Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33633 nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33633 nr. 1 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 mei 2013
Hierbij bied ik u de Verantwoordingsbrief over het jaar 2012 aan.
De minister-president, minister van Algemene Zaken, M. Rutte
Verantwoordingsbrief 2012
In deze verantwoordingsbrief legt het kabinet politiek verantwoording af over de resultaten van het regeringsbeleid in 2012. Zoals met uw Kamer afgesproken vindt dit zoveel mogelijk plaats in de reguliere begrotings- en beleidscyclus. De verschillende departementale jaarverslagen bieden inzicht in de specifieke beleidsresultaten per departement en zijn daar zo goed mogelijk kwantitatief onderbouwd. Waar dit niet mogelijk is, volgt een zo goed mogelijke kwalitatieve onderbouwing. Op alle indicatoren uit de begroting 2012 wordt gerapporteerd in het jaarverslag.
In het Financieel Jaarverslag van het Rijk wordt door de minister van Financiën verantwoording afgelegd over de invulling van zijn (systeem)verantwoordelijkheid voor het rijksbrede begrotingsbeheer en de financiële bedrijfsvoering. De minister van Wonen en Rijksdienst rapporteert op Verantwoordingsdag over de uitvoering van het rijksbrede beleid ten aanzien van de bedrijfsvoeringstaken. Tot slot ontvangt u op Verantwoordingsdag het wetgevingsoverzicht van de minister van Veiligheid en Justitie, waarin een overzicht is opgenomen van de wetsvoorstellen en AMvB’s van het kabinet met een bezuinigingsdoelstelling van € 50 miljoen of meer.
Dit samenhangende geheel aan verantwoordingsdocumenten biedt uw Kamer een totaal inzicht in de resultaten van het beleid over 2012 dat aansluit bij de individuele ministeriële verantwoordelijkheid.
De Verantwoordingsbrief begint met een beschouwing over het politieke jaar 2012.
Daarna licht het kabinet in deze brief nog enige politieke prioriteiten toe. Allereerst heeft uw Kamer gevraagd om een toelichting op de monitoring op en de effecten van de bezuinigingen die in 2012 zijn neergeslagen1. Dit betreft grotendeels bezuinigingsvoorstellen van het vorige kabinet en een aantal voorstellen uit het begrotingsakkoord van mei 2012.
Uw Kamer heeft het kabinet ook uitgenodigd zelf onderwerpen in de Verantwoordingsbrief op te nemen. Het kabinet heeft daarop besloten een beschouwing op te nemen over de totstandkoming van de Nationale politie. Dit project heeft in 2012 aanzienlijke werkzaamheden vereist en raakt vrijwel alle burgers van het land.
Gelet op het feit dat Nederland voor een groot deel van 2012 door een kabinet in demissionaire status werd bestuurd, vindt het kabinet het niet in de rede liggen om, in aanvulling op de informatie in de departementale jaarverslagen, een uitgebreide reeks van onderwerpen in deze brief op te nemen.
Het kabinet kan zich vinden in de aanbeveling2 van de Commissie voor de Rijksuitgaven om de komende jaren door te gaan met het benoemen van focusonderwerpen. Ook sluit zij zich aan bij het advies van de Commissie voor de Rijksuitgaven3 om in de komende jaren duidelijke selectiecriteria te hanteren en rapporteurs te benoemen.
Het politieke jaar 2012 was een jaar van uitersten. Nederland is in dit jaar voor een belangrijk deel bestuurd door een demissionair kabinet. Nadat op 21 april 2012 duidelijk werd dat het politieke draagvlak onder de gedoogconstructie van het kabinet Rutte-Verhagen was weggevallen, bood de minister-president op 23 april aan Hare Majesteit de Koningin het ontslag van het kabinet aan. Deze ontslagaanvraag onderbrak de reguliere begrotingsvoorbereiding voor 2013.
Het kabinet bleef echter ten volle gecommitteerd aan de aanbevelingen van de buitensporigtekortprocedure. Teneinde een begroting voor 2013 te kunnen indienen, die ondanks de kabinetscrisis desalniettemin op een meerderheid in de Staten-Generaal zou kunnen rekenen, heeft de minister van Financiën gesprekken gevoerd met alle fracties die in uw Kamer waren vertegenwoordigd. Op initiatief van de fracties van D66, Groen Links en de ChristenUnie bleek het mogelijk een akkoord over de begroting 2013 te bereiken met de fracties van VVD en CDA. Door dit akkoord werd op dat moment voldaan aan de voorwaarden, die aan de Nederlandse begroting werden gesteld door het Europees Stabiliteits- en groeipact, zoals een maximaal EMU-saldo van – 3%. Dankzij de bereidwillige medewerking van beide Kamers van de Staten-Generaal bleek het mogelijk een groot deel van de genomen besluiten al voor aanvang van het zomerreces in wetgeving om te zetten. Voorbeelden hiervan waren een BTW verhoging, een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting, en een verhoging van de AOW-leeftijd. Dit alles vanuit de visie om de overheidsfinanciën op orde te krijgen, de economie zo min mogelijk schade toe te brengen en waar mogelijk te stimuleren (oa. de woningmarkt/bouwsector).
Op woensdag 12 september vonden er verkiezingen plaats voor de Tweede Kamer. De nieuwe Tweede Kamer kwam voor het eerst op 20 september bijeen. Een van de eerste besluiten van de nieuwe Tweede Kamer was het aannemen van een motie-Rutte/Samsom inzake de aanstelling van de heren H.J.G. Kamp en W.J. Bos als informateurs voor een kabinet van VVD en PvdA. Als onderdeel van de formatieonderhandelingen presenteerden de voorzitters van de VVD-fractie en PvdA-fractie op 1 oktober een deelakkoord waarin voor de derde – en laatste – keer aanpassingen in de begroting van 2013 werden aangebracht. Hierin werden enkele eerdere maatregelen teruggedraaid, zoals het afschaffen van het reiskostenforfait en het invoeren van een eigen bijdrage bij de geestelijke gezondheidszorg. De verhoging van de AOW-leeftijd werd versneld en van de invoering van het vitaliteitsparen werd afgezien. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de begroting voor 2013. Op 5 november 2012 werd de formatie afgerond en werd het kabinet Rutte-Asscher benoemd en beëdigd.
a) Monitoring bezuinigingen
Het overzicht hieronder bevat de in 2012 in het Staatsblad gepubliceerde wetten en algemene maatregelen van bestuur ter uitvoering van het regeerakkoord van het kabinet Rutte-Verhagen, het Begrotingsakkoord 2013 en het regeerakkoord Rutte-Asscher, met een ondergrens van 50 miljoen in de budgettaire reeks. Naar de toekomst toe zal het kabinet over de voortgang rapporteren met het overzicht van financiële wetgevingsmaatregelen, dat de minister van Veiligheid en Justitie twee keer per jaar naar de Tweede Kamer zal sturen.
De budgettaire verantwoording loopt via de reguliere begrotingsstukken. Daarbij merkt het kabinet op dat het kabinet (in lijn met het advies van de studiegroep begrotingsruimte) een trendmatig begrotingsbeleid voert met vaste uitgavenplafonds en automatische stabilisatie. Dat betekent dat afwijkingen van de budgettaire reeksen, zoals bij de start van het kabinet verwerkt, in de begroting steeds dienen te worden ingepast, dat wil zeggen dat meer- en minderopbrengsten alternatief kunnen worden aangewend respectievelijk van dekking moeten worden voorzien. Dat betekent ook dat het kabinet bij sluitende kaders dus op koers ligt in het realiseren van de ingeboekte besparingen. In de budgettaire nota’s wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de grootste mutaties die zich onder de kaders hebben voorgedaan. Daarnaast zal in het Financieel Jaarverslag Rijk en de Miljoenennota op geaggregeerd niveau inzicht worden geboden in de budgettaire ontwikkeling van de opvolgende ombuigingspakketten.
Bedragen in miljoenen, – = saldoverbeterend, «structurele opbrengst» verwijst naar de structurele opbrengst van een maatregel zoals weergegeven in het regeerakkoord Rutte-Verhagen, het Begrotingsakkoord 2013 of het regeerakkoord Rutte-Asscher.
