33 510 Wijziging van de Elektriciteitswet 1998, de Gaswet, de Wet op het financieel toezicht, de Wet op de economische delicten en het Wetboek van Strafvordering (uitvoering van een verordening betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie)

B VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR ECONOMISCHE ZAKEN1

Vastgesteld 11 juni 2013

Het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel geeft de commissie aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen. De leden van de commissie verzoeken de regering om de memorie van antwoord uiterlijk 28 juni 2013 toe te zenden.

Algemeen

De leden van de PVV-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel. Deze leden hebben nog enkele vragen aan de regering.

Advies Raad van State

De leden van de PVV-fractie hebben begrepen dat het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State niet openbaar wordt gemaakt omdat het zonder meer instemmend luidt / uitsluitend opmerkingen van redactionele aard bevat (artikel 26, vijfde lid, van de Wet op de Raad van State). Kan het advies alsnog verstrekt worden?

Registratie en uitvoering door de lidstaten

De leden van de PVV-fractie constateren dat marktdeelnemers zich moeten registreren bij de nationale regulerende instantie waar zij gevestigd of woonachtig zijn, of indien zij niet binnen de Europese Unie gevestigd of woonachtig zijn, in een lidstaat waarin zij actief zijn. Als een marktdeelnemer in meerdere landen werkt hoeft hij zich maar bij één nationale regulerende instantie te laten registreren. Is er nu al sprake van een dergelijke registratie? Zo ja, is er enig zicht op welke registraties er plaats vinden?

In hoeverre wordt de verordening door de verschillende lidstaten eenduidig uitgevoerd? In hoeverre is het mogelijk dat een marktdeelnemer zich laat registreren in een lidstaat waar de verordening dusdanig wordt uitgevoerd dat het de beste lidstaat is om zich te laten registreren?

Deze leden constateren dat handhaving van de verordening een nationale bevoegdheid is, waarbij het Agentschap2 geen rol speelt. Zal de handhaving binnen de lidstaten eenduidig zijn? Kan de regering aangeven of de handhaving eenduidig is, zodat het speelveld gelijk is? Zo ja, hoe wordt dit gegarandeerd?

Marktdeelnemers zijn verplicht om aan het Agentschap en de NMa informatie te verstrekken aangaande de capaciteit en de benutting van productie-, opslag-, verbruik- en transportfaciliteiten voor elektriciteit en gas en informatie over de capaciteit en benutting van LNG-installaties (artikel 8, vijfde lid, van de verordening). Gaan deze gegevens ook benut worden om te controleren of de lidstaten voldoen aan het gestelde Europese doel dat in 2020 het aandeel van duurzame energie 14% van het energiegebruik moet zijn?

Strafrechtelijke en bestuurlijke handhaving

Op basis van de verordening krijgt de ACM, via de NMa, naast de bevoegdheid betreffende bestuurlijke handhaving, meer bevoegdheden op het gebied van strafrechtelijke handhaving. Op grond van artikel 13, tweede lid, onderdelen f en g, van de verordening moet een rechter kunnen worden gevraagd om vermogensbestanddelen te bevriezen of in beslag te nemen of een tijdelijk verbod op beroepsuitoefening op te leggen. Deze bevoegdheden liggen nu bij het Openbaar Ministerie.

De leden van de PVV-fractie vragen of het wel gewenst is om deze strafrechtelijke bevoegdheden ook toe te kennen aan de ACM. De ACM omvat naast de NMa, ook de Consumentenautoriteit en de OPTA. In hoeverre gaan er bevoegdheden en informatie binnen de ACM schuiven? Zijn er meer instanties buiten het OM, die ook dergelijke bevoegdheden hebben? Zo ja, welke instanties zijn dat? Heeft de AFM ook deze bevoegdheden?

Aangegeven wordt dat deze strafrechtelijke sancties alleen worden toegepast indien daar behoefte aan is. Maar door welke instantie en hoe wordt deze behoefte bepaald?

De voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken, Kneppers-Heijnert

De griffier van de vaste commissie voor Economische Zaken, De Boer


X Noot
1

Samenstelling:

Holdijk (SGP), Kneppers-Heijnert (VVD) (voorzitter), Terpstra (CDA), Sylvester (PvdA), Essers (CDA) Thissen (GL), Witteveen (PvdA), Nagel (50PLUS), Elzinga (SP), Huijbregts-Schiedon (VVD), Koffeman (PvdD), Reuten (SP), Schaap (VVD), Flierman (CDA), Hoekstra (CDA), Van Boxtel (D66), Backer (D66), Vos (GL), De Lange (OSF), Schrijver (PvdA), Postema (PvdA), Vlietstra (PvdA) (vicevoorzitter), Van Strien (PVV), Faber-van de Klashorst (PVV), Ester (CU), Bröcker (VVD), Beckers (VVD), Van Beek (PVV), Gerkens (SP)

X Noot
2

Europees Agentschap voor de samenwerking tussen energieregulators zoals opgericht middels verordening nr. (EG) 713/2009.

Naar boven