33 750 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2014

Nr. 82 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 januari 2014

Van goed naar excellent onderwijs. Eén van de manieren om dat te bevorderen is het benoemen en in de schijnwerper zetten van de scholen die excellent onderwijs bieden. Met veel genoegen informeer ik u met deze brief over de scholen die het predicaat Excellente School 2013 hebben ontvangen en bied ik u ter kennisneming het eindverslag 2013 van de jury Excellente Scholen aan1.

Achtergrond

Zoals in mijn brief aan Uw Kamer van december 2012 (Kamerstuk 33 400 VIII, nr. 31) verwoord, maken Excellente Scholen het verschil door excellente onderwijsopbrengsten en andere aansprekende prestaties. In het risicogerichte toezicht van de Inspectie van het Onderwijs scoort ruim 90 procent van de scholen voldoende. Er zijn echter scholen die zich onderscheiden van de rest en het uitstekend doen. Met het predicaat Excellente School wil ik deze scholen de erkenning geven die ze verdienen. Samen met het onderwijsveld zet ik daarmee in op verhoging van de prestaties van leerlingen, verbetering van de onderwijskwaliteit en vergroting van de kwaliteit van leraren en schoolleiders.

In de genoemde brief uit 2012 heb ik tevens de door de jury vastgestelde excellentiecriteria genoemd. De jury kijkt onder andere naar de inrichting van het onderwijsproces en het schoolexcellentiebeleid. Binnen het criterium «resultaten» kijkt de jury breder dan alleen naar de kernvakken, zoals taal en rekenen/wiskunde; ook de resultaten op andere vakken en op leergebieden zoals culturele vorming en redzaamheid worden betrokken bij het oordeel.

Uitreiking predicaten Excellente School 2013

Ik heb grote waardering voor alle scholen die zich hebben aangemeld. Vandaag heb ik op voordracht van de jury in de Nieuwe Kerk te Den Haag aan 76 van deze scholen en VO-schoolsoorten (vmbo, havo, etc.) het predicaat Excellente School 2013 uitgereikt. Het gaat om een groter aantal predicaten dan vorig jaar. Daarbij valt op dat er vijf keer meer havo’s dan afgelopen jaar het predicaat ontvangen. Dit keer konden voor het eerst scholen in het speciaal basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en praktijkonderwijs meedoen. Van deze sectoren ontvangen 12 scholen het predicaat.

Excellente Scholen 2012 en 2013

In 2.013 jaar hebben zich 141 scholen en VO-schoolsoorten aangemeld voor het predicaat Excellente School. Dit betekent dat het aantal aanmeldingen niet hoger is dan in 2012. Een verklaring daarvoor kan zijn dat de jury bij de aanmelding meer duidelijkheid heeft geboden over de minimumvoorwaarden waaraan kandidaten moeten voldoen. Daarmee heeft de jury de scholen tot meer zelfselectie willen bewegen.

Veel van de 53 scholen en VO-schoolsoorten die het predicaat Excellente School 2012 ontvingen, hebben zich in 2013 opnieuw aangemeld. Zij willen inzetten op duurzame excellente onderwijskwaliteit en zien het als hun verantwoordelijkheid om nu opnieuw te laten zien dat deze kwaliteit op hetzelfde hoge niveau blijft.

Excellentie benoemen brengt beweging op gang

In het eindverslag 2013 bevestigt de jury dat excellentie in het onderwijs een geaccepteerd begrip aan het worden is. Niet alleen is er steeds meer aandacht voor excellente leerlingen (of: toptalenten), maar ook voor excellent onderwijs aan alle leerlingen. Deze beweging is te vinden in de media, in de wetenschap, maar vooral ook in het onderwijs zelf.

Scholen leren van elkaar

Alle 76 Excellente Scholen 2013 zijn een voorbeeld voor andere scholen. De Excellente Scholen van 2012 hebben al veel scholen op bezoek gehad of hebben voorlichting gegeven over hun excellentiegebied. Ze functioneren inmiddels in netwerken en zijn een voorbeeld in hun wijk of regio.

Onder andere via het traject «Scholen leren van elkaar» stimuleer ik dat de Excellente Scholen hun aanpak en ervaring delen. Excellente Scholen en scholen met ambitie worden in dit traject met elkaar in contact gebracht en wisselen ideeën uit. Zo worden er onderlinge schoolbezoeken, netwerkbijeenkomsten en master classes georganiseerd, waarin ontmoeting en inspiratie centraal staan.

De deelnemers aan «Scholen leren van elkaar» geven zelf aan veel van elkaar te kunnen leren. Ook de Excellente Scholen. Door open te staan voor andere scholen leren ze zelf ook weer.

Over een jaar hoop ik de predicaten Excellente School 2014 uit te reiken en u daarover te informeren.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven