33 652 Spoorbeveiligingssysteem European Rail Traffic Management System (ERTMS)

Nr. 28 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 september 2014

Op 11 april 2014 stuurde ik u de Voorkeursbeslissing ERTMS met als bijlage de basisrapportage (Kamerstuk 33 652, nr. 14). In vervolg hierop stuur ik u bij deze, conform de regeling Grote Projecten de eerste voortgangsrapportage ERTMS. In deze voortgangsrapportage wordt verslag gedaan over de periode 1 april 2014 tot 1 juli 2014.

Daarnaast stuur ik u het samenwerkingsconvenant dat ik recent met ProRail en NS heb gesloten. Hierin hebben wij gezamenlijk de afspraken vastgelegd ten aanzien van de samenwerking voor het programma ERTMS in de Planuitwerkingsfase.

De voortgangsrapportage geeft inzicht in de voortgang van het programma en (veranderingen in) risico’s, planning, financiën, etc. Zoals gewenst door de Tweede Kamer, gaat de voortgangsrapportage daarnaast bijvoorbeeld ook in op kostenbeheersing en go/no-go momenten. De beheersing van dit programma heeft mijn voortdurende aandacht. Ik blijf sturen op een goede en zorgvuldige voortgang en zal zo nodig tijdig beheersmaatregelen nemen.

Deze eerste voortgangsrapportage laat zien dat in deze periode een aantal belangrijke eerste stappen zijn gezet voor de inrichting van een goede programmaorganisatie en Planuitwerkingsfase. Zo is het overkoepelend Plan van Aanpak vastgesteld, is de risico-inventarisatie geactualiseerd, zijn kaders voor het vervolg vormgegeven. Verder is gewerkt aan het opzetten van de gezamenlijke programmaorganisatie (er wordt vanuit 1 locatie gewerkt) en is een convenant met afspraken over de samenwerking voorbereid. Daarnaast zijn verschillende gesprekken gevoerd in uw Kamer en met stakeholders, onder andere over materieelombouw. De toezeggingen aan en aandachtspunten van uw Kamer uit deze en eerdere gesprekken worden uiteraard meegenomen in de voortgangsrapportage en het programma. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de laatste stand van zaken omtrent ATB-Vv.

Het werk aan deelplannen van aanpak, het samenwerkingsconvenant en bijvoorbeeld materieelombouwafspraken is ook na de verslagperiode van deze voortgangsrapportage onverminderd doorgegaan. In de periode vanaf 1 juli hebben de werkzaamheden geresulteerd in het vaststellen van het Plan van Aanpak voor de kwartiermakersfase, het opstellen van de deelplannen, het benoemen van de programmadirecteur (start 1 november 2014) en de ondertekening van het samenwerkingsconvenant tussen mijn ministerie, ProRail en NS. Daarnaast heb ik besloten om de pilot Amsterdam-Utrecht tot begin 2015 te verlengen om de ervaringen met Dual Signalling uit te breiden en zo voldoende leerervaringen op te doen voor het programma. Ik hoop u met deze voortgangsrapportage voldoende te hebben geïnformeerd en hierover op 20 november 2014 het geplande debat te kunnen voeren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven