Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-IXB nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33280-IXB nr. 3 |
Vastgesteld 26 juni 2012
De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet heeft de eer als volgt verslag uit te brengen.
Onder het voorbehoud dat de hierin gestelde vragen en gemaakte opmerkingen voldoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling van het voorstel van wet genoegzaam voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Aptroot
De griffier van de commissie, Berck
1
Waardoor worden de extra apparaatuitgaven van de Belastingdienst gedekt? Aangezien apparaatuitgaven niet met programma-uitgaven mogen worden gedekt, welke bezuiniging op het apparaat is ter dekking van deze overschrijding doorgevoerd?
De extra apparaatuitgaven worden gedekt door verhoging van de apparaatontvangsten van de Belastingdienst en door een saldo van mutaties op de gehele begroting IXB.
2
Welke werkzaamheden voor derden worden door de Belastingdienst verricht?
De hier bedoelde werkzaamheden bestaan met name uit facilitaire dienstverlening voor andere organisaties die in panden van de Belastingdienst zijn gehuisvest, het verrichten van scan- en printwerkzaamheden voor andere overheden en het uitvoeren van projecten voor buitenlandse belastingdiensten en douaneorganisaties.
3
Waarom wordt de seno-gom portefeuille afgewaardeerd?
De SENO-GOM portefeuille betreft een portefeuille aan verzekeringen afgesloten onder de SENO en GOM regelingen van het ministerie van EL&I. Beide regelingen dekten betalingsrisico’s op opkomende markten die destijds niet in verzekering konden worden genomen binnen de EKV-faciliteit van het ministerie van Financiën. De SENO en GOM regelingen zijn beëindigd in verband met het aangepaste dekkingsbeleid van de reguliere EKV-faciliteit. De laatste verzekering loopt eind 2022 af, maar het merendeel van de verzekeringen in de portefeuille zal eerder verlopen. De SENO-GOM portefeuille inclusief de bijbehorende met verzekeringspremie gevulde reserve zijn per 1 januari 2009 overgegaan naar het ministerie van Financiën. Vanwege de aflopende portefeuille was in 2012 de reserve groter dan het nog uitstaande betalingsrisico en is de reserve afgebouwd.
4
Kan een nadere onderbouwing worden gegeven van de genoemde dividendmeevallers bij de staatsdeelnemingen? Waarop zijn de meevallers van 150, 198 en 78 miljoen in latere jaren gebaseerd? Hoe zeker zijn deze opbrengsten?
De winstverwachting van de verschillende deelnemingen was onder andere vanwege de crisis en de investeringsagenda’s naar beneden bijgesteld. Desondanks worden ten opzichte van de dividendramingen die in de begroting zijn opgenomen de komende jaren meevallers verwacht. Meevallers worden voornamelijk verwacht doordat de investeringen die de deelnemingen de afgelopen jaren hebben gedaan gaan renderen, waardoor de winstverwachting van een aantal deelnemingen is verhoogd en de dividendraming naar boven kan worden bijgesteld. Dit doet zich o.a. voor bij Tennet en UCN. Bij de NS is ten opzichte van de raming sprake van een meevaller, omdat de nettowinst hoger is uitgevallen dan verwacht.
5
Hoe verhoudt de «onverwacht hoge slotdividend» van DNB zich tot de tegenvallende winstuitkeringen van DNB in voorgaand begrotingsjaar?
De door DNB bij NJN 2011 voorziene risico’s hebben zich niet gematerialiseerd. Vanuit dat licht bezien is met DNB de afspraak gemaakt dat de «reguliere» winst over boekjaar 2011 in 2012 als slotdividend zal worden uitgekeerd. Daarom is er sprake van een onverwacht hoog slotdividend.
6
Kan de stijging van de ICT-uitgaven nader worden toegelicht? Welk budget was begroot? Door welke bezuiniging worden de extra uitgaven van 4 miljoen gedekt?
De vermelde stijging van € 3,9 mln. in de begrotingstabel bestaat voor ca. € 1,9 mln. uit een stijging van de ICT- uitgaven. De andere € 2 mln. betreft uitgaven aan SSO’s en overige materiële zaken. In de ontwerpbegroting 2012 is voor ICT € 12,6 mln begroot. De stijging van de ICT- uitgaven is het gevolg van de oprichting van de Auditdienst Rijk per 1 mei 2012 en de extra ICT- uitgaven die daarvoor gedaan zullen worden in 2012. Het gaat hier met name om een uniform elektronisch dossiersysteem, waarvoor niet begroot was in 2012. Met de eindejaarsmarge is de € 1,9 mln. toegevoegd aan de begroting 2012.
7
Kan een overzicht worden geven waaruit de post «onvoorzien» van artikel 10 bestaat?
De post onvoorzien is een technische stelpost bestaande uit middelen die nog niet zijn toebedeeld aan de beleidsartikelen binnen IXB.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33280-IXB-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.