Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 december 2013
In de brief aan uw Kamer van 25 november 20111 inzake uitkomsten BO MIRT is onder andere aandacht geschonken aan de problematiek
die zich ten aanzien van het truck parkeren op en nabij verzorgingsplaatsen langs
belangrijke corridors voordoet.
Naast een beperkte uitbreiding van parkeercapaciteit op het hoofdwegennet wordt de
oplossing vooral gezocht in het stimuleren dat nieuwe private parkings op het onderliggend
wegennet worden ontwikkeld en dat de private parkings beter worden benut voor lang
verblijf.
In de boven aangehaalde brief is aangegeven dat op termijn ook een parkeertarief op
verzorgingsplaatsen op het hoofdwegennet voor lang parkerende vrachtauto’s overwogen
zou kunnen worden. Het afgelopen jaar is door DHV onderzocht of dit mogelijk en effectief
is als flankerende maatregel om de gewenste beweging richting parkeren op private
parkings in gang te zetten.
In deze brief wil ik u op hoofdlijnen informeren over de uitkomsten van het onderzoek
en de daaraan gekoppelde besluitvorming. Tevens informeer ik u over de steun aan een
Nederlands initiatief voor de ontwikkeling van een informatiedienst voor truck parkeren.
Onderzoek reguleren parkeerduur
Uit het onderzoek van DHV is duidelijk geworden dat een beperking van de verblijfsduur
op draagvlak kan rekenen maar dat de transportsector gekant is tegen een parkeerheffing
indien dit niet gepaard gaat met extra faciliteiten. Een wettelijke beperking van
de verblijfsduur geeft een duidelijk signaal richting de branche dat de verzorgingsplaats
bedoeld is voor een kort verblijf. De maatregel past in de lijn die met de genoemde
brief is ingezet.
Voor een beperking van de verblijfsduur is een (beperkte) wetswijziging, in de vorm
van aanpassing van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 noodzakelijk.
Op grond hiervan kan op borden een maximum parkeerduur worden vermeld. Binnenkort
zal het wetgevingstraject dat hiervoor nodig is worden gestart.
Subsidie doorontwikkeling informatiedienst
Het (tijdig) vinden van een geschikte parkeerplaats is voor veel chauffeurs een probleem.
Het ontbreken van informatie over beschikbare parkeerplaatsen leidt ertoe dat de beschikbare
capaciteit onvoldoende efficiënt wordt benut. Bij het onder druk zoeken naar een parkeerplaats
wordt er op verkeerde plekken geparkeerd, zoals op vluchtstroken, waardoor gevaarlijke
verkeersituaties ontstaan.
De veiligheid van chauffeurs en lading is ook vaak onnodig in het geding omdat private
parkings met betere beveiliging (op OWN) onvoldoende worden gebruikt.
Deze problemen zijn efficiënt aan te pakken met een informatiedienst over het actuele
en verwachte aantal vrije parkeerplaatsen en voorzieningen voor veiligheid en services.
Zonder zo’n dienst blijven veilige keuzes door chauffeurs en hun opdrachtgevers moeilijk.
Teneinde te bevorderen dat een dergelijke dienst binnen afzienbare tijd van de grond
komt heb ik aan een drietal Nederlandse bedrijven een subsidie van ieder € 100.000
verleend voor de opschaling van een innovatieve informatiedienst (Parkcr).
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus