Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 oktober 2021
Met de Regeling waardevermeerdering woningen gaswinning Groningenveld (hierna: waardevermeerderingsregeling
of de regeling) kunnen bewoners die een schadevergoeding hebben ontvangen van € 1.000
of hoger als gevolg van bodembeweging door gaswinning uit het Groningenveld of door
de gasopslag Norg, een subsidie aanvragen tot maximaal € 4.000 voor het treffen van
energieverduurzamingsmaatregelen. Afgelopen april heeft mijn ambtsvoorganger de Tweede
Kamer geïnformeerd dat het kabinet, ondanks zijn demissionaire status, heeft besloten
om € 40 miljoen extra beschikbaar te stellen zodat de regeling tot oktober 2021 ongewijzigd
kan worden voortgezet. Wederom komt het einde van het budget voor de regeling in zicht.
Het kabinet heeft daarom besloten om binnen bestaande Groningenmiddelen en de EZK-begroting
nogmaals aanvullend budget van € 60 miljoen beschikbaar te stellen voor de regeling.
Dit wordt verwerkt in een incidentele suppletoire begroting. Hiermee is de regeling
gefinancierd tot naar verwachting 1 april 2022, de juridische looptijd van de regeling.
Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de
begrotingswetten heeft geautoriseerd. Het is niet in het belang van het Rijk om uitvoering
van het beleid dat ten grondslag ligt aan de begrotingswetten uit te stellen. In het
geval dat het kabinet al verplichtingen aangaat en uitgaven doet voor het moment van
de autorisatie door de Staten-Generaal, dan beroept het kabinet zich op artikel 2.27,
tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.
De regeling is in 2017 ontwikkeld met het oog op genoegdoening voor de overlast van
de Groningers bij de schadeafhandeling. Dit werd destijds ingegeven door de slecht
lopende afwikkeling van schade. De procedures duurden lang, verliepen moeizaam en
de verhouding tussen de NAM en de gedupeerden in deze procedures was ongelijkwaardig.
Deze context rechtvaardigde de waardevermeerderingsregeling in huidige vorm.
Met de ophoging van het budget met € 40 miljoen in het afgelopen voorjaar heeft het
kabinet ook aangegeven dat er argumenten zijn om de regeling – die bedoeld is als
genoegdoening met het oog op de overlast van gedupeerden bij de schadeafhandeling
– tegen het licht te houden. Deze zijn gelegen in onder andere het flankerende beleid
en aanvullende financiële middelen van het kabinet die gericht zijn op duurzaam perspectief
voor de regio, zoals de bestuurlijke afspraken van 6 november 2020. Hierin zijn ook
regelingen voor de verbetering en verduurzaming van woningen in de regio getroffen.
Daarnaast is de schadeafhandeling ten opzichte van 2017 voor de meeste gedupeerden
sterk verbeterd. Op 19 maart 2018 is de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen
ingesteld, die in plaats van de NAM verantwoordelijk werd voor de schadeafhandeling.
Sinds 1 juli 2020 is de volledige schadeafhandeling publiekrechtelijk bij het Instituut
Mijnbouwschade Groningen (IMG) georganiseerd. Het IMG keert in een steeds sneller
tempo vergoedingen uit aan gedupeerden voor fysieke schade en schade door waardedaling
en is sinds kort ook gefaseerd gestart met het uitkeren van schadevergoedingen voor
immateriële schade. De verbetering van de schadeafhandeling blijkt ook uit de positieve
waardering van schademelders over het functioneren van het IMG: bewoners geven het
IMG gemiddeld een 7,9. Tevens kunnen gedupeerden bij het IMG aanspraak maken op voorzieningen
die compensatie bieden voor de overlast die gepaard gaat met het melden van schade,
zoals de overlastvergoeding. Dit wil niet zeggen dat alles nu volledig goed gaat,
maar het is niet meer te vergelijken met de situatie van 2017. De aanpassing van de
werkwijze van het IMG per medio oktober beoogt een verdere versnelling van de schadeafhandeling.
Zo is de keuzemogelijkheid voor een vaste vergoeding bedoeld als een snel en eenvoudig
alternatief voor de maatwerkprocedure.
Ondanks dat het in de meeste gevallen goed gaat, zijn er nog steeds gedupeerden bij
wie het onwenselijk lang duurt voordat een besluit op de schademelding is genomen.
Het IMG doet er alles aan om deze situaties te voorkomen en de huidige gevallen zo
snel mogelijk op te lossen. Het is de bedoeling dat de nieuwe werkwijze daaraan bijdraagt.
Dit demissionaire kabinet is van opvatting dat het aan het nieuwe kabinet is om de
afweging te maken en te besluiten over de lange termijn van de waardevermeerderingsregeling
na 1 april 2022 gegeven de veranderende context van aanvullend beleid en middelen,
en verbeterde uitvoering van de schadeafhandeling. Er zijn ter voorbereiding daarop
verschillende scenario’s in kaart gebracht, waaronder het openstellen van een soortgelijke
regeling, een doelgroep specifieke regeling of het laten aflopen van de regeling.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok