33 738 Wijziging van de Tabakswet (verhoging strafmaximum overtreding rookverbod en leeftijdsgrens verkoop tabaksproducten)

Nr. 11 AMENDEMENT VAN DE LEDEN LEIJTEN EN DIK-FABER

Ontvangen 22 januari 2015

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

I

In de beweegreden wordt «de Tabakswet te wijzigen» vervangen door: de Tabakswet en de Drank- en Horecawet te wijzigen ter verbetering van de handhaving van het verkoopverbod, en.

II

In artikel I wordt na de aanhef een onderdeel ingevoegd, luidende:

aA

Artikel 8, tweede lid, tweede volzin, komt te luiden: De vaststelling geschiedt op een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen bewezen effectieve wijze.

III

Na artikel I wordt een artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL Ia

Artikel 20, derde lid, onder a, van de Drank- en Horecawet komt te luiden:

  • a. geschiedt op een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen bewezen effectieve wijze;.

Toelichting

De indieners regelen met dit amendement dat verkopers van tabakswaren en van alcohol gebruik moeten maken van een bewezen effectief leeftijdscontrolesysteem.

De indieners zijn van mening dat de invoering van een bewezen effectief leeftijdscontrolesysteem bij alle verkooppunten van tabakswaren en alcohol essentieel is om ervoor te zorgen dat jongeren onder de 18 jaar geen tabakswaren of alcohol meer kunnen verkrijgen. Voorts constateren de indieners dat de invoering van een sluitend leeftijdscontrolesysteem niet vanzelf door inspanningen van de detailhandel of de industrie van de grond komt. De afgelopen jaren is er juist sprake van aanzienlijke vertraging om te komen tot de invoering van een bewezen effectief leeftijdscontrolesysteem. Deze impasse moet worden doorbroken. Met dit amendement worden verkopers van tabakswaren (en alcohol) wettelijk verplicht om gebruik te maken van door Onze Minister erkende leeftijdscontrolesystemen. Deze erkenning wordt uitsluitend verleend voor leeftijdscontrolesystemen die bij hoge mate van uitzondering tot niet-naleving van de leeftijdsgrens kunnen leiden. Wanneer alle verkopers van tabakswaren wettelijk verplicht zijn om een sluitend leeftijdscontrolesysteem in te zetten, is er sprake van een level playing field. Er is geen concurrentieverstoring meer, omdat de éne verkoper wel en de andere verkoper geen sluitend leeftijdscontrolesysteem gebruikt. Ook biedt de verplichting tot het invoeren van een sluitend leeftijdscontrolesysteem aanzienlijke voordelen op het gebied van toezicht. Door het toezicht niet langer te richten op de vaststelling van de leeftijd op transactieniveau, maar op het type systeem waarmee deze vaststelling plaatsvindt, wordt zowel de controleopgave als de bewijslast voor de controleur sterk vereenvoudigd en kan het toezicht veel effectiever en efficiënter worden ingericht. Hierdoor komt er capaciteit vrij voor de handhaving van het reclameverbod en het rookverbod in de horeca. Dit amendement is er niet op gericht om de keuzevrijheid van verkopers van tabak en alcohol op het terrein van leeftijdscontrole onnodig te beperken. Met dit amendement wordt slechts voorkomen dat ineffectieve leeftijdscontrolemiddelen of -systemen kunnen worden ingezet. Er bestaat geen steekhoudend argument of rechtens te respecteren belang voor verkopers van tabak en alcohol om ineffectieve controlemiddelen in te zetten en hiermee de beschikbaarheid van tabak en alcohol voor minderjarigen in stand te houden. Wel is er sprake van een zwaarwegend, maatschappelijk belang om deze beschikbaarheid zonder verdere vertraging terug te dringen. Daarin voorziet dit amendement.

Indien dit amendement wordt aangenomen wordt in het opschrift van het wetsvoorstel «(verhoging» vervangen door: en de Drank- en Horecawet (verbetering handhaving verkoopverbod en verhoging.

Leijten Dik-Faber

Naar boven