Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33240-XII nr. 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33240-XII nr. 5 |
Wetsartikelen 1, 2 en 3 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII);
b. de begrotingsstaten inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie en
c. de begrotingsstaat van het Waddenfonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
In dit wetsvoorstel zijn alleen technische uitvoeringsmutaties, mutaties van boekhoudkundige aard of mutaties voortvloeiend uit controlebevindingen opgenomen.
De absoluut of relatief kwantitatief omvangrijke mutaties zijn hieronder in tabelvorm opgenomen en van een toelichting voorzien. Hierbij is een onderverdeling gemaakt in uitgaven, ontvangsten en verplichtingen.
Daarna zijn tabellen met de budgettaire gevolgen van beleid opgenomen, waardoor inzicht wordt gegeven in de (slotwet)mutaties op financieel instrumentniveau.
Overzicht belangrijkste uitgaven-, ontvangsten- en verplichtingen mutaties
Infrastructuur en Milieu (XII)
Belangrijkste suppletoire mutaties 2011 (slotwet) (in € mln.)
Art.nr. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
|
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 |
9 085,0 |
99,8 |
8 963,8 |
|
Stand Incidentele suppletoire begroting 2011 |
11 656,8 |
57,5 |
11 212,1 |
|
Stand 1e suppletore begroting 2011 |
11 300,4 |
57,7 |
10 839,4 |
|
Stand 2e suppletore begroting 2011 |
11 323,0 |
62,7 |
11 011,6 |
|
Mutaties Slotwet 2011 |
– 114,0 |
7,2 |
–88,0 |
|
Realisatie 2011 |
11 209,0 |
69,9 |
10 923,6 |
De toelichtingen op de Slotwetmutaties staan vanwege de overzichtelijkheid per artikel geordend bij de tabellen budgettaire gevolgen van beleid
Indien de afwijking groter is dan € 3,0 mln. is bij de artikelen een toelichting opgenomen.
Waddenfonds
Belangrijkste suppletoire mutaties 2011 (slotwet) (in € mln.)
Art.nr. |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
|
---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2011 |
80,5 |
33,9 |
36,5 |
|
Stand Incidentele suppletoire begroting 2011 |
80,5 |
33,9 |
36,5 |
|
Stand 1e suppletore begroting 2011 |
80,5 |
33,9 |
36,5 |
|
Stand 2e suppletore begroting 2011 |
81,9 |
0,9 |
9,7 |
|
Mutaties Slotwet 2011 |
– 66,5 |
0,0 |
–9,2 |
|
Realisatie 2011 |
15,4 |
0,9 |
0,5 |
Met de mutatie van € 66,5 mln. bij Slotwet wordt aansluiting gevonden bij de realisatie 2011. Het Waddenfonds bestaat in 2012 niet meer en daarom zullen de middelen die in 2011 zijn overgebleven via het Provinciefonds in 2012 aan de Waddenprovincies ter beschikking worden gesteld.
Tabellen budgettaire gevolgen van beleid
De beleidsartikelen
31 Integraal Waterbeleid |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
63 491 |
66 975 |
74 375 |
– 2 256 |
72 119 |
Uitgaven: |
67 508 |
67 692 |
71 899 |
– 2 273 |
69 626 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie |
24 692 |
26 802 |
31 069 |
– 2 238 |
28 831 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming |
15 156 |
15 577 |
20 069 |
– 995 |
19 074 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water |
9 536 |
11 225 |
11 000 |
– 1 243 |
9 757 |
31.01.03 Leven met Water |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31.02 Veiligheid |
22 175 |
19 185 |
19 102 |
– 441 |
18 661 |
31.02.01 Hoogwaterbescherming |
12 089 |
9 329 |
9 187 |
– 472 |
8 715 |
31.02.02 Kust |
1 261 |
1 063 |
1 072 |
31 |
1 103 |
31.02.03 Inspectie VenW |
8 825 |
8 793 |
8 843 |
0 |
8 843 |
31.03 Waterkwantiteit |
274 |
304 |
306 |
– 59 |
247 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw |
274 |
304 |
306 |
– 59 |
247 |
31.04 Waterkwaliteit |
20 367 |
21 401 |
21 422 |
465 |
21 887 |
31.04.01 Stroomgebieden, Meren en Delta |
18 634 |
17 474 |
17 792 |
409 |
18 201 |
31.04.02 Noordzee en Wadden |
1 733 |
3 927 |
3 630 |
56 |
3 686 |
31.04.03 Inspectie VenW |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
8 822 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
28 142 |
||||
– Restant |
32 662 |
||||
31.09 Ontvangsten |
570 |
570 |
270 |
– 177 |
93 |
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
56 813 |
56 704 |
58 447 |
– 149 |
58 298 |
Uitgaven: |
57 245 |
57 156 |
58 282 |
– 768 |
57 514 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. |
49 211 |
49 152 |
49 811 |
– 568 |
49 243 |
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
1 814 |
1 814 |
2 075 |
– 149 |
1 926 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie |
4 349 |
4 349 |
3 888 |
– 346 |
3 542 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding |
21 216 |
21 216 |
20 230 |
– 67 |
20 163 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
21 832 |
21 773 |
23 618 |
– 6 |
23 612 |
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. |
7 944 |
7 914 |
8 165 |
– 44 |
8 121 |
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
316 |
316 |
527 |
– 122 |
405 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails" |
206 |
206 |
206 |
78 |
284 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
7 422 |
7 392 |
7 432 |
0 |
7 432 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren |
90 |
90 |
306 |
– 156 |
150 |
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
24 |
24 |
240 |
– 163 |
77 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV |
66 |
66 |
66 |
7 |
73 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
3 507 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
31 910 |
||||
– Restant |
22 097 |
||||
32.09 Ontvangsten |
4 642 |
4 642 |
4 642 |
– 2 356 |
2 286 |
De lagere ontvangst is veroorzaakt doordat er minder boetes zijn opgelegd. Naast het instrument bestuurlijke boetes worden er ook andere instrumenten ingezet o.a. waarschuwingen, voorlichtingen of bedrijfsinspecties. Daarnaast is er sprake van verminderde capaciteit en is sprake van reorganisatie van het proces waardoor vertraging is ontstaan in het opleggen van boetes.
Budgettaire gevolgen van beleid: Slotwet 2011 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
56 038 |
55 036 |
58 317 |
– 2 516 |
55 801 |
Uitgaven: |
57 401 |
57 064 |
58 734 |
– 2 633 |
56 101 |
33.01 Externe veiligheid |
6 658 |
6 538 |
6 651 |
– 1 667 |
4 984 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen |
5 062 |
5 062 |
4 848 |
– 639 |
4 209 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens |
272 |
272 |
472 |
– 4 |
468 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol |
1 324 |
1 204 |
1 331 |
– 1 024 |
307 |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart |
21 183 |
21 265 |
21 747 |
– 892 |
20 855 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart |
1 622 |
1 622 |
2 078 |
– 832 |
1 246 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens |
959 |
971 |
464 |
– 21 |
443 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren |
499 |
529 |
542 |
– 32 |
510 |
33.02.04 IMO (HGIS) |
416 |
416 |
366 |
0 |
366 |
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
17 178 |
17 218 |
17 788 |
0 |
17 788 |
33.02.06 CCR (HGIS) |
509 |
509 |
509 |
– 7 |
502 |
33.03 Veiligheid luchtvaart |
29 149 |
28 850 |
29 967 |
– 103 |
29 864 |
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart |
1 287 |
1 615 |
1 615 |
– 23 |
1 592 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) |
1 265 |
1 165 |
1 223 |
15 |
1 238 |
33.03.03 Internationaal |
334 |
184 |
336 |
– 94 |
242 |
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
22 859 |
22 782 |
23 666 |
– 1 |
23 665 |
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden |
3 104 |
3 104 |
3 127 |
0 |
3 127 |
33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS) |
300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring |
411 |
411 |
369 |
29 |
398 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens |
97 |
97 |
55 |
0 |
55 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart |
247 |
247 |
247 |
16 |
263 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen |
67 |
67 |
67 |
13 |
80 |
33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
4 324 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
45 523 |
||||
– Restant |
6 254 |
||||
33.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
57 331 |
52 575 |
50 372 |
– 13 678 |
36 694 |
Uitgaven: |
78 699 |
78 132 |
80 066 |
– 3 983 |
76 083 |
34.01 Netwerk weg |
8 723 |
8 723 |
11 089 |
– 1 190 |
9 899 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
7 445 |
7 445 |
9 804 |
– 1 766 |
8 038 |
34.01.02 Beheer en onderhoud |
87 |
87 |
88 |
80 |
168 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur |
629 |
629 |
633 |
460 |
1 093 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer |
562 |
562 |
564 |
36 |
600 |
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.02 Netwerk vaarwegen |
2 194 |
2 194 |
2 206 |
53 |
2 259 |
34.02.01 Vaarweginfrastructuur |
2 194 |
2 194 |
2 206 |
53 |
2 259 |
34.03 Netwerk spoor |
36 374 |
36 224 |
42 810 |
– 664 |
42 146 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
476 |
476 |
1 020 |
– 28 |
992 |
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet |
557 |
557 |
560 |
233 |
793 |
34.03.03 Beheer overig |
635 |
635 |
639 |
1 |
640 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet |
34 563 |
34 413 |
40 447 |
– 848 |
39 599 |
34.03.05 Vervoer overig |
143 |
143 |
144 |
– 22 |
122 |
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer |
31 408 |
30 991 |
22 819 |
– 4 019 |
18 800 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling |
3 284 |
3 284 |
4 407 |
– 677 |
3 730 |
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maatsch.org. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
34.04.04 Stimuleren marktwerking OV |
1 129 |
1 129 |
3 366 |
171 |
3 537 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV |
0 |
0 |
0 |
661 |
661 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi |
0 |
0 |
0 |
29 |
29 |
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
937 |
934 |
940 |
0 |
940 |
34.04.08 Regionale bereikbaarheid |
21 951 |
21 591 |
7 133 |
– 2 215 |
4 918 |
34.04.09 Regionale OV-systemen |
4 107 |
4 053 |
6 973 |
– 1 988 |
4 985 |
34.05 Beter Benutten |
0 |
0 |
1 142 |
1 837 |
2 979 |
34.05.01 Beter Benutten |
0 |
0 |
1 142 |
1 837 |
2 979 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
14 624 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
4 213 |
||||
– Restant |
57 246 |
||||
34.09 Ontvangsten |
98 |
98 |
98 |
124 |
222 |
De lagere uitgaven en verplichtingen zijn met name het gevolg van doorgeschoven betalingen aan Agentschap NL naar 2012 (34.04), lagere uitgaven aan fietsbeleid (34.04) en regionaal OV (34.04) en lagere juridische kosten voor de gunning van de Waddenveren (34.04). Ook is de subsidieaanvraag door het Kennisplatvorm Verkeer en Vervoer (KpVV) uitgebleven en advisering bij de concessieverlening inzake toegankelijkheid gehandicapten (34.04).
