Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2016
In de regeling van werkzaamheden van 21 juni 2016 heeft uw Kamer verzocht om een brief
naar aanleiding van berichtgeving op RTV-Noord over de schadeafhandeling in Groningen
door het Centrum Veilig Wonen (CVW) (Handelingen II 2015/16, nr. 98, Regeling van
werkzaamheden). Hierbij geef ik invulling aan dit verzoek.
In de berichtgeving wordt gesteld dat het CVW actief zou sturen op het zo laag mogelijk
inschatten van de kosten voor herstel van schade door aardbevingen. In een reactie
heeft de directeur van het CVW laten weten dat er geen beleid is om schademeldingen
stelselmatig als «C-schade» (niet aardbevingsgerelateerd) te bestempelen of om schadebedragen
te laag in te schatten. Het CVW heeft er geen enkel financieel belang bij om dit te
doen. De directeur van het CVW gaf aan geschrokken te zijn van berichten dat schade-experts
tijdens hun bezoek soms toezeggingen aan bewoners zouden doen die niet in het schaderapport
terugkomen. Dit is voor het CVW onacceptabel en dit punt zal onder de aandacht worden
gebracht van de expertisebureaus die door het CVW worden ingeschakeld. Ik sluit mij
hier onverkort bij aan. Het niet nakomen van toezeggingen aan bewoners is niet acceptabel
en draagt niet bij aan het beoogde herstel van vertrouwen.
Ik heb waardering voor de inzet van het CVW. Het CVW heeft in korte tijd zeer veel
schademeldingen afgehandeld. Er zijn ruim 43.000 schaderapportages verzonden en in
80% van de gevallen is het eerste aanbod van het CVW door de bewoner geaccepteerd.
Het CVW functioneert daarbij naar mijn overtuiging op voldoende afstand van NAM. NAM
heeft geen betrokkenheid bij de afhandeling van individuele dossiers.
Dit neemt niet weg dat er soms kritiek is op de werkwijze van het CVW. Het CVW is
een organisatie in ontwikkeling en staat – anders dan in de berichtgeving wordt gesuggereerd
– open voor kritiek en klachten. Het CVW gebruikt kritiek en klachten van bewoners
als input om verbeteringen in de werkwijze door te voeren. Communicatie met bewoners
is daarbij nadrukkelijk een aandachtspunt, zoals ook al naar voren kwam uit de jaarrapportage
2015 van de Onafhankelijk Raadsman (bijlage bij Kamerstuk 33 529, nr. 247). Daarnaast is er veel aandacht voor verbetering en borging van de kwaliteit van
de ingezette schade-experts. Een belangrijke stap is de herziening van het schadeprotocol,
die binnenkort zal worden afgerond. NAM, eigenaar van het protocol, laat zich daarbij
adviseren door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), die hiervoor gebruik maakt
van input vanuit de maatschappelijke en bestuurlijke stuurgroepen. Verder zal het
Handboek Aardbevingsschade onafhankelijk worden getoetst door de TU Eindhoven.
In het debat over Groningen van 16 juni jl. (Handelingen II 2015/16, nr. 97, Waardedaling
woningen in Groningen door aardbevingen) heb ik aangegeven dat ik de NCG heb gevraagd
om onderzoek te doen naar de schadeafhandeling in Groningen, waarbij onder meer zal
worden gekeken naar de achtergronden en oorzaken van het gegeven dat schademelders
soms laat of niet reageren op het voorstel voor schadeafhandeling en veel schademelders
schade laten uitbetalen, waarna het onduidelijk is of de middelen worden ingezet om
de schade te herstellen. Onderdeel van dit onderzoek zal ook een audit zijn van het
beleid en de werkprocessen van het CVW. Het vertrekpunt van deze audit is het wegnemen
van eventuele belemmeringen of procedures die het snel en adequaat afhandelen van
schademeldingen in de weg staan. Het is de inzet om voor het einde van dit jaar met
de resultaten van dit onderzoek te komen.
De continue verbetering van het proces van schadeafhandeling heeft mijn grote aandacht.
In het debat over de aardbevingsproblematiek in Groningen van 16 juni jl. heb ik aangegeven
dat het daarbij van belang is dat er op het CVW voldoende krachtig toezicht is van
niet teveel instanties. In dat kader heb ik besloten om de NCG, naast zijn rol bij
de afhandeling van complexe schadegevallen, ook een toezichthoudende rol op het CVW
te geven. Dit draagt bij aan de helderheid en transparantie van het schadeafhandelingsproces
en ieders rol daarbij. Ik zal uw Kamer dit najaar nader informeren over de precieze
vormgeving van het publieke toezicht op het CVW.
Tot slot heeft de vaste commissie voor Economische Zaken verzocht om bij voorkeur
voor de plenaire behandeling van de Mijnbouwwet, die morgen plaatsvindt, een overzicht
te ontvangen van de schademeldingen ten gevolge van aardbevingen in de afgelopen tien
jaar per maand en per gemeente. Dit overzicht wordt op dit moment samengesteld op
basis van input van alle betrokken partijen, maar zal niet voor morgen gereed zijn.
Ik zal uw Kamer het overzicht zo snel mogelijk toesturen.
De Minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp