33 431 EU-voorstel: wetgevingsvoorstellen voor harmonisatie en uitbreiding van periodieke (technische) controles op rijwaardigheid en veiligheid van motorvoertuigen en aanhangers (waaronder APK-keuringen)

G BRIEF VAN DE VICEVOORZITTER VAN DE EUROPESE COMMISSIE

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Brussel, 27 november 2013

De Commissie dankt de Eerste Kamer voor haar reactie op het antwoord van de Commissie {C(2013) 2758) op het gemotiveerd advies van de Eerste Kamer over het voorstel betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens {COM(2012) 380 final}.

De Commissie wil benadrukken dat verkeersveiligheid door het Verdrag van Maastricht in 1993 uitdrukkelijk in het acquis is opgenomen als een beleid dat moet worden ontwikkeld en geharmoniseerd op Europees niveau. Sindsdien is in de Europese Unie zichtbare vooruitgang geboekt met een aantal Juridische maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid. Hoewel de EU de mondiale leider is op het vlak van verkeersveiligheid, met ongeveer half zoveel verkeersdoden als bijvoorbeeld in de VS, blijven er nog heel wat uitdagingen voor de toekomst, onder meer op het gebied van technische voorschriften. Wat betreft de voertuigcategorieën die moeten worden gecontroleerd en de keuringsfrequentie, is er nog steeds een gebrek aan harmonisatie op Europees niveau, hoewel er geen objectieve reden is waarom een aantal lidstaten nog altijd geen motorfietsen of caravans keuren. Dit gebrek aan harmonisatie vormt een duidelijk risico voor de verkeersveiligheid, omdat deze voertuigen net zoals andere voertuigen worden gebruikt voor grensoverschrijdend verkeer.

Wat de verplichte keuring van gemotoriseerde tweewielers betreft, moet worden benadrukt dat de algemene daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de EU niet geldt voor deze groep van weggebruikers. In 2011 vielen er op de Europese wegen 30.500 dodelijke slachtoffers. Motorrijders (4.600) en bromfietsbestuurders (1.000) maken samen 18% van de slachtoffers uit, terwijl zij maar 2% van het wegverkeer vertegenwoordigen1. Bovendien is het aantal dodelijke slachtoffers per miljoen onder gemotoriseerde tweewielers gemiddeld drie keer hoger in lidstaten die deze voertuigen niet controleren dan in de lidstaten die dit soort voertuigen wel periodiek keuren.

De technische controle voor lichte aanhangwagens van 750 kg tot 3,5 ton, die al in 21 lidstaten is ingevoerd, is vooral belangrijk omdat deze kleine aanhangers en caravans maar zelden worden gebruikt, wat leidt tot een hoger aantal technische gebreken, met name van mechanische onderdelen (remmen en koppeling) en van de banden.

De voorgestelde verhoging van de keuringsfrequentie voor oudere wagens en voertuigen met een hoge kilometerstand, is het gevolg van een op risicobeoordeling gebaseerde benadering. Uit de statistieken blijkt dat het aandeel van technische gebreken exponentieel toeneemt met de leeftijd. In vergelijking met jongere wagens zijn oudere auto’s twee keer meer betrokken bij verkeersongevallen die te wijten zijn aan technische gebreken. Bovendien zijn de duurzaamheidsvoorschriften van de Europese wetgeving inzake typegoedkeuring beperkt tot 160.000 km of vijf jaar en moeten voertuigfabrikanten alleen garanderen dat onderdelen, vooral die welke betrekking hebben op de uitstoot, tijdens deze periode blijven functioneren.

In het algemeen moet worden gezegd dat het voorstel zo is opgesteld dat lidstaten rekening kunnen houden met nationale omstandigheden en hun goed werkende systemen kunnen behouden. Dat is ook het geval voor Nederland, waar verscheidene belangrijke elementen van het voorstel zoals het toezicht op keuringscentra, de opleiding van controleurs of de normen voor testapparatuur reeds zijn ingevoerd, zodat eventuele extra administratieve kosten tot een minimum worden beperkt.

De Commissie hoopt dat deze verduidelijkingen de bezorgdheden wegnemen die de Eerste Kamer heeft geuit en dat de politieke dialoog wordt voortgezet.

Vicevoorzitter Maroš Šefčovič


X Noot
1

Bronnen: EUROSTAT Statistical pocket book; CARE-database

Naar boven