33 430 Instellen van de baten-lastendienst FMHaaglanden

Nr. 1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Ter griffie van de Tweede Kamer der

Staten-Generaal ontvangen

op 5 oktober 2012.

De wens over het voorgenomen

besluit nadere inlichtingen te

ontvangen kan door of namens

de Kamer of door ten minste

dertig leden van de Kamer te

kennen worden gegeven uiterlijk

op 15 november 2012.

De Kamer kan zich tegen het voorgenomen

besluit uitspreken uiterlijk op 15 november

2012 dan wel binnen veertien dagen na het

verstrekken van de in de vorige volzin

bedoelde inlichtingen.

Bij de termijnen is rekening gehouden

met de recesperiode van de Tweede Kamer.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 oktober 2012

Op grond van de voorhangprocedure van artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001 leg ik u hierbij mijn voornemen voor om met ingang van 1 januari 2013 over te gaan tot het verlenen van de definitieve status aan de baten-lastendienst FMHaaglanden.

Deze voorhangprocedure houdt in dat dit besluit niet eerder wordt genomen dan 30 dagen nadat het voornemen daartoe schriftelijk ter kennis is gebracht aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Indien de Kamer binnen 30 dagen na ontvangst van de kennisgeving of binnen 14 dagen na het verstrekken van nadere inlichtingen zich uitspreekt tegen het voorgenomen besluit wordt het besluit niet aangenomen.

FMHaaglanden verzorgt de facilitaire dienstverlening van en voor het Rijk in de regio Haaglanden. In de afgelopen jaren heeft FMHaaglanden zich ontwikkeld tot een volwaardige outputgestuurde organisatie op basis van een integraal kostprijsmodel. Op basis van goede doelmatigheidsindicatoren zal FMHaaglanden jaarlijks verslag doen in de begroting en verantwoording. Dit is in overeenstemming met het positieve oordeel van de Directeur-generaal van de Rijksbegroting die toetsing heeft uitgevoerd op de drie instellingsvoorwaarden.

Ontwikkeling

FMHaaglanden is de huidige voortzetting van de facilitaire organisaties van de departementen. Vanaf 2008 heeft het samenvoegen van de departementale facilitaire organisaties geresulteerd in de vorming van de aparte facilitaire dienstverlenende organisaties 4FM en FaSam. 4FM is op 1 april 2010 tot stand gekomen met de tijdelijke status van baten-lastendienst en bediende in aanvang de 4 ministeries van SZW, VROM, VenW en Buitenlandse Zaken.

In het kader van de Compacte Rijksdienst wordt de «fusiebeweging» binnen het Rijk voorgezet en heeft 4FM zich ontwikkeld tot wat het nu is – FMHaaglanden – waarin tevens de facilitaire organisatie (Fasam) van de ministeries van BZK en Justitie en de facilitaire diensten van OCW en VWS zijn opgenomen. De facilitaire diensten van de ministeries van AZ, EL&I en Financiën zullen nog toetreden tot FMHaaglanden.

Toetsing instellingsvoorwaarden

Om de status van baten-lastendienst te verkrijgen moet conform de regeling baten-lastendiensten 2011 ten minste worden voldaan aan de volgende drie instellingsvoorwaarden:

  • a. aantoonbare doelmatigheid;

  • b. resultaatgericht besturingsmodel;

  • c. kostprijsmodel.

a. Aantoonbare doelmatigheid

De verbetering van de doelmatigheid is dé doelstelling van een baten-lastendienst.

Belangrijke aanleiding voor de vorming van 4FM was om, in het kader van de personele taakstelling, 25% te besparen op het aantal medewerkers en de daarmee samenhangende personele kosten dat zich met facilitaire dienstverlening bezighoudt. Dit is gerealiseerd (27%).

Daarnaast is bij de oprichting van 4FM de afspraak gemaakt om binnen 2 jaar de inkoopkosten met 5% te reduceren. Deze inkoopbesparing zal op 1 januari 2013 met ruim 10%, bij gelijkblijvend volume, worden gehaald.

FMHaaglanden rapporteert in de begroting en verantwoording over financiële en operationele doelmatigheidsindicatoren. Daarnaast worden klantevaluaties uitgevoerd en benchmarks ontwikkeld.

b. Resultaatgericht besturingsmodel

De tweede instellingsvoorwaarde houdt in dat het sturingsmodel van een baten- en lastendienst resultaatgericht is en voldoende doelmatigheidsprikkels bevat. In opzet heeft FMHaaglanden dit gerealiseerd door de opdrachtgever-opdrachtnemer verhouding in te richten. Echter in de dagelijkse praktijk blijkt dat over de invulling van de specifieke rollen, taken en onderlinge relatie niet altijd een eenduidig en gedeeld beeld bestaat. FMHaaglanden zal daarom, mede op basis van het advies van de Directeur-generaal van de Rijksbegroting, de specifieke rollen en taken in de desbetreffende gremia agenderen om deze vervolgens helder vast te leggen. Dit zal leiden tot een gezonde samenwerking waarin een gezond spanningsveld ontstaat tussen de opdrachtnemer en degene die de diensten afneemt en betaalt, zijnde de opdrachtgevers. De opdrachtgevers van FMHaaglanden streven logischerwijs naar een zo laag mogelijk prijs tegen een door hen gewenst kwaliteitsniveau.

De directeur-generaal Organisatie en Bedrijfsvoering Rijk is als eigenaar van FMHaaglanden verantwoordelijk voor de continuïteit van de organisatie en zal vanuit die verantwoordelijkheid bewaken dat FMHaaglanden tegen kostendekkende tarieven producten en diensten levert. FMHaaglanden maakt onderdeel uit van de planning- en controlcyclus van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, waarin over de kostendekkendheid wordt gerapporteerd. De eigenaar zal prestatieafspraken maken met FMHaaglanden om daarmee de doelmatigheidsontwikkeling van de bedrijfsvoering goed in beeld te kunnen brengen. Audits en klanttevredenheidsonderzoeken maken deel uit van het proces om de doelmatigheid inzichtelijk te maken.

c. Kostprijsmodel

FMHaaglanden heeft een kostprijsmodel ontwikkeld waarmee kosten worden toegerekend aan de producten en diensten die FMHaaglanden aanbiedt. Hierdoor kan de kostprijsontwikkeling per product en/of klant inzichtelijk worden gemaakt. Daarnaast wordt benchmarken met andere facilitaire dienstverleners mogelijk.

FMHaaglanden zal, richting de opdrachtgevers, zorgen voor een helder inzicht in de opbouw van het tarief van FMHaaglanden. Tevens wordt periodiek informatie gegeven over kostenontwikkelingen die diverse belanghebbende buiten FMHaaglanden van belang achten. Het kostprijsmodel is zo ingericht dat voor- en nacalculatie met de daarbij behorende verschillenanalyse gemaakt kunnen worden.

FMHaaglanden heeft zich, als baten-lastendienst met tijdelijke status, bewezen als slagvaardig en doelgericht opdrachtnemer. Ik ben er van overtuigd dat FMHaaglanden, als baten-lastendienst met definitieve status, op verantwoorde wijze zal blijven functioneren.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. W. E. Spies

Naar boven