33 468 Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

Nr. 2 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 20 december 2012

De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de minister van Defensie over de brief van 2 november 2012 inzake de behoeftestellingsfase van het project Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)(Kamerstuk 33 468, nr. 1)

De minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 13 december 2012. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, Ten Broeke

De adjunct-griffier van de commissie, Dekker

1

Op welke wijze wordt het Nederlandse bedrijfsleven ingeschakeld?

De werkzaamheden in het kader van het sourcingtraject zijn begonnen in de behoeftestellingsfase en worden in de volgende fasen van het project voortgezet. Het Nederlandse bedrijfsleven is hierbij betrokken door middel van marktconsultaties. Daarnaast organiseert Defensie in het eerste kwartaal van 2013 een informatiedag voor de betrokken marktpartijen waarbij zij de eisen die aan het DBBS worden gesteld zal toelichten. Ook is TNO voor onderzoek betrokken bij het project.

2

Wordt gebruikt gemaakt van innovatieve capaciteiten in Nederland?

Bij het project DBBS streeft Defensie er nadrukkelijk naar de kwaliteit van de bedrijfsvoering te verbeteren en de flexibiliteit van het systeem te vergroten. Hierdoor kan het systeem op eenvoudige wijze worden aangepast aan bijvoorbeeld de gevolgen van een wijziging van de bedrijfsprocessen of reorganisaties. Tijdens het aanbestedingstraject van dit project worden de betrokken marktpartijen hierop gewezen en worden zij gestimuleerd om ideeën aan te dragen die aansluiten bij de gewenste flexibiliteit.

3

Wat was de besparing die is gerealiseerd door de oprichting van de Defensie Bewakings- en Beveiligings Organisatie (DBBO)?

De integratie en standaardisatie van de verschillende bewakingsconcepten van de defensieonderdelen hebben sinds de oprichting van de Defensie Bewakings- en Beveiligings Organisatie (DBBO) een besparing van ongeveer € 8 miljoen per jaar opgeleverd.

4

Wat is de besparing die wordt gerealiseerd door het project Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)? Wat is de vermindering in benodigde vte's?

Met het project DBBS worden verschillende functionaliteiten van de huidige bewakings- en beveiligingssystemen geïntegreerd en gestandaardiseerd. Ook biedt het DBBS meer flexibiliteit, waardoor de behoefte aan bewakings- en ondersteunend personeel vermindert. Uit de marktconsultaties in de behoeftestellingsfase is gebleken dat de besparing op het bewakings- en beveiligingsbudget kan oplopen tot 10 procent. In de volgende fasen van het project zal hierover meer duidelijkheid ontstaan.

5

Welke regionale meldkamers worden ingeschakeld? Kan een nadere toelichting worden gegeven op de redenering dat deze meldkamers in crisissituaties voldoende ruimte hebben om taken over te nemen? Is dit ook van toepassing bij een nationale crisis? Op welke wijze kan gebruikt worden gemaakt van de meldkamers van veiligheidsregio's?

6

In hoeverre wordt de potentiële samenwerking met nationale veiligheidspartners meegenomen?

De regionale meldkamers zijn een aanvullende capaciteit op de centrale meldkamer en maken deel uit van het DBBS. De geografische indeling van de regionale meldkamers wordt in de volgende fasen van het project duidelijk. De regionale meldkamers kunnen in geval van crisissituaties worden ingeschakeld en bieden voldoende capaciteit om de veiligheid van de defensielocaties te waarborgen.

Het DBBS voldoet aan de eisen zoals vastgelegd in het beveiligingsbeleid van Defensie. Doordat in het DBBS gerubriceerde informatie is opgenomen, is het niet toegestaan dit systeem te koppelen aan de meldkamers van de veiligheidsregio’s. Op de gebieden waarvoor geen specifieke defensie-eisen gelden, wordt samengewerkt met andere departementen. Het betreft bijvoorbeeld de standaardisatie en de gezamenlijke inkoop van apparatuur en de gezamenlijke inhuur van (onderhouds)diensten.

