33 400 XIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2013

Nr. 22 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 december 2012

Zoals toegezegd tijdens het Algemeen Overleg Telecom op 21 november jl. doe ik u hierbij de instructie voor de Nederlandse delegatie toekomen voor de WCIT conferentie.

De WCIT (World Conference on International Telecommunications) is een verdragsconferentie van de International Telecommunications Union (ITU), een agentschap van de VN. De WCIT richt zich op afspraken tussen landen over het afhandelen (routering, verrekeningstarieven, etc.) van telecommunicatieverkeer, en wordt gehouden in Dubai, van 3 tot en met 14 december 2012.

De voorbereiding van de ITU conferentie geschiedt per regio, waarbij de CEPT (Conférence Européenne des Administrations des Postes et Télécommunications, Nederland is daar lid van) de regio-organisatie voor Europa is.

Bovendien heeft voorbereiding plaatsgevonden op EU niveau met alle lidstaten en de Europese Commissie en op nationaal niveau met Nederlandse belanghebbenden.

Conform mijn toezegging, gedaan tijdens het Algemeen Overleg, zal ik u na afloop van de conferentie informeren over de uitkomsten ervan.

De minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Instructie voor de NL delegatie naar WCIT-12

I. Algemeen

Nederland is voor een vrij en open Internet,

De bepalingen in het herziene Verdrag dienen geen betrekking te hebben op de inhoud van het telecommunicatieverkeer (voorkomen van censuur). Tevens dienen ze niet in te gaan op wettelijke kwesties als cybersecurity, fraude of geschillenbeslechting (zie paragraaf II, criterium 4). Het is een nationale competentie om te bepalen op welke onderwerpen en zo deze bepaald zijn, in welk mate regelgeving noodzakelijk is.

Verdragsbepalingen op genoemde onderwerpen zouden door andere landen ingezet kunnen worden om belemmeringen aan te brengen voor een vrij en open Internet.

Als Nederland en Europa sturen we aan op het opnemen van bepalingen over een vrije en concurrerende telecommunicatiemarkt (ook voor internationale roaming), over tarieftransparantie en het tegengaan van misbruik van nummers (vooral ter bescherming van de consumenten).

Verder dient de huidige structuur van de ITR’s te worden gehandhaafd.

II. Standpuntbepaling

Bij het innemen van standpunten over voorstellen voor de herziening van de International Telecommunication Regulations van de ITU (ITR’s) zijn de volgende criteria van toepassing:

Criterium 1: Als Internationaal Verdrag, moeten de bepalingen in de ITR’s zich beperken tot kwesties van strategische en beleidsmatige aard (high level issues) en betrekking hebben op internationale telecomdiensten en faciliteiten. De bepalingen moeten voldoende flexibel zijn en voldoende algemeen om de tijd te kunnen doorstaan.

Verder moeten de ITR’s de rechten waarborgen van openbare telecom- en dienstenaanbieders om commerciële keuzes te maken en vrij te zijn in de keuze van technologieën.

De basis hiervan is vastgelegd in Resolutie 171 «Preparations for the 2012 world conference on international telecommunications» (ITU Plenipotentiary Conference 2010, Guadalajara) en m.n. onder «Resolves further» van deze Resolutie waarin staat dat voorstellen voor de herziening van de ITRs «shall reflect, inter alia, strategic and policy principles, with a view to ensuring flexibility in order to accommodate technological advances» en «are of relevance to be included in an international treaty».

Criterium 2: Consistentie met de ITU Constitutie, met name met de Preamble en Artikel 1.

Nederland erkent, evenals Europa, dat ITU Member States zoveel mogelijk moeten voldoen aan de ITU- Recommandaties, maar dat voorschriften die de Member States verplichten:

  • Om de ITU-T Recommandaties verplicht op te leggen; of

  • Om nationale maatregelen te nemen die de naleving van ITU bepalingen verplichten tegenstrijdig zijn met de Preambule van de ITU-Constitutie en met de doelstellingen van de ITU zoals verwoord in Artikel 1 van de ITU Constitutie. Dergelijke voorschriften zijn ook in strijd met de reikwijdte en doelstellingen van (het huidige) Artikel 1 van de ITR’s. Verder zijn de ITU-Recommandaties in hun opzet en bewoordingen door de ITU Studiegroepen opgesteld als aanbevelingen voor vrijwillige toepassing. De herziening van de ITR’s kan niet worden gebruikt om het karakter van de ITU-Recommandaties te wijzigen.

Criterium 3: Consistentie met Internationale Verdragen en wetgeving in de CEPT lidstaten

Meer dan 100 Member States van de ITU hebben zich verplicht aan de «Agreement on Basic Telecommunications Services in the Fourth Protocol of the General Agreement on Trade in Services (GATS)» van de WTO. Daarom kunnen voorstellen die strijdig zijn met de principes van dat WTO Verdrag of die deze verplichtingen ondermijnen niet worden gesteund.

