Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33400 nr. Z |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33400 nr. Z |
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 maart 2013
Op 12 februari jl. ben ik bij uw Kamer uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Ik heb tijdens dat gesprek toegezegd u een schriftelijke reactie te doen toekomen ten aanzien van de motie van uw lid Strik (Eerste Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 33 400, P). U treft hierbij mijn reactie aan.
In de bedoelde motie wordt de regering verzocht om het samenhangende energieverduurzamingsbeleid inzichtelijk te maken.
Daartoe wordt een overzicht van het budgettaire beslag van energierelevante subsidies en belastingmaatregelen weergegeven.
Het beleid gericht op de verduurzaming van energieproductie en gebruik benadert het kabinet langs drie wegen. Nieuwe opties voor hernieuwbare energie en energiebesparing dienen op een zo efficiënt mogelijke wijze te worden uitgerold. Daarnaast dragen we bij aan de ontwikkeling van die opties die thans nog te duur zijn om zelfstandig door de markt te worden opgepakt. En ten slotte dient vervuiling te worden ontmoedigd.
Dit beleid krijgt vorm door de inzet van subsidies en fiscale maatregelen, zowel op het vlak van meer hernieuwbare energie als op het vlak van energiebesparing.
Het stimuleren van hernieuwbare energie staat in het teken van de doelstelling die het kabinet zich voor 2020 oplegt, namelijk een aandeel van 16% hernieuwbare energie. Om dat doel te realiseren nemen de uitgaven voor de SDE+-regeling toe van 100 miljoen euro in 2013 naar 875 miljoen aan het eind van de kabinetsperiode.
Deze uitgaven worden gedekt uit een nieuwe opslag voor duurzame energie. Het wetsvoorstel dienaangaande is op 18 december jl. door uw Kamer aanvaard1. Dit vraagt zowel van burgers en bedrijven een bijdrage om het doel voor 2020 te kunnen realiseren. Dat leidt tot inkomenseffecten, die voor een gemiddeld huishouden oplopen van circa € 9 in 2013 naar € 80 in 2017.
Daarnaast is in 2013 als uitvloeisel van het Begrotingsakkoord een subsidieregeling voor de aanschaf van zonnepanelen van kracht. Voor deze stimuleringsmaatregel is in 2013 € 30 miljoen beschikbaar.
Ten aanzien van het afdekken van risico’s bij diepe geothermie is een garantstelling van kracht waarvoor jaarlijks € 10 miljoen beschikbaar is.
Voorts zet het kabinet in op het topsectorenbeleid teneinde innovatie verder te bevorderen. Energie is binnen dat beleid aangewezen als een van de topsectoren. Vorig jaar is het innovatiecontract Energie gesloten tussen Rijksoverheid en de betrokken maatschappelijke groeperingen, dat ziet op zowel het bevorderen van het aandeel hernieuwbare energie als energiebesparing.
Naast subsidies op het vlak van hernieuwbare energie en het topsectorenbeleid zijn ook fiscale maatregelen van kracht die aan het gebruik van energie kunnen worden gerelateerd. Van sommige fiscale maatregelen gaat ook een effect op het gebruiksgedrag uit. De energiebelasting alsmede de accijnzen op motorbrandstoffen en de recentelijk ingevoerde kolenbelasting voor kolencentrales zijn daar voorbeelden van.
Daarnaast worden belastinguitgaven ingezet, enerzijds om te negatieve lasteneffecten voor specifieke groepen gebruikers te verminderen (glastuinbouwsector, kerkgebouwen, non-profitinstellingen, en grote energie-intensieve bedrijven), anderzijds om gewenst gedrag te bevorderen. Zo worden door middel van de Energie-investeringsaftrek, de Milieu-investeringsaftrek en de Vervroegde afschrijving op milieu-investeringen bedrijfsinvesteringen in energiezuinige of hernieuwbare maatregelen bevorderd. Ook wordt onder andere via de motorrijtuigenbelasting op auto’s de keuze voor energiezuinige en schone auto’s bevorderd.
In bijgaande tabel worden de relevante uitgaven via subsidies alsmede de relevante belastinginkomsten en belastinguitgaven op het gebied van het bevorderen van energieverduurzaming voor deze kabinetsperiode vermeld.
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
---|---|---|---|---|---|
Subsidies |
|||||
Uitgaven duurzame energie |
900 |
1.118 |
1.272 |
1.470 |
1.786 |
wv voor SDE+ (gedekt uit de opslag voor duurzame energie) |
100 |
200 |
320 |
490 |
875 |
Energie-innovatie duurzame energie |
32 |
20 |
8 |
2 |
2 |
Topsector Energie |
24 |
23 |
40 |
21 |
40 |
Duurzame warmte voor bestaande woningen |
4 |
5 |
5 |
6 |
|
Garantstelling diepe geothermie |
10 |
||||
Subsidieregeling zonnepanelen |
30 |
– |
– |
– |
– |
Elektrisch rijden |
4 |
2 |
1 |
||
CO2-afvang en opslag (CCS) |
49 |
49 |
22 |
9 |
9 |
Green Deals |
25 |
30 |
5 |
5 |
20 |
Energiebelasting |
4.495 |
4.562 |
4.631 |
4.700 |
4.771 |
Accijns op benzine |
4.100 |
4.162 |
4.224 |
4.287 |
4.352 |
Accijns op diesel/LPG |
4.047 |
4.108 |
4.169 |
4.232 |
4.295 |
Brandstoffenheffing kolencentrales |
105 |
115 |
117 |
118 |
120 |
Motorrijtuigenbelasting (MRB) |
3.624 |
3.680 |
3.735 |
3.790 |
3.845 |
Belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) |
1.810 |
1.835 |
1.865 |
1.895 |
1.920 |
Belasting op zware motorrijtuigen |
157 |
160 |
162 |
164 |
167 |
Belastinguitgaven ter compensatie van hoge lasten voor specifieke sectoren1 |
|||||
Energiebelasting: Verlaagd tarief glastuinbouw |
134 |
135 |
136 |
137 |
138 |
Energiebelasting: Teruggaafregeling kerkgebouwen |
8 |
8 |
8 |
9 |
9 |
Energiebelasting: Teruggaafregeling non-profit |
26 |
28 |
29 |
30 |
31 |
Energiebelasting: Vrijstelling grootverbruik |
8 |
6 |
6 |
6 |
6 |
Accijns: vrijstelling accijns luchtvaartuigen |
1.012 |
1.033 |
1.053 |
1.073 |
1.093 |
Accijns: vrijstelling accijns communautaire wateren |
851 |
869 |
885 |
902 |
919 |
MRB: vrijstelling motorrijtuigen van 25 jaar en ouder |
222 |
241 |
241 |
242 |
243 |
MRB: vrijstelling voor taxi’s, ambulances, reinigingsdiensten |
57 |
59 |
61 |
62 |
63 |
BPM: teruggaaf taxi’s, ambulances |
76 |
79 |
83 |
86 |
89 |
Belastinguitgaven groene beleggingen |
|||||
Vrijstelling Box III inkomstenbelasting |
74 |
75 |
77 |
78 |
90 |
Heffingskorting |
42 |
43 |
43 |
44 |
45 |
Belastinguitgaven ter bevordering van energiebesparing en hernieuwbare energie1 |
|||||
EIA |
151 |
161 |
161 |
161 |
161 |
MIA |
101 |
111 |
111 |
111 |
111 |
VAMIL |
24 |
40 |
40 |
40 |
40 |
Belastinguitgaven ter bevordering van de aanschaf van schone en zuinige auto's1 |
|||||
Nihiltarief Motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto's |
250 |
6 |
11 |
– |
– |
stimulans euro-6 dieselpersonenauto's |
9 |
– |
– |
– |
– |
De minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33400-Z.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.