33 750 V Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2014

32 317 JBZ-Raad

Nr. 74 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 juni 2014

Met de brief van de Minister van Buitenlandse Zaken van 17 april jl.1 bent u geïnformeerd over het verloop van de Nuclear Security Summit (NSS) in Den Haag. Om de NSS ordelijk, veilig en goed te laten verlopen is onder andere voor de periode van 14 tot 28 maart het grenstoezicht aan de Schengenbinnengrens ingevoerd. In mijn brief van 26 februari 2 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de invoering van deze maatregel. Met deze brief wil ik u informeren over de bevindingen van de uitvoering van dit grenstoezicht.

De grenscontroles zijn uitgevoerd aan de binnengrenzen van Schengen met België en Duitsland, op de waterwegen en op de aangewezen luchthavens (Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde) bij de gates van inkomende intra-Schengenvluchten.

De controles hebben alleen op inreizend verkeer plaatsgevonden en waren zoveel mogelijk gebaseerd op informatie en analyse van de Koninklijke Marechaussee, nationale politie en Europese (politionele) organisaties. Doordat de grenscontroles op flexibele basis en informatiegestuurd zijn uitgevoerd, hebben deze controles weinig tot geen invloed gehad op de doorstroom van voertuigen en reizigers.

In totaal zijn circa 1.250 Nederlandse grensbewakingsambtenaren ingezet om de controles aan de binnengrenzen uit te voeren. De controles in de grensstreken zijn in gemeenschappelijkheid uitgevoerd met de Bundes Polizei en de Belgische Federale politie. Deze samenwerking is goed verlopen. Er waren geen infrastructurele maatregelen nodig om deze controles aan de landsgrenzen uit te voeren.

In de periode 14 tot 28 maart is aan de binnengrenzen (intra Schengenvluchten, landgrenzen) aan ruim 180 vreemdelingen de toegang tot Nederland geweigerd. Het ging dan vooral om vreemdelingen die niet in het bezit waren van een verblijfstitel of visum. In deze periode hebben ruim een dertigtal personen asiel aangevraagd. Deze aanvragen zijn conform de gebruikelijke procedures door de IND in behandeling genomen. Daarnaast is bij de binnengrenscontroles ruim een honderdtal personen aangehouden. De aanhoudingen vonden onder andere plaats in het kader van migratiecriminaliteit (mensensmokkel, mensenhandel en valse/vervalste documenten).

Conclusie

De tijdelijke herinvoering van grenscontroles had een preventieve werking en heeft bijgedragen aan het goede verloop van de NSS.Daarnaast heeft deze maatregel bijgedragen aan de versterking van de informatiepositie van de Nederlandse autoriteiten over de secundaire migratiestromen naar Nederland. Omdat de aanpak van secundaire migratiestromen al enige tijd onderwerp is van bespreking in Brussel, zal Nederland de bevindingen van deze maatregel dan ook inbrengen in de discussies in de Raad over de secundaire migratiestromen.

Op grond van art. 29 van de Schengengrenscode zijn het Europees parlement, de Justitie- en Binnenlandse Zaken Raad (JBZ) en de Europese Commissie op 28 april jl. schriftelijk geïnformeerd over de activiteiten die in het kader van de binnengrenscontrole zijn uitgevoerd en tevens over de bevindingen. Een afschrift van deze brief treft u bijgaand aan3.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Kamerstuk 33 750 V, nr. 68

X Noot
2

Kamerstuk 33 750 V, nr. 60

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven