33 280 X Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2012 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 27 juni 2012

De vaste commissie voor Defensie, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet heeft de eer als volgt verslag uit te brengen.

Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet genoegzaam voorbereid.

De voorzitter van de commissie, Van Beek

De griffier van de commissie, Roovers

1

Welk deel van de toevoeging aan de Defensiebegroting voor 2012 van € 235,2 miljoen is te beschouwen als dekking voor structurele maatregelen en beleid?

De toevoeging aan de defensiebegroting in 2012 van € 235,2 miljoen betreft voor € 26 miljoen een budgettoevoeging als gevolg van de gestegen sociale premies en overhevelingen door andere departementen. Het resterende deel van de toevoeging betreft verschuivingen uit 2011 waarvan de grootste post de schadeloosstelling voor veteranen is. De toevoeging is eenmalig en niet te beschouwen als dekking voor structurele maatregelen en beleid.

2

Kunt u toelichten waarom voor bewakingsdiensten en geneeskundige verstrekking een bedrag van € 10,4 miljoen aan extra ontvangsten wordt begroot?

De extra ontvangsten voor bewakingsdiensten werden in 2011 verwacht in plaats van in 2012. De extra ontvangsten voor geneeskundige verstrekkingen zijn gekoppeld aan extra uitgaven en verstrekkingen.

3

Kunt u een toelichting geven op het feit dat er zowel in 2011 als in 2012 sprake is van een toevoeging aan de HGIS bij de Voorjaarsnota (in 2011 € 56,3 miljoen, in 2012 € 27,1 miljoen)?

De toevoegingen aan HGIS bij de Voorjaarsnota zijn het gevolg van overlopende verplichtingen vanuit het vorige jaar. Deze toevoegingen zijn door middel van een eindejaarsmarge toegekend. De toevoegingen voor 2012 zijn onder meer het gevolg van een herfasering van het budget voor de ISAF Redeployment, vanwege een vertraging van het herstel van teruggekeerd materieel, en een herfasering van het budget van de Geïntegreerde Politietrainingsmissie, vanwege de vertraagde oplevering van de permanente infrastructuur in Kunduz. In 2011 is de eindejaarsmarge mede toegekend om de Geïntegreerde Politietrainingsmissie in Afghanistan te accommoderen.

4

Welke afspraken zijn er met Financiën gemaakt, op basis waarvan nu bij de Voorjaarsnota meer dan de maximale eindejaarsmarge van 1% aan de begroting 2012 voor Defensie is toegevoegd?

Defensie kent een vaste eindejaarsmarge van € 136,2 miljoen. Omdat in de Najaarsnota 2011 een mutatie via het generale beeld heeft plaatsgevonden met een doorwerking naar 2012, is met het ministerie van Financiën afgesproken dat de vaste eindejaarsmarge eenmalig wordt verhoogd naar € 186,2 miljoen.

5

Kunt u toelichten welk deel van de schadeloosstelling voor de veteranen in 2012 nog kan worden gerealiseerd?

Nu er op 12 juni jl. met de bonden overeenstemming is bereikt over de uitvoeringsregeling van de schadeloosstelling zal het grootste deel van de uitkeringen in 2012 worden uitbetaald.

6

Zijn verwachte stijgingen van de brandstofprijzen in de begroting 2012 te laag begroot?

In de begroting 2012 zijn de brandstofprijzen geraamd conform het Centraal Economisch Plan 2011. De werkelijke brandstofprijs kan hoger of lager uitvallen.

7

Kunt u de herschikking van – € 34,9 miljoen voor de financiering van de eerste investeringen van het herbeleggingsplan vastgoed en voor infrastructurele aanpassingen om te voldoen aan wettelijke veiligheidsnormen, en de wijze waarop dit aansluit bij het herbeleggingsplan, toelichten?

Van de herschikking is € 30 miljoen bestemd voor investeringen in aangescherpte veiligheidseisen, onder meer in verband met brandveiligheid, asbest en Legionella. De resterende € 4,9 miljoen is bestemd voor de eerste investeringen van het herbeleggingsplan, inhoudende de sloop van niet meer in gebruik zijnde gebouwen en diverse verhuizingen met bijbehorende bouwkundige aanpassingen. Deze investeringen zijn nodig om uiteindelijk objecten te kunnen afstoten.

8

Heeft de bijstelling in personele uitgaven en de Sociaal Beleidskader(SBK)-regeling een structureel karakter?

De bijstelling in de personele uitgaven heeft ten dele een structureel karakter. De aanpassing van de middensommen is een structurele bijstelling. Dit geldt ook voor de uitdeling van de loonbijstelling tranche 2011. De aanpassing van de aantallen personeel 2012 op basis van de realisatie 2011 is geen structurele maatregel. De toevoeging aan het budget voor het nieuwe Sociale Beleidskader betreft een overheveling vanuit het beleidsartikel nominaal en onvoorzien. Dit betreft een structurele overheveling met dien verstande dat de bedragen de komende jaren fluctueren.

9

Welke oorzaken zijn er aan te wijzen voor de neerwaartse bijstelling van de pensioenen met een omvang van € 50 miljoen?

De neerwaartse bijstelling van de pensioenen is het gevolg van een betaling die gepland was voor 2012, maar die reeds eind 2011 heeft plaatsgevonden.

10

Hoe reëel is het om de ontvangsten uit de verkoop van defensieterreinen en infrastructuur met € 44,6 miljoen te verhogen en kunt u dit nader toelichten?

De € 44,6 miljoen voor ontvangsten uit de verkoop van defensieterreinen betreft voor € 24,6 miljoen een vertraging van ontvangsten uit 2011 en voor € 20 miljoen de inmiddels gerealiseerde opbrengst van de verkoop van de Knoopkazerne.

Naar boven