Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-VII nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE |
Blz. |
|
A. |
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL |
1 |
B. |
BEGROTINGSTOELICHTING |
3 |
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
Het beleid |
3 |
2.1 |
De beleidsartikelen |
3 |
2.2 |
De niet-beleidsartikelen |
12 |
3. |
Baten-lastendiensten |
16 |
3.1 |
Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten |
16 |
3.2 |
Doc-Direkt |
17 |
3.3 |
Logius |
18 |
3.4 |
De Werkmaatschappij |
20 |
3.5 |
FMHaaglanden |
22 |
3.6 |
Dienst van de Huurcommissie |
22 |
Wetsartikelen 1 tot en met 4
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2012 wijzigingen aan te brengen in:
• de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
• de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. W. E. Spies
De minister voor Immigratie Integratie en Asiel, G. B. M. Leers
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2012. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2012 opgebouwd.
Het centraal apparaatartikel
Onderdeel van «Verantwoord Begroten» is de invoering van het centraal apparaatartikel in de begroting van BZK. Hierin worden alle uitgaven die nodig zijn voor de werking van het eigen apparaat (ondersteuning van primaire proces) gebundeld, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen personele en materiële uitgaven. De invoering van het centraal apparaatartikel betekent praktisch dat bepaalde uitgaven voortaan alleen vanuit een apparaatbudget gedaan mogen worden en andere alleen op programmabudgetten.
Op basis van deze nieuwe indeling hebben het ministerie van BZK en Financiën in 2011 afgesproken dat BZK voor de ontwerpbegroting 2012 een schatting van de totale apparaatskosten zou opnemen. Het tweede deel van 2011 is benut om voor 2012 en verder een gedetailleerde raming te maken van de apparaatskosten. Als uitvloeisel van de strikte scheiding tussen apparaat en programma-uitgaven zijn de apparaatbudgetten opnieuw opgebouwd en vinden in deze suppletoire begroting de benodigde overboekingen plaats. Door het apparaatbudget als het ware opnieuw op te bouwen is het apparaatbudget bestendig voor de komende jaren. Het vergroot ook de mogelijkheid de interne beheersing van de apparaatuitgaven te verbeteren.
De hiermee relevante overhevelingen staan in onderstaande tabel.
Artikel |
Omschrijving |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Openbaar bestuur en democratie |
2 334 |
2 335 |
2 221 |
2 221 |
2 021 |
3 |
Woningmarkt |
– 70 |
– 871 |
– 996 |
– 1 066 |
– 1 066 |
4 |
Woonomgeving en bouw |
– 620 |
– 609 |
– 1 401 |
– 1 458 |
– 1 458 |
5 |
Integratie en maatschappelijke samenhang |
– 3 991 |
– 3 777 |
– 3 653 |
– 3 860 |
– 3 373 |
6 |
Dienstverlenende en innovatieve overheid |
– 650 |
– 1 175 |
– 1 000 |
– 1 000 |
– 1 000 |
7 |
Arbeidszaken overheid |
– 1 700 |
– 1 175 |
– 1 000 |
– 1 000 |
– 1 000 |
8 |
Kwaliteit Rijksdienst |
2 925 |
3 237 |
3 556 |
3 562 |
3 465 |
10 |
Vreemdelingen |
– 11 964 |
– 12 648 |
– 11 527 |
||
11 |
Centraal apparaat |
13 736 |
14 683 |
13 800 |
2 601 |
2 411 |
Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement) |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
22 668 |
5 317 |
27 985 |
2 735 |
2 621 |
2 621 |
2 421 |
|
Uitgaven: |
22 668 |
5 317 |
27 985 |
2 735 |
2 621 |
2 621 |
2 421 |
|
1.1 |
Bestuurlijke en financiële verhouding * |
3 916 |
5 983 |
9 899 |
2 750 |
2 400 |
2 400 |
2 400 |
Waarvan: |
||||||||
a. Programma Bestuur |
2 833 |
|||||||
b. Zero-base apparaat |
2 350 |
2 350 |
2 350 |
2 350 |
2 350 |
|||
1.2 |
Participatie ** |
18 752 |
– 666 |
18 086 |
– 15 |
221 |
221 |
21 |
Ontvangsten |
21 965 |
0 |
21 965 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
*) Amendement Karabuluut |
– 400 |
|||||||
**) Amendement Koopmans C.S. |
250 |
Toelichting:
a. Programma Bestuur
Om een aantal toezeggingen van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op het gebied van bestuur te kunnen financieren, wordt binnen de budgetfinanciering GBA incidenteel ruimte vrijgemaakt. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.
b. Zero-base apparaat
Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
200 328 |
2 689 |
203 017 |
1 870 |
– 98 |
– 98 |
– 98 |
|
Uitgaven: |
200 328 |
2 689 |
203 017 |
1 870 |
– 98 |
– 98 |
– 98 |
|
2.1 |
Apparaat |
190 560 |
2 899 |
193 459 |
2 317 |
501 |
629 |
629 |
waarvan: |
||||||||
a. Incidentele loonontwikkeling |
1 200 |
1 200 |
||||||
2.2 |
Geheim |
9 768 |
– 210 |
9 558 |
– 447 |
– 599 |
– 727 |
– 727 |
Ontvangsten |
1 191 |
493 |
1 684 |
23 |
23 |
23 |
23 |
Toelichting:
a. Incidentele loonontwikkeling
Deze mutatie betreft een incidentele loonontwikkeling ten laste van de loonbijstelling.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
2 844 460 |
2 346 |
2 846 806 |
– 1 402 |
– 1 527 |
– 1 647 |
– 1 647 |
|
Uitgaven: |
2 786 655 |
2 821 |
2 789 476 |
– 1 402 |
– 1 527 |
– 1 647 |
– 1 647 |
|
3.1 |
Betaalbaarheid |
2 778 378 |
524 |
2 778 902 |
– 1 026 |
– 1 151 |
– 1 221 |
– 1 221 |
Waarvan: |
||||||||
a. Huurtoeslag problematiek |
20 900 |
|||||||
b. Huurtoeslag dekking |
– 19000 |
|||||||
c. Uitvoering IAH belastingdienst |
– 1 046 |
– 381 |
– 381 |
– 381 |
– 381 |
|||
3.2 |
Onderzoek en kennisoverdracht |
8 277 |
2 297 |
10 574 |
– 376 |
– 376 |
– 426 |
– 426 |
Waarvan: |
||||||||
d. Uitvoering onderzoek |
1 690 |
|||||||
Ontvangsten |
556 140 |
0 |
556 140 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting:
a. en b. Huurtoeslag
De geraamde tegenvaller in de huurtoeslag wordt onder andere veroorzaakt door een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden.
De problematiek in 2012 wordt gedekt door een meevaller in de uitvoeringskosten voor de inkomensafhankelijke huurprijsstijging en nominaal en onvoorzien.
c. Uitvoering IAH belastingdienst
Dit betreft een mutatie ten behoeve van de uitvoering van het Aanleverportaal Inkomensafhankelijke Huurverhoging (IAH) van de Belastingdienst.
d. Uitvoering onderzoek.
De mutatie betreft overlopende verplichtingen in het kader van de uitvoering van onderzoek. Vanwege de overlopende verplichtingen zijn de in 2012 beschikbare kasmiddelen niet voldoende.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
44 351 |
7 001 |
51 352 |
– 2 139 |
– 1 181 |
– 1 238 |
– 1 238 |
|
Uitgaven: |
44 033 |
6 706 |
50 739 |
– 2 139 |
– 1 181 |
– 1 238 |
– 1 238 |
|
4.1 |
Energie en bouwkwaliteit |
35 356 |
– 1 458 |
33 898 |
– 1 850 |
– 100 |
– 100 |
– 100 |
waarvan: |
||||||||
a. Green Deal Overijssel |
2 000 |
|||||||
b. Rijksgarantielening |
2 000 |
– 2 000 |
||||||
c. Agentschap NL |
– 6307 |
|||||||
4.2 |
Woningbouwproductie |
2 799 |
8 004 |
10 803 |
– 228 |
– 228 |
– 228 |
– 228 |
waarvan: |
||||||||
d. Verduurzaming woningvoorraad |
1 680 |
|||||||
e. Agentschap NL |
6 307 |
|||||||
f. Green Deal Overijssel |
– 2 000 |
|||||||
4.3 |
Kwaliteit woonomgeving |
5 878 |
160 |
6 038 |
– 61 |
– 853 |
– 910 |
– 910 |
Ontvangsten |
91 |
4 200 |
4 291 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
g. Stimulering woningbouw |
4 200 |
Toelichting:
a. en f. Green Deal Overijssel
In 2011 heeft het kabinet ruim vijftig Green Deals tussen private partijen en de overheid en tussen het Rijk en medeoverheden afgesloten (Kamerstukken II, 2011 – 2012, 33 043, nr. 1). Het gaat om projecten op het terrein van energiebesparing, duurzame energie, duurzame mobiliteit en het duurzaam gebruik van grondstoffen en water. BZK ondersteunt in het kader van Energiebesparing Gebouwde Omgeving (EGO) de initiatieven van de provincie Overijssel voor energiebesparing bij tienduizend bestaande woningen in de periode 2012–2014.
b. Rijksgarantielening
Voor de financiering van het continueren van de rijksgarantieregeling voor de duurzaamheidlening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) wordt een tekort in de uitvoering verwacht. Door deze intertemporele compensatie wordt het budget meerjarig herverdeeld in lijn met de financieringsbehoefte.
c. en e. Agentschap NL
De opdracht 2012 aan AgentschapNL dient verantwoord te worden op het instrument «Kosten uitvoeringsorganisaties» in plaats van het instrument «Subsidies EGO». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument verantwoord.
d. Verduurzaming woningvoorraad
BZK stimuleert nieuwe ontwikkelingen in het kader van de verduurzaming van de stad en bestaande woningvoorraad.
g. Stimulering woningbouw
Het Rijk heeft tot 1 januari 2011 de woningbouw (via gemeenten) ondersteund met de Tijdelijke Stimuleringsregeling Woningbouw. Voor zover gemeenten een bijdrage hadden ontvangen voor projecten, die niet vóór 1 januari 2011 van start zijn gegaan, wordt dat terugbetaald aan het Rijk.
Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement) |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
245 633 |
5 687 |
251 320 |
– 4 377 |
– 4 553 |
– 5 060 |
– 4 873 |
|
Uitgaven: |
251 633 |
5 507 |
257 140 |
– 4 377 |
– 4 553 |
– 5 060 |
– 4 873 |
|
5.1 |
Faciliteren inburgering |
197 293 |
6 509 |
203 802 |
– 3 527 |
– 3 403 |
– 3 610 |
– 3 123 |
waarvan: |
||||||||
a. Afrekening WIN |
10 000 |
|||||||
b. Zero-Base apparaat |
– 2 991 |
– 3 193 |
– 3 069 |
– 3 276 |
– 2 789 |
|||
5.2 |
Maatschappelijke en economische zelfredzaamheid * |
54 340 |
– 1 002 |
53 338 |
– 850 |
– 1 150 |
– 1 450 |
– 1 750 |
waarvan: |
||||||||
c. Compensatie remigratiewet |
– 300 |
– 600 |
– 900 |
– 1 200 |
– 1 500 |
|||
Ontvangsten |
32 425 |
0 |
32 425 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
*) Amendement Karabulut |
400 |
Toelichting:
a. Afrekening Wet inburgering nieuwkomers (WIN)
Vanwege de wettelijke bezwaar- en beroepstermijnen is de afrekening van de WIN 2005–2006 nog niet afgerond. Een deel van het hiervoor bestemde budget is niet uitgekeerd in 2011 maar zal in 2012 plaatsvinden.
