33 494 Wijziging van de Wet op de jeugdzorg in verband met het opnemen van een grondslag voor het nemen van beperkende maatregelen of controlemaatregelen jegens een jeugdige in de gesloten jeugdzorg tijdens vervoer van de jeugdige en tijdens het verblijf van de jeugdige in het gerechtsgebouw

C NADER VOORLOPIG VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT1

Vastgesteld 26 april 2013

De commissie heeft kennisgenomen van de memorie van antwoord. Naar aanleiding daarvan brengt zij als volgt verslag uit.

De leden van de SP-fractie danken de regering voor de verhelderende antwoorden, maar leggen graag nog de volgende vraag voor. Op de vraag of beperkende of vrijheidsbenemende maatregelen ook mogelijk zijn bij vervoer vanaf huis, antwoordt de regering bevestigend. In de toelichting op de overeenkomst die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DV&O) heeft gesloten wordt dit echter ontkend.2 Daarin staat onder het kopje Vervoersbewegingen:

«Onder het convenant vallen de volgende vervoersbewegingen:

  • Rechtsgangvervoer: het vervoer vanaf een jeugdzorgplus-locatie naar een beveiligde locatie bij de familiekamer en terug. Ook vervoer vanaf een politiebureau naar de rechtbank valt eronder.

  • Eerste plaatsing: het vervoer vanaf een politiebureau naar een instelling voor jeugdzorgplus.

  • Overplaatsing: het vervoer vanaf een jeugdzorgplus-locatie naar een andere jeugdzorgplus-locatie.

  • Crisisplaatsing: vervoer vanaf een politiebureau naar een jeugdzorgplus-locatie voor een onvoorziene (eerste) plaatsing of een onvoorziene overplaatsing wegens bijzondere omstandigheden.

DV&O vervoert jeugdigen alleen van de ene gesloten locatie naar de andere. Onder gesloten locaties vallen jeugdzorgplus-locaties, politiebureaus en gerechten. Vervoer van of naar huis of een open residentiële instelling (bijvoorbeeld provinciale jeugdzorg of jeugd-ggz) behoren niet tot de mogelijkheden.»

De leden van de SP-fractie gaan ervan uit dat de DV&O de enige vervoerder is die beperkende of controlemaatregelen mag treffen. Aangezien hier dus toch sprake lijkt te zijn van een misverstand, krijgen zij graag nog opheldering op dit punt.

De leden van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport zien de antwoorden van de regering met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 24 mei 2013.

De voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Slagter-Roukema

De griffier van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, De Boer


X Noot
1

Samenstelling:

Holdijk (SGP), Dupuis (VVD) (vice-voorzitter), Linthorst (PvdA), Putters (PvdA), Slagter-Roukema (SP) (voorzitter), Thissen (GL), Nagel (50PLUS), Koffeman (PvdD), Kuiper (CU), Quik-Schuijt (SP), Reuten (SP), De Vries-Leggedoor (CDA), Flierman (CDA), Martens (CDA), vac. (CDA), Scholten (D66), Backer (D66), Ganzevoort (GL), De Lange (OSF), Ter Horst (PvdA), Beuving (PvdA), Frijters-Klijnen (PVV), Van Dijk (PVV), De Grave (VVD), Bröcker (VVD), Beckers (VVD), Van Beek (PVV), Bruijn (VVD), Duivesteijn (PvdA)

X Noot
2

Beveiligd vervoer jeugdzorg plus 2013 (ter inzage gelegd onder griffienummer 152666.01U)

Naar boven