Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33480-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33480-VII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE
A. |
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL |
2 |
B. |
BEGROTINGSTOELICHTING |
3 |
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
Het beleid |
3 |
2.1. |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties |
3 |
2.2. |
De beleidsartikelen |
4 |
2.3. |
De niet-beleidsartikelen |
11 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De minister voor Wonen en Rijksdienst, S. A. Blok
De minister van Veiligheid en Justitie, I. W. Opstelten
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L. F. Asscher
Deze 2e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2012. In de begrotingstoelichting worden die mutaties die groter zijn dan € 2,0 mln. en/of opvallende beleidsmatige mutaties gepresenteerd en toegelicht. De suppletoire begroting 2012 hangt samen met de Najaarsnota 2012.
De stand van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnota stand) wordt opgebouwd door de stand ontwerpbegroting 2012 inclusief de mutaties van de 1e suppletoire begroting.
Bij ondertekening van deze 2e suppletoire begroting is rekening gehouden met de nieuwe verantwoordelijks verdeling die voortvloeit uit het regeerakkoord 2012. Dit houdt in dat voor wat betreft Integratie (artikel 5) de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid mede ondertekent en voor wat betreft Vreemdelingen (artikel 10) de Minister van Veiligheid en Justitie mede ondertekent. Voor BZK ondertekenen beide ministers waarbij Minister Blok specifiek gaat over Woningmarkt (artikel 3), Woonomgeving en bouw (artikel 4), Kwaliteit Rijksdienst (artikel 8) en Uitvoering Rijksdienst (artikel 9) en Minister Plasterk over de overige artikelen.
Art. nr. |
Uitgaven 2012 |
|
---|---|---|
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
4 809 317 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
4 932 760 |
|
Mutaties verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
116 173 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties: |
||
a. Startersleningen |
3.1 |
20 000 |
b. Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid |
4.3 |
30 000 |
c. Wet inburgering |
5.1 |
– 15 514 |
d. ODA-toerekening |
10.1 |
– 11 589 |
e. Dienstverlening Shared Service Centre ICT |
11.1 |
18 703 |
f. Digidoc en Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT |
11.1 |
5 950 |
Overige mutaties |
– 49 287 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2012 |
5 047 196 |
Toelichting
a. Startersleningen
De gunstige leningsfaciliteit voor starters van de Stichting Volkshuisvesting Nederland wordt uitgebreid.
b. Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid
Voor het nationaal Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid wordt eenmalig aan de gemeente Rotterdam ter ondersteuning van de fysieke aanpak in de focuswijken € 30 mln. beschikbaar gesteld (co-financiering). De bijdrage wordt als decentralisatie-uitkering verstrekt aan de gemeente. De daarvoor bestemde middelen zijn overgeheveld naar het Gemeentefonds.
c. Wet inburgering
Een deel van het budget beschikbaar voor inburgering wordt in 2012 niet besteed, omdat aanvragen, wensen en claims van meerdere gemeenten bij het afronden van de oude Wet Inburgering (die loopt t/m 2012) zijn afgewezen.
d. ODA-toerekening (Official Development Assistance)
De kosten voor de eerstejaars opvang van asielzoekers worden conform afspraken toegerekend aan het ODA-budget. Tot op heden is de instroom van asielzoekers in 2012 lager dan geraamd.
e. Dienstverlening Shared Service Centre ICT (SSC-ICT)
SSC-ICT Den Haag werkt voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Infrastructuur en Milieu, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze departementen betalen voor de dienstverlening. De uitgaven en ontvangsten raming is hierop aangepast.
f. Digidoc en Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI)
BZK-ICT heeft voor de implementatie van Digidoc geld ontvangen van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën.
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 incl. amendementen |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
22 668 |
27 985 |
5 528 |
33 513 |
|
Uitgaven |
22 668 |
27 985 |
5 528 |
33 513 |
|
1.1 |
Bestuurlijke en financiële verhouding * |
3 916 |
9 899 |
3 034 |
12 933 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
104 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Bijdrage Defensie aan de Oorlogsgravenstichting |
1 930 |
|||
1.2 |
Participatie ** |
18 752 |
18 086 |
2 494 |
20 580 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
2 234 |
||||
Ontvangsten |
21 965 |
21 965 |
0 |
21 965 |
|
* Amendement Karabulut |
– 400 |
||||
** Amendement Koopmans c.s |
250 |
Toelichting
a. Bijdrage Defensie aan de Oorlogsgravenstichting
Bijdrage van het Ministerie van Defensie aan de noodzakelijke investeringen van de Oorlogsgravenstichting. Defensie draagt bij aan de uitbreiding van Ereveld Loenen (€ 1,33 mln.) en de padverbetering Loenen (€ 0,6 mln.).
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
200 328 |
203 017 |
– 536 |
202 481 |
|
Uitgaven |
200 328 |
203 017 |
– 536 |
202 481 |
|
2.1 |
Apparaat |
190 560 |
193 459 |
– 1 723 |
191 736 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
1 577 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Project Symbolon |
– 2 300 |
|||
2.2 |
Geheim |
9 768 |
9 558 |
1 187 |
10 745 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
187 |
||||
Ontvangsten |
1 191 |
1 684 |
0 |
1 684 |
Toelichting
a. Project Symbolon
In afwachting van de uitwerking van het project Symbolon (een samenwerking met de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst), op het terrein van signal intelligence en cyber intelligence, zijn minder SIGINT(Signals Intelligence)-middelen aangeschaft.
Artikel 3. Woningmarkt
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
2 844 460 |
2 846 806 |
27 270 |
2 874 076 |
|
Uitgaven |
2 786 655 |
2 789 476 |
27 270 |
2 816 746 |
|
3.1 |
Betaalbaarheid |
2 778 378 |
2 778 902 |
27 131 |
2 806 033 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
9 340 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Agentschap NL |
– 2 090 |
|||
b. |
Startersleningen |
20 000 |
|||
3.2 |
Onderzoek en kennisoverdracht |
8 277 |
10 574 |
139 |
10 713 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
123 |
||||
Ontvangsten |
556 140 |
556 140 |
8 760 |
564 900 |
|
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
8 760 |
Toelichting
a. Agentschap NL
De uitgaven voor oude Eigen Woning regelingen via het coördinerende opdrachtgeverschap voor Agentschap NL dienen te worden verantwoord onder artikel 4 Woonomgeving en bouw.
b. Startersleningen
De gunstige leningsfaciliteit voor starters van de Stichting Volkshuisvesting Nederland wordt uitgebreid.
Artikel 4. Woonomgeving en bouw
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
44 351 |
51 352 |
– 1 732 |
49 620 |
|
Uitgaven |
44 033 |
50 739 |
– 1 792 |
48 947 |
|
4.1 |
Energie en bouwkwaliteit |
35 356 |
33 898 |
– 6 953 |
26 945 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
330 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Agentschap NL |
– 2 683 |
|||
b. |
Innovatie agenda gebouwde omgeving |
– 4 400 |
|||
4.2 |
Woningbouwproductie |
2 799 |
10 803 |
5 038 |
15 841 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
163 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
c. |
Agentschap NL |
4 773 |
|||
4.3 |
Kwaliteit woonomgeving |
5 878 |
6 038 |
123 |
6 161 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
205 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
d. |
Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid |
30 000 |
|||
e. |
Bijdrage kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid |
– 30 000 |
|||
Ontvangsten |
91 |
4 291 |
0 |
4 291 |
Toelichting
a. en c. Agentschap NL
Agentschap NL voert het werkprogramma voor Energiebesparing in de Gebouwde Omgeving (EGO) uit. De kosten voor de uitvoering waren geraamd binnen het beleidsprogramma Energiebesparing.
Tevens wordt voor een juiste artikelbelasting het budget ad € 2,1 mln. voor de oude Eigen Woning regelingen van artikel 3 Woningmarkt naar dit artikel overgeboekt.
b. Innovatie agenda gebouwde omgeving
De uitvoering van het programma «innovatieregelingen gebouwde omgeving» is in 2012 vertraagd. De uitgaven komen in 2013 tot besteding.
d. Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid
Voor het nationaal Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid wordt eenmalig aan de gemeente Rotterdam ter ondersteuning van de fysieke aanpak in de focuswijken € 30 mln. beschikbaar gesteld (co-financiering).
e. Bijdrage kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid
De bijdrage aan het Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid wordt als decentralisatie-uitkering verstrekt aan de gemeente. De daarvoor bestemde middelen zijn overgeheveld naar het Gemeentefonds.
Artikel 5. Integratie en maatschappelijke samenhang
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 incl. amendement |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
245 633 |
251 320 |
– 17 045 |
234 275 |
|
Uitgaven |
251 633 |
257 140 |
– 17 045 |
240 095 |
|
5.1 |
Faciliteren inburgering |
197 293 |
203 802 |
– 15 514 |
188 288 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
4 139 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Prijsbijstelling |
– 4 139 |
|||
b. |
Wet inburgering |
– 15 514 |
|||
5.2 |
Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid * |
54 340 |
53 338 |
– 1 531 |
51 807 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
775 |
||||
Ontvangsten |
32 425 |
32 425 |
0 |
32 425 |
|
* amendement Karabulut |
400 |
Toelichting
a. Prijsbijstelling
De prijsbijstelling 2012 wordt aangewend voor het Programma kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid.
b. Wet inburgering
Een deel van het budget beschikbaar voor inburgering wordt in 2012 niet besteed, omdat aanvragen, wensen en claims van meerdere gemeenten bij het afronden van de oude Wet Inburgering (die loopt t/m 2012) zijn afgewezen.
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
125 170 |
122 510 |
22 102 |
144 612 |
|
Uitgaven |
125 170 |
122 510 |
22 102 |
144 612 |
|
6.1 |
Verminderen Regeldruk |
2 800 |
4 500 |
– 510 |
3 990 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
270 |
||||
6.2 |
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen |
25 166 |
23 711 |
9 224 |
32 935 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
1 144 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Beheer Digilevering en DigiD |
– 1 700 |
|||
b. |
Aansluitkosten MijnOverheid |
3 000 |
|||
c. |
Taskforce Veilige e-overheid |
6 400 |
|||
6.3 |
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen |
45 852 |
46 079 |
1 855 |
47 934 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
– 645 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
d. |
Beheer Digilevering en DigiD |
1 700 |
|||
6.4 |
Burgerschap |
4 942 |
5 192 |
14 |
5 206 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
14 |
||||
6.5 |
Reisdocumenten en basisadministratie personen |
46 410 |
43 028 |
11 519 |
54 547 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
11 319 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
e. |
Aansluitkosten MijnOverheid |
– 3 000 |
|||
f. |
Modernisering Gemeentelijke Basisadminstratie |
3 100 |
|||
Ontvangsten |
500 |
11 651 |
10 839 |
22 490 |
|
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
10 839 |
Toelichting
a. en d. Beheer Digilevering en DigiD
Er worden minder uitgaven gedaan aan de doorontwikkeling van voorzieningen voor beheer Digilevering en DigiD. Door middel van een herschikking worden deze uitgaven ingezet voor de hogere uitgaven voor het beheer van DigiD en Digilevering, als gevolg van een hoger gebruik in 2012.
b. en e. Aansluitkosten MijnOverheid
De baten-lastendienst Logius gaat 490 partijen aansluiten op MijnOverheid, waaronder 415 overheden (gemeenten, provincies, waterschappen) en 15 manifestpartijen (zoals IND en het Kadaster). De run op de Jeugd NIKs was minder omvangrijk dan voorzien. Een deel van deze middelen wordt ingezet voor de aansluiting van 490 partijen op MijnOverheid.
c. Taskforce Veilige e-overheid
De minister van BZK is stelselverantwoordelijk voor de kwaliteit en beschikbaarheid van digitale overheidsdienstverlening. Om invulling te geven aan de aanbevelingen die de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) in het onderzoek naar de DigiNotar-crisis heeft gedaan (onderzoek beschikbaar op http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/onderzoek-diginotar/), wordt een Taskforce Veilige e-Overheid in het leven geroepen. Deze Taskforce zal (mede-)overheden adviseren hoe zij de kwetsbaarheid van digitale overheidsdienstverlening zoveel mogelijk kunnen minimaliseren. Ook decentraal zal de informatiehuishouding stevig en structureel op orde gebracht moeten worden. De Taskforce intervenieert en geeft hierover gedurende 2013 en 2014 advies aan de bestuurders en ambtelijk verantwoordelijken. Daarbij worden onder andere de DigiD-assessments als input gebruikt. De totale kosten voor dit project bedragen circa € 12 mln, waarvan dit jaar al € 6,4 mln. wordt besteed.
