33 750 XIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2014

Nr. 108 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 december 2013

Met deze brief informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken, over de beleidsmatige begrotingsmutaties ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2013 van Economische Zaken. Deze begrotingsmutaties zullen, samen met de overige autonome/technische begrotingsmutaties, budgettair worden verwerkt in de Slotwet 2013.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Onderstaand overzicht betreft de voornaamste beleidsmatige begrotingsmutaties binnen de begroting van Economische Zaken sinds de Najaarsnota 2013. De genoemde mutaties hebben betrekking op zowel de verplichtingen als de uitgaven. Deze begrotingsmutaties worden, samen met de overige autonome/technische begrotingsmutaties, verwerkt in de Slotwet.

Bedragen x € 1 mln.

Artikel

 

Verplichtingen

Uitgaven

14

Een doelmatige en duurzame energievoorziening: Joint Implementation

 

3,1

16

Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens: bijdrage aan Clinton Foundation

4,4

4,4

17

Groen onderwijs van hoge kwaliteit

   
 

– terugstorting naar OCW;

– 2,5

– 2,5

 

– aandeel extra middelen Begrotingsafspraken 2014

2,2

2,2

18

Natuur en regio: natuurherstel als gevolg van brandschade Staatsbosbeheer

3,1

3,1

Toelichting

Artikel 14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening

Joint Implementation

Op het begrotingsinstrument «Joint Implementation» binnen de categorie «opdrachten» is een kasoverschrijding geraamd van € 3,1 mln. Deze overschrijding is met name het gevolg van een bij de Voorjaarsnotabesluitvorming 2013 opgelegde kaskorting van totaal € 26 mln. waarbij onvoldoende rekening is gehouden met de kasgevolgen in 2013 van reeds in het verleden aangegane verplichtingen. De kasoverschrijding op dit onderdeel is namelijk het gevolg van de uitfinanciering van reeds (vóór 2013) aangegane verplichtingen.

Artikel 16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens

Bijdrage aan Clinton Foundation

Op het begrotingsinstrument «UNEP, FAO en overige» binnen de categorie «Bijdrage aan (inter)nationale organisaties» is een overschrijding ontstaan van circa € 4,4 mln. Dit betreft de bijdrage aan de Clinton Foundation.

De Clinton Foundation stimuleert onder meer agrarische projecten in Afrika. Gezien de aard van de bijdrage wordt deze post geraamd op het betreffende HGIS artikelonderdeel 16.5.

Artikel 17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit

Overboekingen met OCW

Het gaat om 2 overboekingen:

  • 1) Terugstorten van € 2,5 mln. naar de OCW-begroting: dit betreft het aandeel van de totaal € 15 mln. voor groen onderwijs die bij de Najaarsnota 2013 naar EZ is overgemaakt als gevolg van de begrotingsafspraken 2014. Naar aanleiding van het daarna door de Tweede Kamer aangenomen amendement Van Meenen c.s. bij de begrotingsbehandeling van OCW (TK, 33 780, nr. 3) is echter de verdeling over de sectoren gewijzigd, waardoor het aandeel groen onderwijs € 2,5 mln. lager wordt dan bij de Najaarsnota is overgeboekt.

  • 2) Overheveling van € 2,2 mln. van OCW naar EZ-begroting als aandeel van EZ in de extra middelen Begrotingsafspraken 2014. Deze middelen zijn bestemd voor de aanvullende bekostiging van jonge leerkrachten in het groen onderwijs.

Artikel 18 Natuur en regio

Natuurherstel als gevolg van brandschade Staatsbosbeheer (SBB)

Deze mutatie betreft een incidentele bijdrage aan Staatsbosbeheer (SBB) van € 3,1 mln. voor het realiseren van natuurherstel als gevolg van een grote natuurbrand in de Schoorlse duinen. SBB diende hiertoe recent een geactualiseerd verzoek in bij EZ. Bij de verzelfstandiging van SBB in 1997 is afgesproken dat zij haar doelstellinggerichte objecten (waaronder de natuurterreinen) niet voor dergelijke calamiteiten verzekert.

Er is toen tevens afgesproken dat Staatsbosbeheer bij calamiteiten, waarvan in redelijkheid niet mag worden verwacht dat SBB dit binnen de eigen bedrijfsvoering kan oplossen, een beroep kan doen op het departement. Hiervan was naar oordeel EZ in dit geval sprake. Dekking voor deze kosten is gevonden binnen artikel 18.

Naar boven