Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33682 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33682 nr. 3 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 september 2013
Bij de regeling van werkzaamheden van 18 september 2013 (Handelingen II 2013/14, nr. 2) is besloten het VAO Evaluatie Wet ULB geen doorgang te laten vinden en het kabinet te verzoeken om een brief met nadere informatie, betreffende de budgettaire consequenties van een door de leden van de fractie van 50PLUS voorgestelde compensatie voor de gevolgen van de Wet ULB. Met deze brief kom ik tegemoet aan dit verzoek van uw Kamer.
De leden van de fractie van 50PLUS hebben mij recent gevraagd – in het kader van een door deze leden in te dienen motie – informatie te verschaffen over de budgettaire consequenties van een compensatie voor de gevolgen van de Wet ULB voor DGA’s, IB-ondernemers/ZZP’ers, vroeggepensioneerden en gepensioneerden. Die informatie heb ik dinsdag 17 september 2013 verschaft. Daarin heb ik aangegeven dat het compenseren van DGA’s op zodanige wijze dat zij in het kader van de invoering van de Wet ULB er niet meer dan 1.5% op achteruit gaan, een budgettaire last van € 3,5 mrd zou betekenen. Afzonderlijke compensatie voor voor IB-ondernemers/ZZP’ers betekent een budgettaire last van € 217 mln, voor alleen vroeggepensioneerden een budgettaire last van € 234 mln. en voor alleen ouderen een budgettaire last van € 215 mln. Deze afzonderlijke compensaties kunnen achterwege blijven indien over de gehele breedte (dus inclusief DGA) wordt gecompenseerd. Het maximale budgettaire beslag is dus € 3,5 mrd.
Bij de behandeling van de Wet ULB en ook bij diverse overleggen dit jaar over de gevolgen van de Wet ULB is aangegeven dat de DGA’s een groep belastingplichtigen is die binnen de Wet ULB niet het voordeel ondervindt van het vervallen van de belaste vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet (verder: IAB Zvw), maar wel het nadeel heeft van het terugnemen van dat voordeel, dat voor andere werknemers zou ontstaan, via het aanvullend pakket. DGA’s zijn voor dat nadeel niet gecompenseerd omdat de DGA’s reeds eerder (in 2008) het voordeel hebben gehad van het vervallen van de belaste vergoeding voor de IAB Zvw.
Voorts is het zo dat uit de Evaluatie Wet ULB is gebleken dat de daadwerkelijke koopkrachteffecten in lijn liggen met de bij de behandeling van de Wet ULB door uw Kamer aanvaarde koopkrachteffecten. Om die reden is er in dit stadium geen aanleiding om te compenseren.
Voor het door de leden van fractie van 50PLUS compenseren van DGA’s is het enige effectieve instrument het verlagen van het tarief van de tweede en derde schijf met 3%-punt. Andere instrumenten zijn niet effectief. Het verlagen van de tarieven betekent wel dat ook alle andere belastingplichtigen die een verzamelinkomen hebben dat wordt belast met het tarief van tweede en/of derde schijf, voordeel hebben van deze maatregel. Hierdoor is er dus een grote weglek naar die belastingplichtigen, waardoor de maatregel een hoog budgettair effect heeft van – zoals gezegd – € 3,5 mrd.
Met deze maatregelen zullen veel burgers er fors op vooruitgaan. Ook burgers die niet tot de door de 50PLUS-fractie genoemde groepen behoren. Hierdoor zal de Wet ULB niet meer budgettair neutraal uitwerken.
Het verzoek is gedaan om de kosten en de opbrengsten van de Wet ULB in kaart te brengen. De Wet ULB is, zoals zichtbaar in de hieronder opgenomen tabel, budgettair neutraal vormgegeven.
Lasten1 |
Uitgaven |
EMU-relevant2 |
|
---|---|---|---|
1. Afschaffen belasting IAB |
–/– 7,7 |
–/– 7,7 |
|
2. Grondslagverbreding/verlaging tarief – 0,8%/ verlaging tarief ZVW voor AOW – 2,1%) |
0,3 |
0,2 |
0,1 |
3. Compensatiepakket lasten (incl. brutering) |
7,3 |
7,3 |
|
4. Verlaging AOW tegemoetkoming |
–/– 0,2 |
0,2 |
|
5. Totaal kaderrelevant |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Verder wordt gevraagd naar de bandbreedte van – 1,5% en + 1,5%. Die bandbreedtes zijn opgenomen in de hierna opgenomen tabel.
Minder dan – 3% |
– 3 tot – 1½ % |
– 1½ tot – ½% |
– ½ tot ½% |
½% tot 1½% |
1½ tot 3% |
Meer dan 3% |
Omvang groep |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Minimum |
0% |
1% |
9% |
64% |
16% |
9% |
1% |
7% |
Minimum-modaal |
1% |
2% |
22% |
48% |
18% |
8% |
1% |
32% |
1x-1,5x modaal |
1% |
5% |
9% |
24% |
19% |
40% |
2% |
22% |
1,5x-2x modaal |
4% |
8% |
8% |
21% |
49% |
10% |
0% |
16% |
2x-3x modaal |
5% |
10% |
15% |
31% |
21% |
18% |
0% |
15% |
>3x modaal |
7% |
13% |
20% |
47% |
12% |
1% |
0% |
8% |
Totaal (cijfers 2013) |
2% |
6% |
15% |
37% |
23% |
17% |
1% |
100% |
Totaal (cijfers 2012) |
3% |
8% |
22% |
33% |
24% |
10% |
1% |
100% |
Totaal (cijfers 2009) |
1% |
5% |
18% |
42% |
28% |
6% |
0% |
100% |
Bron: SZW
De Staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33682-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.