33 738 Wijziging van de Tabakswet (verhoging strafmaximum overtreding rookverbod en leeftijdsgrens verkoop tabaksproducten)

Nr. 9 AMENDEMENT VAN HET LID LEIJTEN

Ontvangen 21 januari 2015

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In de beweegreden wordt na «de Tabakswet te wijzigen» ingevoegd: ter invoering van een uitstalverbod voor tabaksproducten, en.

II

In artikel I wordt na de aanhef een onderdeel ingevoegd, luidende:

aA

Aan artikel 7 wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 4. Het is verboden tabaksproducten uit te stallen op plaatsen waar bedrijfsmatig of anders dan om niet tabaksproducten aan particulieren plegen te worden verstrekt.

III

Aan artikel I wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

D

In de bijlage wordt Categorie B als volgt gewijzigd:

1. In de eerste volzin wordt na «(verkoopverbod),» ingevoegd: het uitstallen van tabaksproducten op plaatsen waar bedrijfsmatig of anders dan om niet tabaksproducten aan particulieren worden verstrekt,.

2. Na

  • «– Artikel 7, derde lid: overtreden van het verbod om in bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van bedrijven en organisaties bedrijfsmatig of anders dan om niet tabaksproducten aan particulieren te verstrekken of met dat doel aanwezig te hebben.»

wordt ingevoegd:

  • Artikel 7, vierde lid: overtreden van het verbod tabaksproducten uit te stallen op plaatsen waar bedrijfsmatig of anders dan om niet tabaksproducten aan particulieren plegen te worden verstrekt.

Toelichting

Indiener stelt in dit amendement voor om het zichtbaar uitstallen van tabaksproducten in verkooppunten uit te bannen door verkopers te verplichten geen verpakkingen te tonen in de winkel. De verpakking van tabakswaren zal pas zichtbaar zijn als de koper, die aantoonbaar 18 jaar of ouder is, zijn aankoop doet.

Prominente uitstalling en positionering van tabakswaren (de zogenaamde «power walls» van tabakswaren) vergroot de (impulsieve) aankoop van tabakswaren. Uit onderzoek blijkt dat aantrekkelijk ingerichte verkooppunten een stimulerend effect hebben op het roken.

Het zichtbaar uitstallen van tabakswaren brengt (potentiele) rokers in verleiding en moet gezien worden als een vorm van reclame en promotie. Het uit het zicht verkopen van tabakswaren maakt het stoppen met roken makkelijker en het beginnen met roken moeilijker, de kans op roken verkleint als mensen niet constant met de tabakswaren wordt geconfronteerd.

Indien dit amendement wordt aangenomen wordt in het opschrift van het wetsvoorstel «verhoging» vervangen door: uitstalverbod tabaksproducten en verhoging.

Leijten

Naar boven