Nummer |
Maatregel |
Naam wet-/regelgeving |
Structurele opbrengst |
Begrotingsart. |
---|---|---|---|---|
A 2 (Rutte-Verhagen) |
Nationale politie |
Wet van 12 juli 2012 tot vaststelling van een nieuwe Politiewet (Politiewet 2012) |
– 230 |
6.31 |
A 4 (Rutte-Verhagen) |
Rechtsbijstand |
Besluit van 28 november 2012, houdende aanpassing van het Besluit eigen bijdrage rechtsbijstand, het Besluit vergoedingen rechtsbijstand 2000 en het Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders in verband met aanpassingen van de eigen bijdrage voor de rechtzoekende in geval van verlening van gesubsidieerde rechtsbijstand en de vergoeding van rechtsbijstandverleners (Besluit aanpassingen eigen bijdrage rechtzoekenden en vergoeding rechtsbijstandverleners) |
– 50 |
6.32 |
Nummer |
Maatregel |
Naam wet-/regelgeving |
Structurele opbrengst |
Begrotingsart. |
---|---|---|---|---|
3,2 mld. |
Inburgering |
Wet van 13 september 2012 tot wijziging van de Wet inburgering en enkele andere wetten in verband met de versterking van de eigen verantwoordelijkheid van de inburgeringsplichtige |
– 333 |
7.5 |
Begrotingsakkoord 2013 |
Huurtoeslag |
Besluit tot wijziging van de Wet op de huurtoeslag (verhoging van het bedrag waarmee de normhuur wordt verhoogd tot de basishuur) |
– 60 |
7.3 |
Nummer |
Maatregel |
Naam wet-/regelgeving |
Structurele opbrengst |
Begrotingsart. |
---|---|---|---|---|
A 31 (Rutte-Verhagen) |
Takenpakket publieke omroep |
Wijziging van onder meer de Mediawet 2008 in verband met aanpassing van de rijksmediabijdrage, beëindiging van de wettelijke taken van de Stichting Radio Nederland Wereldomroep en aanpassingen van meer technische aard |
– 200 |
8.15 |
B 5 (Rutte-Verhagen) |
Cultuursubsidies |
Wijziging van de Wet op het specifiek cultuurbeleid en enkele andere wetten in verband met herstructurering van het stelsel van cultuursubsidies, het van toepassing verklaren van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen op de cultuurfondsen en enkele technische aanpassingen |
– 200 |
8.14 |
E 10 (Rutte-Verhagen) |
HO verhogen intensiteit onderwijs |
Besluit van 31 oktober 2012, houdende bepalingen voor een experiment met het oog op verbetering van de kwaliteit van het hoger onderwijs door de invoering van prestatiebekostiging (Besluit experiment prestatiebekostiging hoger onderwijs) |
300 |
8.6, 8.7 |
G 12 (Rutte-Verhagen)/31 (Rutte-Asscher) |
HO langstudeerders |
Invoering maatregel: Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en enige andere wetten in verband met de invoering van een verhoogd collegegeld voor langstudeerders (Wet verhoging collegegeld langstudeerders). Gedeeltelijk terugdraaien maatregel: Wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet studiefinanciering 2000 in verband met het intrekken van de langstudeerdersmaatregel |
– 140 |
8.6, 8.7 |
Nummer |
Maatregel |
Naam wet-/regelgeving |
Structurele opbrengst |
Begrotingsart. |
---|---|---|---|---|
13/F 2 (Rutte-Verhagen) |
Invoering SDE+ |
Wet opslag duurzame energie |
– 1.400 |
13.14 |
Nummer |
Maatregel |
Naam wet-/regelgeving |
Structurele opbrengst |
Begrotingsart. |
---|---|---|---|---|
3,2 mld. |
Kinderopvangtoeslag |
Wijziging van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen in verband met het aanbrengen van grondslagen die hervorming van en bezuiniging op de kinderopvangtoeslag mogelijk maken en in verband met het incorporeren van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang van de gemeente en het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen in de kinderopvangtoeslag |
– 310 |
15.52 |
F 3g (Rutte-Verhagen) |
Gerichte bemiddeling |
Wijziging van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen in verband met aanpassing van de dienstverlening van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen aan werkgevers en werkzoekenden en de opheffing van de Raad voor werk en inkomen als publiekrechtelijke rechtspersoon met een wettelijke taak en van de Werkloosheidswet en enige andere wetten in verband met de beëindiging van de inzet van het re-integratiebudget Werkloosheidswet en van loonkostensubsidies |
– 100 |
15.47 |
F 5 (Rutte-Verhagen) |
Aanpassingen kinderopvangtoeslag |
Wijziging van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen in verband met het aanbrengen van grondslagen die hervorming van en bezuiniging op de kinderopvangtoeslag mogelijk maken en in verband met het incorporeren van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang van de gemeente en het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen in de kinderopvangtoeslag |
– 200 |
15.52 |
F 11 (Rutte-Verhagen) |
AOW vanaf pensioneringsdatum |
Wijziging van de Algemene Ouderdomswet en andere wetten in verband met wijziging van de ingangsdatum van het ouderdomspensioen (Wet wijziging ingangsdatum AOW-ouderdomspensioen) |