b. Zero-Base apparaat
Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
c. Compensatie remigratiewet
De mutatie betreft compensatie aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het hogere beroep op de sociale zekerheid als gevolg van het aanpassen van de Remigratiewet.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
125 170 |
– 2 660 |
122 510 |
20 912 |
– 14 413 |
– 3 913 |
– 3 313 |
|
Uitgaven: |
125 170 |
– 2 660 |
122 510 |
20 912 |
– 14 413 |
– 3 913 |
– 3 313 |
|
6.1 |
Verminderen Regeldruk |
2 800 |
1 700 |
4 500 |
1 200 |
1 200 |
1 200 |
0 |
Waarvan: |
||||||||
a. Beter werken openbaar bestuur |
– 600 |
– 600 |
– 600 |
– 600 |
||||
b. Programma regeldruk |
2 300 |
1 800 |
1 800 |
1 800 |
||||
6.2 |
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen |
25 166 |
– 1 455 |
23 711 |
– 3 100 |
– 2 925 |
– 2 925 |
– 1 125 |
6.3 |
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen |
45 852 |
227 |
46 079 |
– 2 188 |
– 2 188 |
– 2 188 |
– 2 188 |
6.4 |
Burgerschap |
4 942 |
250 |
5 192 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.5 |
Reisdocumenten en basisadministratie personen |
46 410 |
– 3 382 |
43 028 |
25 000 |
– 10 500 |
0 |
0 |
Waarvan: |
||||||||
c. Jeugd-NIK |
6 700 |
|||||||
d. mGBA en ORRA |
– 14 500 |
25 000 |
– 10 500 |
|||||
e. Reisdocumenten programma |
6 651 |
|||||||
f. Programma bestuur |
– 2 833 |
|||||||
Ontvangsten |
500 |
11 151 |
11 651 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
g. Reisdocumentenprogramma |
6 651 |
|||||||
h. Prima gelden |
4 500 |
Toelichting:
a. Beter werken openbaar bestuur
Vanuit het Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden tot en met 2014 middelen beschikbaar gesteld.
b. Programma regeldruk
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is in het kabinet coördinerend verantwoordelijk om de regeldruk voor burgers, professionals in de publieke sector en medeoverheden verder (merkbaar) terug te dringen. Het programma regeldruk (PRED) geeft hier inhoudelijk invulling aan. Naast de coördinatie, monitoring en verantwoording onderneemt het programma (in samenwerking met partners) acties om de regeldruk merkbaar terug te dringen.
c. Jeugd-NIK
De financiële afwikkeling van de extra uitgaven in 2011 voor de Jeugd-NIK's loopt over de jaargrens heen. De hoogte van het bedrag wordt geraamd op € 6,7 mln., hoewel de definitieve eindafrekening nog niet plaats heeft gevonden.
d. mGBA en ORRA
De oplevering van de Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA) is vertraagd, waardoor deze niet in 2013 in beheer genomen zal kunnen worden door de baten- en lastendienst Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR). Dit heeft gevolgen voor de terugbetaling van de lening uit het Gemeentefonds, die zou worden gefinancierd met de ontvangst van de betaling van BPR voor de inbeheername. Een deel van de voor de ORRA beschikbare middelen wordt van 2012 en 2014 naar 2013 verschoven, teneinde in dat jaar de VNG te kunnen terugbetalen.
e. Reisdocumentenprogramma
De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.
f. Programma bestuur
Binnen het begrotingsartikel Dienstverlenende en innovatieve overheid wordt geherprioriteerd om een aantal activiteiten in het kader van het Programma Bestuur uit te voeren. Het gaat onder andere om vorming en scholing van de gezaghebbers in Caribisch Nederland, de voorbereiding van het implementatietraject Interbestuurlijk Toezicht (IBT), de certificatieprocedure Europees Burgerinitiatief, het versterken van intergemeentelijke samenwerking, implementatie van gemeentelijke herindelingen en activiteiten op het gebeid van de Randstad.
g. Reisdocumentenprogramma
De ontvangsten samenhangende met de door de Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten geheven leges worden ingezet voor het Reisdocumentenprogramma.
h. Prima gelden
Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt BZK een budget van het ministerie van EL&I in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA-gelden).
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
47 192 |
– 1 775 |
45 417 |
– 1 450 |
– 1 275 |
– 1 450 |
– 2 225 |
|
Uitgaven: |
47 192 |
– 1 775 |
45 417 |
– 1 450 |
– 1 275 |
– 1 450 |
– 2 225 |
|
7.1 |
Overheid als werkgever |
14 244 |
1 175 |
15 419 |
1 500 |
1 675 |
1 500 |
725 |
Waarvan: |
||||||||
a. Uitvoeringsregelingen |
1 850 |
1 850 |
1 850 |
1 850 |
1 850 |
|||
b. Zero-base apparaat |
– 1 700 |
– 1 175 |
– 1 000 |
– 1 000 |
– 1 000 |
|||
c. Beter werken op Openbaar Bestuur |
600 |
600 |
600 |
600 |
||||
7.2 |
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen |
32 948 |
– 2 950 |
29 998 |
– 2 950 |
– 2 950 |
– 2 950 |
– 2 950 |
Waarvan: |
||||||||
d. Uitvoeringsregelingen |
– 1 850 |
– 1 850 |
– 1 850 |
– 1 850 |
– 1 850 |
|||
Ontvangsten |
820 |
0 |
820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting:
a. Uitvoeringsregelingen
Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staat op artikelonderdeel 2 «Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen». Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.
b. Zero-base apparaat
Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
c. Beter werken Openbaar Bestuur
Vanuit Programma Regeldruk wordt aangesloten op het programma Beter Werken in het Openbaar Bestuur (BWOB). Hiervoor worden meerjarig tot en met 2015 middelen beschikbaar gesteld.
d. Uitvoeringsregelingen
Een deel van de uitgaven aan het beleid van de overheid als werkgever staan op dit artikelonderdeel (pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen). Met deze mutatie worden de middelen op het juiste instrument (overheid als werkgever) verantwoord.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
28 964 |
8 444 |
37 408 |
3 237 |
3 556 |
3 562 |
3 465 |
|
Uitgaven: |
28 964 |
8 444 |
37 408 |
3 237 |
3 556 |
3 562 |
3 465 |
|
8.1 |
Kwaliteit Rijksdienst |
28 964 |
8 444 |
37 408 |
3 237 |
3 556 |
3 562 |
3 465 |
Waarvan: |
||||||||
a. Bijdragen ICBR |
3 163 |
|||||||
b. Bijdragen Inspectieraad |
1 668 |
|||||||
c. Zero-base apparaat |
2 925 |
3 237 |
3 556 |
3 562 |
3 465 |
|||
Ontvangsten |
2 550 |
– 2 118 |
432 |
– 2 400 |
– 2 400 |
– 2 400 |
– 2 400 |
|
Waarvan: |
||||||||
d. Bijdragen Inspectieraad |
182 |
|||||||
e. Detacheringen |
– 2 300 |
– 2 400 |
– 2 400 |
– 2 400 |
– 2 400 |
Toelichting:
a. Bijdragen ICBR
Dit betreffen de bijdragen van de ministeries van Financiën, Veiligheid en Justitie, Infrastructuur en Milieu voor de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) 2012.
b. en d. Bijdragen Inspectieraad
Dit betreffen de bijdragen en ontvangsten van de Belastingdienst en de diverse inspecties ten behoeve van de Inspectieraad voor het jaar 2012. De bijdragen zijn onder andere afkomstig van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Inspectie van het Onderwijs en de Inspectie SZW.
c. Zero-base apparaat
Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
e. Detacheringen
Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op artikel 11 Centraal Apparaat.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
58 053 |
1 297 |
59 350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: |
58 053 |
1 297 |
59 350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
9.1 |
Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting |
58 053 |
1 297 |
59 350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: |
||||||||
a. Overlopende verplichtingen |
1 297 |
|||||||
Ontvangsten |
2 626 |
0 |
2 626 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting:
a. Overlopende verplichtingen
Deze mutatie betreft de betaling in 2012 van facturen met betrekking tot activiteiten huisvesting voor de Hoge Colleges van Staat uit 2011.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
793 065 |
– 43 824 |
749 241 |
– 31 107 |
– 22 360 |
– 14 762 |
– 15 119 |
|
Uitgaven: |
793 065 |
– 43 824 |
749 241 |
– 31 107 |
– 22 360 |
– 14 762 |
– 15 119 |
|
10.1 |
Toegang, toelating en opvang vreemdeling |
761 366 |
– 45 924 |
715 442 |
– 31 107 |
– 22 360 |
– 14 762 |
– 15 119 |
waarvan: |
||||||||
a. Kasschuif correctie ODA toerekening |
– 6 800 |
|||||||
b. Asielreserve |
9 920 |
|||||||
c. Zero-base apparaat |
– 11 964 |
– 12 648 |
– 11 527 |
|||||
d. ODA-toerekening |
– 34 976 |
– 15 873 |
– 8 247 |
– 12 176 |
– 12 533 |
|||
10.2 |
Terugkeer en bewaring Vreemdelingen |
31 699 |
2 100 |
33 799 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: |
||||||||
e. Vreemdelingenbewaring |
2 100 |
|||||||
Ontvangsten |
467 |
0 |
467 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting:
a. Kasschuifcorrectie ODA toerekening
Deze kasschuif betreft een correctie van de ODA toerekening in verband met een lagere asielinstroom.
b. Asielreserve
In 2012 wordt voor asiel een (begrotings)reserve gevormd voor opvang van hoeveelheidfluctuaties. Conform afspraak wordt de onderuitputting op het terrein van vreemdelingenzaken in deze asielreserve gestort. De middelen zijn in 2011 via een kasschuif overgeheveld naar 2012. Zodra de asielreserve technisch is verwerkt, worden de middelen gestort.
c. Zero-base apparaat
Zie de toelichting bij het «centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
d. ODA-toerekening
Conform de internationale criteria worden de kosten die zijn gemaakt voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit de DAC-landen toegerekend aan het ODA-budget. Voor deze toerekening is een systematiek afgesproken tussen de ministeries van Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Financiën. Door een lagere asielinstroom en actualisatie van overige relevante variabelen is de ODA-toerekening naar beneden bijgesteld.
e. Vreemdelingenbewaring
Dit betreft overlopende verplichtingen voor de verdere implementatie van het programma alternatieven voor vreemdelingenbewaring.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
309 905 |
84 623 |
394 528 |
21 703 |
20 954 |
10 757 |
10 784 |
|
Uitgaven: |
305 445 |
84 623 |
390 068 |
21 703 |
20 954 |
10 757 |
10 784 |
|
11.1 |
Apparaat (exclusief AIVD) |
305 445 |
84 623 |
390 068 |
21 703 |
20 954 |
10 757 |
10 784 |
Waarvan: |
||||||||
a. ABP premiestijging |
1 168 |
1 147 |
||||||
b. Overheveling 24 fte |
– 2 050 |
– 2 050 |
– 2 050 |
– 2 050 |
– 2 050 |
|||
c. Personeel en bedrijfsvoering |
14 409 |
|||||||
d. Dienstverleningafspraken |
30 000 |
|||||||
e. Dienstverlening SSC-ICT |
9 910 |
|||||||
f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst |
2 602 |
2 612 |
2 620 |
2 606 |
2 606 |
|||
g. Zero-base apparaat |
13 736 |
14 683 |
13 800 |
2 601 |
2 411 |
|||
h. Overlopende verplichtingen |
2 440 |
|||||||
Ontvangsten |
32 232 |
46 098 |
78 330 |
2 400 |
2 400 |
2 400 |
2 400 |
|
Waarvan: |
||||||||
i. Dienstverleningsafspraken |
30 000 |
|||||||
j. Dienstverlening SSC-ICT |
9 910 |
|||||||
k Detacheringen |
2 300 |
2 400 |
2 400 |
2 400 |
2 400 |
Toelichting:
a. ABP premiestijging
De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.
b. Overheveling 24 fte
Het betreft een overheveling van de apparaatskosten van 24 fte naar het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit houdt verband met de departementale herindeling van 2011.
