Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 33519 nr. N |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 33519 nr. N |
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2020
Hierbij zend ik u de uitkomsten van de evaluatie naar internationale herkenbaarheid van benamingen en titulatuur in het hbo. U treft het onderzoeksrapport van Dialogic als bijlage bij deze brief aan. Mijn beleidsreactie op het onderzoek ontvangt u na het zomerreces.
Sinds 2014 mogen hogescholen naast universiteiten de graadtoevoegingen «of Arts» en «of Science» verlenen.2 De gelijkschakeling is destijds ingevoerd, om de titulatuur in het hbo meer herkenbaar te maken. Naar aanleiding van de harmonisatie van graadtoevoegingen is toegezegd de voorlichting en communicatie omtrent deze wijziging te evalueren.3 Daarnaast is besloten om in deze evaluatie ook te onderzoeken of zich problemen hebben voorgedaan met de positionering van hogescholen in het buitenland met de introductie van de term «University of Applied Sciences» en de positionering van lectoren in het buitenland.4
Uitkomsten van het onderzoek
Uit het onderzoek van Dialogic komt naar voren dat de introductie van de graadtoevoegingen «of Science» en «of Arts» in het hbo gezorgd heeft voor een betere herkenbaarheid van graden. Het gebruik van standaard titels in het hbo heeft de communicatie naar het buitenland duidelijker en helderder gemaakt. Desalniettemin blijkt dat dit geen effect heeft gehad op de instroom van buitenlandse studenten en nauwelijks effect heeft gehad op het aantal Nederlandse studenten dat tijdens of na hun hbo-opleiding naar het buitenland is gemigreerd. Daarnaast stelt Dialogic dat de communicatie over de verandering in de titulatuur niet op een duidelijke en eenduidige manier heeft plaatsgevonden. Ook het invoeringsproces had beter en sneller uitgevoerd kunnen worden.
Het onderzoek laat zien dat voor een groot deel van de Nederlandse bevolking het onduidelijk is welke onderwijsinstelling welke graadtoevoegingen mag verlenen. De gelijkstelling heeft hier volgens hen niet of nauwelijks invloed op gehad. Specifiek voor werkgevers geldt dat slechts een klein deel hiervan op de hoogte is. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat werkgevers over het algemeen geen groot belang hechten aan titulatuur. Daarnaast wordt geconstateerd dat de benaming «University of Applied Sciences» de positionering van hogescholen in het buitenland versterkt heeft.5 De onderzoekers stellen dat voor de (h)erkenning in andere landen vooral het gebruik van het begrip «university» van belang is.
Tot slot blijkt uit het rapport dat de term lector in het buitenland onbekend is.6 Lectoren gebruiken daarom vaak een andere benaming in het buitenland, bijvoorbeeld «professor at a University of Applied Sciences». Volgens de onderzoekers hebben lectoren geen moeite om hun rol als lector te duiden.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven
In 2017 is in de wet vastgelegd dat wettelijk erkende hogescholen zich in het buitenland en in Nederland «Universities of Applied Sciences» mogen noemen, artikel 1.23 WHW.
Lectoren behoren tot het personeel van een hogeschool en zijn verantwoordelijk voor het praktijkgerichte onderzoek en voor bevordering van de verhevenheid daarvan met het onderwijs op het hun toegewezen vakgebied, artikel 10.3f WHW.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33519-N.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.