Verder kunnen voorstellen die strijdig zijn met de EU interne regels («acquis communautaire») niet worden gesteund. Het betreft hier onder meer regels m.b.t. international roaming, tarifering, tarieftransparantie en bescherming van persoonsgegevens. N.B.: In Brussel worden afspraken gemaakt over de onderwerpen waar door de Europese Lidstaten met één stem wordt gesproken.

Criterium 4: Uitsluiting van zaken die behoren tot de soevereine rechten van de Member States

Voorstellen die raken aan nationale defensie, nationale veiligheid, inhoud van het telecommunicatieverkeer en cybercrime worden niet gesteund.

Zie ook «Resolves 3» van ITU-Resolutie 130 (ITU Plenipotentiary Conference 2010, Guadalajara) «ITU shall focus resources and programmes on those areas of cybersecurity within its core mandate and expertise, notably the technical and development spheres, and not including areas related to Member States» application of legal or policy principles related to national defence, national security, content and cybercrime, which are within their sovereign rights».

Criterium 5: Uitsluiting van zaken die niet overeenkomen met de doelstellingen en werkingssfeer van de ITR’s:

De werkingssfeer van de ITR’s is als volgt:

  • 1.1a): «These Regulations establish general principles which relate to the provision and operation of international telecommunication services offered to the public as well as to the underlying international telecommunication transport means used to provide such services. They also set rules applicable to administrations».

  • 1.3.) «These Regulations are established with a view to facilitating global interconnection and interoperability of telecommunication facilities and to promoting the harmonious development and efficient operation of technical facilities, as well as the efficiency, usefulness and availability to the public of international telecommunication services».

Voorstellen die betrekking hebben op nationale en/of regionale telecommunicatiediensten of -middelen, internet en content dienen niet in de ITRs te worden opgenomen.

III. Vrij en open internet

Nederland staat voor een vrij en open internet, zonder onnodige overheidsinvloed. Wij zijn voorstander van het multi-stakeholdermodel, waarin bedrijven en civil society, naast overheden, een grote rol spelen in de besturing van het internet. Een open en ongecensureerd internet is essentieel voor het bevorderen van mensenrechten (Freedom on Line coalitie) en voor innovatie en economische groei.

Nederland is tegen voorstellen van een aantal Afrikaanse en Arabische landen om in kwaliteitsniveau van internetverbindingen te differentiëren of de afzenders van de internetdiensten meer te laten betalen. Dit soort voorstellen brengt een vrij en open internet in gevaar.

De voorstellen van deze landen zijn gebaseerd op ideeën van ETNO (European Telecommunications Network Operators» Association), die in de toekomst problemen verwacht bij de financiering van de telecommunicatie-infrastructuur. Met de verdere ontwikkeling van het internet en het toenemend aantal Apps die het traditionele telefoonverkeer steeds meer overbodig maken, lopen de inkomsten terug, terwijl flink moet worden geïnvesteerd om de (Europese) doelstellingen op het gebied van draadloze breedband te realiseren.

Nederland is bereid (met andere Europese landen) deze problematiek in internationaal overleg aan de orde te stellen, maar zeker niet tijdens de WCIT. Ook kunnen de voorgestelde oplossingen van ETNO niet worden gesteund, omdat ze in strijd zijn met het Nederlandse uitgangspunt van netneutraliteit.

Deze lijn is ook vastgelegd in de instructie van de Europese landen in CEPT verband.

IV. Gemeenschappelijke Europese (CEPT) voorstellen

Nederland steunt de voorstellen die in CEPT (Conférence Européenne des Administrations des Postes et Télécommunications; de Europese regio-organisatie van de ITU) zijn ontwikkeld voor de aanpassing van de artikelen van de International Telecommunication Regulations (ITR’s). Doel is de ITR’s te actualiseren aan de huidige omstandigheden in de telecommunicatiemarkt. Dit betekent dat de delegatie zich zal inzetten om het regime van «accounting rates» (tariefafspraken tussen overheden) in de huidige ITR’s te vervangen door commerciële afspraken tussen telecommunicatieaanbieders.

Ook zal Nederland zich met andere Europese landen inzetten voor het opnemen van een aantal nieuwe elementen in de ITR’s. Nederland en Europa sturen aan op het opnemen van bepalingen over een vrije en concurrerende telecommunicatiemarkt. Het betreft hier voorstellen m.b.t. international roaming en het tegengaan van misbruik van nummers. Deze voorstellen hebben betrekking op meer tarieftransparantie, de bevordering van concurrentie en het gebruik van nummers voor het doel waarvoor ze bestemd zijn.

Naar boven