De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat kansrijke burgerinitiatieven volgens het voorstel tot wijziging
van de Code Publieksparticipatie ondersteund moeten worden bij de verdere uitwerking,
gelijke ontwikkelkansen moeten krijgen als overheidsalternatieven en op timing niet
mogen worden afgewezen;
constaterende dat het burgerinitiatief Portway 2012, net als de A13/16, door de initiatiefnemers
volledig doorgerekend is met gevalideerde verkeersmodellen waaruit blijkt dat deze
verkeerskundig beter scoort dan de A13/16;
overwegende dat het burgerinitiatief Portway 2012, in tegenstelling tot de A13/16,
een duurzame oplossing biedt voor de overlast in Overschie;
overwegende dat Portway 2012 nog niet volgens de nieuwe codecriteria door de regering
ondersteund is onder verwijzing naar eerdere, evenmin ondersteunde, varianten, terwijl
ook de A13/A16 van de regering nog steeds aan verandering onderhevig is;
overwegende dat de doorstroming op de A20 voor de korte en middellange termijn reeds
via «quick win»-maatregelen kan worden opgelost;
verzoekt de regering, goed gemotiveerd aan te geven waarom Portway 2012 als een kansrijk
of niet kansrijk burgerinitiatief beschouwd dient te worden conform de criteria van
de nieuwe Code Publieksparticipatie, en daarbij de mogelijkheid van «quick win»-maatregelen
op de A20 te betrekken,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dik-Faber