Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-VIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-VIII nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3
Artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 schrijft voor dat een meerjarige begrotingsreserve kan worden aangehouden ten laste van een beleidsartikel. De begrotingreserve is bestemd als budgettaire voorziening voor de garantstelling door het Ministerie van OCW voor ontstane restschuld bij onderwijsinstellingen die in gebreke blijven om gesloten leningen en kredieten, bedoeld in de artikelen 48, eerste lid, en 49, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2001 terug te betalen.
De begrotingsreserve inzake garantiestelling restschuld speelt een rol voor zowel het universitair onderwijs, het hoger beroepsonderwijs, het middelbaar onderwijs, het voortgezet onderwijs als het primair onderwijs. Uit een oogpunt van administratieve doelmatigheid is het niet gewenst dat er vijf aparte begrotingsreserves worden aangehouden ten laste van de betrokken beleidsartikelen (1, 3, 4, 6 en 7). Om die reden wordt door middel van dit wetsartikel bepaald dat de begrotingsreserve gekoppeld kan worden aan het niet-beleidsartikel Apparaat Kerndepartement (artikelnummer 92). Inhoudelijk is de begrotingsreserve bestemd om het begrotingsbeheer met betrekking tot de betrokken beleidsartikelen op een doelmatige wijze vorm te geven.
De geest van artikel 5, vierde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt daarmee geen geweld aangedaan. In het kader van de voorgenomen herziening van de Comptabiliteitswet zal een algemene wettelijke voorziening worden getroffen. Zolang die voorziening er nog niet is, zal jaarlijks in de begrotingswet van OCW deze afwijkingsbepaling worden opgenomen.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
Blz. |
||
---|---|---|
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
Het beleid |
3 |
2.1. |
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten |
3 |
2.2. |
Beleidsartikelen |
5 |
2.3. |
Niet-beleidsartikelen |
26 |
In deze 1e suppletoire begroting van OCW zijn de effecten van besluiten van het demissionaire kabinet over de Voorjaarsnota verwerkt. Deze suppletoire wet moet dan ook in samenhang worden bezien met de Voorjaarsnota. Als gevolg hiervan wordt in de OCW-begroting 2012 een uitgavenpeil van € 34,0 miljard geraamd.
Dit onderdeel van de memorie van toelichting bestaat uit een algemeen deel en een artikelsgewijs deel. Het algemeen deel bevat een overzicht van toelichtingen op de volgende onderdelen:
– Belangrijkste generale mutaties (paragraaf 2.1);
– Leerlingen- en studentenaantallen (paragraaf 2.2);
– Technische mutaties, waaronder loon- en prijsbijstelling (paragraaf 2.3)
Aansluitend wordt ook per beleidsartikel een overzicht van de wijzigingen gegeven, inclusief toelichting (paragraaf 2.2). Op de beleidsartikelen worden alleen de beleidsmatige en autonome mutaties groter dan € 2,2 miljoen toegelicht.
In onderstaande tabel worden de belangrijkste generale mutaties weergegeven. Daaronder worden de mutaties toegelicht.
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
---|---|---|---|
1. |
Eindejaarsmarge 2011/2012 |
219,0 |
|
2. |
Kasschuif VO |
56,0 |
|
3. |
Kasschuif cursusgelden |
– 12,5 |
|
4. |
Kasschuif ESF/VSV |
– 12,9 |
|
5. |
Overige kasschuiven |
– 38,2 |
|
6. |
Rente studiefinanciering |
– 20,5 |
|
Belangrijkste generale mutaties |
211,4 |
– 20,5 |
Toelichting:
1. In 2011 zijn diverse budgetten niet volledig tot besteding gekomen. Deze middelen gaan via de eindejaarsmarge over naar 2012. Voor zover het overlopende verplichtingen betreft zijn de middelen overgeboekt naar de artikelen.
2. Kasschuif VO
3. De loonbijstellingstranche 2012 voor sociale werkgeverslasten wordt uitgekeerd. Om de sector VO tegemoet te komen in de liquiditeitsplanning voor het jaar 2012 is ter voorlopige dekking van de kosten van de arbeidsvoorwaarden een kasschuif van € 56 miljoen van 2013 naar 2012 noodzakelijk (zie toelichting bij artikel 3 (Voortgezet onderwijs).
4. Kasschuif cursusgelden
5. Deze kasschuif is noodzakelijk om de cursusgeldraming meerjarig bij te stellen zodat het werkelijke kasritme van de cursusgeldontvangsten overeenkomt met de cursusgeldraming.
6. Kasschuif Europees Sociaal Fonds (ESF)
7. Het betreft een generale kasschuif van € 12,9 miljoen van 2012 naar 2013. De einddeclaraties in het kader van ESF (ESF sluiting loket) voor versterking beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en bestrijding VSV zullen niet meer in 2012 binnen komen. Eind 2013 zal de afhandeling van de einddeclaraties en de laatste betalingen plaatsvinden van het gehele ESF-traject.
8. Voor € 38,2 miljoen worden er verschillende kleinere budgetten van 2012 naar latere jaren doorgeschoven. Het betreft onder andere het budget voor het nationaal programma kwaliteitssprong zuid, budget voor techniekonderwijs en budget voor uitkomsten uit bestuurlijk overleg cultuur. Voor het nationaal programma kwaliteitssprong zuid is afgesproken dat er gedurende 4 jaar budget beschikbaar wordt gesteld voor talentontwikkeling van Rotterdamse leerlingen. Het budget voor techniek wordt over meerdere jaren verdeeld, om de impuls voor versterking deelname aan techniekonderwijs in het mbo gefaseerd uit te voeren. De financiële ruimte voor invulling uit het bestuurlijk overleg in de cultuursector wordt doorgeschoven naar de jaren 2013 -2016 om, mede gelet op de bezuinigingen op de basisinfrastructuur, de keuzes uit bestuurlijk overleg in die jaren te kunnen faciliteren.
9. Er is een tegenvaller op de rente-inkomsten bij de studiefinanciering. De rente-inkomsten vallen met name tegen omdat er minder spontane aflossingen verwacht worden dan eerder geraamd.
De uitgaven voor de leerlingen- en studentenaantallen laten per saldo een geringe daling zien die veroorzaakt wordt door demografische ontwikkelingen en nieuwe tel en stroomgegevens 2011.
2012 |
||
---|---|---|
Primair onderwijs |
– 26,8 |
|
Voortgezet onderwijs |
10,7 |
|
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie |
4,5 |
|
Hoger beroepsonderwijs |
– 30,7 |
|
Wetenschappelijk onderwijs |
– 33,7 |
|
Studiefinanciering |
3,1 |
|
Totaal leerlingen- en studentenaantallen |
– 73,0 |
In deze 1e suppletoire begroting is een groot aantal technische wijzigingen opgenomen. Het betreft onder meer (interne) overboekingen tussen de artikelen in de OCW-begroting en overboekingen met andere departementen.
Loonbijstelling
In het Begrotingsakkoord 2013 is besloten om een nullijn te hanteren voor de lonen in 2012. Dit betekent dat de loonbijstellingstranche 2012 die aan de departementen wordt uitgekeerd geen vergoeding bevat voor contractloonstijging, maar alleen voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten. De doorverdeling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de ontwerpbegroting 2013 en de 2e suppletoire begroting verwerkt.
Artikel 1. Primair onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
9 634 720 |
60 |
48 389 |
9 683 169 |
78 548 |
84 234 |
88 854 |
18 896 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
9 635 936 |
60 |
48 389 |
9 684 385 |
78 548 |
84 234 |
88 854 |
18 896 |
|
• |
Personele bekostiging |
7 717 687 |
0 |
93 982 |
7 811 669 |
117 393 |
121 010 |
123 884 |
59 664 |
• |
Materiële bekostiging |
1 148 598 |
0 |
– 3 244 |
1 145 354 |
– 2 504 |
– 1 705 |
– 993 |
354 |
• |
Bekostiging Caribisch Nederland |
10 782 |
0 |
200 |
10 982 |
200 |
200 |
200 |
200 |
• |
Conciërgeregeling |
21 700 |
0 |
115 |
21 815 |
115 |
115 |
115 |
115 |
• |
Verbeteren binnenmilieu |
2 103 |
0 |
0 |
2 103 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Onderwijspersoneelsbeleid |
5 083 |
0 |
0 |
5 083 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Humanistisch vormend en godsdienstonderwijs |
10 000 |
0 |
0 |
10 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Aanpak (zeer) zwakke scholen |
2 080 |
0 |
356 |
2 436 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Verbeteren van taal- en rekenopbrengsten |
42 588 |
0 |
3 914 |
46 502 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Invoering centrale eindtoets en verplichting leerlingonderwijsvolgsysteem |
25 375 |
0 |
0 |
25 375 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Excellentie en talentontwikkeling |
11 651 |
60 |
0 |
11 711 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Verbreding techniek in het basisonderwijs |
11 300 |
0 |
0 |
11 300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Cultuur en school |
9 500 |
0 |
7 500 |
17 000 |
18 000 |
18 000 |
18 000 |
10 500 |
• |
Passend onderwijs en LGF |
93 460 |
0 |
2 623 |
96 083 |
35 |
115 |
115 |
115 |
• |
Onderwijsachterstandenbeleid |
360 190 |
0 |
2 500 |
362 690 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Onderwijsvoorzieningen voor jonggehandicapten |
23 862 |
0 |
0 |
23 862 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Veiligheid op school |
23 417 |
0 |
134 |
23 552 |
115 |
87 |
87 |
87 |
• |
Brede scholen |
12 331 |
0 |
– 10 900 |
1 431 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Overig |
6 290 |
0 |
– 387 |
5 904 |
– 474 |
– 476 |
– 409 |
– 459 |
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
44 859 |
0 |
218 |
45 077 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Voorcalculatorische uitdelingen |
53 079 |
0 |
– 48 623 |
4 456 |
– 54 330 |
– 53 111 |
– 52 144 |
– 51 679 |
|
Ontvangsten |
1 661 |
0 |
0 |
1 661 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 1 (Primair onderwijs) is per saldo sprake van een stijging van de uitgaven met € 48,4 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Voor € 11,3 miljoen betreffen het technische mutaties en voor € 37,1 miljoen autonome en beleidsmatige mutaties.
