 (oneven) en 13 t/m 19 en 35 t/m 41 (even)

In de wijk De Hoek het gebied:

  • 5. Zwanenhoek (77 adressen)

    • Zwanenhoek 10 t/m 58, 78 en 80, en 3 t/m 35, 51 t/m 59 en 63 t/m 117

In de wijk Waterland het gebied:

  • 6. Snoekenveen/Baarsveen (125 adressen)

    • Snoekenveen 701–747, 702–742, 801–847 en 802–860

    • Baarsveen 101–141 en 102–114

In de wijken Groenewoud en Sterrenkwartier de gebieden:

  • 7. Groenewoud-Hoog (296 adressen)

    • Eikenlaan 65 t/m 131 (abcd)

    • Larixstraat 1 t/m 27, 37 en 39 (abcd)

    • Cederstraat 1 t/m 27, 37, 39 en 2 t/m 16 (abcd)

  • 8. Sterrenkwartier-Hoog (388 adressen)

    • Grote Beerstraat 1 t/m 15 (abcd) en 2 t/m 64 (abcd)

    • Poolsterstraat1 t/m 15 (abcd) en 2 t/m 42 (abcd)

    • Mizarstraat 1 t/m 15 (abcd) en 4 t/m 42 (abcd)

In de wijk Hoogwerf het gebied:

  • 9. Hoogwerf-Noord (136 adressen)

    • Azaleastraat: 2 t/m 20 (abc)

    • Fuchsiastraat: 2 t/m 16 (abc)

    • Magnoliastraat: 8 t/m 20 (abcd)

    • Mimosastraat: 2 t/m 20 (abc)

    • Lampionstraat: 2 t/m 16 (abc)


X Noot
1

Als bron is in hoofdzaak gebruik gemaakt van de rapportage «Regio Rotterdam: voldoende woningen en de eerste stap naar spreiding van sociale voorraad» van januari 2019. Deze is door gedeputeerde staten van de Provincie Zuid-Holland (met uitzondering van het programma van vier gemeenten, niet zijnde Nissewaard) geaccepteerd als woningbouwprogramma voor de regio en bevat daarom actuele cijfers over de woningvoorraad in de regio Rotterdam. Voor aanvullende gegevens is gebruik gemaakt van lokale corporatiedata.

X Noot
2

In de regio Rotterdam wordt onder sociale voorraad verstaan corporatiehuurwoningen <711 + overige DAEB-woningen, particuliere huurwoningen <711 en sociale koopwoningen met een WOZ < € 140.000.

X Noot
3

Dit betreft de gemeenten van de voormalige Stadsregio Rotterdam die op het thema wonen met elkaar samenwerken onder de naam Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam (SvWrR).

Naar boven