– 70 |
15.49 |
F 12 (Rutte-Verhagen) |
Aanpak fraude |
Wijziging van de wetgeving op het beleidterrein van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van de harmonisatie en aanscherping van de sanctiemogelijkheden ter versterking van de naleving en handhaving en bestrijding van misbruik en fraude (Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving) |
– 180 |
15.diversen |
F 18 (Rutte-Verhagen) |
Verhogen AOW-leeftijd |
Wijziging van de Algemene Ouderdomswet, de Wet werk en bijstand, de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Wet op de loonbelasting 1964 in verband met stapsgewijze verhoging en koppeling aan de stijging van de levensverwachting van de pensioenleeftijd (Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd) |
– 2.000 |
15.diversen |
Begrotingsakkoord 2013 |
Versnelling AOW-leeftijdsverhoging en koppeling aan levensverwachting en aanpassing van het Witteveenkader |
Wijziging van de Algemene Ouderdomswet, de Wet werk en bijstand, de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Wet op de loonbelasting 1964 in verband met stapsgewijze verhoging en koppeling aan de stijging van de levensverwachting van de pensioenleeftijd (Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd) |
0 |
15.diversen |
Begrotingsakkoord 2013 |
Afschaffen huishoudinkomenstoets in de WWB |
Wijziging van de Wet werk en bijstand in verband met de herziening van de definities van gezin en middelen (Wet afschaffing huishoudinkomenstoets) |
54 |
15.46 |
Nummer |
Maatregel |
Naam wet-/regelgeving |
Structurele opbrengst |
Begrotingsart. |
---|---|---|---|---|
F 2 (Rutte-Verhagen) |
Bevriezen doelgroep zorgtoeslag |
Besluit percentages drempel- en toetsingsinkomen zorgtoeslag |
– 2.900 |
16.8 |
F 16 (Rutte-Verhagen) |
Vermogenstoets zorgtoeslag |
Wijziging Wet op de zorgtoeslag, in verband met de introductie van een vermogenstoets |
– 170 |
16.8 |
H 3 (Rutte-Verhagen) |
Revalidatiezorg naar de ZVW |
Besluit van 13 oktober 2012, houdende wijziging van onder meer het Besluit zorgverzekering en het Besluit zorgaanspraken AWBZ in verband met maatregelen 2013 in het zorgpakket |
– 50 |
Bijlage financieel beeld zorg |
H 6 (Rutte-Verhagen) |
Vermogensinkomensbijtelling AWBZ |
Wijziging van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de Wet maatschappelijke ondersteuning in verband met invoering van een vermogensinkomensbijtelling voor de vaststelling van de eigen bijdragen voor zorg of voorzieningen op grond van die wetten |
– 80 |
Bijlage financieel beeld zorg |
I 1 (Rutte-Verhagen) |
Marktwerking (uitbreiden B-segment, invoering DOT, afschaffen FB vanwege gelijktrekken bekostigingssystematiek, in verantwoord tempo afschaffen van de ex-post verevening) |
Wijziging van de Wet marktordening gezondheidszorg en enkele andere wetten in verband met de aanvulling met instrumenten voor bekostiging (Wet aanvulling instrumenten bekostiging WMG) |
– 330 |
Bijlage financieel beeld zorg |
I 3 (Rutte-Verhagen) |
Verbeteren governance en beperken gouden handdrukken |
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) |
– 110 |
Bijlage financieel beeld zorg |
Begrotingsakkoord 2013 |
Verhogen eigen risico tot 350 euro met compensatie onderkant |
Wijziging van de Zorgverzekeringswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten ter uitvoering van het Begrotingsakkoord 2013 |
– 800 |
Bijlage financieel beeld zorg |
Begrotingsakkoord 2013 |
Verhogen vermogensinkomensbijtelling AWBZ |
Wijziging van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en de Wet maatschappelijke ondersteuning in verband met invoering van een vermogensinkomensbijtelling voor de vaststelling van de eigen bijdragen voor zorg of voorzieningen op grond van die wetten |
– 120 |
Bijlage financieel beeld zorg |
Begrotingsakkoord 2013 |
Verzachten eigen bijdrage GGZ |
Wijziging van de Zorgverzekeringswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten ter uitvoering van het Begrotingsakkoord 2013 |
55 |
Bijlage financieel beeld zorg |
Begrotingsakkoord 2013 |
Preventie en palliatieve zorg |
Besluit van 13 oktober 2012, houdende wijziging van onder meer het Besluit zorgverzekering en het Besluit zorgaanspraken AWBZ in verband met maatregelen 2013 in het zorgpakket |
64 |
Bijlage financieel beeld zorg |
38 (Rutte/Asscher) |
Schrappen eigen bijdrage GGZ |
Besluit van 13 oktober 2012, houdende wijziging van onder meer het Besluit zorgverzekering en het Besluit zorgaanspraken AWBZ in verband met maatregelen 2013 in het zorgpakket |
– 90 |
Nota van Toelichting |
Nummer |
Maatregel |
Naam wet-/regelgeving |
Structurele opbrengst |
Begrotingsart. |
---|---|---|---|---|
8 (Rutte-Verhagen)/ Begrotingsakkoord 2013 |