Op het ontvangstenbudget hebben zich geen mutaties voorgedaan.
Toelichting per instrument
Personele bekostiging
Het budget is per saldo met € 94,0 miljoen verhoogd. Dit komt onder andere doordat vanuit de post loon- en prijsbijstelling € 55,1 miljoen is verwerkt in de nieuwe prijzen voor de schooljaren 2011/2012 en 2012/2013. Daarnaast is van artikel 9 € 58,3 miljoen overgeboekt ten behoeve van professionalisering van leraren en schoolleiders en Actieplan Leerkracht. Daartegenover is het budget met € 23,8 miljoen verlaagd als gevolg van een dalend aantal leerlingen (zie ook de algemene toelichting).
Materiële bekostiging
Het budget wordt met € 3,2 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit is het gevolg van een dalend aantal leerlingen (zie ook de algemene toelichting).
Verbeteren van taal- en rekenopbrengsten
Het budget wordt met € 3,9 miljoen verhoogd. Een aantal projecten, zoals «opbrengst gericht leiderschap» en «taal en rekenen», is later gestart en loopt door in 2012.
Cultuur en school
Er is van artikel 14 € 7,5 miljoen voor de regeling Cultuureducatie in het primair onderwijs overgeboekt. Deze middelen worden overgeboekt tot en met schooljaar 2015/2016.
Passend onderwijs, WSNS en LGF
Het budget wordt met € 2,6 miljoen verhoogd. De invoering van het traject Passend Onderwijs is vertraagd.
Onderwijsachterstandenbeleid
Het budget wordt met € 2,5 miljoen verhoogd. Het project VVE Versterk is later gestart en loopt door in 2012.
Brede scholen
Het budget wordt verlaagd met € 10,9 miljoen door een overboeking naar het Gemeentefonds voor het realiseren van combinatiefuncties in brede scholen.
Voorcalculatorische uitdelingen
De post loon- en prijsbijstelling is per saldo met € 48,6 miljoen gedaald. Er is € 55,1 miljoen overgeboekt naar de personele bekostiging. Daartegenover is € 6,5 miljoen aan het budget toegevoegd vanuit 2011. Dit betreft niet ingezette arbeidsvoorwaardenruimte. Omdat er op korte termijn nog geen zicht is op een nieuwe CAO, is dit bedrag overgeheveld naar 2012.
Artikel 3. Voortgezet onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
6 902 843 |
– 60 |
131 423 |
7 034 206 |
– 13 443 |
16 722 |
– 3 940 |
– 53 890 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
6 933 960 |
– 60 |
131 423 |
7 065 323 |
– 13 443 |
16 722 |
– 3 940 |
– 53 890 |
|
• |
Personele en materiële bekostiging |
6 515 731 |
113 670 |
6 629 401 |
– 53 678 |
– 28 795 |
– 45 839 |
– 53 890 |
|
• |
Actieplan beter presteren (voorheen Kwaliteitsbeleid voortgezet onderwijs) |
47 644 |
62 356 |
110 000 |
82 270 |
84 087 |
84 899 |
||
• |
Versterken centrale en uniforme toetsing |
31 638 |
– 22 000 |
9 638 |
– 22 000 |
– 26 000 |
– 26 000 |
||
• |
Excellente leerlingen en hoogbegaafden |
8 349 |
– 8 000 |
349 |
– 12 000 |
– 12 000 |
– 12 000 |
||
• |
Regionaal zorgbudget etc. |
73 970 |
73 970 |
||||||
• |
Leerplusarrangement |
84 074 |
84 074 |
||||||
• |
Doorontwikkeling praktijkonderwijs |
2 300 |
2 300 |
||||||
• |
Visueel gehandicapten |
1 206 |
1 206 |
||||||
• |
Experimenten vmbo-mbo2 |
11 772 |
– 5 836 |
5 936 |
– 1 705 |
||||
• |
Borgingscohort experimenten vmbo-mbo2 |
16 913 |
4 332 |
21 245 |
4 332 |
4 332 |
|||
• |
Onderwijs Caribisch Nederland |
10 367 |
10 367 |
||||||
• |
Scholen aan zet |
7 400 |
– 5 000 |
2 400 |
– 5 000 |
– 5 000 |
– 5 000 |
||
• |
Taal en rekenen |
8 074 |
– 6 000 |
2 074 |
– 6 000 |
||||
• |
Actieprogramma «Onderwijs bewijs» (ex-FES) |
4 744 |
– 29 |
4 715 |
|||||
• |
Wet SLOA (po,vo,mbo) |
45 922 |
– 30 |
– 2 165 |
43 727 |
222 |
|||
• |
Overig |
15 747 |
– 203 |
15 544 |
– 81 |
||||
• |
Ondersteuning ICT (po, vo, mbo) |
20 930 |
– 30 |
20 900 |
|||||
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
27 179 |
298 |
27 477 |
197 |
98 |
|||
Ontvangsten |
1 361 |
0 |
1 361 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 3 is sprake van een stijging van de uitgaven met € 131,4 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Voor € 33,4 miljoen betreft het technische mutaties en voor € 98 miljoen autonome en beleidsmatige mutaties.
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012 zijn de ontvangsten gelijk gebleven.
Personele en materiële bekostiging
– Een verhoging met € 10,7 miljoen, omdat er in dit jaar meer leerlingen in het voortgezet onderwijs waren dan in de oorspronkelijke raming.
– Een verhoging met € 34,3 miljoen in verband met de uitdeling van de middelen voor de verbetering van het onderwijspersoneel convenant leerkracht (tranche 2012).
– Een verhoging met € 56 miljoen. In 2010 is aan de sector VO ten behoeve van de kosten van arbeidsvoorwaarden een bedrag van € 56 miljoen verstrekt. Voorgaande jaren is deze € 56 miljoen via kasschuiven doorgeschoven naar 2012. Omdat de loonbijstelling 2012 ontoereikend is om dit bedrag te compenseren, wordt deze post (via een kasschuif) nu doorgeschoven naar 2013. Dekking vindt plaats uit de loonbijstelling 2013. In het geval dat de loonbijstelling 2013 niet beschikbaar komt, zal in 2013 worden omgebogen om dit bedrag te dekken.
– Er wordt € 3,7 miljoen aan apparaatskosten overgeheveld van het programma-artikel naar het centrale apparaatsartikel. Zie voor een verdere toelichting artikel 92.
– Een verhoging met € 10 miljoen in verband met de financiële situatie van Amarantis.
Actieplan beter presteren (voorheen Kwaliteitsbeleid voortgezet onderwijs):
– Bij dit budget is de mutatie zichtbaar als gevolg van de invoering van de prestatiebox voortgezet onderwijs. Het beschikbare bedrag voor de Kwaliteitsagenda voortgezet onderwijs ad. € 48 miljoen is verhoogd met € 62 miljoen, waardoor voor 2012 de prestatiebox uitkomt op een bedrag van € 110 miljoen. De verhoging met € 62 miljoen is als volgt opgebouwd:
• Het beschikbaar komen van een bedrag van € 25 miljoen in verband met de uitdeling van de middelen voor de professionalisering van het onderwijspersoneel.
• Een verschuiving van in totaal € 41 miljoen van de volgende budgetten:
– Versterken centrale en uniforme toetsing: – € 22 miljoen;
– Excellente leerlingen en hoogbegaafden: – € 8 miljoen;
– Scholen aan zet: – € 5 miljoen;
– Taal en rekenen: – € 6 miljoen.
Voor de invoeringskosten van het actieplan beter presteren is een bedrag van € 4 miljoen beschikbaar.
Experimenten vmbo-mbo2 en borgingscohort experimenten vmbo-mbo2
– een verschuiving en aanpassing van beide reeksen (per saldo – € 1,8 miljoen).
