Dit amendement vormt de dekking van het amendement Gesthuizen/Recourt bij de Rijksbegroting
2013 voor het ministerie van Veiligheid en Justitie (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 VI, nr. 13), dat regelt dat de subsidie voor de Fraudehelpdesk wordt verhoogd met 700 000 euro,
waarvan 450 000 euro wordt gedekt door dit amendement.
De Fraudehelpdesk is opgericht in februari 2011, door de Stichting Aanpak Financieel-Economische
Criminaliteit in Nederland (SafeCin), in opdracht van het ministerie van veiligheid
en justitie. De Fraudehelpdesk is de landelijke vraagbaak voor burgers en ondernemers
(waarbij de nadruk ligt op het midden- en kleinbedrijf) voor allerlei vormen van fraude.
Voor de specifieke aanpak van acquisitiefraude is het Steunpunt Acquisitiefraude opgericht.
Ook dit Steunpunt is een onderdeel van de Stichting Aanpak Financieel-Economische
Criminaliteit in Nederland (SafeCin).
De Fraudehelpdesk heeft als doel burgers en bedrijven te helpen voorkomen slachtoffer
te worden van fraude en slachtoffers snel door te verwijzen naar de instantie die
hen het beste kan helpen. De preventie van fraude vindt plaats doordat de Fraudehelpdesk
tips geeft hoe fraude kan worden voorkomen en door het signaleren van trends en nieuwe
fraudevormen.
Burgers en bedrijven die toch het slachtoffer zijn geworden kunnen terecht bij de
Fraudehelpdesk, waar zij kunnen worden doorverwezen naar instanties om hen verder
te helpen of adviezen kunnen krijgen hun geschil zaak zelf op te lossen indien hun
zaak zich daar voor leent.
De Fraudehelpdesk heeft een eenmalige subsidie ontvangen voor het jaar 2011, die met
één jaar is verlengd voor de periode tot en met 31 december 2012. Ook ondernemers
dragen financieel bij aan het in stand houden van diensten van de helpdesk. De evaluatie
door het WODC van de Fraudehelpdesk is positief. Hieruit blijkt dat de Fraudehelpdesk
zich heeft ontwikkeld tot een centraal punt voor burgers en bedrijven met vragen over
fraude. Het merendeel van de burgers en bedrijven is tevreden over de inhoudelijke
afhandeling van telefonische meldingen door de helpdesk. De Fraudehelpdesk heeft een
meerwaarde in de fraudebestrijdingsketen, zo wordt dat ook gezien door de meeste ketenpartners.
Het (specifiekere) Steunpunt Acquisitiefraude zou op termijn een onderdeel moeten
worden van de (algemenere) Fraudehelpdesk
De subsidie die voor het jaar 2013 is vastgesteld is onvoldoende om de Fraudehelpdesk
te kunnen blijven ontwikkelen en een vaste volwaardige plaats te kunnen geven in de
keten van fraudebestrijding. Om de Fraudehelpdesk te garanderen is een bedrag van
1.2 miljoen euro nodig. Middels het reeds genoemde amendement op de begrotingsbehandeling
van Veiligheid & Justitie wordt voorgesteld een substantieel deel van dit bedrag vanuit
Justitie te financieren. Aangezien de Fraudehelpdesk een aanzienlijk deel van haar
werk richt op ondernemers is een bijdrage vanuit Economische Zaken zeker op zijn plaats.
Indieners stellen met dit amendement voor een bedrag van 450 000 euro beschikbaar
te stellen voor het garanderen van de Fraudehelpdesk. Dit bedrag financieren de indieners
onder andere vanuit artikel 13: Een excellent ondernemingsklimaat, uitgaven: Bijdrage
aan ZBO’s/RWT’s (Kamer van Koophandel/ Ondernemerspleinen).
Het amendement voorziet in een deel van de noodzakelijke subsidie om de toekomst van
de Fraudehelpdesk te verzekeren en de positieve bijdrage aan de preventie en signalering
van fraude en het bijstaan en doorverwijzen van slachtoffers van fraude te kunnen
continueren. De Fraudehelpdesk draagt in grote mate bij aan het realiseren van een
«excellent ondernemingsklimaat». De helpdesk is een toegevoegde op de al bestaande
diensten voor ondernemers die reeds aangeboden worden door onder andere de Kamer van
Koophandel/Ondernemerspleinen.