c. Personeel en bedrijfsvoering
Dit is de budgettaire overheveling van het personeel- en bedrijfsvoeringbudget voor de overkomst van de voormalige Shared Service Organisatie ICT (thans SSC-ICT) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
d. en i. Dienstverleningsafspraken
Deze mutatie betreft de dienstverleningafspraken voor de standaarddienstverlening met betrekking tot de baten-lastendiensten.
e. en j. Dienstverlening SSC-ICT
Dit betreft de bijdragen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor de dienstverlening 2012 van het Shared Service Center ICT (SSC-ICT) Den Haag.
f. Doelmatigheidskorting Rijksdienst
Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.
g. Zero-base apparaat
Zie de toelichting «Het centraal apparaatartikel» in de leeswijzer.
h. Overlopende verplichtingen
Dit zijn overlopende verplichtingen van facturen uit 2011 die in 2012 tot betaling komen. Deze hebben onder andere betrekking op de onderdelen Inspectieraad, Vreemdelingenzaken en Wonen, Bouwen en Integratie.
k. Detacheringen
Als gevolg van Verantwoord begroten worden de ontvangsten voortvloeiende uit detacheringen voortaan geraamd op het centraal apparaat.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
2 272 |
– 176 |
2 096 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: |
14 084 |
– 176 |
13 908 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
12.1 |
Algemeen |
1 480 |
– 176 |
1 304 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.2 |
Verzameluitkeringen |
12 604 |
0 |
12 604 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerp begroting 2012 (incl. amendement) |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
35 427 |
– 18 926 |
16 501 |
4 129 |
5 774 |
– 3 311 |
– 2 736 |
|
Uitgaven: |
32 027 |
– 15 526 |
16 501 |
– 4 471 |
– 2 826 |
– 3 311 |
– 2 736 |
|
13.1 |
Loonbijstelling |
4 461 |
778 |
5 239 |
1 900 |
4 901 |
4 618 |
4 610 |
Waarvan: |
||||||||
a. ABP premiestijging |
– 1 936 |
– 1 915 |
||||||
b. Incidentele loonontwikkeling |
– 1 200 |
– 1 200 |
||||||
c. Sociaal Flankerend beleid |
– 1 300 |
|||||||
d. Loonbijstelling |
5 214 |
5 015 |
4 901 |
4 618 |
4 610 |
|||
13.2 |
prijsbijstelling |
10 721 |
– 815 |
9 906 |
– 1 842 |
– 3 490 |
– 4 506 |
– 4 723 |
Waarvan: |
||||||||
e. Taakstelling baten-lastendiensten |
– 815 |
– 1 842 |
– 3 490 |
– 4 506 |
– 4 723 |
|||
13.3 |
Onvoorzien* |
16 845 |
– 15 489 |
1 356 |
– 4 529 |
– 4 237 |
– 3 423 |
– 2 623 |
Waarvan: |
||||||||
f. Reservering Jeugd-NIK |
4 589 |
|||||||
g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag |
– 13 659 |
|||||||
h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst |
– 2 602 |
– 2 612 |
– 2 620 |
– 2 606 |
– 2 606 |
|||
i. Huurtoeslag dekking |
– 1 900 |
|||||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
*) Amendement Koopmans C.S. |
– 250 |
Toelichting:
a. ABP premiestijging
De premies voor het ABP zijn in 2012 en 2013 gemiddeld met 2% verhoogd. Dit leidt tot hogere uitgaven voor het apparaat.
b. Incidentele loonontwikkeling
Ter voorkoming van een direct knelpunt in de bekostiging van het apparaat ontvangt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in de jaren 2012 en 2013 een compensatie van € 1,2 mln. voor de incidentele loonontwikkeling.
c. Sociaal Flankerend beleid
Met ingang van 1 januari 2012 zullen extra kosten gemoeid zijn met betrekking tot herplaatsingkandidaten (23,6 fte) en de uitvloeiselen van het Sociaal Flankerend Beleid 2011. De verwachte kosten die hiermee gemoeid zijn, bedragen incidenteel € 1,3 mln.
d. Loonbijstelling
Dit betreft de compensatie ten behoeve van de ontwikkeling loonbijstelling 2012.
e. Taakstelling baten-lastendiensten
Dit betreft de juiste artikelbelasting van het BZK-aandeel van de taakstelling op de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij.
f. Reservering Jeugd-NIK
Op nominaal en onvoorzien wordt een reservering aangehouden voor de verwachte extra uitgaven voor de Nederlandse Identiteitskaart voor jeugdigen (jeugd-NIK) in verband met de afschaffing van het mogen bijschrijven van een kind in een reisdocument.
g. Masterplan Kantoorhuisvesting Den Haag
De technische financiële uitwerking van het masterplan kantoorhuisvesting Den Haag behelst een aantal inter-temporele mutaties van bijdragen van verschillende departementen. Deze reeks betreft de bijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
h. Doelmatigheidskorting Rijksdienst
Dit betreft de juiste artikelbelasting van het aandeel van de baten-lastendiensten P-Direkt en de Werkmaatschappij in de taakstelling Doelmatigheidskorting Rijksdienst.
i. Huurtoeslag dekking
Een deel van de problematiek binnen het instrument huurtoeslag wordt gedekt uit nominaal en onvoorzien.
Stand ontwerp begroting 2012 |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2012 |
Stand suppletoire begroting VJN 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
Mutaties 2016 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
2 |
(3)=(1+2) |
||||||
Verplichtingen |
100 000 |
70 000 |
170 000 |
– 210 000 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: |
100 000 |
70 000 |
170 000 |
– 210 000 |
0 |
0 |
0 |
|
14.1 |
VUT-fonds |
100 000 |
70 000 |
170 000 |
– 210 000 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan: |
||||||||
a. Liquiditeits behoefte VUT-fonds |
70 000 |
– 210 000 |
||||||
Ontvangsten |
14 600 |
1 300 |
15 900 |
3 900 |
4 100 |
– 1 000 |
– 1 300 |
Toelichting:
a. Liquiditeitsbehoefte VUT-fonds
Op grond van nadere analyses blijkt dat steeds meer mensen besluiten later gebruik te maken van het Flexibel Pensioen en Uittreding regeling (FPU). Als gevolg hiervan wijzigt de leenbehoefte van het VUT-fonds. Dit leidt aan zowel de uitgaven- als ontvangstenkant tot een ramingbijstelling. Als gevolg hiervan wijzigt ook de kaderrelevante raming van de renteontvangsten VUT-fonds.
In de ontwerp-begroting 2012 is voor de verstrekking van de identiteitskaarten aan jeugdigen een bedrag van € 16,3 mln. opgenomen bij de ontvangsten moederdepartement.
Op 1 november 2011 is het besluit genomen de prijs van een identiteitskaart voor jeugdigen te laten stijgen naar € 30,00. Hierdoor is de bijdrage moederdepartement aan BPR verlaagd met € 11,5 mln.
De opbrengsten derden zullen met een bedrag € 1,8 mln stijgen omdat de leges op de identiteitskaarten voor jeugdigen die de uitgevende instanties aan BPR afdragen stijgt.
De materiële kosten dalen met € 10 mln doordat de vergoeding aan gemeenten (door het besluit de prijs voor een identiteitskaart aan jeugdigen te verhogen naar € 30,00) niet meer plaats vindt.
Baten-lastendienst BPR |
|||
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
31 955 |
– 11 800 |
20 155 |
Omzet overige departementen |
0 |
0 |
0 |
Omzet derden |
67 215 |
1 800 |
69 015 |
Rentebaten |
50 |
50 |
|
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|
Totaal baten |
99 220 |
– 10 000 |
89 220 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
|||
– personele kosten |
8 175 |
0 |
8 175 |
waarvan eigen personeel |
6 375 |
||
waarvan externe inhuur |
1 800 |
||
– materiële kosten |
90 545 |
– 10 000 |
80 545 |
waarvan ICT |
250 |
||
Rentelasten |
0 |
0 |
|
Afschrijvingskosten |
500 |
500 |
|
– inventaris en installaties |
500 |
||
– materieel (m) GBA |
0 |
||
– materieel RAAS |
0 |
||
– materieel ORRA |
0 |
||
Overige lasten |
0 |
0 |
|
– dotaties voorzieningen |
0 |
||
– rentelasten |
0 |
||
– bijzondere lasten |
0 |
||
Totaal lasten |
99 220 |
– 10 000 |
89 220 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
Noot: De hierboven gemelde eerste suppletoire mutatie heeft geen effect op de, bij de ontwerp-begroting 2012 gepresenteerde, cijfers van het kasstroomoverzicht en de doelmatigheid.
Inleiding
De begrotingsuitvoering 2011, door Doc-Direkt, heeft geleid tot nieuwe inzichten over 2012. Doc-Direkt heeft de taak de digitale archiefbewerking opgepakt. Om deze taak verder vorm te geven zijn de werkzaamheden van de digitale dynamische archiefafdeling van BZK met ingang van 1 januari 2012 overgedragen aan Doc-Direkt en gaan daar verder onder de noemer SSO-ECM. SSO-ECM staat voor het mogelijk maken van digitaal werken voor kerndepartementen. SSO-ECM begeleidt en ontzorgt bij het transitieproces van een papieren naar een digitale informatiehuishouding en vervult de taak van tolk tussen eindgebruikers en de applicatiebouwers. Kennis over implementatietrajecten wordt overgebracht, samen met ondersteuning op het gebied van digitaal werken, opleiden, gegevensbeheer en gegevensverwerking.
Op de middellange termijn streeft Doc-Direkt/SSO-ECM naar samenwerking met meerdere departementen.
Exploitatie
Baten-lastendienst Doc-Direkt |
|||
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
11 781 |
8 437 |
20 218 |
Omzet overige departementen |
13 573 |
– 2 196 |
11 377 |
Omzet derden |
0 |
0 |
0 |
Rentebaten |
0 |
0 |
0 |
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
Bijzondere baten |
0 |
0 |
0 |
Totaal baten |
25 354 |
6 241 |
31 595 |
Lasten |
0 |
0 |
|
Apparaatskosten |
24 866 |
5 738 |
30 604 |
– personele kosten |
14 315 |
2 234 |
16 549 |
– waarvan eigen personeel |
13 815 |
1 871 |
15 686 |
– waarvan externe inhuur |
500 |
362 |
862 |
– materiele kosten |
10 551 |
3 505 |
14 056 |
– waarvan apparaat ICT |
800 |
0 |
800 |
– waarvan bijdrage aan SSO's |
0 |
0 |
|
Afschrijvingskosten |
214 |
511 |
725 |
– materieel |
511 |
0 |
|
– waarvan apparaat ICT |
0 |
0 |
|
– immaterieel |
0 |
0 |
|
Overige kosten |
24 |
46 |
70 |
– dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
– rentelasten |
24 |
46 |
70 |
– bijzondere lasten |
0 |
0 |
0 |
Totaal lasten |
25 104 |
6 295 |
31 399 |
Saldo van baten en lasten |
250 |
– 54 |
196 |
Toelichting: Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten is een kostendekkende exploitatie zonder winstoogmerk.
De oorspronkelijk vastgestelde begroting bestond alleen uit de begroting van Doc-Direkt, omdat SSO-ECM bij het indienen van de begroting nog onder BZK/Dienst concernstaf en bedrijfsvoering viel. Het begrote enkelvoudige resultaat van SSO-ECM is € 0,241 mln. en van Doc-Direkt bijgesteld tot –/– € 0,045 mln.
De omzet van Doc-Direkt/SSO-ECM wordt bepaald door het afzetten van basispakketten en licenties Digidoc, waarvoor twee afzonderlijke kostprijzen zijn vastgesteld. Tevens wordt omzet gegenereerd door maatwerk. Maatwerk wordt bij klanten in rekening gebracht door middel van het aantal werkelijk ingezette uren en de bijbehorende uurprijs. In de begroting is tevens een bedrag opgenomen voor de ICT-ontwikkeling van Digidoc.
Kasstroomoverzicht
Baten-lastendienst Doc-Direkt |
||||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) |
507 |
0 |
507 |
2. |
Totale operationele kasstroom |
464 |
457 |
921 |
3a. |
Totaal investeringen (–/–) |
– 400 |
– 179 |
– 579 |
3b. |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
3. |
Totaal investeringkasstroom |
– 400 |
– 179 |
– 579 |
4a. |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
0 |
0 |
0 |
4b. |
Eenmalige storting door het moederdepartement(+) |
0 |
0 |
0 |
4c. |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 214 |
– 511 |
– 725 |
4d. |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
400 |
179 |
579 |
4. |
Totaal financieringskasstroom |
186 |
– 332 |
– 146 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) |
757 |
– 54 |
703 |
Toelichting: De investering heeft betrekking op de overname van scanners van BZK door Doc-Direkt/SSO-ECM. Voor de financiering is een beroep gedaan op de leenfaciliteit.
Doelmatigheid
Toelichting: de ingediende set blijft vooralsnog ongewijzigd. Doc-Direkt/SSO-ECM heeft geen historie; om deze reden wordt de set doelmatigheidsindicatoren voor Doc-Direkt verder ontwikkeld.
Inleiding
Per 1 januari 2013 heeft de belastingdienst verplicht de aangiftes inkomstenbelasting voor ondernemers en de vennootschapsbelasting in het XBRL-formaat aan te leveren. In tegenstelling tot hetgeen in de ontwerpbegroting 2012 is opgenomen zal er dan geen temporisering van Standard Business Reporting (SBR) zijn maar een intensivering. De gevolgen zijn dat er voor SBR € 3,9 mln, digipoort PI € 7,3 mln hogere opbrengsten overige departementen worden verwacht.
Daarnaast was ten tijde van het opstellen van de ontwerpbegroting 2012 nog niet bekend wat de ontwikkeling van de diverse producten zou worden en welke kosten daarmee gemoeid zouden zijn. Er is nu meer duidelijkheid over bijvoorbeeld meer verwachte aansluitingen, wijzigingen en serviceaanvragen wat leidt tot de volgende aanpassingen. De opbrengsten van Elektronisch Bestellen en Factureren (DigiInkoop en BVV) worden circa € 7,8 mln hoger dan geraamd; de opbrengsten van Rijkspas, DigiD Machtigen, Rijksdiensten en Haagsche Ring worden naar verwachting circa € 7 mln hoger.
Verder zullen in de loop van dit jaar voor de producten de stelselproducten, de inspectieviews en veiligheidsproducten andere beheerpartijen worden gezocht. De verwachting is dat hierdoor de opbrengsten zullen afnemen met circa € 8 mln. Hiermee komt het totaal van de verwachte opbrengsten in 2012 op ca € 89,4 mln. De opbrengsten moederdepartement zijn € 31,385 mln en de opbrengsten overige departementen op € 58,022 mln.
Eigen vermogen Logius
Het onverdeeld resultaat over 2011 was € 0,992 mln negatief, hetgeen in mindering gebracht wordt op de exploitatiereserve. Het totale eigen vermogen per ultimo 2011 is echter ook € 0,992 negatief, zodat de eigenaar genoodzaakt is bij eerste suppletoire begroting aan te geven hoe dit negatieve saldo wordt aangezuiverd.
Van de ter beschikking gestelde projectgelden voor het project Diginotar komt circa € 0,5 mln niet tot besteding. Dit niet bestede deel wordt gebruikt ter verbetering van de exploitatiereserve van Logius. Voor het resterende deel van € 0,492 mln wordt aan Logius een inspanningsverplichting opgelegd om het negatieve saldo van de exploitatiereserve in 2012 weer aan te zuiveren. De eigenaar staat garant voor het feit dat ultimo 2012 het eigen vermogen per saldo weer minimaal nul zal zijn.
Baten-lastendienst Logius |
|||
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
30 885 |
500 |
31 385 |
Omzet overige departementen |
40 822 |
17 200 |
58 022 |
Omzet derden |
205 |
205 |
|
Rentebaten |
0 |
0 |
|
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|
Totaal baten |
71 912 |
17 700 |
89 612 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
68 329 |
17 700 |
86 029 |
– personele kosten |
22 776 |
22 776 |
|
– waarvan eigen personeel |
11 388 |
11 388 |
|
– waarvan externe inhuur |
11 388 |
11 388 |
|
– materiele kosten |
45 553 |
17 700 |
63 253 |
– waarvan apparaat ICT |
27 332 |
17 700 |
45 032 |
– waarvan bijdrage aan SSO's |
|||
Afschrijvingskosten |
1 592 |
0 |
1 592 |
– materieel |
0 |
||
– waarvan apparaat ICT |
0 |
||
– immaterieel |
0 |
||
Overige kosten |
237 |
0 |
237 |
– dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
|
– rentelasten |
237 |
237 |
|
– bijzondere lasten |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
70 158 |
17 700 |
87 858 |
Saldo van baten en lasten |
1 754 |
0 |
1 754 |
Noot: De hierboven gemelde eerste suppletoire mutatie heeft geen effect op de, bij de ontwerpbegroting 2012 gepresenteerde, cijfers van het kasstroomoverzicht en de doelmatigheid.
Inleiding
De Werkmaatschappij is een baten-lastendienst onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en per 1 januari 2008 officieel ingesteld. Per 1 januari 2012 bestaat deze organisatie uit een Houdster en 13 bedrijfseenheden.
De bedrijfseenheden van De Werkmaatschappij leveren een breed scala aan producten en diensten op het terrein van de bedrijfsvoering aan onderdelen van de rijksoverheid. Of het nu gaat om arbeidsmarktcommunicatie of bedrijfsmaatschappelijk werk, om grafische dienstverlening of het bieden van coaching, om arbeidsjuridische ondersteuning of post- en koeriersdiensten.
Ontwikkelingen
De aanleiding voor De Werkmaatschappij een 1e suppletoire begroting in te dienen is de toetreding van 3 nieuwe bedrijfseenheden per 1 januari 2012. Hierover bent u op 6 maart 2012 geïnformeerd via een brief. De 3 nieuwe bedrijfseenheden zijn de Haagse Inkoopsamenwerking (HIS), Interim-Rijk (IR) en Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheids-Publicaties (KOOP).
De HIS is een samenvoeging van de inkoopafdelingen van het Ministerie van BZK, Ministerie van Financiën en het Ministerie van VWS. De samenvoeging is de uitwerking van de projecten 5 en 8 uit het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst.
Per 1 januari 2012 vormt I-Interim Rijk, als rijksbrede pool voor ICT-professionals binnen het Rijk, samen met Interim Management Rijk, rijksbrede interim management pool, de nieuwe bedrijfseenheid IR. Deze nieuwe bedrijfseenheid IR is per gelijke datum toegetreden tot DWM.
KOOP heeft de opdracht zorg te dragen voor de elektronische publicatie en het toegankelijk maken van officiële overheidspublicaties. Daarbij ligt de focus op het borgen van de wettelijke verplichting tot het bekendmaken en beschikbaar stellen van centrale en decentrale wet- en regelgeving met de hoogst mogelijke beschikbaarheid en integriteit.
Exploitatie
Baten-lastendienst De Werkmaatschappij |
|||
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Baten |
|||
Omzet moederdepartement |
17 699 |
11 680 |
29 379 |
Omzet overige departementen |
74 270 |
15 360 |
89 630 |
Omzet derden |
3 953 |
1 830 |
5 783 |
Rentebaten |
5 |
– |
5 |
Vrijval voorzieningen |
– |
– |
– |
Bijzondere baten |
613 |
– |
613 |
Totaal baten |
96 540 |
28 870 |
125 410 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
92 994 |
28 718 |
121 712 |
– personele kosten |
51 720 |
23 137 |
74 857 |
– waarvan eigen personeel |
44 954 |
19 256 |
64 210 |
– waarvan externe inhuur |
6 766 |
3 881 |
10 647 |
– materiele kosten |
41 274 |
5 582 |
46 856 |
– waarvan apparaat ICT |
10 319 |
2 564 |
12 883 |
– waarvan bijdrage aan SSO's |
– |
– |
– |
Afschrijvingskosten |
2 935 |
– |
2 935 |
– materieel |
– |
– |
– |
– waarvan apparaat ICT |
– |
– |
– |
– immaterieel |
– |
– |
– |
Overige kosten |
416 |
– |
416 |
– dotaties voorzieningen |
– |
– |
– |
– rentelasten |
416 |
– |
416 |
– bijzondere lasten |
– |
– |
– |
Totaal lasten |
96 345 |
28 718 |
125 063 |
Saldo van baten en lasten |
195 |
152 |
347 |
Toelichting
De wijziging op de ontwerpbegroting 2012 van De Werkmaatschappij wordt veroorzaakt door de toetreding van de 3 nieuwe bedrijfseenheden per 1-1-2012. Uitgangspunt voor de begroting van de baten en lasten van DWM is een kostendekkende exploitatie.
Kasstroomoverzicht
Baten-lastendienst De Werkmaatschappij |
||||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) |
17 384 |
0 |
17 384 |
2. |
Totale operationele kasstroom |
3 130 |
152 |
3 282 |
3a. |
Totaal investeringen (–/–) |
– 3 000 |
0 |
– 3 000 |
3b. |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
3. |
Totaal investeringkasstroom |
– 3 000 |
0 |
– 3 000 |
4a. |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) |
0 |
0 |
0 |
4b. |
Eenmalige storting door het moederdepartement(+) |
0 |
0 |
0 |
4c. |
Aflossingen op leningen (–/–) |
– 3 622 |
0 |
– 3 622 |
4d. |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
4 000 |
0 |
4 000 |
4. |
Totaal financieringskasstroom |
378 |
0 |
378 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) |
17 892 |
152 |
18 044 |
De operationele kasstroom wijzigt door het toetreden van de 3 nieuwe bedrijfseenheden.
Doelmatigheid
De Werkmaatschappij levert als Shared Service Organisatie vele producten en diensten. Hierdoor is gekozen voor een tweetal overall indicatoren voor de integrale kostprijzen en de verkooptarieven. Beide zijn door indexcijfers weergegeven (2011 = 100).
Baten-lastendienst De Werkmaatschappij |
||
---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
|
Omschrijving generiek deel |
||
Verloop kostprijs (basisjaar 2011 = 100) |
98 |
98 |
Verloop tarieven (basisjaar 2011 = 100) |
98 |
98 |
Totale omzet per product(groep) of dienst |
96 540 |
125 410 |
FTE-totaal, excl. externe inhuur |
636 |
767 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) |
0,20% |
0,27% |
Klanttevredenheid departementen (KTO) |
7,1 |
7,1 |
Medewerkerstevredenheid (MTO) |
7,5 |
7,5 |
De set van doelmatigheidsindicatoren is alleen aangepast voor de totale omzet en het saldo baten en lasten. Dit komt voort uit de toetreding van de 3 nieuwe bedrijfseenheden per 1/1/2012.
Het eigen vermogen van FMHaaglanden over 2011 is € 1,1 mln hoger dan de maximumomvang van 5%. De regeling baten-lastendienst 2011 geeft aan dat het eigen vermogen naar het maximum van 5% terug moet worden gebracht. De eigenaar van FMHaaglanden, dgOBR, heeft in overeenstemming met het opdrachtgevende bestuur van FMHaaglanden besloten dat het tarief voor de basisdienstverlening over 2012 voor de desbetreffende departementen wordt verlaagd.
Het eigen vermogen van de Dienst van de Huurcommssie (DHC) over 2011 is € 3,1 mln hoger dan de maximumomvang van 5% over de gemiddelde omzet van de afgelopen twee jaar die toegestaan is. De regeling baten-lastendienst 2011 geeft aan dat het eigen vermogen naar het maximum van 5% terug moet worden gebracht. De eigenaar van DHC, dgWBI, heeft conform het voorstel van DHC en na afstemming met de opdrachtgever besloten dat DHC in 2012 het surplus zal benutten om voorzieningen te treffen voor kosten voor aanpassingen van systemen en voor reorganisatiekosten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33280-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.