Versnelling AOW-leeftijdsverhoging en koppeling aan levensverwachting en aanpassing van het Witteveenkader |
Wijziging van de Algemene Ouderdomswet, de Wet werk en bijstand, de Wet inkomstenbelasting 2001 en de Wet op de loonbelasting 1964 in verband met stapsgewijze verhoging en koppeling aan de stijging van de levensverwachting van de pensioenleeftijd (Wet verhoging AOW- en pensioenrichtleeftijd) |
– 700 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Beperken vitaliteitspakket (onderdeel hervorming pensioen AOW) – Niet invoeren werkbonus werknemers |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 879 |
Zie Memorie van Toelichting |
15 (Rutte-Verhagen)/ Begrotingsakkoord 2013 |
Vitaliteitspakket (premiedeel) |
Wet van 12 juli 2012 tot wijziging van de Wet financiering sociale verzekeringen |
– 756 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Btw heffing niet-BIG geregistreerden |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 65 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Woningmarkt; annuitair aflossen 30 jaar, KEW, LTV in stappen naar 100 (5,4 miljard euro structureel) |
Wet herziening fiscale behandeling eigen woning |
– 5.400 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Overdrachtsbelasting woningen structureel 2% |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
1.500 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Energie en Water – Energiebelasting aardgas |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 365 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Energie en Water – Kolenbelasting |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 115 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Energie en Water – Afschaffen rode diesel |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 250 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Energie en Water – Niet afschaffen leidingwaterbelasting |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 126 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Alcohol/tabak/frisdranken – Niet afschaffen belasting op alcoholvrije dranken |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 155 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Alcohol/tabak/frisdranken – Tabak |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 371 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Alcohol/tabak/frisdranken – Alcohol |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 100 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Bevriezen belastingschijven en heffingskortingen |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 1.230 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Verdubbeling bankenbelasting |
Wet bankenbelasting |
– 600 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Algemene BTW-tarief van 19 procent met 2 procentpunt omhoog per 1 oktober 2012 |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 4.060 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Pakket terugsluis btw-verhoging door lastenverlichting via IB en zorgtoeslag |
Wet uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
1.500 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
BTW podiumkunsten, kunstvoorwerpen en kunstenaars terug naar 6% |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
90 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Beperking aftrek deelnemingsrente |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
– 150 |
Zie Memorie van Toelichting |
Begrotingsakkoord 2013 |
Tijdelijke crisisheffing boven 150.000 euro en tarief excessieve vertrekbonussen |
Wet Uitwerking fiscale maatregelen Begrotingsakkoord 2013 |
0 |
Zie Memorie van Toelichting |
70 (Rutte-Asscher) |
Doorwerkbonus |
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2013) |
– 210 |
Zie tweede nota van wijziging |
75 (Rutte-Asscher) |
Niet invoeren vitaliteitssparen |
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2013) |
– 140 |
Zie tweede nota van wijziging |
96 (Rutte-Asscher) |
Assurantiebelasting naar 21% |
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2013) |
– 1.403 |
Zie tweede nota van wijziging |
101 (Rutte-Asscher) |
Restschulden |
Wet herziening fiscale behandeling eigen woning |
0 |
Zie tweede nota van wijziging |
104 (Rutte-Asscher) |
Schrappen aftrekbaarheid provisies tussenpersonen |
Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2013) |
– 150 |
Zie tweede nota van wijziging |
b) Invoering nationale politie: een toekomstbestendige politieorganisatie voor een veiliger Nederland
De nationale politie is op 1 januari 2013 van start gegaan. Hiervoor is in 2012 een omvangrijke operatie van start gegaan, die beslag heeft gelegd op een belangrijk deel van de beleidscapaciteit van het ministerie van VenJ. Dat rechtvaardigt opname in de Verantwoordingsbrief.
