33 680 Wijziging van onder meer de Wet studiefinanciering 2000 in verband met het onderbrengen van de basisbeurs voor studenten in de masterfase in het sociaal leenstelsel, het verlengen van de terugbetalingsperiode en het efficiënter maken van het stelsel van studiefinanciering (Wet sociaal leenstelsel masterfase)

Nr. 11 AMENDEMENT VAN HET LID BISSCHOP

Ontvangen 11 december 2013

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel I wordt na onderdeel A een onderdeel ingevoegd, luidende:

Aa

In artikel 2.3, tweede lid, onderdeel a, wordt na «daaropvolgend kwartaal,» ingevoegd: tenzij hij voor 1 mei een aanvraag heeft ingediend om reeds op de eerste dag van de maand waarin hij hoger onderwijs gaat volgen voor studiefinanciering in aanmerking te komen,.

II

Na artikel V wordt een artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL Va

Aan artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Kinderbijslagwet wordt een volzin toegevoegd, luidende: Indien een kind op grond van artikel 2.3, tweede lid, onderdeel a, van de Wet studiefinanciering 2000 een aanvraag heeft ingediend om reeds eerder voor studiefinanciering in aanmerking te komen dan de eerste dag van het kalenderkwartaal volgend op het kalenderkwartaal waarin hij de leeftijd van 18 jaren heeft bereikt, wordt de hoogte van de kinderbijslag in het laatstgenoemde kwartaal op nul gesteld.

Toelichting

Als gevolg van de afstemming tussen de Algemene Kinderbijslagwet en de Wet studiefinanciering 2000 hebben studenten die na 1 juli achttien jaar worden pas vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering, terwijl hun studie reeds op 1 september begint. De soms hoge kosten die in deze overbruggingsperiode voor studie en vervoer gemaakt worden, kunnen tot lastige situaties leiden. Volgens de indiener is het mogelijk op eenvoudige wijze tot een betere afstemming te komen. Dit amendement voorziet in de mogelijkheid om op aanvraag reeds bij aanvang van de studie studiefinanciering te ontvangen. De student dient hiertoe voor 1 mei een aanvraag in te dienen bij DUO; dat is ook de datum die voor de aanmelding van de studie wordt gehanteerd. Als gevolg van deze keuze zal de hoogte van de kinderbijslag door de SVB in het laatste kwartaal op nul worden gesteld.

Deze regeling wijkt af van de vier varianten die eerder door de regering zijn besproken en ondervangt de bezwaren die zijn aangevoerd (Kamerstukken II 2008–2009, 24 724, nr. 86). Allereerst heeft de student niet vanaf 1 juli, maar pas vanaf 1 september recht op studiefinanciering. Ook hoeft de Wet op het kindgebonden budget niet te worden aangepast, aangezien in tegenstelling tot de uitbetaling van de kinderbijslag wel het recht op kinderbijslag in het laatste kwartaal blijft doorlopen. De kwartaalsystematiek van de kinderbijslag hoeft niet te worden doorbroken. De afweging of een vervroegd recht op studiefinanciering wenselijk is, wordt overgelaten aan de student en zijn ouder(s). Zonder tijdig bericht van de student geldt de huidige regeling.

Gezien het feit dat DUO niet voor 1 september 2014 zijn systeem ingericht kan hebben op de uitvoering van deze regeling, kunnen studenten die hoger onderwijs gaan volgen vanaf het studiejaar 2014/2015 helaas geen aanspraak maken hierop. Op grond van artikel VIII, eerste lid, kan de inwerkingtreding van de artikelen I, onderdeel Aa, en Va, waarin deze regeling is opgenomen, op een ander tijdstip plaatsvinden dan de inwerkingtreding van de overige artikelen of onderdelen van de wet. De indiener beoogt tegen deze achtergrond dat zodra het systeem van DUO is ingericht op het uitvoeren van de met dit amendement voorgestelde regeling, de in dit amendement opgenomen artikelen I, onderdeel Aa, en Va zo spoedig mogelijk in werking treden.

Bisschop

Naar boven