Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juli 2013
Hierbij bied ik u aan het inspectierapport «Evaluatie toezicht op voorzieningen voor
nieuwkomers 2011/2012, De kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers (type 1 en 2)»1.
De inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op voorzieningen voor nieuwkomers. De
bestandsopname waarover in bijgaand rapport verslag wordt uitgebracht, biedt zicht
op de kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers in zogenaamde type 1 en type 2 scholen.
Type 1 scholen zijn verbonden aan een asielzoekerscentrum en type 2 scholen zijn scholen
die uitsluitend gericht zijn op de eerste opvang van en onderwijs aan nieuwkomers,
eventueel inclusief kinderen van een asielzoekerscentrum (AZC). In vergelijking met
reguliere basisscholen hebben voorzieningen voor nieuwkomers relatief vaker een aangepast
toezichtarrangement. Er is echter wel sprake van vooruitgang: de kwaliteit van het
onderwijs aan nieuwkomers is verbeterd ten opzichte van een eerdere bestandsopname
in 2006/2007.
AZC-scholen worden geconfronteerd met een voortdurende in- en uitstroom van leerlingen
afkomstig uit steeds wisselende bevolkingsgroepen met uiteenlopende schoolervaring.
Daarnaast worden de scholen geconfronteerd met onverwachte veranderingen in het asielbeleid.
Er is dus sprake van een discontinuïteit van de leerlingpopulatie. Dat heeft effecten
op de kwaliteit van het onderwijs op deze voorzieningen en die is vaak nog onvoldoende
aldus de inspectie. De inspectie heeft evenwel oog voor de soms moeilijke omstandigheden
waaronder voorzieningen voor nieuwkomers werken. Binnen haar mogelijkheden probeert
de inspectie wel een bijdrage te leveren aan de versterking van de kwaliteit van het
onderwijs aan nieuwkomers.
Onlangs heeft er tussen het Centraal Orgaan Asielzoekers, het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap en de Inspectie van het Onderwijs overleg plaats gevonden over
het onderwijs aan nieuwkomers. Het belang van kwalitatief goed onderwijs aan deze
doelgroep, wordt door alle betrokken partijen onderschreven. Daartoe is er onder andere
afgesproken om elkaar goed op de hoogte te houden van de (beleids)ontwikkelingen.
Onlangs heb ik besloten om de AZC-scholen waar leerlingen staan ingeschreven die afkomstig
zijn uit een Procesopvanglocatie en/of een Gezinslocatie voor het schooljaar 2012–2013
tijdelijk een extra financiële bekostiging toe te kennen. Voor de daaropvolgende schooljaren
zal het bekostigingsbedrag per leerling met een vast bedrag per leerling worden opgehoogd.
Ik heb hiertoe besloten omdat is gebleken dat het onderwijs aan de leerlingen die
afkomstig zijn uit deze voorzieningen die sinds 2011 bestaan, extra (financiële) inspanningen
met zich meebrengen voor de betreffende AZC-scholen.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker