Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 oktober 2015
Tijdens het wetgevingsdebat over het T-rijbewijs d.d. 2 december 2014 heb ik toegezegd
u te informeren over het overleg met de AOC raad. Op 19 maart 2015 heeft dat overleg
plaatsgevonden. Gesproken is over de laatste punten rond de invoering van het T-rijbewijs,
welke op 1 juli jl. is ingevoerd. Daarnaast is tijdens dat overleg door de MBO raad
gevraagd naar de mogelijkheden voor een korting op onder andere de CBR theorie- en
praktijkexamens voor MBO studenten. Tenslotte informeer ik u over de laatste stand
van zaken rond de kwalificatiedossiers en de ontwikkeling rond opleiders, opleidingslocaties
en examenvoertuigen.
Het punt of het T-rijbewijs onderdeel uitmaakt van de opleiding is uitgebreid besproken
met de AOC raad en de MBO raad, deze laatste was ook aangeschoven bij het gesprek.
In dat gesprek heb ik de eerder met u besproken lijn bevestigd: het T-rijbewijs is
geen (wettelijke) beroepsvereiste, ook geen onderdeel van het diploma op basis van
de Wet Educatie Beroepsonderwijs en de examens van het T-rijbewijs komen niet ten
laste van de bekostiging. Ingeval het T-rijbewijs gewenst is voor de uitoefening van
het beroep, kan deze als branchevereiste worden opgenomen in de verantwoordingsinformatie
bij het kwalificatiedossier. Dit is vlak voor de zomer bevestigd in een brief van
EZ aan de AOC raad.
Voor OCW was het debat over de plaats van het T-rijbewijs in het beroepsonderwijs
samen met nog een aantal andere signalen de aanleiding om het onderwerp beroepsvereisten
en branchevereisten stevig onder de loep te nemen. Hierover heeft in de afgelopen
maanden breed overleg plaatsgevonden tussen de MBO Raad, de AOC Raad, de samenwerkingsorganisatie
beroepsonderwijs bedrijfsleven (SBB), EZ en OCW. Recent is door partijen een conceptafwegingskader
voor beroepsvereisten en branchevereisten opgesteld, waardoor de beroepsvereisten
en branchevereisten goed in het onderwijsstelsel kunnen worden gepositioneerd. Nog
dit jaar moet een en ander geformaliseerd worden in regelgeving van OCW.
Rond de verzekerbaarheid heeft een gesprek tussen de verzekeraars en de AOC Raad plaatsgevonden.
Daarmee zijn de resterende vragen van de AOC naar tevredenheid beantwoord.
Daarnaast is door de MBO raad gevraagd naar de mogelijkheid om korting te verlenen
op de examens voor AOC en MBO studenten. Dit is geen optie, omdat bij wet is geregeld
dat het CBR en de Stichting Veiligheid & Vakmanschap Railvervoer (VVR) kostenneutraal
moeten werken. Een korting voor een MBO student zou in dat geval betaald worden door
de andere (vaak ook jonge) examenkandidaten.
Ook sprak uw Kamer tijdens het debat de zorg uit of er wel voldoende opleiders, opleidingslocaties
en examenvoertuigen zouden komen. Deze zorg kan ik voor u wegnemen. Tot 1 september
zijn 310 theorie-examens afgelegd en staan 184 theorie-examens gepland. Ook zijn 71
praktijkexamens afgelegd en staan 270 examens gepland. Dit zijn veel meer examens
dan waarmee het CBR rekende. In de eerste helft van 2015 waren namelijk rond de 4.000
examens afgelegd voor het trekkercertificaat tegen gemiddeld 3.000 per jaar in de
voorgaande jaren.
Tot nu toe zijn 21 tractoren goedgekeurd als examenvoertuig. Daarbij gaat het om 8
verschillende merken. De teller voor het aantal praktijkexamenlocaties staat op 93.
De theorie-examens kunnen bij alle 20 CBR locaties worden afgelegd. Er zijn 45 opleiders
actief, al dan niet in samenwerking met de AOC scholen in de buurt.
En als laatste: ook de omwisseling van de trekkercertificaten naar het T-rijbewijs
gaat voorspoedig. Circa 2.000 mensen hebben het certificaat al omgeruild voor het
T-rijbewijs.
Samenvattend kan ik concluderen dat het T-rijbewijs goed van start is gegaan.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen