Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 juni 2014
Met de brief van de Minister van Buitenlandse Zaken van 17 april jl.1 bent u geïnformeerd over het verloop van de Nuclear Security Summit (NSS) in Den
Haag. Om de NSS ordelijk, veilig en goed te laten verlopen is onder andere voor de
periode van 14 tot 28 maart het grenstoezicht aan de Schengenbinnengrens ingevoerd.
In mijn brief van 26 februari 2 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de invoering van deze maatregel. Met deze brief
wil ik u informeren over de bevindingen van de uitvoering van dit grenstoezicht.
De grenscontroles zijn uitgevoerd aan de binnengrenzen van Schengen met België en
Duitsland, op de waterwegen en op de aangewezen luchthavens (Schiphol, Rotterdam The
Hague Airport, Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde)
bij de gates van inkomende intra-Schengenvluchten.
De controles hebben alleen op inreizend verkeer plaatsgevonden en waren zoveel mogelijk
gebaseerd op informatie en analyse van de Koninklijke Marechaussee, nationale politie
en Europese (politionele) organisaties. Doordat de grenscontroles op flexibele basis
en informatiegestuurd zijn uitgevoerd, hebben deze controles weinig tot geen invloed
gehad op de doorstroom van voertuigen en reizigers.
In totaal zijn circa 1.250 Nederlandse grensbewakingsambtenaren ingezet om de controles
aan de binnengrenzen uit te voeren. De controles in de grensstreken zijn in gemeenschappelijkheid
uitgevoerd met de Bundes Polizei en de Belgische Federale politie. Deze samenwerking
is goed verlopen. Er waren geen infrastructurele maatregelen nodig om deze controles
aan de landsgrenzen uit te voeren.
In de periode 14 tot 28 maart is aan de binnengrenzen (intra Schengenvluchten, landgrenzen)
aan ruim 180 vreemdelingen de toegang tot Nederland geweigerd. Het ging dan vooral
om vreemdelingen die niet in het bezit waren van een verblijfstitel of visum. In deze
periode hebben ruim een dertigtal personen asiel aangevraagd. Deze aanvragen zijn
conform de gebruikelijke procedures door de IND in behandeling genomen. Daarnaast
is bij de binnengrenscontroles ruim een honderdtal personen aangehouden. De aanhoudingen
vonden onder andere plaats in het kader van migratiecriminaliteit (mensensmokkel,
mensenhandel en valse/vervalste documenten).
Conclusie
De tijdelijke herinvoering van grenscontroles had een preventieve werking en heeft
bijgedragen aan het goede verloop van de NSS.Daarnaast heeft deze maatregel bijgedragen
aan de versterking van de informatiepositie van de Nederlandse autoriteiten over de
secundaire migratiestromen naar Nederland. Omdat de aanpak van secundaire migratiestromen
al enige tijd onderwerp is van bespreking in Brussel, zal Nederland de bevindingen
van deze maatregel dan ook inbrengen in de discussies in de Raad over de secundaire
migratiestromen.
Op grond van art. 29 van de Schengengrenscode zijn het Europees parlement, de Justitie-
en Binnenlandse Zaken Raad (JBZ) en de Europese Commissie op 28 april jl. schriftelijk
geïnformeerd over de activiteiten die in het kader van de binnengrenscontrole zijn
uitgevoerd en tevens over de bevindingen. Een afschrift van deze brief treft u bijgaand
aan3.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,
F. Teeven