Resteert een bedrag van € 0,9 miljoen, verdeeld over diverse operationele doelstellingen en onder meer bestaand uit meerdere overboekingen van en naar andere artikelen en departementen.
Artikel 4. Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 514 780 |
0 |
– 32 124 |
3 482 656 |
9 966 |
54 000 |
77 588 |
77 968 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
3 468 898 |
0 |
– 13 031 |
3 455 867 |
– 36 277 |
6 536 |
47 164 |
75 856 |
|
• |
Bekostiging roc's/overige regelingen |
2 878 690 |
0 |
– 17 640 |
2 861 050 |
– 30 324 |
– 19 281 |
28 783 |
59 207 |
• |
Bekostiging kbb's |
98 814 |
0 |
162 |
98 976 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Bekostiging Caribisch Nederland |
2 089 |
0 |
1 470 |
3 559 |
1 470 |
1 470 |
1 470 |
1 470 |
• |
Verbetermiddelen Caribisch Nederland |
18 072 |
0 |
755 |
18 827 |
18 766 |
8 790 |
6 499 |
4 627 |
• |
Leerlinggebonden financiering (LGF) |
40 001 |
0 |
3 761 |
43 762 |
3 761 |
3 761 |
3 761 |
3 761 |
• |
Versterken centrale en uniforme toetsing |
11 911 |
0 |
0 |
11 911 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Taal en rekenen |
56 109 |
0 |
– 2 500 |
53 609 |
1 900 |
600 |
0 |
0 |
• |
Regeling stagebox |
35 000 |
0 |
0 |
35 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Schoolmaatschappelijk werk |
14 017 |
0 |
0 |
14 017 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Prestatiebox |
0 |
0 |
4 100 |
4 100 |
4 100 |
40 600 |
40 600 |
40 600 |
• |
Convenanten met RMC-regio's |
68 160 |
0 |
– 7 122 |
61 038 |
– 44 700 |
– 39 700 |
– 39 700 |
– 39 700 |
• |
Programmagelden regio's |
19 300 |
0 |
– 19 300 |
0 |
7 100 |
6 850 |
6 550 |
6 550 |
• |
Plusvoorziening «overbelaste jongeren» en wijkscholen |
30 000 |
0 |
400 |
30 400 |
400 |
400 |
400 |
400 |
• |
RMC's |
31 599 |
0 |
0 |
31 599 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Aanvalsplan Laaggeletterdheid |
4 000 |
0 |
0 |
4 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Aanvullende vergoeding experimenten vmbo-mbo2 |
4 530 |
0 |
– 986 |
3 544 |
– 1 289 |
19 |
19 |
19 |
• |
Sectorplan mbo-hbo techniek 2011–2016 |
400 |
0 |
0 |
400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Netwerkscholen |
3 000 |
0 |
0 |
3 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Educatie |
110 766 |
0 |
0 |
110 766 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Pilots Laaggeletterdheid |
5 000 |
0 |
0 |
5 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Overig |
19 935 |
0 |
23 056 |
42 991 |
3 152 |
3 027 |
– 1 218 |
– 1 078 |
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
17 505 |
0 |
813 |
18 318 |
– 613 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
2 000 |
2 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 4 (Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie) is sprake van een daling van de uitgaven met € 13 miljoen ten opzichte van de geautoriseerde begroting 2012.
Voor € 3,1 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 16,1 miljoen gedaald.
Toelichting per instrument
Bekostiging roc’s/overige regelingen
De daling van € 17,6 miljoen wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de volgende mutaties:
– In de jaarlijkse doorrekening van de referentieraming 2012 zijn er in de eerste twee jaren minder mbo leerlingen (2013 en 2014) en later weer meer mbo leerlingen dan geraamd in de referentieraming 2011. (zie ook de algemene toelichting).
– In 2013 is sprake van een ophoging van € 12,9 miljoen. Dit betreft doorgeschoven middelen vanuit 2012. Inmiddels is duidelijk dat de einddeclaraties in het kader van ESF (ESF sluiting loket) voor versterking BBL en bestrijding vsv niet meer in 2012 binnen komen. Eind 2013 zullen de afhandeling van de einddeclaraties en de laatste betalingen plaatsvinden van het gehele ESF-traject.
Verbetermiddelen Caribisch Nederland
De mutatie in 2012 is opgebouwd uit onder andere de volgende onderdelen;
– Een verhoging van € 6 miljoen voor het onderwijs op Caribisch Nederland. Dit betreft onder meer de gestegen salariskosten in de onderwijssectoren en middelen voor lerarenprogramma’s op Caribisch Nederland.
– Om de onderwijshuisvesting op de eilanden op een naar Nederlandse maatstaven aanvaardbaar niveau te brengen wordt het beschikbare huisvestingsbudget in 2012 verhoogd met € 0,4 miljoen en € 9,8 miljoen in 2013.
– Om de middelen voor onderwijshuisvesting en kwaliteit van het onderwijs op Caribisch Nederland in de juiste jaren beschikbaar te krijgen wordt er € 2,9 miljoen doorgeschoven vanuit 2011 naar 2012 en vervolgens € 7,8 miljoen vanuit 2012 naar de jaren 2013 tot en met 2016.
Leerlinggebonden financiering (LGF)
Gebleken is dat er in het studiejaar 2011/2012 meer geïndiceerde deelnemers met een handicap zijn ingestroomd dan verwacht. Dit leidt ertoe dat ook de basis voor de raming voor het jaar 2012 en verder met deze structurele doorwerking aangepast moet worden. De extra toename wordt geschat op € 3,8 miljoen.
Taal en rekenen
Een bedrag van € 2,5 miljoen wordt doorgeschoven naar de jaren 2013 en 2014. Dit is noodzakelijk omdat vanaf 2012 een andere bekostigingssystematiek wordt gehanteerd van schooljaar naar kalenderjaar.
Prestatiebox
Het betreft een overboeking van de vsv-middelen naar de nieuwe prestatiebox van bve. De prestatiebox is een nieuw bekostigingselement voor het MBO. Het is bedoeld om mbo-instellingen financieel te stimuleren tot het realiseren van bijzondere beleidsdoelstellingen.
Convenanten met RMC-regio’s
De daling van het budget met € 7,1 miljoen bestaat onder meer uit de volgende mutaties;
– Een overboeking van € 4,1 miljoen naar de nieuwe prestatiebox van bve.
– Vanuit 2013 worden de vsv-middelen over de jaren heen geschoven om de beoogde maatregelen op gebied van vsv te kunnen uitvoeren. Dit is noodzakelijk door de nieuwe VSV-regeling. Dit is een samenvoeging van de prestatiesubsidies, programmagelden regio's (inclusief G4) en de plusvoorzieningen.
Programmagelden regio’s
Er was sprake van een incidentele tegenvaller in 2011 van € 19,2 miljoen. De regeling programmagelden was met één jaar verlengd en het bijbehorende budget voor het jaar 2012 is na de aanvraagprocedure in 2011 ook verplicht en betaald in 2011. In de ontwerpbegroting 2012 is de kasschuif van 2012 naar 2011 abusievelijk niet verwerkt. Hierdoor is er nu vrijval in het jaar 2012.
Overig
De stijging van het budget wordt grotendeels veroorzaakt door het saldo van de volgende mutaties:
– Het transitiebudget voor Zeeland van in totaal € 8,8 miljoen voor de periode 2011 t/m 2014 is bedoeld om de fusie tussen ROC Zeeland en ROC Westerschelde te laten slagen. In de eindejaarsmarge 2011/2012 is er € 7,5 miljoen van 2011 doorgeschoven naar 2012. Een gedeelte hiervan (€ 4,1 miljoen) wordt nu verder verdeeld over de jaren 2013 en 2014.
– Uit 2011 wordt € 11,9 miljoen doorgeschoven naar 2012. Dit is noodzakelijk om aan de verplichtingen uit de vsv-convenanten te voldoen.
– Tenslotte wordt er uit 2011 ook € 1,6 miljoen overlopende verplichtingen doorgeschoven naar 2012.
Artikel 6. Hoger beroepsonderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2 455 998 |
0 |
– 37 060 |
2 418 938 |
– 35 014 |
– 27 834 |
– 28 085 |
6 497 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
2 501 470 |
0 |
– 23 517 |
2 477 953 |
– 37 704 |
– 34 933 |
– 27 834 |
– 28 085 |
|
• |
Reguliere bekostiging1 |
2 456 191 |
0 |
– 23 572 |
2 432 619 |
– 53 277 |
– 50 426 |
– 43 311 |
– 43 507 |
• |
Profilering |
0 |
0 |
0 |
15 573 |
15 493 |
15 477 |
15 422 |
|
• |
Studiekeuzeinformatie voor het hoger onderwijs |
2 400 |
0 |
55 |
2 455 |
||||
• |
Praktijkgericht onderzoek (Raak) |
20 267 |
0 |
2 000 |
22 267 |
||||
• |
Ondernemerschap |
500 |
0 |
500 |
|||||
• |
Hbo-masteropleidingen |
1 481 |
0 |
1 481 |
|||||
• |
Deltaplan/Investeringsagenda bèta en techniek |
1 000 |
0 |
1 000 |
|||||
• |
Sectorplan mbo-hbo techniek 2011–2016/ Centres of Expertise |
2 000 |
0 |
– 2 000 |
0 |
||||
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
17 631 |
0 |
17 631 |
|||||
Ontvangsten |
974 |
0 |
239 |
1 213 |
239 |
239 |
239 |
239 |
In de middelen voor «Reguliere bekostiging» zijn ook enkele posten voor overige uitgaven verwerkt.