f. Modernisering GBA (Gemeentelijke Basisadministratie)
In het kader van de transitie van de oude Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) naar de nieuwe Basisregistratie Persoonsgegevens – de modernisering van de GBA – worden gedurende de periode 2013–2016 dubbele beheerskosten gemaakt. Beide systemen dienen in deze periode in de lucht te worden gehouden om de beschikbaarheid van de gegevens te kunnen waarborgen.
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
47 192 |
45 417 |
2 857 |
48 274 |
|
Uitgaven |
47 192 |
45 417 |
2 857 |
48 274 |
|
7.1 |
Overheid als werkgever |
14 244 |
15 419 |
1 591 |
17 010 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
1 214 |
||||
7.2 |
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen |
32 948 |
29 998 |
1 266 |
31 264 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
1 266 |
||||
Ontvangsten |
820 |
820 |
0 |
820 |
Artikel 8. Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
28 964 |
37 408 |
5 421 |
42 829 |
|
Uitgaven |
28 964 |
37 408 |
5 421 |
42 829 |
|
8.1 |
Kwaliteit Rijksdienst |
28 964 |
37 408 |
5 421 |
42 829 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
6 417 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
MD-Programma |
– 1 005 |
|||
Ontvangsten |
2 550 |
432 |
2 415 |
2 847 |
|
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
2 155 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
b. |
Inspectieraad |
100 |
Toelichting
a. MD-Programma
De uitgaven voor het Management Development (MD)-programma van de Algemene Bestuursdienst (ABD) komen naar verwachting lager uit. Dit wordt veroorzaakt door het steeds meer in huis realiseren van MD-activiteiten. Daarnaast zijn een aantal activiteiten vertraagd, zoals de upgrade van het informatiesysteem.
b. Inspectieraad
Dit zijn extra ontvangsten van de Inspecties ter dekking van extra kosten die de Inspectieraad maakt voor het ontwikkelen en het geven van trainingen aan deze Inspecties.
Artikel 9. Uitvoering Rijkshuisvesting
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
58 053 |
59 350 |
1 902 |
61 252 |
|
Uitgaven |
58 053 |
59 350 |
1 902 |
61 252 |
|
9.1 |
Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting |
58 053 |
59 350 |
1 902 |
61 252 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
702 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Actualisatie jaarprognose |
1 200 |
|||
Ontvangsten |
2 626 |
2 626 |
1 200 |
3 826 |
|
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
b. |
Actualisatie jaarprognose |
1 200 |
Toelichting
a. en b. Actualisatie jaarprognose
Er is sprake van hogere uitgaven bij monumenten vanwege de exploitatie van Soestdijk en de renovatie van het Jachthuis Sint Hubertus.
De ontvangsten bij de reguliere monumentenontvangsten vallen hoger uit, meer exploitatie is geweest dan geraamd en er is sprake van de hogere verkoopopbrengst van de Anna Paulownastraat.
Artikel 10. Vreemdelingen
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
793 065 |
749 241 |
– 2 345 |
746 896 |
|
Uitgaven |
793 065 |
749 241 |
– 2 345 |
746 896 |
|
10.1 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
761 366 |
715 442 |
1 319 |
716 761 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
15 031 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
ODA-toerekening |
– 11 589 |
|||
10.2 |
Terugkeer en bewaring Vreemdelingen |
31 699 |
33 799 |
– 3 664 |
30 135 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
336 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
b. |
Project alternatieven voor bewaring |
– 4 000 |
|||
Ontvangsten |
467 |
467 |
0 |
467 |
Toelichting
a. ODA-toerekening (Official Development Assistance)
De kosten voor de eerstejaars opvang van asielzoekers worden conform afspraken toegerekend aan het ODA-budget. Tot op heden is de instroom van asielzoekers in 2012 lager dan geraamd.
b. Project alternatieven voor bewaring
De pilots «alternatieven voor bewaring» zijn gezien de beperkte doelgroep in 2012 nog niet volledig uitgerold. De resterende middelen worden overgeheveld naar 2013, voor de verdere ontwikkeling van alternatieven.
