Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33347 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33347 nr. 3 |
Algemeen
Dit wetsvoorstel heeft betrekking op de integratie van de begroting van het BTW-compensatiefonds in de departementale begroting van het Ministerie van Financiën (IXB) per 1 januari 2013. De begroting van het BTW-compensatiefonds vormt voortaan een afzonderlijk beleidsartikel in de begroting van het Ministerie van Financiën (IXB). Tot en met 2011 was de begroting van het BTW-compensatiefonds een zelfstandige begroting, opgenomen in een aparte begrotingswet. De integratie maakt het noodzakelijk aan het BTW-compensatiefonds de status van een begrotingsfonds ex artikel 9 van de Comptabiliteitswet 2001 te ontnemen.
Overigens is de integratie van de begroting van het BTW-compensatiefonds met de departementale begroting van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2012 doorgevoerd door een tijdelijke voorziening die getroffen is in de wet van 26 januari 2012 tot vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2012 (Stb. 2012, 137). Ook voor het jaar 2013 zal de integratie nog via een tijdelijke voorziening in de begrotingswet 2013 van het Ministerie van Financiën plaatsvinden.
De Wet op het BTW-compensatiefonds (BCF) heeft als doel om een einde te maken aan de factor btw bij de afweging door decentrale overheden tussen het uitbesteden van werkzaamheden of het uitvoeren ervan door de eigen organisatie. Provincies, gemeenten en Wgr-plusregio’s kunnen bij uitbesteding de door hen betaalde btw over niet-ondernemersactiviteiten terugvragen bij het Rijk.
In 2009 heeft de Minister van Financiën al voorgesteld om de begroting van het BTW-compensatiefonds en de begroting van het Ministerie van Financiën te integreren (Kamerstukken II 2009/10, 31 700, nr. 26, blz. 3). Een belangrijk voordeel hiervan is dat er efficiencywinst behaald wordt bij de (administratieve) totstandkoming van een geïntegreerde begroting, zonder dat daarbij informatie verloren gaat. Overigens was destijds bij het voorstel voor de integratie ook de begroting van Nationale Schuld (IXA) betrokken.
In haar brief van 6 juli 2009, met kenmerk 2009D34817, heeft de commissie voor Financiën aangegeven in te kunnen stemmen met het samenvoegen van de begrotingen van Financiën (IXA, IXB en BTW-compensatiefonds), mits een aantal voorwaarden in acht wordt genomen. Voor de samenvoeging van de begroting van het BTW-compensatiefonds en de departementale begroting van het Ministerie van Financiën (IXB) gold als voorwaarde dat in overleg met de Algemene Rekenkamer tot een oplossing gekomen zou worden voor de controletoleranties met betrekking tot het BTW-compensatiefonds. Na overleg heeft de Algemene Rekenkamer in juni 2011 aangegeven geen bezwaar te hebben tegen de integratie op voorwaarde dat de Auditdienst Rijk en de Belastingdienst de te hanteren toleranties voor de controle niet zullen veranderen. Aan de Algemene Rekenkamer is toegezegd dat die voorwaarde in acht zal worden genomen. De Tweede Kamer is hierover in juni 2011 schriftelijk geïnformeerd (Kamerstukken II 2010/11, 32 500-IXB, nr. 32).
Box: IAK-toets wijziging Wet op het BTW-compensatiefonds (samenvatting) |
|
---|---|
Fase I: Probleemanalyse |
|
1. Aanleiding |
Vermindering administratieve lasten rijksoverheid |
2. Wie zijn betrokken |
Ministerie van Financiën |
3. Wat is het probleem |
Twee begrotingen betekent twee parallelle administratieve procedures, zowel bij ontwerp-begroting, suppletoire begroting als verantwoording/jaarverslag |
4. Wat is het doel |
Efficiencyverbetering door integratie van de begroting van het BTW-compensatiefonds met de begroting van IXB |
5. Wat rechtvaardigt overheidsinterventie |
Nvt (inhoudelijk wijzigt er niks voor de doelgroep van de regeling, t.w. de decentrale overheden) |
Fase II: Instrumentkeuze |
|
6. Wat is het beste instrument gelet op rechtmatigheid, doelmatigheid, uitvoerbaarheid |
Nvt (fonds als instrument blijft inhoudelijk ongewijzigd) |
Fase III: Gevolgenbeoordeling |
|
7. Wat zijn de gevolgen voor burgers, bedrijven, overheid en milieu |
Efficiencyverbetering bij Ministerie van Financiën. Geen financiële gevolgen voor decentrale overheden. |
Artikelsgewijs
Artikel I
De bepalingen in de Wet op het BTW-compensatiefonds die de vormgeving van dit fonds regelen, kunnen vervallen, omdat het fonds geen begrotingsfonds meer is als bedoeld in artikel 9 van de Comptabiliteitswet 2001. Voortaan zal op een beleidsartikel van de begroting van het Ministerie van Financiën beleidsmatig een zodanig budget (in de vorm van ontvangsten) worden opgenomen, dat daaruit de kasuitgaven ten laste van dat artikel kunnen worden verricht. De ontvangsten zullen suppletoir steeds zodanig aan de kasuitgaven worden aangepast, dat op jaarbasis geen saldo van uitgaven en ontvangsten zal resteren. Materieel zal de bestaande fondsconstructie dus worden voortgezet.
Het vervallen van het tweede lid van artikel 2 van de Wet op het BTW-compensatiefonds betekent, dat de aanduiding van het fonds als een begrotingsfonds als bedoeld in artikel 9 van de Comptabiliteitswet 2001, vervalt. Artikel 1, eerste lid, onder i, van de Comptabiliteitswet 2001 is daarmee niet meer op het fonds van toepassing en het fonds maakt dus niet meer als een aparte begroting deel uit van de Rijksbegroting.
De uitgaven en ontvangsten van het fonds zullen nog wel afzonderlijk worden beheerd, maar dat gebeurt thans via een apart begrotingsartikel in de departementale begroting van het Ministerie van Financiën (IXB).
De staatssecretaris van Financiën, F. H. H. Weekers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33347-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.