33 326 Parlementair onderzoek ICT-projecten bij de overheid

Nr. 3 BRIEF VAN HET PRESIDIUM

Aan de Leden

Den Haag, 6 november 2013

Het Presidium legt hierbij aan u voor het onderzoeksvoorstel van de Tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid bij brief van 30 oktober 2013 om een verdiepingsonderzoek naar ICT-projecten bij de overheid in te stellen.

Het Presidium stelt u voor om in te stemmen met dit onderzoeksvoorstel.

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, A. van Miltenburg

De Griffier van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, J.E. Biesheuvel-Vermeijden

BIJLAGE

Namens de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid bied ik u het bijgevoegde onderzoeksvoorstel aan ten behoeve van een verdiepingsonderzoek naar ICT-projecten bij de overheid.

De commissie verzoekt u het onderzoeksvoorstel te bespreken in uw vergadering van 6 november 2013 en, als het Presidium heeft ingestemd, het nog diezelfde week (donderdag 7 november) ter besluitvorming aan de Kamer voor te leggen. De commissie is voornemens om nog een groot aantal documenten bij het kabinet op te vragen en kan dit pas doen zodra de Kamer het verdiepingsonderzoek heeft geaccordeerd. Met het oog op de voortgang van het onderzoek en het Kerstreces is het voor de commissie van groot belang dat er geen tijd verloren gaat.

Het doel van dit verdiepingsonderzoek is het verder analyseren van enkele bevindingen uit het eerste onderzoek, dat door Policy Research B.V. is verricht en in oktober 2013 is afgerond. De onderwerpen van onderzoek zijn de aanbestedingsprocedures, het contractmanagement, de relatie tussen ICT-leveranciers en overheid en de geldstromen binnen ICT-projecten. Het onderzoek dat Policy Research B.V. heeft uitgevoerd geeft belangrijke aanknopingspunten om deze onderwerpen diepgaander te onderzoeken alvorens hoorzittingen te houden. Dit betekent de facto dat het onderzoek langer gaat duren en dat er meer werkzaamheden ontstaan dan oorspronkelijk gepland.

Hoewel hierover nog geen zekerheid bestaat, hecht de commissie eraan om nu reeds te melden dat er een mogelijkheid is dat na het verdiepingsonderzoek de tijdelijke commissie, om de onderste steen boven te krijgen, bevoegdheden nodig heeft die een parlementaire enquêtecommissie wél en een tijdelijke commissie niet heeft. Uiteraard zal de tijdelijke commissie het Presidium zo snel mogelijk informeren als dit inderdaad aan de orde komt. U dient deze opmerking daarom te beschouwen als vooraankondiging van wat mogelijk in de toekomst noodzakelijk is.

Het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven is betrokken bij de totstandkoming van het onderzoeksvoorstel. De begroting voor het verdiepingsonderzoek is ter advisering aan de stafdienst Financieel Economische Zaken (FEZ) van de Kamer voorgelegd en goedgekeurd.

De voorzitter van de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid, Elias

De griffier van de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid, Lemaier

Bijlage I Opzet verdiepingsonderzoek ICT-projecten bij de overheid

1. Inleiding

Hieronder vindt u de achtergronden en de opzet van een verdiepingsonderzoek door de tijdelijke commissie ICT bij de overheid (hierna: tijdelijke commissie). De tijdelijke commissie verzoekt de Tweede Kamer in te stemmen met dit voorstel voor een verdiepingsonderzoek.

2. Aanleiding

De Tweede Kamer heeft op 5 juli 2012 de tijdelijke commissie geconstitueerd. Sindsdien heeft de commissie verschillende activiteiten verricht, waaronder met name het begeleiden van een extern onderzoek dat middels een Europese aanbesteding door Policy Research B.V. is verricht en in oktober 2013 is afgerond.

Het onderzoek dat Policy Research B.V. heeft uitgevoerd geeft belangrijke aanknopingspunten om enkele onderwerpen diepgaander te onderzoeken alvorens hoorzittingen te houden. De onderwerpen die verdieping vergen zijn de aanbestedingsprocedures, het contractmanagement, de relatie tussen ICT-leveranciers en overheid en de geldstromen binnen ICT-projecten.

3. Centrale onderzoeksvragen

  • 1. Hoe zijn de aanbestedingsprocedures, het contractmanagement, de sturing op kosten en de relatie tussen ICT-leverancier en de overheid verlopen in de (te onderzoeken) casus?

  • 2. Is hierbij sprake van ondoelmatig gebruik van belastinggeld?

  • 3. Zo ja, welke sporen en/of patronen van ondoelmatigheden zijn er en wat zijn de oorzaken en gevolgen hiervan?

4. Aanpak

Wie?

Het verdiepingsonderzoek zal door een externe partij worden uitgevoerd.

Welke casus?

De onderzoeksvragen zullen worden beantwoord voor twee casus. Deze twee casus hebben de meeste vragen en onduidelijkheden opgeroepen bij de tijdelijke commissie.

Hoe?

Een eerste stap in het onderzoek is het opvragen van ontbrekende specifieke stukken bij het kabinet over de te onderzoeken aspecten. Hiertoe zal een informatieverzoek aan het kabinet worden verstuurd, waarvoor de commissie een lijst met op te vragen documenten heeft opgesteld.

Het is zeer waarschijnlijk dat in het verdiepingsonderzoek naast documentenanalyse ook enkele interviews zullen moeten plaatsvinden. Dit dient om meer duiding te krijgen bij bepaalde stukken en procedures en om scherpere antwoorden te krijgen op de vragen van de tijdelijke commissie.

5. Planning

In de oorspronkelijke onderzoeksopzet (Kamerstuk 33 326, nr.1) was voorzien in aanbieding van het eindrapport door de tijdelijke commissie in februari 2014. Als gevolg van het verdiepingsonderzoek is er meer tijd nodig. Hieronder is een nieuwe actuele planning opgenomen.

Actuele planning van het onderzoek ICT-projecten bij de overheid

6 november 2013

Besluit in Presidiumvergadering, aansluitend de plenaire Kamer

   

medio november 2013

Informatieverzoek (opvragen van documenten) aan kabinet

   

medio december 2013

Aanlevering gevraagde documenten door kabinet

   

13 december 2013

Start onderzoek

   

(20 dec. 2013 t/m 13 januari 2014)

Kerstreces

   

(21 februari t/m 3 maart 2014)

Krokusreces

   

(19 maart 2014)

Gemeenteraadsverkiezingen (beperkte aanwezigheid leden in de periode voorafgaand)

   

Eind maart 2014

Oplevering rapport

   

(25 april t/m 12 mei 2014)

Meireces

   

(22 mei 2014)

Europese Unie verkiezingen (beperkte aanwezigheid leden in de periode voorafgaand)

   

medio mei t/m juni 2014

Hoorzittingen

   

(4 juli t/m 1 september 2014)

Zomerreces (+ start schrijven eindrapport)

   

september en oktober 2014

Schrijven eindrapport

   

(17 oktober t/m 27 oktober 2014)

Herfstreces

   

november 2014

Afronding onderzoek, drukken eindrapport en aanbieding aan de Tweede Kamer

   

vanaf eind november 2014

Na publicatie van het eindrapport volgt doorgaans een schriftelijke vragenronde waarin de Tweede Kamer (i.c. de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie en Binnenlandse Zaken) feitelijke vragen kan stellen aan de tijdelijke commissie ICT-projecten bij de overheid. Na beantwoording vindt een plenair debat plaats tussen de tijdelijke commissie en de Tweede Kamer. Vervolgens wordt het eindrapport geagendeerd voor een debat met de regering (meestal na ontvangst van een kabinetsreactie).

6. Begroting

De met dit onderzoek gemoeide kosten en uitgaven zijn afgestemd met en goedgekeurd door de stafdienst Financieel Economische Zaken van de Tweede Kamer. Deze kosten en uitgaven passen binnen het reeds geraamde budget in de Kamerbegroting voor parlementair onderzoek.

Naar boven