Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33400-IX nr. 19 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33400-IX nr. 19 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 juli 2013
Tijdens de plenaire vergadering van de Tweede Kamer der Staten-Generaal 3 juli jongsleden kwam de Nederlandse uitgaven aan Social Protection aan de orde (Handelingen II 2012/13, nr. 103, debat over de Voorjaarsnota 2013). Uw Kamer verzocht om een nadere toelichting van het kabinet op deze uitgaven. Met deze brief kom ik aan dat verzoek tegemoet.
Nederland geeft circa 17 procent van het bbp uit aan «social protection». Social protection omvat hierbij volgens Eurostat definities de inkomensondersteunende uitgaven aan ouderdom, ziekte, kinderen, wonen, sociale bescherming en ter voorkoming van sociale uitsluiting. Dit aandeel ligt lager dan het gemiddelde van de Europese Unie (zie tabel 1). De hoogte van deze uitgaven geven echter een onvolledig beeld van het niveau van sociale bescherming in diverse landen. Ter illustratie: het ouderdomspensioen vormt in de meeste landen de grootste uitgavenpost. In Nederland vindt een belangrijk deel van de pensioensopbouw plaats in de twee pijler welke niet onder collectieve uitgaven valt. Deze pensioenopbouw wordt wel fiscaal gefaciliteerd. Hierdoor neemt deze statistiek een belangrijk deel van de Nederlandse uitgaven aan pensioenen niet mee. Daarnaast zijn lage uitgaven aan werkloosheid meer toe te schrijven aan een laag werkloosheidpercentage dan aan een lage uitkeringshoogte.
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
European Union (27 countries) |
18.2 |
18.5 |
18.3 |
18.2 |
17.9 |
17.6 |
18.0 |
20.0 |
19.9 |
19.6 |
Euro area (17 countries) |
18.7 |
19.0 |
18.8 |
18.8 |
18.5 |
18.2 |
18.6 |
20.5 |
20.4 |
20.2 |
Belgium |
17.7 |
18.0 |
18.1 |
18.0 |
17.8 |
17.5 |
18.0 |
19.8 |
19.4 |
19.5 |
Germany |
21.2 |
21.7 |
21.3 |
21.3 |
20.5 |
19.4 |
19.3 |
21.2 |
20.5 |
19.6 |
France |
20.9 |
21.5 |
21.5 |
21.6 |
22.0 |
21.8 |
22.2 |
23.9 |
23.9 |
23.9 |
Netherlands |
15.9 |
16.2 |
16.0 |
15.5 |
15.2 |
14.9 |
15.3 |
17.0 |
17.2 |
17.2 |
United Kingdom |
15.4 |
15.6 |
15.7 |
15.6 |
15.3 |
15.3 |
15.9 |
17.9 |
18.0 |
17.9 |
Bron: Eurostat
Uitgaven aan sociale bescherming hebben als doel de verschillen tussen lage en hoge inkomens, en het risico op armoede te beperken. In Nederland ligt de inkomensongelijkheid net als het risico op armoede ruim onder het EU gemiddelde en is kleiner dan dat van de omringende landen.
De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33400-IX-19.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.