Toelichting mutaties
Voor artikel 6 (Hoger beroepsonderwijs) is in 2012 sprake van een daling van de uitgaven met € 29,2 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Voor +€ 0,6 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 29,8 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 0,2 miljoen gestegen. Het gaat hier om een technische mutatie.
Toelichting per instrument
Reguliere bekostiging
Belangrijkste wijziging op dit budget is de aanpassing op basis van de nieuwe raming van de studentenaantallen (Referentieraming 2012). Ten opzichte van de raming uit 2011 (Referentieraming 2011) wordt vanaf 2012 een lager aantal hbo-studenten geraamd. Hoewel de nieuwe raming voor 2012 lager ligt dan de raming uit 2011, is feitelijk nog steeds sprake van een stijging van het aantal studenten in het hbo. De budgettaire bijstelling bedraagt voor 2012 – € 30,7 miljoen.
Vanaf 2013 is verder een verlaging verwerkt van circa € 15,5 miljoen per jaar. Deze verlaging is nader toegelicht bij het instrument «Profilering».
Tot slot is voor de jaren 2012 t/m 2016 een bedrag van € 7,8 miljoen per jaar toegevoegd aan het Profileringsfonds van de hogescholen, zodat ook deeltijders die langstudeerder zijn, aanspraak kunnen maken op dit fonds.
Profilering
Overeenkomstig het «Hoofdlijnenakkoord OCW-HBO-raad» (Kamerstuk 31 288, nr. 247) is er ten opzichte van de Begroting 2012 OCW (Kamerstuk 33 000 VIII, nr. 2) vanaf 2013 circa € 15,5 miljoen minder beschikbaar voor «Voorwaardelijke financiering» (onderwijskwaliteit en studiesucces) en complementair circa € 15,5 miljoen meer beschikbaar voor «Profilering» (selectief budget).
Onderwijsdeel |
2 341 580 |
Deel ontwerp en ontwikkeling (Lectoren en kenniskringen) |
67 912 |
Totaal |
2 409 492 |
Praktijkgericht onderzoek (Raak) en Centres of Expertise
De € 2 miljoen voor de Centres of Expertise wordt voor 2013 t/m 2016 toegewezen op basis van de voorstellen van de instellingen voor de inzet van het selectieve budget, i.c. de middelen voor «Profilering». De € 2 miljoen voor 2012 wordt toegevoegd aan de middelen voor «Praktijkgericht onderzoek (Raak)». Zowel het Raak-programma als de Centres of Expertise dragen bij aan de versterking van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen.
Artikel 7. Wetenschappelijk onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 909 380 |
0 |
– 98 131 |
3 811 249 |
– 43 942 |
– 52 132 |
– 55 960 |
– 27 754 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
3 894 034 |
0 |
– 21 373 |
3 872 661 |
– 64 068 |
– 43 934 |
– 52 123 |
– 55 960 |
|
• |
Reguliere bekostiging |
3 862 491 |
0 |
– 21 373 |
3 841 118 |
– 77 398 |
– 57 647 |
– 65 802 |
– 69 522 |
• |
Profilering |
0 |
0 |
0 |
13 330 |
13 713 |
13 679 |
13 562 |
|
• |
Toponderzoeksscholen voor topsectoren en «grand challenges» |
20 000 |
0 |
20 000 |
|||||
• |
Excellentie in onderwijs: binnen- en buitenlands talent (Sirius Programma) |
11 543 |
0 |
11 543 |
|||||
Ontvangsten |
16 |
0 |
16 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 7 (Wetenschappelijk onderwijs) is in 2012 sprake van een daling van de uitgaven met € 21,4 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Voor + € 12,7 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 34,1 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn gelijk gebleven.
Toelichting per instrument
Reguliere bekostiging
Belangrijkste wijzigingen op dit budget zijn:
– de aanpassing op basis van de nieuwe raming van de studentenaantallen (Referentieraming 2012). Ten opzichte van de raming uit 2011 (Referentieraming 2011) wordt vanaf 2012 een lager aantal wo-studenten geraamd. Hoewel de nieuwe raming voor 2012 lager ligt dan de raming uit 2011, is feitelijk nog steeds sprake van een stijging van het aantal studenten in het wo. De budgettaire bijstelling bedraagt voor 2012 – € 33,7 miljoen;
– de overboeking door het ministerie van VWS van de loonbijstellingen 2010 en 2011 betreffende de sector academische ziekenhuizen. De overheveling bedraagt in 2012 € 12,5 miljoen, oplopend naar € 12,8 miljoen in 2016;
– de toevoeging van een bedrag van € 2,2 miljoen per jaar voor de jaren 2012 t/m 2016 aan het Profileringsfonds van de universiteiten, zodat ook deeltijders die langstudeerder zijn, aanspraak kunnen maken op dit fonds;
– de overheveling van € 2,2 miljoen in 2012 (aflopend naar € 1,5 miljoen in 2016) aan apparaatskosten van het programma-artikel naar het centrale apparaatsartikel. Zie voor een verdere toelichting artikel 92.
– een verlaging vanaf 2013 van circa € 13,6 miljoen per jaar. Deze verlaging is nader toegelicht bij het instrument «Profiering».
Profilering
Overeenkomstig het «Hoofdlijnenakkoord OCW-VSNU» (Kamerstuk 31 288, nr. 246) is er ten opzichte van de Begroting 2012 OCW (Kamerstuk 33 000 VIII, nr. 2) vanaf 2013 circa € 13,6 miljoen minder beschikbaar voor «Voorwaardelijke financering» (onderwijskwaliteit en studiesucces) en complementair circa € 13,6 miljoen meer beschikbaar voor «Profilering» (selectief budget).
Onderwijsdeel |
1 566 740 |
Onderzoekdeel |
1 668 399 |
Academische ziekenhuizen |
566 327 |
Artikel 8. Internationaal beleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
HGIS-deel 2012 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
7 960 |
0 |
– 817 |
7 143 |
– 612 |
– 700 |
– 700 |
– 25 |
1 044 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
||||||||||
Uitgaven |
16 890 |
0 |
0 |
16 890 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 044 |
|
• |
Mobiliteitsprogramma's Europees Platform en Fulbright Center |
5 730 |
0 |
0 |
5 730 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
EU-programma Leven Lang Leren |
1 731 |
0 |
0 |
1 731 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Bilaterale samenwerking met andere landen |
1 596 |
0 |
34 |
1 630 |
– 10 |
– 10 |
– 10 |
– 10 |
590 |
• |
Programma's Agentschap NL |
1 168 |
0 |
0 |
1 168 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
OCW-vertegenwoordiging in het buitenland |
2 551 |
0 |
0 |
2 551 |
0 |
0 |
0 |
0 |
140 |
• |
Participeren in multilaterale organisaties |
3 459 |
0 |
0 |
3 459 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Stimuleren van internationale uitwisseling van kennis en cultuur, beleidsonderzoek en benchmarking |
655 |
0 |
– 34 |
621 |
10 |
10 |
10 |
10 |
314 |
• |
Het integreren van de BES-eilanden in Nederland |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
99 |
0 |
0 |
99 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 9. Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
426 396 |
0 |
– 111 521 |
314 875 |
– 165 472 |
– 163 957 |
– 163 847 |
– 51 667 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
426 396 |
0 |
– 111 521 |
314 875 |
– 165 472 |
– 163 957 |
– 163 847 |
– 51 667 |
|
• |
De kwaliteit van de leraar en schoolleider wordt duurzaam geborgd |
185 435 |
0 |
– 64 271 |
121 164 |
– 110 871 |
– 108 131 |
– 108 131 |
3 969 |
• |
Naar professionele scholen, met ruimte voor goed onderwijspersoneel |
162 412 |
0 |
– 46 399 |
116 013 |
– 51 389 |
– 51 389 |
– 51 389 |
– 51 389 |
• |
Er komen voldoende en goed opgeleide leraren |
50 500 |
0 |
732 |
51 232 |
– 1 778 |
– 3 000 |
– 3 000 |
– 3 000 |
• |
Overig |
21 773 |
0 |
– 1 583 |
20 190 |
– 1 434 |
– 1 437 |
– 1 327 |
– 1 247 |
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
6 276 |
0 |
6 276 |
|||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 9 (Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid) is sprake van een daling van de uitgaven met € 111,5 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012.
De daling van de begroting is het saldo van een verlaging met een bedrag van € 117,5 miljoen aan technische mutaties en een verhoging met beleidmatige mutaties van € 6 miljoen.
Toelichting per instrument
De kwaliteit van de leraar en schoolleider wordt duurzaam geborgd
– In het kader van de professionalisering van het onderwijspersoneel (regeerakkoord 2010) is, in het verlengde van de met de sectoren afgesloten bestuursakkoorden, voor 2012 € 67 miljoen en voor 2013 tot en met 2015 € 112,1 miljoen overgeboekt naar de artikelen 1 (Primair onderwijs) en 3 (Voortgezet onderwijs).
Naar professionele scholen, met ruimte voor goed onderwijspersoneel
– De tranche 2012 aan beloningsmaatregelen uit het actieplan «LeerKracht van Nederland» is structureel overgeboekt naar de onderwijssectoren po en vo (totaal € 50,7 miljoen).
– Om het beschikbare budget voor 2012 in overeenstemming te brengen met de beoogde uitgaven is voor de subsidieregeling afstemming onderwijsarbeidsmarkt in risicoregio’s voortgezet onderwijs een intertemporele compensatie geboekt van € 5,5 miljoen.
Er komen voldoende en goed opgeleide leraren
– Om het beschikbare budget voor 2012 in overeenstemming te brengen met de beoogde uitgaven is voor de subsidieregeling educatieve minor een intertemporele compensatie geboekt van € 1,4 miljoen.
Artikel 11. Studiefinanciering
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3 746 891 |
– 79 501 |
3 667 390 |
– 95 086 |
– 65 974 |
– 6 259 |
29 333 |
||
Waarvan garantieverplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Uitgaven |
3 746 891 |
– 79 501 |
3 667 390 |
– 95 086 |
– 65 974 |
– 6 259 |
29 333 |
||
Basisbeurs |
1 266 547 |
– 100 192 |
1 166 354 |
– 148 340 |
– 136 870 |
– 84 225 |
– 49 894 |
||
• |
Gift (R) |
1 021 900 |
– 69 192 |
952 708 |
– 70 484 |
– 60 425 |
– 67 148 |
– 78 453 |
|
• |
Prestatiebeurs (NR) |
244 647 |
– 31 000 |
213 646 |
– 77 856 |
– 76 445 |
– 17 077 |
28 559 |
|
Aanvullende beurs |
671 230 |
– 59 809 |
611 422 |
– 62 212 |
– 48 152 |
– 59 991 |
– 64 879 |
||
• |
Gift (R) |
514 517 |
1 679 |
516 196 |
4 295 |
5 339 |
– 9 167 |
– 33 006 |
|
• |
Prestatiebeurs (NR) |
156 714 |
– 61 488 |
95 226 |
– 66 507 |
– 53 491 |
– 50 825 |
– 31 873 |
|
Reisvoorziening |
196 608 |
– 48 929 |
147 679 |
– 55 688 |
– 52 602 |
– 31 911 |
– 27 842 |
||
• |
Bijdragen aan vervoersbedrijven (R) |
374 318 |
– 6 844 |
367 474 |
5 632 |
3 735 |
7 578 |
4 804 |
|
• |
Gift (R) |
520 583 |
– 16 157 |
504 426 |
– 14 051 |
– 936 |
17 563 |
27 670 |
|
• |
Prestatiebeurs (R) |
– 698 294 |
– 25 928 |
– 724 222 |
– 47 269 |
– 55 401 |
– 57 051 |
– 60 316 |
|
Leenvoorzieningen |
1 463 482 |
24 091 |
1 487 573 |
25 946 |
19 307 |
51 647 |
67 266 |
||
• |
Rentedragende lening (NR) |
1 277 663 |
29 041 |
1 306 703 |
14 374 |
10 630 |
38 877 |
49 279 |
|
• |
Collegegeldkrediet (NR) |
185 819 |
– 4 950 |
180 870 |
11 572 |
8 677 |
12 770 |
17 987 |
|
Overige uitgaven |
60 596 |
94 348 |
154 944 |
140 991 |
147 120 |
112 886 |
98 832 |
||
• |
Overige uitgaven relevant |
88 753 |
14 842 |
103 595 |
15 694 |
16 279 |
16 897 |
17 213 |
|
• |
Overige uitgaven niet-relevant |
– 28 157 |
79 506 |
51 349 |
125 297 |
130 841 |
95 989 |
81 619 |
|
Programma-uitgaven overig |
88 428 |
10 990 |
99 418 |
4 217 |
5 223 |
5 336 |
5 850 |
||
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO (R) |
88 428 |
|
10 990 |
99 418 |
4 217 |
5 223 |
5 336 |
5 850 |
Totaal programma-uitgaven |
3 746 891 |
– 79 501 |
3 667 390 |
– 95 086 |
– 65 974 |
– 6 259 |
29 333 |
||
• |
Waarvan relevant |
1 910 206 |
– 90 610 |
1 819 596 |
– 101 966 |
– 86 186 |
– 85 993 |
– 116 238 |
|
• |
Waarvan niet-relevant |
1 836 685 |
11 109 |
1 847 794 |
6 880 |
20 212 |
79 734 |
145 571 |
|
Totaal ontvangsten |
755 386 |
– 37 981 |
717 405 |
– 64 673 |
– 87 467 |
– 108 816 |
– 128 560 |
||
Terugbetaling leningen |
|||||||||
• |
Terugontvangsten hoofdsom (NR) |
414 046 |
– 28 673 |
385 373 |
– 42 023 |
– 54 837 |
– 74 641 |
– 93 097 |
|
• |
Ontvangsten rente en relevante hoofdsom (R) |
277 345 |
– 17 188 |
260 157 |
– 19 026 |
– 22 852 |
– 25 409 |
– 26 849 |
|
• |
Kortlopende vorderingen (R) |
63 995 |
7 880 |
71 875 |
– 3 624 |
– 9 778 |
– 8 766 |
– 8 614 |
|
Totaal ontvangsten |
755 386 |
– 37 981 |
717 405 |
– 64 673 |
– 87 467 |
– 108 816 |
– 128 560 |
||
• |
Waarvan relevant |
341 340 |
– 9 308 |
332 032 |
– 22 650 |
– 32 630 |
– 34 175 |
– 35 463 |
|
• |
Waarvan niet-relevant |
414 046 |
– 28 673 |
385 373 |
– 42 023 |
– 54 837 |
– 74 641 |
– 93 097 |
Toelichting: R = relevant, NR = niet-relevant
Toelichting mutaties
Voor artikel 11 (Studiefinanciering) is sprake van een daling van de uitgaven met per saldo € 79,5 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. De relevante uitgaven dalen met € 90,6 miljoen als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties. De niet-relevante uitgaven stijgen met € 11,1 miljoen als gevolg van technische mutaties.
De ontvangsten dalen met per saldo € 38,0 miljoen. Als gevolg van autonome mutaties dalen de relevante ontvangsten met € 9,3 miljoen. Voor € 28,7 miljoen betreft het niet-relevante (technische) mutaties.
Toelichting financiële instrumenten
Het onderscheid relevant – niet-relevant is in onderstaande toelichting als uitgangspunt genomen. Relevant betekent relevant voor het begrotingstekort/EMU-saldo. De relevante uitgaven worden hoofdzakelijk gevormd door studiefinanciering die meteen als gift wordt toegekend en door de omzetting van uitgekeerde prestatiebeurs in gift (na behalen diploma binnen 10 jaar). Onder de niet-relevante uitgaven vallen vooral de prestatiebeurs (zolang die nog niet is omgezet in een gift) en rentedragende leningen. De niet-relevante ontvangsten betreffen hoofdzakelijk aflossingen op de hoofdsom van rentedragende leningen. De relevante ontvangsten worden vooral gevormd door de ontvangen rente op leningen.
Uitgaven
Zie voor de toelichting van de mutaties door het leerlingenvolume het algemene deel.
De relevante uitgavenraming is verlaagd met per saldo € 90,6 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Dit is voornamelijk het effect van de volgende autonome en beleidsmatige ontwikkelingen.
– De basisbeursuitgaven vallen lager uit dan eerder geraamd. In 2012 wordt € 69,2 miljoen minder aan basisbeursuitgaven verwacht. Dit komt voornamelijk door minder omzettingen van prestatiebeurs naar gift.
– De opbrengsten (minder basisbeursuitgaven) van de controle op «Misbruik uitwonenden beurs» worden voor 2012 op € 2,5 miljoen geraamd.
– In 2012 zal naar verwachting € 1,7 miljoen meer worden uitgegeven dan geraamd aan aanvullende beurs in het giftregime (mbo/bol niveau 1/2, 1e jaar mbo/bol niveau 3/4, 1e vijf maanden ho).
– De uitgaven voor de reisvoorziening dalen. In 2012 wordt een relevante meevaller van per saldo € 48,9 miljoen verwacht. Door verhoging van het normbedrag worden de prestatiebeursuitgaven voor de reisvoorziening € 25,9 miljoen lager (een grotere relevante «min»-boeking in verband met de prestatiebeurssystematiek). De uitgaven voor de reisvoorziening bestaande uit prestatiebeursomzettingen naar gift worden € 16,2 miljoen lager dan eerder geraamd. Mede op basis van de realisatie 2011 is het omzettingsritme herijkt.
– In 2012 treedt verder een relevante meevaller van € 6,8 miljoen op als gevolg van de afrekening met de vervoerbedrijven over het jaar 2011.
– De verwachting is dat de relevante overige uitgaven € 14,8 miljoen hoger zijn dan eerder geraamd voor 2012. Deze mutatie bestaat voor € 6,6 miljoen uit meer kwijtscheldingen van (prestatiebeurs)leningen. Het restant van € 8,2 miljoen betreft een mutatie van administratieve aard, bijvoorbeeld een schuld die naar het terugbetaalsysteem wordt overgeboekt.
– Voor de vernieuwing van de studiefinancieringssystemen is € 7,5 miljoen van 2011 doorgeschoven naar 2012. De systemen zijn sterk verouderd en staan innovatie in de weg. Met nieuwe systemen kan de uitvoering efficiënter worden, de dienstverlening aan studenten eigentijds (digitaal) en kunnen maatregelen binnen de studiefinanciering beter worden geaccommodeerd. Voor de uitvoering van de controle op «Misbruik uitwonenden beurs» zijn de uitgaven in 2012 met € 2,5 miljoen verhoogd.
De raming van de niet-relevante uitgaven is bijgesteld met € 11,1 miljoen. Dit is de optelsom van een aantal ontwikkelingen, waarvan de omvangrijkste hieronder worden genoemd.
– Bij de niet-relevante uitgaven voor de basisbeurs wordt € 31,0 miljoen minder aan uitgaven verwacht. Dit komt voornamelijk door minder toekenningen aan prestatiebeurs. Hieronder vallen ook de € 5,0 miljoen aan minder toekennningen als gevolg van de controle «Misbruik uitwonenden beurs».
– Het gebruik van de niet-relevante aanvullende beurs valt naar verwachting lager uit dan eerder geraamd. Het verwachte effect van de economische situatie op de aanvullende beurs heeft zich in minder sterke mate voorgedaan dan geraamd. In 2012 zal naar verwachting € 61,5 miljoen minder worden uitgegeven aan aanvullende beurs in het prestatiebeursregime (ho, bol niveau 3/4).
– In 2012 zijn de uitgaven aan leenvoorzieningen naar verwachting € 24,1 miljoen hoger dan eerder geraamd. De uitgaven aan rentedragende leningen zijn naar verwachting € 29,1 miljoen hoger, de uitgaven aan collegegeldkrediet € 5,0 miljoen lager dan geraamd.
– Ook de niet-relevante overige uitgaven zijn in de komende jaren hoger dan eerder geraamd. In 2012 gaat het om € 79,5 miljoen.
Ontvangsten
Op basis van de realisatiecijfers is de raming 2012 van de relevante ontvangsten aangepast met – € 9,3 miljoen en die van de niet-relevante ontvangsten met – € 28,7 miljoen.
De mutatie op de relevante ontvangsten bestaat uit een tegenvaller op renteontvangsten van € 20,5 miljoen en een meevaller van € 11,2 miljoen aan overige relevante ontvangsten. Deze laatste meevaller omvat een bedrag van € 9,6 miljoen aan terugbetalingen van studenten die teveel bijverdiend hebben en waarvan de ontvangsten tot 2012 ten onrechte op artikel 12 geboekt werden (zie ook de toelichting bij artikel 12). De mutatie bij de niet-relevante ontvangsten houdt verband met een aanpassing van de raming terugbetalingen hoofdsom van (prestatiebeurs)leningen.
Artikel 12. Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
129 624 |
0 |
– 5 062 |
124 562 |
– 14 446 |
– 15 561 |
– 16 771 |
– 18 210 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
129 624 |
0 |
– 5 062 |
124 562 |
– 14 446 |
– 15 561 |
– 16 771 |
– 18 210 |
||
Uitgaven |
|||||||||
• |
TS 17- |
32 134 |
738 |
32 872 |
– 7 192 |
– 6 674 |
– 6 431 |
– 6 659 |
|
• |
TS 18+ |
8 975 |
– 2 023 |
6 952 |
– 2 023 |
– 2 023 |
– 2 023 |
– 1 943 |
|
• |
VO 18+ |
71 106 |
0 |
– 3 811 |
67 295 |
– 5 334 |
– 6 953 |
– 8 421 |
– 9 734 |
Waarvan relevant |
69 470 |
– 4 034 |
65 436 |
– 5 557 |
– 7 176 |
– 8 644 |
– 9 889 |
||
Waarvan niet-relevant |
1 636 |
223 |
1 859 |
223 |
223 |
223 |
155 |
||
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
17 409 |
34 |
17 443 |
103 |
89 |
104 |
126 |
|
Ontvangsten |
13 847 |
0 |
– 7 454 |
6 393 |
– 7 431 |
– 7 415 |
– 7 403 |
– 7 478 |
|
• |
TS 17- |
1 470 |
– 146 |
1 324 |
– 123 |
– 107 |
– 95 |
– 131 |
|
• |
TS 18+ |
1 388 |
– 452 |
935 |
– 452 |
– 452 |
– 452 |
– 452 |
|
• |
VO 18+ |
10 989 |
|
– 6 855 |
4 134 |
– 6 855 |
– 6 855 |
– 6 855 |
– 6 894 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 12 (Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten) is sprake van een daling van de uitgaven met € 5,1 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Voor 0,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome mutaties is de begroting van de uitgaven met € 5,3 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 7,5 miljoen gedaald als gevolg van autonome mutaties.
Toelichting financiële instrumenten
Bij de regeling WTOS TS 17- (inkomensafhankelijke regeling voor ouders van groepen minderjarige leerlingen en minderjarige mbo’ers) worden extra uitgaven van per saldo € 0,7 miljoen verwacht. Dit saldo bestaat uit:
– een stijging met € 0,6 miljoen door de ontwikkeling van het leerlingenvolume (zie algemene toelichting bij deze suppletoire begroting),
– een overheveling van € 10,0 miljoen van 2011 naar 2012; in verband met niet-gebruik van de regeling WTOS TS 17- waren er in 2011 voor minderjarige mbo-ers minder toekenningen dan verwacht. De doelgroep is eind 2011 nogmaals nadrukkelijk geattendeerd op het bestaan van de regeling en als gevolg daarvan worden in 2012 extra uitgaven verwacht,
– een mutatie van – € 9,9 miljoen: de raming wordt op basis van de realisaties -structureel- neerwaarts bijgesteld
Voor de regeling WTOS TS 18+ (tegemoetkoming in de onderwijsbijdrage en schoolkosten voor vavo en (v)so) wordt vanaf 2012 een daling van de uitgaven verwacht van per saldo € 2,0 miljoen;
– op grond van realisatiecijfers is de raming bijgesteld. In 2012 zal naar verwachting
– € 1,4 miljoen meer worden uitgegeven dan eerder geraamd,
– het saldo bestaat verder uit een mutatie van – € 3,4 miljoen inzake de tegemoetkoming lerarenopleidingen (tlo). Er worden lagere aantallen verwacht dan eerder geraamd. Het bedrag wordt overgeheveld naar artikel 9 Arbeidsmarkt en personeelsbeleid. (dit is een technische mutatie, zie ook de algemene toelichting).
Voor de regeling WTOS VO 18+ (ouderinkomensafhankelijke regeling voor meerderjarige scholieren in het voortgezet onderwijs) zal in 2012 naar verwachting per saldo € 3,8 miljoen minder worden uitgegeven dan geraamd. Deze mutatie ontstaat voornamelijk door een bijstelling van – € 3,3 miljoen op grond van de realisatiecijfers. Daarnaast is er een leerlingenmutatie van – € 0,7 miljoen en een technische mutatie van € 0,2 miljoen (zie hiervoor de algemene toelichting bij deze suppletoire begroting).
De ontvangsten betreffen terugbetalingen van onterecht uitgekeerde WTOS-toekenningen. Op dit artikel werden echter per abuis ook ontvangsten van terugbetalingen geboekt van studenten in de WSF die teveel hebben bijverdiend. Deze ontvangsten worden met ingang van 2012 correct geboekt op artikel 11. Daarnaast treedt een mutatie op samenhangend met de realisatie 2011. Per saldo wordt de ontvangstenraming 2012 met – € 7,5 miljoen verlaagd (zie ook de toelichting bij artikel 11).
Artikel 13. Lesgelden
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
6 837 |
0 |
58 |
6 895 |
62 |
60 |
55 |
51 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
6 837 |
0 |
58 |
6 895 |
62 |
60 |
55 |
51 |
|
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
6 837 |
58 |
6 895 |
62 |
60 |
55 |
51 |
|
Ontvangsten |
225 549 |
– 10 912 |
214 637 |
– 6 548 |
171 |
– 3 486 |
– 7 563 |
Toelichting mutaties
Lesgeld wordt gevraagd aan meerderjarige deelnemers in de beroepsopleidende leerweg van het middelbaar beroepsonderwijs en aan meerderjarige leerlingen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs. Op basis van de raming van het leerlingenvolume (zie ook algemene toelichting) en wijziging van het betalingsritme op basis van realisatiecijfers wordt in 2012 € 10,9 miljoen minder aan lesgeldontvangsten verwacht.
Artikel 14. Cultuur
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
2 782 771 |
0 |
– 1 763 |
2 781 008 |
– 12 604 |
– 25 689 |
– 13 473 |
– 6 019 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
634 000 |
0 |
0 |
634 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totale uitgaven |
895 631 |
0 |
– 1 763 |
893 868 |
– 12 604 |
– 25 689 |
– 13 473 |
– 6 019 |
|
Programma-uitgaven |
855 516 |
0 |
– 312 |
855 204 |
– 12 793 |
– 25 820 |
– 13 555 |
– 6 100 |
|
waarvan Cultuursubsidies 2009–2012 |
562 337 |
0 |
0 |
562 337 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Kunsten |
434 096 |
0 |
– 6 971 |
427 125 |
– 13 597 |
– 26 222 |
– 13 733 |
– 6 278 |
|
Cultuursubsidies 2009–2012 |
382 813 |
0 |
0 |
382 813 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4-jarig |
85 740 |
0 |
0 |
85 740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
producerend |
65 836 |
0 |
0 |
65 836 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
niet producerend |
19 904 |
0 |
0 |
19 904 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Langjarig |
140 470 |
0 |
0 |
140 470 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
producerend |
110 249 |
0 |
0 |
110 249 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
niet producerend |
30 221 |
0 |
0 |
30 221 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Fondsen |
156 603 |
0 |
0 |
156 603 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
51 283 |
0 |
– 6 971 |
44 312 |
– 13 597 |
– 26 222 |
– 13 733 |
– 6 278 |
|
Verbreden inzet Cultuur |
20 383 |
0 |
– 7 445 |
12 938 |
– 18 000 |
– 18 000 |
– 18 000 |
– 10 500 |
|
Internationaal Cultuurbeleid (incl. HGIS) |
4 666 |
0 |
1 000 |
5 666 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Kunsten |
26 234 |
0 |
– 526 |
25 708 |
4 403 |
3 778 |
4 267 |
4 222 |
|
Frictie- en transitiekosten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
– 12 000 |
0 |
0 |
|
Letteren en Bibliotheken |
77 523 |
0 |
1 580 |
79 103 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
|
Cultuursubsidies 2009–2012 |
26 188 |
0 |
0 |
26 188 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4-jarig |
6 635 |
0 |
0 |
6 635 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
producerend |
2 652 |
0 |
0 |
2 652 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
niet producerend |
3 983 |
0 |
0 |
3 983 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Langjarig |
9 472 |
0 |
0 |
9 472 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
producerend |
2 899 |
0 |
0 |
2 899 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
niet producerend |
6 573 |
0 |
0 |
6 573 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Fondsen |
10 081 |
0 |
0 |
10 081 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Subsidies |
51 335 |
0 |
1 580 |
52 915 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
|
Verbreden inzet Cultuur |
1 078 |
0 |
0 |
1 078 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Beelden voor de toekomst |
8 135 |
0 |
0 |
8 135 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bibliotheekvernieuwing |
18 093 |
0 |
0 |
18 093 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Leesvoorziening leesgehandicapten |
11 100 |
0 |
0 |
11 100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Programma leesbevordering |
2 934 |
0 |
0 |
2 934 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Creatieve Industrie |
2 445 |
0 |
0 |
2 445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Internationaal Cultuurbeleid (HGIS) |
506 |
0 |
0 |
506 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overig Letteren en Bibliotheken |
7 044 |
0 |
1 580 |
8 624 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
|
Cultureel Erfgoed |
323 132 |
0 |
2 252 |
325 384 |
540 |
159 |
– 44 |
– 44 |
|
Cultuursubsidies 2009–2012 |
153 336 |
0 |
0 |
153 336 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4-jarig |
2 817 |
0 |
0 |
2 817 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
producerend |
655 |
0 |
0 |
655 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
niet producerend |
2 162 |
0 |
0 |
2 162 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Langjarig |
150 519 |
0 |
0 |
150 519 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
producerend |
150 519 |
0 |
0 |
150 519 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
niet producerend |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
144 832 |
0 |
2 252 |
147 084 |
540 |
159 |
– 44 |
– 44 |
|
Verbreden inzet Cultuur |
389 |
0 |
1 085 |
1 474 |
559 |
178 |
– 25 |
– 25 |
|
Musea: huisvesting |
16 626 |
0 |
– 424 |
16 202 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Musea: buiten Cultuursubsidies 2009–2012 |
9 045 |
0 |
3 400 |
12 445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Erfgoed en Ruimte |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Monumenten |
109 627 |
0 |
0 |
109 627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Archeologie |
1 674 |
0 |
0 |
1 674 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Projecten en internationale verplichtingen |
7 471 |
0 |
– 1 809 |
5 662 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
– 19 |
|
Overdrachten |
24 964 |
0 |
0 |
24 964 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Archieven |
24 964 |
0 |
0 |
24 964 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan baten/lastendiensten |
20 765 |
0 |
2 827 |
23 592 |
289 |
268 |
247 |
247 |
|
Nationaal Archief |
20 765 |
0 |
2 827 |
23 592 |
289 |
268 |
247 |
247 |
|
Overig |
40 115 |
0 |
– 1 451 |
38 664 |
189 |
131 |
82 |
81 |
|
Rijksdienst Cultureel Erfgoed |
40 115 |
0 |
– 1 451 |
38 664 |
189 |
131 |
82 |
81 |
|
Ontvangsten |
494 |
0 |
4 592 |
5 086 |
584 |
203 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 14 (Cultuur) is sprake van een daling van de uitgaven met € 1,8 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Voor € 1,0 miljoen betreft dit een verlaging in verband met technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,8 miljoen gedaald.
De ontvangsten zijn met € 4,6 miljoen gestegen in verband met technische mutaties.
Toelichting financiële instrumenten
Cultuursubsidies 2009–2012, Kunsten
Het budget van Verbreden inzet Cultuur is in 2012 verlaagd met € 7,5 miljoen ten opzichte van de begroting 2012. Dit betreft het overboeken van cultuureducatiemiddelen naar artikel 1 Primair Onderwijs. Deze middelen worden overgeboekt tot en met schooljaar 2015/2016.
Cultuursubsidies 2009–2012, Cultureel Erfgoed
De post «Musea buiten Cultuursubsidies 2009–2012» is verhoogd met € 3,4 miljoen ten opzichte van de begroting 2012. Voor € 3 miljoen betreft dit een desaldering in verband met aankoop van een drietal manuscripten uit de bibliotheek Ets Haim in het kader van de Wet Behoud Cultuurbezit.
Nationaal Archief
Bij het Nationaal Archief is sprake van een verhoging van € 2,8 miljoen, waarvan € 2,5 miljoen van het Ministerie van V&J ontvangen is als bijdrage voor de kosten die het Nationaal Archief maakt voor het wegwerken van de archiefachterstanden.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn toegenomen door ondermeer verrekening van aankopen met het Nationaal Aankoopfonds voor een bedrag van € 3,4 miljoen.
Artikel 15. Media
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
916 532 |
0 |
10 |
916 542 |
|||||
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
915 954 |
0 |
10 |
915 964 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
• |
Publieke omroep |
891 511 |
0 |
891 511 |
|||||
• |
Pers en journalistieke producties |
2 300 |
0 |
2 300 |
|||||
• |
Bewust mediagebruik |
2 000 |
0 |
2 000 |
|||||
• |
Stimuleringsfonds Nederlandse culturele mediaproducties |
17 922 |
0 |
17 922 |
|||||
• |
Overige uitgaven (geen Mediawet) |
2 325 |
0 |
10 |
2 335 |
||||
• |
Overige uitgaven (taakstelling Regeerakkoord) |
– 104 |
0 |
– 104 |
|||||
Ontvangsten |
197 500 |
0 |
10 |
197 510 |
Artikel 16 Onderzoek en wetenschapsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
829 971 |
0 |
9 902 |
839 873 |
4 702 |
5 180 |
– 1 833 |
– 2 589 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
894 029 |
0 |
6 627 |
900 656 |
6 352 |
5 830 |
– 1 308 |
– 545 |
|
• |
NWO |
312 706 |
0 |
13 |
312 719 |
13 |
13 |
13 |
13 |
• |
KNAW |
93 439 |
0 |
12 |
93 451 |
12 |
12 |
12 |
12 |
• |
Koninklijke Bibliotheek (KB) |
46 336 |
0 |
75 |
46 411 |
75 |
75 |
75 |
75 |
• |
LF TUD bibliotheek |
7 654 |
0 |
0 |
7 654 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
SURF |
7 545 |
0 |
0 |
7 545 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
CPG |
518 |
0 |
0 |
518 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Montesquieu Instituut |
1 071 |
0 |
0 |
1 071 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Max Planck Instituut |
1 606 |
0 |
0 |
1 606 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
NCB |
5 289 |
0 |
0 |
5 289 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
BPRC/ Stichting AAP |
9 653 |
0 |
700 |
10 353 |
400 |
400 |
400 |
400 |
• |
Nationaal Herbarium |
1 129 |
0 |
0 |
1 129 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
STT |
234 |
0 |
0 |
234 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
EMBC |
740 |
0 |
0 |
740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
EMBL |
4 380 |
0 |
0 |
4 380 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
ESA |
30 153 |
0 |
0 |
30 153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
CERN |
36 254 |
0 |
– 687 |
35 567 |
– 654 |
– 599 |
– 564 |
– 554 |
• |
ESO |
7 100 |
0 |
0 |
7 100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
NEMO |
3 388 |
0 |
0 |
3 388 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Nationaal Contactpunt Kaderprogramma (v/h EG-Liaison) |
459 |
0 |
0 |
459 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
NTU/INL |
3 190 |
0 |
0 |
3 190 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
EIB |
1 302 |
0 |
0 |
1 302 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Nationale coördinatie |
6 389 |
0 |
– 111 |
6 278 |
– 69 |
– 646 |
– 619 |
– 466 |
• |
Bilaterale samenwerking |
4 383 |
0 |
0 |
4 383 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Weerstandsverhoging onderzoekinstellingen (CBRN) |
2 000 |
0 |
0 |
2 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Grootschalige researchfaciliteiten |
1 830 |
0 |
0 |
1 830 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
SURFnet |
7 200 |
0 |
0 |
7 200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
NCB |
6 900 |
0 |
0 |
6 900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Hersenen en Cognitie |
3 900 |
0 |
0 |
3 900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Genomics |
44 000 |
0 |
0 |
44 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Valorisatie |
2 500 |
0 |
0 |
2 500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Kust- en zeeonderzoek |
2 500 |
0 |
0 |
2 500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Grootschalige research infrastructuur |
56 000 |
0 |
5 950 |
61 950 |
5 950 |
5 950 |
– 1 250 |
0 |
• |
STW |
10 000 |
0 |
0 |
10 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Poolonderzoek |
1 500 |
0 |
700 |
2 200 |
650 |
650 |
650 |
|
• |
Gezondheidsonderzoek |
1 500 |
0 |
0 |
1 500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
VI-Talentenontwikkeling |
168 481 |
0 |
0 |
168 481 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Nader te verdelen |
506 |
0 |
– 25 |
481 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
– 25 |
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
294 |
0 |
0 |
294 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
101 |
0 |
101 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 16 (Onderzoek en wetenschapsbeleid) is sprake van een stijging van de uitgaven met € 6,6 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012. Voor € 6,2 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 0,4 miljoen gestegen.
Toelichting per instrument
– Een beleidsmatige mutatie van € 0,7 miljoen in verband met een gewijzigde BTW-positie van het primatenonderzoekscentrum Biomedical Primate Research Centre (BPRC).
– De technische mutatie van € 6,2 miljoen betreft in- en externe overboekingen waaronder overboekingen ten behoeve van de dekking van een deel van de kosten van de onderzoekskernreactoren Pallas te Petten en Oyster te Delft
Artikel 25. Emancipatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
14 554 |
– 3 183 |
11 371 |
– 2 975 |
– 796 |
– 314 |
– 85 |
||
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
16 630 |
0 |
– 1 266 |
15 364 |
– 2 555 |
– 499 |
– 85 |
– 85 |
|
• |
Emancipatie |
10 967 |
0 |
– 1 687 |
9 280 |
– 2 465 |
– 269 |
– 85 |
– 85 |
• |
Homo-emancipatie |
5 513 |
0 |
421 |
5 934 |
– 90 |
– 230 |
||
• |
Uitvoeringsorganisatie DUO |
150 |
0 |
150 |
|||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Voor artikel 25 (Emancipatie) is sprake van een daling van de uitgaven met € 1,3 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2012.
Naar het gemeentefonds (BZK) is overgemaakt:
– 0,9 miljoen voor Eigen Kracht ter bevordering van vrouwen zonder startkwalificatie te begeleiden naar werk.
– 0,8 miljoen voor Lesbische vrouwen, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders, ter bevordering van veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT.
Artikel 91. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
0 |
0 |
391 601 |
391 601 |
367 559 |
378 988 |
352 208 |
351 407 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
0 |
0 |
391 601 |
391 601 |
367 559 |
378 988 |
352 208 |
351 407 |
|
• |
Loonbijstelling |
0 |
0 |
110 914 |
110 914 |
110 679 |
109 826 |
108 776 |
109 341 |
• |
Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
• |
Nader te verdelen |
0 |
0 |
280 687 |
280 687 |
256 880 |
269 162 |
243 432 |
242 066 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutatie:
Loonbijstelling
In het Begrotingsakkoord 2013 is besloten om een nullijn te hanteren voor de lonen in 2012. Dit betekent dat de loonbijstellingstranche 2012 die aan de departementen wordt uitgekeerd geen vergoeding bevat voor contractloonstijging, maar alleen voor de ontwikkeling in de sociale werkgeverslasten. De doorverdeling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de ontwerpbegroting 2013 en de 2e suppletoire begroting verwerkt.
Nader te verdelen
De mutatie in 2012 wordt voornamelijk verklaard door de toevoeging van de eindejaarsmarge 2011/2012. Daarnaast wordt de meevaller op de raming studiefinanciering en de lagere leerlingenaantallen gereserveerd op het artikel nominaal en onvoorzien. Deze reservering is nodig om een deel van de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord 2013 te kunnen dekken.
Artikel 92. Apparaat Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
143 920 |
0 |
7 562 |
151 482 |
6 080 |
5 582 |
4 851 |
4 104 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
143 920 |
0 |
7 562 |
151 482 |
6 080 |
5 582 |
4 851 |
4 104 |
|
Ontvangsten |
567 |
0 |
0 |
567 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Het totale budget op artikel 92 is met € 7,6 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 10,2 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.
– Door de vorming van één Auditdienst Rijk (ADR) onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Financiën per 1 mei 2012, wordt door de betrokken departementen structureel budget overgeboekt naar het ministerie van Financiën. Voor OCW is € 2,8 miljoen afgeboekt.
Artikel 93. Inspecties
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
60 948 |
0 |
2 979 |
63 927 |
1 255 |
1 226 |
1 197 |
1 197 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
60 948 |
0 |
2 979 |
63 927 |
1 255 |
1 226 |
1 197 |
1 197 |
|
• |
Inspectie van het Onderwijs |
58 231 |
0 |
2 918 |
61 149 |
1 255 |
1 226 |
1 197 |
1 197 |
• |
Erfgoedinspectie |
2 717 |
0 |
61 |
2 778 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Het totale budget op artikel 93 is met € 3,0 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk verklaard door:
– In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 1,3 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.
– Diverse kasschuiven hebben geleid tot een verhoging van het budget met totaal € 1,3 miljoen:
• Herhuisvesting Tilburg € 0,8 miljoen.
• Aan het pand in Tilburg zijn in 2012 diverse verbeteringen aangebracht die niet meer in 2011 gerealiseerd konden worden maar wel voor 2011 begroot waren.
• Project BIS € 0,4 miljoen.
• De uitvoering van dit ICT project was vertraagd en de realisatie is nu voorzien in 2012.
• Een kasschuif van € 0,1 miljoen wegens vertraging in het project E-Inspectie.
Artikel 94. Adviesraden
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerpbegroting 2012 |
Mutaties via NvW en amendementen |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012 |
Stand 1e suppletoire begroting 2012 |
Mutatie 2013 |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5 967 |
0 |
790 |
6 757 |
71 |
71 |
71 |
71 |
|
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||||||
Uitgaven |
5 967 |
0 |
790 |
6 757 |
71 |
71 |
71 |
71 |
|
• |
Onderwijsraad |
2 398 |
0 |
2 398 |
|||||
• |
Raad voor Cultuur |
2 849 |
71 |
2 920 |
71 |
71 |
71 |
71 |
|
• |
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid |
720 |
719 |
1 439 |
|||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting mutaties
Het totale budget op artikel 94 is met € 0,8 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door:
– In het kader van Verantwoord Begroten heeft OCW goed gekeken of alle uitgaven op het goede artikel werden geraamd. Toen is gebleken dat er € 0,1 miljoen als programmakosten werden geraamd terwijl dat eigenlijk apparaatskosten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd zodat OCW een goed uitgangspunt heeft voor Verantwoord Begroten.
– de bijdrage van € 0,7 miljoen van het ministerie van EL&I ten behoeve van werkzaamheden door de Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33280-VIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.