33 432 Instellen van de baten-lastendienst Logius

Nr. 1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Ter griffie van de Tweede Kamer der

Staten-Generaal ontvangen

op 5 oktober 2012.

De wens over het voorgenomen

besluit nadere inlichtingen te

ontvangen kan door of namens

de Kamer of door ten minste

dertig leden van de Kamer te

kennen worden gegeven uiterlijk

op 15 november 2012.

De Kamer kan zich tegen het voorgenomen

besluit uitspreken uiterlijk op 15 november

2012 dan wel binnen veertien dagen na het

verstrekken van de in de vorige volzin

bedoelde inlichtingen.

Bij de termijnen is rekening gehouden

met de recesperiode van de Tweede Kamer.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 oktober 2012

Vanaf 1 januari 2010 heeft Logius de status van tijdelijke baten-lastendienst verkregen. Daarmee werd het mogelijk om Logius (voorheen GBO.Overheid geheten) resultaatgericht aan te sturen en doelmatigheidsverbeteringen te realiseren met behulp van het baten-lastenstelsel.

Met deze brief leg ik, in overeenstemming met de voorhangprocedure van artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001, mijn voornemen aan Uw Kamer voor om met ingang van 1 januari 2013 over te gaan tot het instellen van Logius als Baten-lastendienst. Deze voorhangprocedure houdt in dat dit besluit niet eerder wordt genomen dan 30 dagen nadat het voornemen daartoe schriftelijk ter kennis is gebracht van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

In deze brief zijn de achtergronden, die van belang zijn voor het functioneren van Logius als de baten-lastendienst, weergegeven. Daarin zijn ook inhoudelijke aspecten benoemd, die voor het Ministerie van Financiën van belang waren in de zogenaamde «groenlicht» beoordeling. Het ministerie van Financiën heeft op 18 juni 2012 aangegeven mijn aanvraag ten behoeve van de status van baten-lastendienst te ondersteunen.

Ontwikkeling

Logius is de huidige voortzetting van GBO.Overheid.

De taak is het beheren en exploiteren van overheidsbrede ICT-voorzieningen en het gebruik hiervan bevorderen, inbeheername van nieuwe producten en doorontwikkeling. Het betreft voorzieningen op het gebied van toegang, gegevensuitwisseling, informatiebeveiliging en standaardisatie.

De winst van een gemeenschappelijke beheerorganisatie als Logius komt pas echt van de grond als steeds meer overheidsorganisaties gebruik maken van de producten van Logius. Logius onderhoudt daartoe contacten met (potentiële) klanten, inventariseert klantwensen, geeft voorlichting over (nieuwe) producten en zorgt voor de uitwisseling van best practices. Een goede elektronische dienstverlening aan burgers en bedrijven is gebaat bij een brede inzet van de producten van Logius, niet alleen in aantal aansluitingen, maar ook in aantal processen en in het daadwerkelijk gebruik door klanten.

Om de status van baten-lastendienst te verkrijgen, moet conform de regeling baten-lastendiensten 2011 worden voldaan aan de volgende drie instellingsvoorwaarden:

  • Aantoonbare doelmatigheid;

  • Resultaatgericht besturingsmodel;

  • Kostprijsmodel.

Doelmatigheidsverbetering

Logius ontwikkelt een aantal indicatoren die inzicht geven in de meerjarige doelmatigheids- en kwaliteitsverbetering. Door professioneler inkoop-, contract- en leveranciersmanagement wordt kostenefficiëntie gerealiseerd. Ook wordt waar mogelijk externe inhuur terug gedrongen door inzet van eigen personeel. Daarnaast worden er indicatoren ontwikkeld waarin klanttevredenheid onder de beleidsopdrachtgevers en de klanten wordt weergegeven. Ten slotte wordt er periodiek een benchmark gehouden om te toetsen hoe de tarieven en de kosten van Logius zich verhouden tot de «markt».

Resultaatgericht besturingsmodel

De tweede instellingsvoorwaarde houdt in dat het sturingsmodel van een baten- en lastendienst resultaatgericht is en voldoende doelmatigheidsprikkels bevat. Logius realiseert dit door de opdrachtgever-opdrachtnemer verhouding duidelijk in te richten. Naast een gezonde samenwerking zal er ook een gezond spanningsveld ontstaan tussen de opdrachtnemer en degene die de diensten afneemt, percipieert en betaalt, zijnde de opdrachtgevers. De opdrachtgevers van Logius streven logischerwijs naar een zo laag mogelijk prijs tegen een door hen gewenst kwaliteitsniveau.

De directeur-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk is als eigenaar van Logius verantwoordelijk voor de continuïteit van de organisatie en zal vanuit die verantwoordelijkheid bewaken dat Logius tegen kostendekkende tarieven producten en diensten levert. Logius zal volledig onderdeel uitgaan maken van de planning- en controlcyclus van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, zodat over de kostendekkendheid periodiek gerapporteerd wordt. De eigenaar zal prestatieafspraken maken met Logius om daarmee de doelmatigheidsontwikkeling van de bedrijfsvoering goed in beeld te kunnen brengen. Audits en klanttevredenheidonderzoeken maken ook deel uit van het proces om de doelmatigheid inzichtelijk te maken.

Kostprijsmodel

Logius wil de kostprijzen van haar producten uitdrukken in één prijs per product. Daartoe worden de kosten, direct en indirect, zoveel mogelijk rechtstreeks toegerekend naar producten. Kosten die niet rechtstreeks toegerekend kunnen worden, worden met een verdeelsleutel toegerekend aan de producten. Het kostprijsmodel ondersteunt de analyse van de resultaatverschillen (planning versus realisatie, prijs en bezetting) en daarmee de financiële afspraken met opdrachtgevers over leverings- of afnameverschillen en meer- en minderwerk ondersteunen.

Logius heeft zich als baten-lastendienst met tijdelijke status, inmiddels bewezen als slagvaardig en doelgericht opdrachtnemer. Ik ben er van overtuigd dat Logius, als baten-lastendienst met definitieve status, op verantwoorde wijze zal blijven functioneren.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. W. E. Spies

Naar boven