33 529 Gaswinning

Nr. 1122 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 maart 2023

Elke Groninger heeft recht op een veilig thuis. Daarom moet het helder zijn of alle mogelijk onveilige gebouwen in beeld zijn, en daar waar sprake is van een mogelijk onveilige situatie wordt getoetst of gebouwen aan de veiligheidsnormen voldoen.

Met deze uitgangspunten in het achterhoofd, bied ik u hierbij a) het ACVG-rapport «Veiligheid van de gebouwen buiten de scope van de versterkingsoperatie» aan en informeer ik u over b) de kwaliteitstoets typologische beoordeling bij de NCG. Het rapport is opgesteld door het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en de regio.

ACVG-rapport «Veiligheid buiten de scope»

Hiermee doe ik de toezegging gestand u een brief te sturen die ingaat op «het Loket Opname Op Verzoek» en na te gaan of de (meest) risicovolle woningen in de huidige scope van de versterkingsopgave zitten.

Het ACVG concludeert dat de scope van de versterkingsoperatie is gebaseerd op een stevig fundament. Wel doet het ACVG enkele aanbevelingen om uit te sluiten dat gebouwen die versterkt moeten worden en nog niet in de scope zitten, over het hoofd worden gezien. De aanbevelingen zijn:

  • Verbeter de bestaande identificatieprocessen:

    • Loket Opname Op Verzoek (LOOV)1

    • Acuut Onveilige Situaties (AOS)

    • Signalering constructieve schade bij schadeafhandeling

  • Zorg voor een actieve screening van een aantal specifieke constructieve kwetsbaarheden (kwetsbare metselwerkwanden en/of rookkanalen) in gebouwen buiten de scope d.m.v. een taskforce die zich in het bijzonder richt op laagbouwgebouwen in metselwerk met houten verdiepingsvloeren en een houten kapconstructie met een bouwjaar van voor 1970 (in het bijzonder van voor 1940). Dit geldt ook voor klassieke boerderijen, vooral wanneer zij een verblijfsruimte hebben in het schuurgedeelte, evenals voor relatief hoge hallen/gebouwen met vides in de kern van het aardbevingsgebied (binnen de 0,1g PGA-contour).

Het ACVG benadrukt dat voor de gebouwen die via deze weg mogelijk nog aan de scope worden toegevoegd naar verwachting geen zware versterkingsmaatregelen aan de orde zijn. Het ACVG acht het voldoende aannemelijk dat een gebouw buiten de huidige scope aan de norm voldoet, ongeacht de locatie. Zolang het niet één van de genoemde kwetsbare constructieve kenmerken heeft, hoeven deze gebouwen niet aan de scope te worden toegevoegd om de veiligheid te toetsen.

Om invulling te geven aan de aanbevelingen van het ACVG, neem ik een aantal maatregelen. Allereerst heb ik de NCG reeds verzocht een analyse te maken van de gebouwen die voldoen aan de beschreven kwetsbare constructieve kenmerken. Deze kenmerken moeten aangevuld worden als beoordelingscriteria bij het LOOV. Tevens zal ik de NCG vragen om parallel aan het MJVP een proces in te richten waardoor de geïdentificeerde gebouwen individueel kunnen worden beoordeeld. Ik hecht hierbij veel belang aan het zorgvuldig informeren van de bewoners door NCG. NCG gaat met de aanbevelingen van het ACVG aan de slag.

Het ACVG geeft in zijn advies ook aan dat gebouwen buiten de scope van de versterkingsoperatie door specifieke schade(soorten) mogelijk dusdanig verzwakt zijn dat zij alsnog versterkt moeten worden. Zo adviseert het ACVG dat het IMG ook niet-gegrond verklaarde AOS-meldingen doorgeeft aan NCG; momenteel gebeurt dit alleen bij gegrond verklaarde AOS-meldingen. ACVG adviseert tevens om te blijven investeren in kennis over schade en constructieve veiligheid, zodat bij schademeldingen eenvoudig kan worden vastgesteld of er aanleiding is een gebouw toe te voegen aan de scope van de versterkingsoperatie.

Het IMG heeft eveneens aangegeven positief tegenover de aanbevelingen van het ACVG te staan. Met IMG is gesproken om mij te informeren over de verdere uitwerking van deze aanbevelingen en de mogelijkheden voor implementatie daarvan in de werkwijze voor afhandeling van fysieke schade.

Naast het aanbieden van het ACVG-rapport informeer ik u eveneens over de kwaliteitstoets typologische beoordelingen, omdat beide onderwerpen te maken hebben met de scope van de versterkingsoperatie, en de kwaliteit van het beoordelen van mogelijk onveilige gebouwen.

De kwaliteitstoets typologische beoordelingen bij NCG

Het afgelopen jaar kwamen bij de NCG meerdere bezwaren binnen over de uitkomsten van beoordelingen via de typologieaanpak. Een aantal van deze bezwaren bleek terecht. Zo ontbraken soms de juiste gegevens in het rapport. Dit kan ertoe leiden dat er woningen zijn die op basis van niet volledige informatie veilig zijn verklaard.

De NCG heeft in samenspraak met ACVG en TNO daarom voor de zekerheid besloten om de woningen waar dit zou kunnen spelen opnieuw te bekijken. Ik ben het hiermee eens en vind het belangrijk dat geen enkele twijfel bestaat over de veiligheid van woningen.

Deze kwaliteitstoets (ook wel re-review genoemd) heeft als doel te controleren of:

  • a) opnames correct zijn uitgevoerd door ingenieursbureaus;

  • b) de handleiding voor beoordeling door het ingenieursbureau op een juiste wijze is gehanteerd;

  • c) de conclusie dat het gebouw Op Norm is klopt.

De kwaliteitstoets omvat 2.300 rapporten waarvan nader onderzocht wordt of ze kloppen. Voor het overgrote deel van de adressen is de verwachting dat de beoordeling klopt en dat ze terecht veilig zijn verklaard. Waar de beoordeling niet klopt, betekent dit niet automatisch dat de woning niet Op Norm is, nader onderzoek moet dat uitwijzen. De 2.300 bewoners die dit raakt worden individueel per brief door de NCG geïnformeerd, om hen al in een vroege fase te informeren wat er speelt.

De ambitie is dat NCG uiterlijk in het tweede kwartaal haar kwaliteitstoets van de typologische beoordelingen heeft afgerond. Hiermee blijft de doelstelling overeind om eind 2023 alle gebouwen te hebben beoordeeld. Over de uitvoering van deze kwaliteitstoets zal ik uw Kamer nader informeren in het tweede kwartaal.

Ik streef naar het voortzetten van de versterkingsoperatie op volle kracht, waarbij veiligheid en nauwkeurigheid vooropstaan. In gevallen waar vermoedens bestaan dat deze veiligheid niet gegarandeerd kan worden, zullen bewoners hier actief over geïnformeerd en geholpen worden.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, J.A. Vijlbrief


X Noot
1

Woningeigenaren uit het aardbevingsgebied, die niet in de versterking zitten, en twijfelen over de veiligheid van hun woning kunnen via LOOV een opname op verzoek aanvragen, waarna wordt onderzocht of hun potentieel risicovolle woning alsnog in de versterking moet worden opgenomen.

Naar boven