7

Is er bij het projectbudget rekening gehouden met het feit dat de besluitvorming over een aantal locaties niet is voltooid, waardoor nog niet exact duidelijk is hoeveel defensielocaties in de toekomst bewaakt en beveiligd moeten worden?

Ja, hierover is de Kamer geïnformeerd met de brief over de behoefstellingsfase van 2 november 2012 (Kamerstuk 33 468, nr. 1).

8

Wordt bij het project gebruik gemaakt van de bestaande voorzieningen?

Ja, zo kunnen huidige netwerken ook worden gebruikt voor het DBBS en zullen bepaalde sensoren opnieuw worden gebruikt.

9

Acht u de prioritaire technologiegebieden «Command, Control, Communications and Intelligence», «Sensorsystemen» en «Elektronica en mechatronica» uit de Defensie Industrie Strategie (DIS) relevant in dit project? Op welke wijze wordt het DIS beleid in de praktijk toegepast?

De ICT-component van het project DBBS heeft raakvlakken met de prioritaire technologiegebieden Command, Control, Communications and Intelligence, Sensorsystemen en Elektronica en mechatronica uit de Defensie Industrie Strategie (DIS). Naarmate de uitvoering van het project vordert, zal over de relatie tot deze prioritaire technologiegebieden meer duidelijkheid ontstaan.

De DIS bevat een integrale visie van de overheid op de positie van de Nederlandse defensiegerelateerde industrie in internationaal perspectief en de rol van de overheid daarbij. De DIS benoemt in dat kader de zes prioritaire technologiegebieden. Het betreft technologische en industriële capaciteiten die van belang zijn voor de taakuitoefening van Defensie en waar het Nederlandse bedrijfsleven een sterke positie inneemt. In hoeverre deze sterke positie wordt uitgebouwd tot kansen is in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de industrie zelf. Voor Defensie staat bij de verwerving van haar behoeften de beste kwaliteit voor de beste prijs centraal. De overheid ondersteunt de Nederlandse defensiegerelateerde industrie door de in de DIS benoemde instrumenten zoals het structurele overleg binnen de «gouden driehoek» (overheid, industrie en kennisinstellingen) en de Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling (CODEMO).

Momenteel wordt de DIS herzien. Hierbij wordt onder meer onderzocht of de huidige prioritaire technologiegebieden nog actueel zijn. De stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) is hierbij betrokken. De Kamer zal in het tweede kwartaal 2013 over deze herziening worden geïnformeerd.

10

Is een defensiebrede standaard van de plank verkrijgbaar of is hier op z'n minst sprake van enig maatwerk?

Defensie streeft naar één meerjarige overeenkomst met één marktpartij voor het ontwerp, de levering en het onderhoud van de benodigde bewakings- en beveiligingssystemen. In het contract wordt de door Defensie gewenste dienstverlening opgenomen als de door de marktpartij te leveren prestatie. Financiële prikkels moeten ertoe leiden dat de marktpartijen deze prestatie zullen leveren. Tijdens het aanbestedingstraject worden de betrokken marktpartijen hierop gewezen en worden zij gestimuleerd zelf het ontwerp van het beveiligingssysteem ter hand te nemen. Hierbij zal zoveel mogelijk worden gebruiktgemaakt van proven technology die «civiel van de plank» wordt verworven. Maatwerk is onvermijdelijk, maar zal tot een minimum worden beperkt.

11

De ervaring leert dat grote ICT projecten risicovol zijn. Waarom zou dit project daarop een uitzondering vormen?

DBBS betreft een vastgoedproject met een ICT-component. Over de risico’s van het project bent u geïnformeerd met de brief over de behoeftestellingsfase van 2 november jl. Op het gebied van product worden deze als laag beschouwd en op het gebied van geld en tijd als gemiddeld. Ik zie momenteel geen aanleiding om van de in de in de brief van 2 november jl. opgenomen risicoanalyse af te wijken.

12

Welke omstandigheden zouden ervoor kunnen zorgen dat de uitvoering van het project DBBS langer duurt dan voorzien?

De uitvoering van het project is onder meer afhankelijk van ondersteuning vanuit de defensieorganisatie op het gebied van vastgoed en ICT. De reorganisatie en de lopende sourcingtrajecten kunnen ertoe leiden dat er voor het project DBBS minder ondersteuning is dan momenteel is voorzien. Daarnaast is de voortgang afhankelijk van overeenstemming tussen Defensie en de centrales van overheidspersoneel over een sociaal statuut voor het personeel dat betrokken is bij de uitbesteding van werkzaamheden. In dit statuut zijn de uitgangspunten en voorwaarden vastgelegd die gelden bij de overname van arbeidsvoorwaarden in geval van uitbesteding. Daarbij zijn vragen aan de orde zoals de rechten van het personeel dat overgaat naar de overnemende partij en de bijbehorende arbeidsvoorwaardelijke voorzieningen (zowel primaire als secundaire). In augustus 2012 is het conceptstatuut formeel aangeboden aan de centrales van overheidspersoneel en vanaf 4 september jl. worden hierover besprekingen gevoerd. Ik streef ernaar begin volgend jaar een akkoord over het sociaal statuut te bereiken. Zodra dat geval is zal ik u daarover informeren.

13

Welke eisen gelden bij outsourcing om de veiligheid van defensie te kunnen garanderen?

Bij de uitvoering van het project is het beveiligingsbeleid van Defensie van toepassing. Ook in geval van sourcing zal hieraan en aan de Algemene Beveiligingseisen voor Defensie Opdrachten (ABDO) moeten worden voldaan. Omdat bij de uitvoering van het project DBBS gebruik zal worden gemaakt van (commercieel) vertrouwelijke informatie, zullen de bedrijven die aan het aanbestedingstraject willen deelnemen tijdig moeten worden aangemeld bij Defensie.

14

Kan bij één marktpartij ook sprake zijn van een samenwerkingsverband van meerdere partijen?

Ja, in dat geval fungeert één marktpartij als hoofdaannemer. Met deze partij wordt het contract gesloten en deze partij is het aanspreekpunt voor Defensie.

15

De brief betreft de behoeftestelling van het DBBS. Tevens wordt gesteld dat de voorbereiding voor de aanbesteding inmiddels in een vergevorderd stadium is. Hoe verhoudt dit zich tot elkaar?

De huidige elektronische bewakings- en beveiligingssystemen zijn verouderd. Door tijdig in de behoefte aan nieuwe systemen te voorzien kan Defensie een aanzienlijke stijging van de onderhoudskosten voorkomen. De voorbereidingen voor de aanbesteding verkeren in een gevorderd stadium. Er worden daarbij geen onomkeerbare stappen gezet totdat de behoeftestelling door de Tweede Kamer is behandeld. Defensie zal in de volgende fasen van het project een definitief besluit nemen over het sourcingtraject. Hierover zal ik de Kamer in oktober informeren met de jaarlijkse brief over de stand van zaken van de sourcingagenda. In de brief over de behoeftestellingsfase is gemeld dat de Kamer over het project DBBS – een vastgoedproject met een ICT-component – wordt geïnformeerd via de begroting en het departementaal jaarverslag.

16

Is op redelijke termijn een besluit over sourcing voor dit project te verwachten? Hoe wordt voorkomen dat de plannen van het project negatief worden beïnvloed door de besluitvorming over sourcing?

Besluiten in het kader van het sourcingstraject kunnen worden genomen na de behoeftestellingsfase. Doordat de voorbereidingen van het sourcingtraject in een vroeg stadium – tijdens de behoefstellingsfase – zijn uitgevoerd, kunnen het komende jaar besluiten worden genomen.

Naar boven