33 364 Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 ter implementatie van de Richtlijn 2010/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 oktober 2010 betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten en tot intrekking van Richtlijn 2002/6/EG (PbEU 2010, L 283)

Nr. 4 VERSLAG

Vastgesteld 2 november 2012

De algemene commissie voor Immigratie, Integratie en Asiel, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen. Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet genoegzaam voorbereid.

De leden van de VVD-fractie hebben een aantal vragen over het wetsvoorstel. Zij vragen zich af hoe het met de implementatie van dit EU-voorstel in overige lidstaten is gesteld. De werking van het voorstel kan alleen gegarandeerd worden wanneer het in alle lidstaten op een goede manier wordt uitgevoerd.

De leden van de VVD-fractie zouden graag willen weten welke kosten en besparingen de rationalisering van de administratieve procedures met zich mee zal brengen voor Nederland en voor andere betrokken partijen.

De leden van de VVD-fractie vragen of bij de implementatie van de richtlijn in Nederland nog sprake is van zogenaamde «nationale koppen» en zo ja, welke koppen dat in dat geval zijn.

Tot slot vragen deze leden in welke mate de wijze waarop de gegevensuitwisseling binnen Nederland zelf plaatsvindt door de implementatie van de richtlijn verandert.

De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel en hebben hierover een aantal kritische vragen en opmerkingen.

De leden van de SP-fractie constateren dat vervoerders van vreemdelingen niet alleen de passagiersgegevens moeten doorgegeven, maar na invoering van dit voorstel ook de gegevens van de bemanningsleden. Waarom is ervoor gekozen om nu ook gegevens van bemanningsleden te vragen? In hoeverre draagt dit bij aan het doel van de implementatie, namelijk het beter en sneller kunnen reageren op incidenten en verontreinigingen door vroegtijdige detectie van risicoschepen? En welke gevolgen heeft deze wijziging voor andere vervoerders dan schepen?

De leden van de SP-fractie maken zich voorts zorgen over het afschaffen van de mogelijkheid om op papier melding te maken van de aanwezige passagiers en bemanningsleden. Dit kan uiteindelijk slechts nog elektronisch. Wat gebeurt er als het computersysteem vastloopt of problemen heeft, waardoor meldingen buiten de schuld van melders om niet tijdig kunnen worden gedaan? Hoe zal hiermee worden omgegaan?

Het valt de leden van de SP-fractie op dat de minister aangeeft dat relevante informatie ook kan worden verstrekt aan andere betrokken Nederlandse autoriteiten. Om welke relevante informatie en welke Nederlandse autoriteiten gaat het dan en waarom? Hoe wordt voorkomen dat gegevens verkeerd terechtkomen of dat het systeem gehackt wordt? Het is belangrijk dat de privacy goed wordt bewaard.

In het verlengde hiervan willen de leden van de SP-fractie dan ook weten voor welke andere doeleinden dan gerelateerd aan het maritieme de gegevens uiteindelijk gebruikt kunnen worden? Hoe worden de gegevens ingezet voor vreemdelingrechtelijke doeleinden? En in hoeverre wordt de informatie gebruikt als opsporingsmiddel? Zo niet, verwacht de minister dat dit gaat gebeuren? De leden van de SP-fractie willen voorkomen dat passagiers en bemanningsleden bij voorbaat als crimineel worden gezien.

De fungerend voorzitter van de commissie, Kuiken

De griffier van de commissie, Roovers

Naar boven