Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 februari 2013
In het VAO MIRT van 18 december jongstleden (Handelingen II, 2012/2013, nr. 36 behandeling
VAO MIRT) heb ik toegezegd de Kamer nader te informeren over het lopende onderzoek
naar varianten voor het oplossen van het capaciteitsknelpunt Zwolle – Herfte. Dit
als antwoord op de vraag van mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie) of de variant met een
fly-over dichter bij Zwolle in het onderzoek wordt meegenomen.
Alternatievenstudie
Het onderzoek waar op wordt gedoeld betreft de alternatievenstudie Zwolle-Herfte.
Deze studie combineert het verbeteren van de rijtijden van en naar de Randstad uit
het project ZwolleSpoort met het capaciteitsprobleem bij Herfte.
In de studie worden twee alternatieven uitgezocht:
Vervolg
De alternatievenstudie Zwolle-Herfte zal naar verwachting eind april 2013 gereed zijn
inclusief een kosteninschatting. Besluitvorming over het vervolg zal plaatsvinden
eind mei in het Bestuurlijk Overleg tussen IenM, het Samenwerkingsverband Noord Nederland
(SNN), Overijssel en ProRail. Dit omdat de uiteindelijke oplossing zoveel mogelijk
gefinancierd zal worden uit de middelen Motie Koopmans (TK 27 658, nr. 41), waarbij het aan de regio is om binnen de beschikbare middelen de capaciteitsproblemen
bij Herfte met prioriteit aan te pakken.
Conclusie
Als antwoord op de vraag van mevrouw Dik-Faber kan ik concluderen dat niet alleen
gekeken wordt naar een vrije kruising bij Herfte maar ook naar een variant dichter
bij Zwolle. Ik dien hierbij echter op te merken dat deze variant niet de beoogde functionaliteit
bevat die nodig is voor een intercityverbinding Enschede – Amsterdam via Zwolle. Bouwtechnisch
is het niet uitgesloten de functionaliteit te combineren, maar voor een dergelijke
ambitie is meer nodig dan alleen een vrije kruising. Daarnaast start in maart 2013
in opdracht van de provincie Overijssel een studie naar de mogelijke toekomstperspectieven
voor de lijn Zwolle – Enschede. In deze studie wordt in opdracht van de provincie
Overijssel onder andere gekeken naar elektrificatie en tweesporigheid. De studie moet
deze zomer input geven voor de uit te vragen concessie voor de lijn die in 2015 wordt
gedecentraliseerd. Ook in deze studie is bovengenoemde IC-ambitie niet opgenomen.
Alsnog rekening houden met een ambitie voor een IC Enschede – Amsterdam via Zwolle
vergt een forse aanpassing van het lopende project ZwolleSpoort, nog los van de daarvoor
ontbrekende financiering. Eveneens zullen beide genoemde (regionale) studies fors
vertragen en daarmee de aanwezige (regionale) ambities onder druk komen te staan.
Dat acht ik niet wenselijk.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld