33 652 Spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS)

Nr. 60 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 december 2017

In 2014 is gekozen het huidige beveiligingssysteem automatische treinbeveiliging (ATB) te vervangen door ERTMS. Met ERTMS zet Nederland in op een robuust en toekomstvast beveiligingssysteem dat hoogfrequent spoorvervoer ondersteunt en treinverkeer tussen landen bevordert.

De introductie van ERTMS is een omvangrijke opgave. Het gaat niet alleen om een wezenlijke wijziging in techniek, maar grijpt ook in op de bedrijfsvoering van de betrokken organisaties en de mensen die ermee werken. Het programma ERTMS bouwt nu het fundament op basis waarvan deze systeemsprong kan worden gemaakt. Daarbij wordt ingezet op een state-of-the-art-systeem. Het politieke besluitvormingsmoment hierover betreft de zogenoemde programmabeslissing.

De vervanging van ATB door ERTMS is een gewenste en onomkeerbare ontwikkeling die op verantwoorde wijze moet worden uitgevoerd. Ik vind het daarom belangrijk dat deze introductie zorgvuldig wordt doordacht en goed aansluit bij ontwikkelingen in Europa, in het bijzonder de landen om ons heen. Bovendien vind ik het belangrijk de lessen die in het buitenland worden geleerd in de Nederlandse aanpak een plek te geven.

De omvang en looptijd van deze langetermijnopgave waar ik samen met de spoorsector voor sta, betekent ook dat altijd sprake zal zijn van onzekerheden, zoals ontwikkelingen in de technologie of de keuzes die andere landen maken. Daarom zet ik in op een beheerste en dus stapsgewijze aanpak, gebaseerd op bewezen technologie. Dit biedt de kans tijdig bij te kunnen sturen als voortschrijdend inzicht daar aanleiding voor geeft. De Groot Projectstatus die uw Kamer aan ERTMS heeft toegekend geeft de mogelijkheid ook uitgebreid met uw Kamer over de voortgang en de te maken keuzes van gedachten te wisselen.

Sinds de voorkeursbeslissing in 2014 is er veel geleerd en gebeurd. Een externe partij toetst daarom of de uitgangspunten waarop de programmabeslissing wordt gebaseerd ook in 2017 nog stevig staan. De zorgen in de (goederen)sector die resteren over ERTMS worden hierin meegenomen. Naar verwachting wordt deze analyse eind 2017 opgeleverd. Dit biedt mij voldoende basis om de balans op te maken over waar het programma nu staat en te bepalen wat nodig is om samen stap voor stap richting realisatie te gaan.

Op 1 november heb ik van uw Kamer feitelijke vragen ontvangen over de zevende voortgangsrapportage ERTMS. De beantwoording van deze vragen doe ik u bijgaand toekomen (Kamerstuk 33 652, nr. 61).

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Naar boven