Zo zijn de Politiewet, het aanvullende wetsvoorstel, en de benodigde lagere regelgeving (AMvB’s en ministeriële regelingen) in 2012 door het parlement aanvaard. De nieuwe politieorganisatie bestaat uit tien regionale en één landelijke eenheid, het politiedienstencentrum en de staf korpsleiding. De leiding is in handen van één korpschef.
Naast de totstandkoming van wet- en regelgeving zijn in 2012 de noodzakelijke voorbereidingen getroffen om in 2013 daadwerkelijk van start te kunnen gaan met de nationale politie. De top van de nationale politie, de politiechefs en de overige leiding van de regionale en landelijke eenheden zijn benoemd. De politietop is geselecteerd op basis van kwaliteit en complementariteit. De benoemingen zijn vanzelfsprekend conform de arbeidsvoorwaarden politietop, ook waar dat een teruggang in beloning leidde.
In 2012 zijn achtereenvolgens het ontwerpplan, het inrichtingsplan en het realisatieplan vastgesteld. Het ontwerpplan bevat een ruwe schets van de toekomstige politieorganisatie. Dit is verder uitgewerkt in het inrichtingsplan dat de ambitie, inrichting en opbouw van de nieuwe politieorganisatie beschrijft. Naast de sturingsmechanismen bevat het ook een omschrijving van de medewerkerparticipatie en medezeggenschap. Het realisatieplan bevat als laatste de veranderstrategie om tot deze inrichting te komen. Dit alles moet het mogelijk maken de nationale politie zo vorm te geven dat het leidt tot een toekomstbestendige organisatie voor een veiliger Nederland.
Om een goede start van de nationale politie verder te faciliteren is er in 2012 intensief overleg geweest met burgemeesters, openbaar ministerie, vakbonden en medezeggenschap. Dit overleg stond in het teken van een duidelijke invulling van de rollen en taken van alle betrokkenen.
Door de kabinetscrisis en de vervroegde verkiezingen zijn een aantal voornemens van het vorige kabinet niet besproken met de vorige Tweede Kamer of niet verder uitgewerkt of gerealiseerd. Op een drietal verschillende momenten (interne begrotingsvoorbereiding vorige kabinet, begrotingsakkoord en deelakkoord in de formatie) zijn belangrijke beleidskeuzes gemaakt, die telkens op een (steeds wisselende) meerderheid in de Staten-Generaal konden rekenen. Dit is niet alleen voor de kwaliteit van onze parlementaire democratie van groot belang, maar heeft ook een belangrijke uitstraling gehad naar degenen die ons land geld lenen op de financiële markten.
In de departementale jaarverslagen is op geordende wijze opgenomen welke beleidsdoelen het kabinet in 2012 zichzelf voor ogen had gesteld en hoe deze in dat jaar tot uitvoering zijn gebracht. De Algemene Rekenkamer heeft de jaarverslagen gecontroleerd en publiceert de resultaten hiervan in de rapporten bij de jaarverslagen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33633-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.