Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 april 2019
Met deze brief geef ik uw Kamer mijn reactie op het rapport «Een veilig huis, een
veilig thuis?» over kinderen en jongeren in het Groningse aardbevingsgebied en op
het bericht «Centrum Veilig Wonen (CVW) zwijgt over kosten beoordeling woningen» in
Dagblad van het Noorden. Daarmee kom ik tegemoet aan het verzoek van het lid Van der
Lee (GroenLinks) bij de Regeling van Werkzaamheden van 28 maart 2019 (Handelingen
II 2018/19, nr. 68).
Rapport over kinderen en jongeren
De vakgroep Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen heeft het onderzoek
«Een veilig huis, een veilig thuis?» uitgevoerd in samenwerking met het UMCG en de
regionale jeugd-GGZ instelling Jonx, als onderdeel van het bredere onderzoekstraject
«Gronings Perspectief». De NCG heeft voor dit onderzoek een opdracht verleend naar
aanleiding van een aanbeveling van de Kinderombudsman en om uitvoering te geven aan
de motie van het lid Van der Lee c.s. (Kamerstuk 33 529, nr. 516) en de motie van het lid Wassenberg c.s. (Kamerstuk 33 529, nr. 512).
Het onderzoek brengt indringend in beeld wat het voor jongeren en kinderen betekent
om op te groeien in het Groningse aardbevingsgebied. De aanbevelingen zijn gericht
aan diverse partijen, zoals ouders, leerkrachten en zorgprofessionals, maar ook aan regionale bestuurders en aan mijzelf als
systeemverantwoordelijke voor de afhandeling van schade en het versterken van woningen
ten behoeve van de veiligheid.
Ik zal met gemeenten en de provincie en met de bewindspersonen van VWS overleggen
hoe opvolging kan worden gegeven aan de aanbevelingen en uw Kamer daarover informeren.
Overigens is in oktober 2018 in de gemeenten Delfzijl, Appingedam en Loppersum, in
samenwerking met onder meer Consultatiebureaus en Centra voor Jeugd en Gezin, een
pilot gestart die aansluit bij aanbevelingen in dit rapport.
Berichtgeving over CVW
Uw Kamer heeft mij gevraagd te reageren op het artikel «Centrum Veilig Wonen (CVW)
zwijgt over kosten beoordeling woningen». Voor versterken geldt dat de NAM alle kosten
die het CVW maakt rechtstreeks betaalt en informatieverstrekking voor de NAM bedrijfsvertrouwelijk
is. Dat verandert zodra de versterking volledig publiekrechtelijk is georganiseerd en de overheid
de kosten eerst betaalt en daarna via een wettelijke heffing achteraf op de NAM verhaalt.
De NAM is een privaat bedrijf en heeft geen verplichting deze kosten aan mij inzichtelijk
te maken. Het is voor mij ook niet van belang; uitvoeringskosten gaan niet ten koste
van de uitgaven aan versterking. Het één komt niet in de plaats van het ander, en
beide kostensoorten worden door de NAM betaald.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes