33 726 Afschaffing van de algemene tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, de compensatie voor het verplicht eigen risico, de fiscale aftrek van uitgaven voor specifieke zorgkosten en de tegemoetkoming specifieke zorgkosten en wijziging van de grondslag van de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten

H BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 juni 2014

Tijdens het debat met uw Kamer (28 mei 2014) over het wetsvoorstel betreffende de afschaffing van de CER en de Wtcg-tegemoetkoming heeft de senator van de PvdA mevrouw Ter Horst mij gewezen op een passage in de Handreiking gemeentelijk maatwerk voor personen met een chronische ziekte en/of beperking. Zij citeerde daarbij de alinea boven tabel 3 op blz. 18 van de handreiking: «In tabel 3 zijn de inkomenseffecten als gevolg van het afschaffen van de Wtcg en CER weergegeven. Het gaat om de inkomenseffecten als gevolg van het afschaffen van de Wtcg en CER inclusief de gehandhaafde fiscale regeling en met inbegrip van het budget dat wordt toegevoegd aan het Gemeentefonds. Inzicht in deze effecten kan gemeenten helpen een inkomensgrens te bepalen.»

De zinsnede «met inbegrip van het budget dat wordt toegevoegd aan het Gemeentefonds» is niet correct. Ik dank mevrouw Ter Horst voor haar opmerkzaamheid en wil met deze brief nogmaals duidelijk maken dat de inkomenseffecten in de tabel exclusief de middelen voor het gemeentelijk maatwerk (ad 268 mln.) zijn. Zowel in de schriftelijke stukken naar de Eerste en Tweede Kamer alsmede in mijn debatten met beide Kamers heb ik dat ook steeds naar voren gebracht.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

Naar boven