Artikel 11. Centraal apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
309 905 |
394 528 |
65 402 |
459 930 |
|
Uitgaven |
305 445 |
390 068 |
65 402 |
455 470 |
|
11.1 |
Apparaat (exclusief AIVD) |
305 445 |
390 068 |
65 402 |
455 470 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
46 157 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Dienstverlening Shared Service Centre-ICT (SSC-ICT) |
18 703 |
|||
b. |
Digidoc en Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI) |
5 950 |
|||
c. |
Vacatures en externe inhuur |
– 4 500 |
|||
Ontvangsten |
32 232 |
78 330 |
80 663 |
158 993 |
|
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
55 601 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
d. |
Dienstverlening Shared Service Centre-ICT (SSC-ICT) |
18 703 |
|||
e. |
Digidoc en Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI) |
5 950 |
Toelichting
a. en d. Dienstverlening Shared Service Centre ICT (SSC-ICT)
SSC-ICT Den Haag werkt voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Infrastructuur en Milieu, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Deze departementen betalen voor de dienstverlening. De uitgaven en ontvangsten raming is hierop aangepast.
b. en e. Digidoc en Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI)
BZK-ICT heeft voor implementatie van Digidoc geld ontvangen van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Financiën. Tevens is sprake van extra ontvangsten voor maatwerk dienstverleningsafspraken voor het kerndepartement en baten- en lastendiensten.
c. Vacatures en externe inhuur
Vanwege de demissionaire status van het kabinet zijn (tijdelijk) verschillende vacatures niet ingevuld en zijn er minder externen ingehuurd.
Artikel 12. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
2 272 |
2 096 |
1 344 |
3 440 |
|
Uitgaven |
14 084 |
13 908 |
1 344 |
15 252 |
|
12.1 |
Algemeen |
1 480 |
1 304 |
– 53 |
1 251 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
– 3 |
||||
12.2 |
Verzameluitkeringen |
12 604 |
12 604 |
1 397 |
14 001 |
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Verzameluitkering |
1 397 |
Toelichting
a. Verzameluitkering
Voor de uitfinanciering van afgegeven beschikkingen op het gebied van Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing (IPSV) en Impulsregeling Stedelijke Vernieuwing, vindt er een (technische) correctie plaats van het jaar 2013 naar 2012 om het budget hierop te laten aansluiten.
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 (incl. amendement) |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
35 427 |
16 501 |
– 15 672 |
829 |
|
Uitgaven |
32 027 |
16 501 |
– 15 672 |
829 |
|
13.1 |
Loonbijstelling |
4 461 |
5 239 |
– 5 214 |
25 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
– 5 214 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
13.2 |
Prijsbijstelling |
10 721 |
9 906 |
– 9 906 |
0 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
– 1 640 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
a. |
Taskforce Veilige e-overheid |
– 6 400 |
|||
b. |
Programma Kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid |
– 1 766 |
|||
13.3 |
Onvoorzien* |
16 845 |
1 356 |
– 552 |
804 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
628 |
||||
Waarvan nieuwe mutaties: |
|||||
c. |
Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie |
– 375 |
|||
d. |
Programma Kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid |
– 805 |
|||
* amendement Koopmans c.s. |
– 250 |
Toelichting
a. t/m d. Diverse mutaties
De nog op Nominaal en Onvoorzien resterende middelen worden aangewend voor de Taskforce Veilige e-overheid, Programma Kwaliteitssprong Rotterdam-Zuid en Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie.
Artikel 14. VUT-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
100 000 |
170 000 |
20 000 |
190 000 |
|
Uitgaven |
100 000 |
170 000 |
20 000 |
190 000 |
|
14.1 |
VUT-fonds |
100 000 |
170 000 |
20 000 |
190 000 |
Waarvan verwerkt bij ontwerpbegroting 2013 |
20 000 |
||||
Ontvangsten |
14 600 |
15 900 |
0 |
15 900 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33480-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.