33 750-A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014

Nr. 27 AMENDEMENT VAN HET LID DIK-FABER

Ontvangen 25 november 2013

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:

I

In artikel 13 Spoorwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 50 000 (x € 1.000).

II

In artikel 13 Spoorwegen worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 50 000 (x € 1.000).

Toelichting

Met dit amendement komt een rijksbijdrage beschikbaar voor een regionale pilot van gecombineerde implementatie van ERTMS en elektrificatie. De combinatie van elektrificatie en ERTMS implementatie biedt veel voordelen. Allereerst kan hiermee werk met werk gemaakt worden. Dit werkt kostenbesparend. Bovendien kunnen de baten van beide maatregelen worden geoptimaliseerd. Een regionale pilot is verder van belang omdat de huidige ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht zich alleen richt op het hoofdrailnet. Op regionale spoorlijnen is met ERTMS potentieel aanzienlijke kostenverlaging en verlaging van het aantal sein- en overwegstoringen mogelijk door gecentraliseerde elektronische beveiliging en moderne besturingsconcepten. Tenslotte kan door landelijke regie voorkomen worden dat elke regio eigen onderzoek moet doen naar deze twee vernieuwingen op het regionale spoor.

Voor implementatie van ERTMS in de baan kan gebruik gemaakt worden van het budget van 2 miljard euro dat gereserveerd is voor de introductie van ERTMS. Aanvullend hierop voorziet dit amendement uit het ERTMS-budget van 2 miljard euro ook in dekking van een rijksbijdrage van aan de elektrificatie van één regionale spoorlijn.

Elektrificatie biedt voordelen ten aanzien van reistijd, aanschaf- en exploitatiekosten van treinen, robuustheid en geluidhinder. Een rijksbijdrage aan elektrificatie is gerechtvaardigd vanwege de te behalen milieuwinst en het ontstaan van omleidingsroutes voor het hoofdrailnet. Bovendien kunnen zo regio’s, die de prestaties van het regionale spoor de afgelopen jaren aanzienlijk hebben verbeterd, compenseren voor de kostenstijging die ontstaat door het vervallen van het verlaagde accijnstarief voor rode diesel.

Indiener beoogt het budget uit dit amendement in te zetten voor elektrificatie van de Maaslijn (Nijmegen-Venlo-Roermond). Hiermee wordt een impuls gegeven aan deze spoorlijn om prestaties en betrouwbaarheid te vergroten en kosten te besparen en ontstaat een regionale, zelfs grensoverschrijdende proeftuin. Elektrificatie van deze lijn kost circa 110 miljoen euro. Omdat de exploitatie van de Maaslijn in 2016 wordt aanbesteed en hiervoor nieuw materieel zal worden aangeschaft zal elektrificatie op korte termijn moeten gebeuren wil dit nog meegenomen kunnen worden in de nieuwe concessie. De Maaslijn is met de voorgenomen elektrificatie van Heerlen-Herzogenrath de laatste dieselspoorlijn van Limburg. Door elektrificatie wordt het mogelijk één type trein in te zetten in heel Limburg. Dit maakt exploitatie flexibeler en efficiënter en beheer goedkoper. Bovendien zullen de nieuw aan te schaffen treinen in Limburg worden voorzien van ERTMS en is het daarom logisch om ERTMS snel in te voeren op de Maaslijn zodat de voordelen van ERTMS vanaf het begin optimaal kunnen worden benut.

Met dit amendement komt voor de elektrificatie 50 miljoen euro beschikbaar onder de voorwaarde dat de regio de overige 60 miljoen euro bijdraagt, samen met het Rijk werkt aan een kosten efficiënte implementatie waarbij wordt gezocht naar maximale benutting van de voordelen van ERTMS en elektrificatie en kennis hierover deelt met de andere regio’s. Het is de verwachting dat voor een regionale grootschalige grensoverschrijdende ERTMS implementatie subsidies te verkrijgen zijn vanuit Europa (Connecting Europe Facility). Voorwaarde voor de rijksbijdrage aan elektrificatie op grond van dit amendement is daarom dat de regio samen met het Rijk de mogelijkheden van EU-subsidies voor de ERTMS implementatie maximaal zal benutten. Als hierdoor een lagere rijksbijdrage voor elektrificatie of ERTMS-implementatie nodig is blijft dit budget beschikbaar voor de uitrol van ERTMS op andere lijnen.

Dik-Faber

Naar boven