35 Mainports en logistiek |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
31 893 |
32 976 |
33 047 |
– 1 996 |
31 051 |
Uitgaven: |
38 909 |
38 843 |
38 992 |
– 3 413 |
35 579 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens |
6 982 |
6 982 |
6 395 |
– 911 |
5 484 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens |
3 882 |
4 253 |
4 328 |
– 151 |
4 177 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens |
3 100 |
2 729 |
2 067 |
– 760 |
1 307 |
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens |
1 265 |
1 456 |
1 419 |
– 136 |
1 283 |
35.02.01 Verbetering marktwerking |
888 |
1 079 |
1 035 |
– 117 |
918 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden |
197 |
197 |
197 |
9 |
206 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit |
180 |
180 |
187 |
– 28 |
159 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart |
9 054 |
9 569 |
9 727 |
– 326 |
9 401 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens |
1 191 |
835 |
1 023 |
– 135 |
888 |
35.03.02 Luchtruim |
1 826 |
2 126 |
2 231 |
– 208 |
2 023 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang |
2 648 |
3 230 |
3 076 |
17 |
3 093 |
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
3 389 |
3 378 |
3 397 |
0 |
3 397 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer |
21 608 |
20 836 |
21 451 |
– 2 040 |
19 411 |
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie |
3 495 |
3 495 |
3 522 |
– 174 |
3 348 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart |
5 202 |
4 603 |
4 426 |
– 970 |
3 456 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart |
4 057 |
3 884 |
3 717 |
– 915 |
2 802 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer |
4 811 |
4 811 |
5 228 |
– 149 |
5 079 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer |
4 043 |
4 043 |
4 558 |
168 |
4 726 |
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
13 851 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
7 159 |
||||
– Restant |
14 569 |
||||
35.09 Ontvangsten |
2 042 |
2 068 |
2 068 |
– 1 929 |
139 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat |
2 042 |
2 068 |
2 068 |
– 2 068 |
0 |
35.09.02 Overige ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
139 |
139 |
De lagere uitgaven zijn met name het gevolg van de vertraging in de aanbesteding van de exploitatie van de luchthaven Twente (35.01) en in de afhandeling van diverse facturen (35.01). Ook zijn er lagere uitgaven van Agentschap NL voor twee tijdelijke subsidieregelingen: Maritieme innovatie en Innovatie binnenvaart (35.04).
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
59 612 |
52 821 |
82 831 |
– 64 024 |
18 807 |
Uitgaven: |
117 844 |
100 806 |
61 086 |
– 2 944 |
58 142 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen |
44 206 |
44 955 |
16 672 |
– 961 |
15 711 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming |
816 |
816 |
1 022 |
36 |
1 058 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie |
0 |
0 |
200 |
0 |
200 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer |
37 858 |
38 607 |
9 891 |
– 140 |
9 751 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit |
1 017 |
1 017 |
1 026 |
– 350 |
676 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. |
149 |
149 |
150 |
– 123 |
27 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer |
4 366 |
4 366 |
4 383 |
– 384 |
3 999 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen |
9 120 |
9 120 |
9 120 |
78 |
9 198 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor |
|||||
personen- en goederenvervoer per spoor |
44 |
44 |
44 |
78 |
122 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen |
9 076 |
9 076 |
9 076 |
0 |
9 076 |
36.03 Luchtvaart |
63 133 |
44 915 |
33 725 |
– 1 911 |
31 814 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS |
2 264 |
2 264 |
6 097 |
– 710 |
5 387 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) |
606 |
421 |
208 |
– 89 |
119 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) |
38 918 |
26 860 |
14 709 |
– 152 |
14 557 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol |
1 617 |
601 |
659 |
– 546 |
113 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol |
0 |
0 |
219 |
– 219 |
0 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol |
17 891 |
13 454 |
11 000 |
131 |
11 131 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol |
1 324 |
802 |
100 |
– 21 |
79 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens |
0 |
0 |
93 |
– 90 |
3 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims |
|||||
regionale luchthavens |
0 |
0 |
39 |
– 39 |
0 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart |
513 |
513 |
601 |
– 176 |
425 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
36.04 Scheepvaart |
1 385 |
1 816 |
1 569 |
– 150 |
1 419 |
36.04.01 Duurzame zeevaart |
632 |
632 |
585 |
– 68 |
517 |
36.04.02 Duurzame zeehavens |
114 |
119 |
121 |
– 41 |
80 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart |
639 |
1 065 |
863 |
– 41 |
822 |
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
959 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
378 |
||||
– Restant |
56 805 |
||||
36.09 Ontvangsten |
43 718 |
43 718 |
33 718 |
1 167 |
34 885 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 |
2 323 |
2 323 |
2 323 |
2 520 |
4 843 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 |
0 |
0 |
2 323 |
0 |
0 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 |
29 081 |
29 081 |
0 |
– 365 |
18 716 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 |
0 |
0 |
19 081 |
142 |
142 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten |
12 039 |
12 039 |
0 |
– 1 409 |
10 630 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens |
250 |
250 |
12 039 |
215 |
465 |
36.09.07 Overige ontvangsten |
25 |
25 |
250 |
64 |
89 |
De lagere verplichtingen zijn met name het gevolg van een correctie op de openstaande verplichtingen die niet meer in 2011 zijn aangegaan, maar in latere jaren zullen plaatsvinden. Eind 2011 werd het Agentschap NL (Ministerie van EL&I) duidelijk dat, tegen de verwachting in, het in 2011 niet zou lukken om de verplichtingen in het kalenderjaar 2011 aan te gaan.
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
53 829 |
53 571 |
45 195 |
– 29 |
45 166 |
Uitgaven: |
53 093 |
52 835 |
44 277 |
361 |
44 638 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie |
34 043 |
33 785 |
34 907 |
361 |
35 268 |
37.01.01 Weer |
19 894 |
19 556 |
19 427 |
189 |
19 616 |
37.01.02 Klimaat |
11 897 |
11 795 |
13 070 |
183 |
13 253 |
37.01.03 Seismologie |
1 516 |
1 516 |
1 492 |
17 |
1 509 |
37.01.04 Contributie WMO (HGIS) |
736 |
918 |
918 |
– 28 |
890 |
37.02 Aardobservatie |
19 050 |
19 050 |
9 370 |
0 |
9 370 |
37.02.01 EUMETSAT |
19 050 |
19 050 |
9 370 |
0 |
9 370 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
|||||
– Agentschapsbijdragen |
43 747 |
||||
– Restant |
891 |
||||
37.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
37 759 |
38 196 |
39 154 |
– 4 885 |
34 269 |
Uitgaven: |
43 181 |
41 028 |
46 361 |
– 12 493 |
33 868 |
51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren |
4 282 |
489 |
7 144 |
– 503 |
6 641 |
51.02.14 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren |
4 282 |
489 |
7 144 |
– 503 |
6 641 |
51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie |
38 899 |
40 539 |
39 217 |
– 11 990 |
27 227 |
51.04.01 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie |
38 899 |
40 539 |
39 217 |
– 11 990 |
27 227 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
33 868 |
||||
51 Ontvangsten |
934 |
934 |
934 |
21 |
955 |
De lagere uitgaven zijn met name het gevolg van vertraging in de besluitvorming over de invulling Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Hierdoor zijn de lopende geo-informatieprojecten later opgestart dan verwacht. Tevens is vanuit dit artikel budget overgeheveld naar artikel 54 ten behoeve de schadevergoeding aan Afval Terminal Moerdijk (ATM).
De lagere verplichtingenstand wordt veroorzaakt door betreft een saldo van mutaties. De twee belangrijkste: Enerzijds is ten behoeve van geo-informatie een meerjarige opdracht is aangegaan, waardoor de verplichtingen worden verhoogd (compensatie uit latere jaren volgt), anderzijds zijn er verplichtingen afgeboekt ten behoeve van de betaling ATM.
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
75 086 |
74 536 |
24 022 |
– 15 010 |
9 012 |
Uitgaven: |
160 779 |
158 907 |
80 329 |
– 6 147 |
74 182 |
52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit |
11 387 |
7 445 |
4 505 |
– 109 |
4 396 |
52.04.03 FES Mooi Nederland |
7 361 |
3 419 |
3 535 |
– 32 |
3 503 |
52.04.09 Bufferzones |
3 661 |
3 661 |
0 |
0 |
0 |
52.04.10 Overige instrumenten |
365 |
365 |
970 |
– 77 |
893 |
52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis |
148 655 |
150 675 |
74 770 |
– 5 945 |
68 825 |
52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling (FES) |
100 667 |
105 184 |
68 055 |
– 7 156 |
60 899 |
52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling |
14 110 |
11 613 |
5 837 |
1 211 |
7 048 |
52.06.16 Het Waddenfonds |
33 878 |
33 878 |
878 |
0 |
878 |
52.08 Stimuleren architectonische kwaliteit |
737 |
787 |
1 054 |
– 93 |
961 |
52.08.01 Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid |
737 |
787 |
1 054 |
– 93 |
961 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
74 182 |
||||
52 Ontvangsten |
0 |
0 |
7 105 |
2 231 |
9 336 |
De lagere uitgaven zijn met name het gevolg van heronderhandelingen over het project Dordrecht (gebiedsontwikkeling) en een overboeking ten behoeve project Venekoten naar het Gemeentefonds.
Ook de lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de bovengenoemde projecten Dordrecht en Venekoten. Daarnaast dient nog vermeld te worden dat als gevolg van de decentralisatie van middelen richting het Gemeente- en Provinciefonds, een aantal aangegane verplichtingen in de administratie is afgeboekt (circa € 186 mln.). Het betreft hier ook verplichtingen die Agentschap NL namens IenM reeds was aangegaan (circa € 27 mln.). Om alsnog inzicht te geven in het volume van de verplichtingen, is de verplichtingenstand hiervoor bijgesteld (tezamen dus circa € 213 mln.).
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door een terugstorting van middelen door de gemeente Dordrecht als gevolg van de eerder genoemde heronderhandeling.
53 Klimaat en luchtkwaliteit |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
64 605 |
53 056 |
58 927 |
40 292 |
99 219 |
Uitgaven: |
91 580 |
76 141 |
83 726 |
966 |
84 692 |
53.08 Tegengaan klimaatverandering |
12 003 |
12 494 |
11 313 |
679 |
11 992 |
53.08.02 Tegengaan klimaatverandering |
12 003 |
12 494 |
11 313 |
679 |
11 992 |
53.14 Verbeteren luchtkwaliteit |
50 538 |
46 008 |
50 011 |
– 2 |
50 009 |
53.14.10 Verbeteren luchtkwaliteit |
50 538 |
46 008 |
50 011 |
– 2 |
50 009 |
53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit |
15 336 |
13 133 |
18 162 |
– 196 |
17 966 |
53.16.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit |
15 336 |
13 133 |
18 162 |
– 196 |
17 966 |
53.18 Bevorderen duurzame industrie |
13 703 |
4 506 |
4 240 |
485 |
4 725 |
53.18.18 Bevorderen duurzame industrie |
13 703 |
4 506 |
4 240 |
485 |
4 725 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
84 692 |
||||
53 Ontvangsten |
0 |
0 |
3 200 |
569 |
3 769 |
De hogere verplichtingen zijn met name veroorzaakt door de vastlegging van verplichtingen naar aanleiding van een midterm review (herziening van de toezeggingen) van de 4e fase NSL-projecten. Binnen het gereserveerde verplichtingenbudget voor het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) wordt dit gecompenseerd uit latere jaren.
54 Duurzaam produceren |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
17 395 |
19 402 |
20 378 |
– 2 226 |
18 152 |
Uitgaven: |
136 370 |
133 034 |
134 452 |
8 115 |
142 567 |
54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afvalproducten |
124 262 |
118 194 |
118 775 |
9 619 |
128 394 |
54.14.01 Reductie van milieubel door (ketengericht) afvalproducten |
124 262 |
118 194 |
118 775 |
9 619 |
128 394 |
54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem |
5 227 |
4 583 |
6 234 |
– 295 |
5 939 |
54.16.02 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem |
5 227 |
4 583 |
6 234 |
– 295 |
5 939 |
54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen |
6 881 |
10 257 |
9 443 |
– 1 209 |
8 234 |
54.26.12 Duurzaam gebruik ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen |
6 881 |
10 257 |
9 443 |
– 1 209 |
8 234 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
142 567 |
||||
54 Ontvangsten |
0 |
|
|
450 |
450 |
De hogere uitgaven zijn met name veroorzaakt door de uitbetaling van een schadevergoeding (€ 10,4 mln.) aan Afval Terminal Moerdijk.
56 Risicobeleid |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
46 726 |
47 927 |
76 157 |
– 22 027 |
54 130 |
Uitgaven: |
56 933 |
54 559 |
82 539 |
5 618 |
88 157 |
56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen |
3 109 |
3 025 |
5 098 |
– 1 105 |
3 993 |
56.34.02 Veilig gebruik van chemische stoffen |
3 109 |
3 025 |
5 098 |
– 1 105 |
3 993 |
56.38 Bescherming tegen straling |
1 680 |
1 477 |
1 493 |
854 |
2 347 |
56.38.06 Bescherming tegen straling |
1 680 |
1 477 |
1 493 |
854 |
2 347 |
56.40 Verantwoorde toepassing van ggo's |
2 756 |
805 |
1 437 |
319 |
1 756 |
56.40.08 Verantwoorde toepassing van ggo's |
2 756 |
805 |
1 437 |
319 |
1 756 |
56.42 Beheersing van risico's die samenhangen met ext veiligheid |
49 388 |
49 252 |
74 511 |
5 550 |
80 061 |
56.42.10 Beheersing van risico's die samenhangen met ext veiligheid |
49 388 |
49 252 |
74 511 |
5 550 |
80 061 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
88 157 |
||||
56 Ontvangsten |
0 |
|
|
127 |
127 |
De hogere uitgaven zijn met name veroorzaakt door hogere uitgaven bij de saneringsregeling asbestwegen 3e fase, de uitvoering verliep sneller dan aanvankelijk werd verwacht (56.42).
De lagere verplichtingen zijn veroorzaakt door een verlaging van het verplichtingenbudget als gevolg van de overdracht van kennis op het gebied van kernenergie aan het ministerie van EL&I, dit is ook het geval voor security en straling. Daarnaast hebben met name een lagere toekenning schadevergoeding Yara Sluiskil en het niet aangaan van een nieuwe verplichting voor de regeling mesothelioom slachtoffers tot een lagere verplichtingenstand geleid.
57 Versterken van het internationale milieubeleid |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
8 456 |
8 800 |
8 895 |
– 4 756 |
4 139 |
Uitgaven: |
101 180 |
98 769 |
98 915 |
– 46 915 |
52 000 |
57.44 Internationaal milieubeleid |
4 386 |
3 128 |
3 423 |
– 344 |
3 079 |
57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) |
3 310 |
3 105 |
3 115 |
– 637 |
2 478 |
57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel) |
1 076 |
23 |
308 |
293 |
601 |
57.48 Clean Development Mechanism |
93 675 |
93 447 |
93 447 |
– 46 102 |
47 345 |
57.48.08 Clean Development Mechanism |
93 675 |
93 447 |
93 447 |
– 46 102 |
47 345 |
57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken |
901 |
172 |
181 |
430 |
611 |
57.50.10 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken |
901 |
172 |
181 |
430 |
611 |
57.52 Interreg |
2 218 |
2 022 |
1 864 |
– 899 |
965 |
57.52.12 Interreg |
2 218 |
2 022 |
1 864 |
– 899 |
965 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
52 000 |
||||
57 Ontvangsten |
0 |
|
|
301 |
301 |
De onderuitputting in 2011 vloeit voort uit het feit dat in het budget een bedrag was opgenomen voor eventuele noodzakelijke aankopen om het halen van de Kyoto-doelstelling zeker te kunnen blijven stellen. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving bestaat er namelijk een kans dat Nederland 8 Mton tekort zou komen om de Kyoto-doelstelling te halen. Deze aankopen hebben nog niet plaatsgevonden, omdat gewacht wordt totdat in 2013/2014 de werkelijke emissies in de Kyoto-periode en de leveringen op de aangekochte emissierechten bekend zijn.
Daarnaast heeft er in de verplichtingensfeer een correctie plaatsgevonden die onder andere betrekking heeft op een BTW-afdracht (circa € 5 mln.). Om alsnog inzicht te geven in het volume van de aangegane verplichtingen, is de verplichtingenstand hiervoor bijgesteld.
59 Handhaving en toezicht |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
48 154 |
55 854 |
66 357 |
– 5 271 |
61 086 |
Uitgaven: |
48 154 |
55 854 |
66 357 |
– 3 260 |
63 097 |
59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie |
731 |
638 |
657 |
– 298 |
359 |
59.56.02 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie |
731 |
638 |
657 |
– 298 |
359 |
59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte |
9 378 |
8 189 |
8 670 |
– 1 601 |
7 069 |
59.58.04 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte |
9 378 |
8 189 |
8 670 |
– 1 601 |
7 069 |
59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie |
1 611 |
1 407 |
1 448 |
100 |
1 548 |
59.60.06 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie |
1 611 |
1 407 |
1 448 |
100 |
1 548 |
59.62 Crisismanagement organiseren |
5 456 |
4 765 |
5 338 |
– 278 |
5 060 |
59.62.08 Crisismanagement organiseren |
5 456 |
4 765 |
5 338 |
– 278 |
5 060 |
59.64 Opsporen en bestrijden van fraude |
1 146 |
1 001 |
1 006 |
– 162 |
844 |
59.64.10 Opsporen en bestrijden van fraude |
1 146 |
1 001 |
1 006 |
– 162 |
844 |
59.82 Apparaat artikel 59 (IG) |
29 832 |
39 854 |
49 238 |
– 1 021 |
48 217 |
59.82.02 Apparaat artikel 59 (IG) |
29 832 |
39 854 |
49 238 |
– 1 021 |
48 217 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
48 217 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
14 880 |
||||
59 Ontvangsten |
882 |
882 |
882 |
1 832 |
2 714 |
De lagere uitgaven zijn met name veroorzaakt doordat er vanwege dreigende tekorten bij de VROM Inspectie sterk gestuurd is op een reductie van de uitgaven.
De hogere ontvangsten zijn veroorzaakt doordat in 2011 tevens de legesopbrengsten over het jaar 2010 zijn ontvangen. Daarnaast zijn er in 2011 meer dwangsommen opgelegd, die hebben geleid tot hogere ontvangsten.
60 Leefomgevingskwaliteit |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
132 715 |
119 189 |
108 903 |
– 72 256 |
36 647 |
Uitgaven: |
103 627 |
92 124 |
66 281 |
– 4 785 |
61 496 |
60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater |
34 164 |
27 364 |
13 724 |
710 |
14 434 |
60.01.02 Realiseren duurzaam gebruik bodem,ondergrond en grondwater |
34 164 |
27 364 |
13 724 |
710 |
14 434 |
60.02 Tegengaan van geluidhinder |
23 970 |
25 953 |
23 593 |
– 2 556 |
21 037 |
60.02.04 Tegengaan van geluidhinder |
23 970 |
23 560 |
23 500 |
– 2 522 |
20 978 |
60.02.06 Geluidskaarten (FES) |
0 |
2 393 |
93 |
– 34 |
59 |
60.03 Kennis, onderzoek en projecten klimaat |
24 621 |
23 070 |
21 069 |
– 1 835 |
19 234 |
60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat (FES) |
24 215 |
22 664 |
18 124 |
– 794 |
17 330 |
60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor |
|||||
windenergie en klimaatadaptatie |
406 |
406 |
2 945 |
– 1 041 |
1 904 |
60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en |
|||||
duurzame ontwikkeling |
20 872 |
15 737 |
7 895 |
– 1 104 |
6 791 |
60.04.12 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling |
20 872 |
15 737 |
7 895 |
– 1 104 |
6 791 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
0 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
61 496 |
||||
60 Ontvangsten |
0 |
|
|
1 398 |
1 398 |
De lagere uitgaven zijn met name het gevolg van een vertraging in de uitvoering en opdrachtverlening in het onderzoeksprogramma Klimaat voor Ruimte. Ook zijn er lagere uitgaven in het kader van het tegengaan van geluidshinder.
De lagere verplichtingen zijn met name veroorzaakt doordat er geen beroep is gedaan op de garantieregeling saneringskredieten MKB en als doorwerking van hierboven genoemde lagere uitgaven.
De hogere ontvangsten zijn veroorzaakt door diverse afrekeningen van afgeronde projecten en ontvangsten uit kostenverhaal bodemsanering.
De niet beleidsartikelen
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
9 946 573 |
9 425 780 |
9 720 732 |
74 320 |
9 795 052 |
Uitgaven: |
9 971 798 |
9 451 005 |
9 709 819 |
– 2 |
9 709 817 |
39.01 Bijdrage aan IF |
7 997 611 |
7 476 818 |
7 682 768 |
64 |
7 682 832 |
39.02 Bijdrage aan de BDU |
1 974 187 |
1 974 187 |
2 027 051 |
– 66 |
2 026 985 |
De hogere verplichtingen zijn veroorzaakt doordat in 2011 verplichtingen zijn vastgelegd voor de beschikking BDU 2012. Bij het vastleggen van de verplichtingen is rekening gehouden met een forfaitaire index alsmede met mutaties als een overboeking uit het Infrafonds voor projecten die via de BDU worden uitgekeerd.
40 Nominaal en onvoorzien |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
– 259 |
171 922 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
– 259 |
171 922 |
0 |
0 |
0 |
waarvan Verzameluitkering iENm |
0 |
0 |
41 Ondersteunen functioneren IenM |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
185 024 |
203 843 |
223 092 |
45 107 |
268 199 |
Uitgaven: |
213 037 |
217 328 |
231 577 |
– 674 |
230 903 |
41.01 Centrale diensten |
122 671 |
122 533 |
119 917 |
– 10 440 |
109 477 |
41.01.01 Interne en externe communicatie IenM |
9 712 |
9 940 |
10 618 |
– 3 812 |
6 806 |
41.01.02 Bedrijfsvoering IenM |
45 043 |
44 891 |
43 463 |
8 041 |
51 504 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding |
9 505 |
9 589 |
10 669 |
– 3 328 |
7 341 |
41.01.04 Internationaal beleid IenM |
3 000 |
3 000 |
24 |
0 |
24 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering |
9 554 |
9 471 |
9 630 |
– 929 |
8 701 |
41.01.06 Financial en operational auditing |
5 658 |
5 658 |
7 784 |
– 1 159 |
6 625 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak |
6 881 |
7 368 |
7 961 |
– 1 250 |
6 711 |
41.01.08 HGIS-middelen |
2 104 |
2 104 |
2 104 |
– 78 |
2 026 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden |
25 736 |
25 049 |
22 761 |
– 6 791 |
15 970 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit |
5 478 |
5 463 |
4 903 |
– 1 134 |
3 769 |
41.02 Shared Services Organisatie |
69 766 |
73 914 |
90 817 |
15 163 |
105 980 |
41.02.01 ICT dienstverlening |
13 016 |
16 344 |
22 231 |
20 192 |
42 423 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening |
34 933 |
36 265 |
40 856 |
27 |
40 883 |
41.02.03 Personele dienstverlening |
10 115 |
11 270 |
12 560 |
– 668 |
11 892 |
41.02.04 Financiële dienstverlening |
8 464 |
8 509 |
9 625 |
– 1 962 |
7 663 |
41.02.05 Communicatie en strategie |
3 238 |
1 526 |
5 545 |
– 2 426 |
3 119 |
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd. |
20 600 |
20 881 |
20 843 |
– 5 397 |
15 446 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig |
7 220 |
7 220 |
7 290 |
– 1 084 |
6 206 |
41.03.02 Personeel en materieel DGMo |
3 735 |
3 405 |
4 707 |
– 1 806 |
2 901 |
41.03.03 Personeel en materieel DGLM |
7 034 |
6 694 |
5 569 |
– 1 648 |
3 921 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW |
2 611 |
3 562 |
3 277 |
– 859 |
2 418 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
221 693 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
635 |
||||
– Restant |
8 575 |
||||
41.09 Ontvangsten |
3 626 |
3 840 |
6 345 |
90 |
6 435 |
De lagere uitgaven bij centrale diensten en algemene uitgaven departement onderdelen zijn onder meer veroorzaakt door stagnatie van apparaatuitgaven als gevolg van de vorming van het nieuwe departement. Het gaat bijvoorbeeld om traag opgestarte of vertraagde projecten bij de samengevoegde directies Bestuursondersteuning, Juridische Zaken en Communicatie. De verwachting is dat dit in 2012 weer aantrekt. Daarnaast heeft IenM al in 2011 beheersmaatregelen getroffen om de sterk oplopende apparaat taakstelling in te vullen op artikel 98 (€ 9 mln. in 2012, € 33 mln. in 2013 en € 105 mln. in 2018).
De hogere uitgaven bij de Shared Services Organisatie zijn met name het gevolg van een overboeking van het ministerie van VWS in het kader van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst en diverse overboekingen binnen IenM voor specifieke opdrachten op ICT gebied. Verder is een overboeking aangebracht uit artikel 61 ten hoeve van ICT activiteiten die door de SSO worden uitgevoerd in het kader van het beheer en onderhoud van ICT-systemen van voormalig VROM. Dit tekort weerspiegelt de lagere uitgaven op het onderdeel «Gemeenschappelijke voorzieningen» op artikel 61. Ditzelfde geldt voor de verplichtingen.
De lagere uitgaven voor regeringsvliegtuig zijn het gevolg van lager dan begrote kosten voor het groot onderhoud van het regeringsvliegtuig.
61 Algemeen |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
263 814 |
245 588 |
262 399 |
– 36 688 |
225 711 |
Uitgaven: |
252 668 |
292 601 |
309 309 |
– 38 769 |
270 540 |
61.81 Programma |
19 749 |
23 170 |
18 370 |
– 3 465 |
14 905 |
61.81.02 Communicatie-instrumenten |
3 367 |
3 671 |
3 974 |
– 1 164 |
2 810 |
61.81.04 Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) |
5 801 |
5 801 |
6 335 |
0 |
6 335 |
61.81.06 Overige vastgoedinformatievoorziening |
0 |
0 |
0 |
50 |
50 |
61.81.14 Programmauitgaven Juridische Zaken |
8 371 |
8 371 |
5 076 |
– 2 176 |
2 900 |
61.81.90 Verzameluitkering |
2 210 |
5 327 |
2 985 |
– 175 |
2 810 |
61.82 Beleidsartikelen begroting XI-VROM |
43 450 |
43 906 |
48 519 |
– 1 310 |
47 209 |
61.82.50 Apparaat beleidsartikelen VROM |
43 450 |
43 906 |
48 519 |
– 1 310 |
47 209 |
61.85 Planbureau en Raden |
29 821 |
28 528 |
34 121 |
2 543 |
36 664 |
61.85.62 VROM-Raad |
0 |
0 |
0 |
13 |
13 |
61.85.64 Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuronderzoek |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61.85.66 Waddenadviesraad (WAR) |
717 |
717 |
717 |
– 394 |
323 |
61.85.68 Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) |
0 |
0 |
900 |
– 215 |
685 |
61.85.70 Technische Commissie Bodembescherming (TCB) |
622 |
622 |
635 |
– 20 |
615 |
61.85.80 Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL) |
28 482 |
27 189 |
31 869 |
3 159 |
35 028 |
61.86 Postactieven |
8 003 |
8 003 |
8 003 |
– 1 018 |
6 985 |
61.86.90 Postactieven VROM |
8 003 |
8 003 |
8 003 |
– 1 018 |
6 985 |
61.87 Gemeenschappelijke voorzieningen |
107 586 |
107 030 |
113 614 |
– 31 048 |
82 566 |
61.87.86 Gemeenschappelijk voorzieningen |
93 925 |
93 369 |
99 953 |
– 31 286 |
68 667 |
61.87.88 Huurbijdrage aan Rgd |
13 661 |
13 661 |
13 661 |
238 |
13 899 |
61.89 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties |
44 059 |
81 964 |
86 682 |
– 4 471 |
82 211 |
61.87.92 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties |
44 059 |
81 964 |
86 682 |
– 4 471 |
82 211 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
173 817 |
||||
– Agentschapsbijdragen |
0 |
||||
– Restant |
96 723 |
||||
61 Ontvangsten |
980 |
980 |
3 480 |
3 329 |
6 809 |
De lagere uitgaven op het programma zijn met name het gevolg van de overgang van programma’s van de directies Juridische Zaken en Communicatie naar de verschillende beleidsartikelen, waardoor investeringen in 2011 zijn vertraagd.
De lagere uitgaven bij de gemeenschappelijke voorzieningen worden deels verklaard door de bij de toelichting op artikel 41 opgenomen beheersmaatregelen in het kader van de taakstelling en stagnatie van de uitgaven als gevolg van het samengaan van VROM en VenW. De andere verklaring is te vinden in de overboeking naar artikel 41 ten behoeve van de ICT activiteiten in het kader van het beheer en onderhoud van de ICT-systemen van voormalig VROM. Deze lagere uitgaven weerspiegelt de hogere uitgaven op het onderdeel «shared Service Organisatie» op artikel 41. Ditzelfde geldt voor de verplichtingen.
De lagere uitgaven voor de bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties wordt veroorzaakt doordat Agentschap NL de beschikbare projectmiddelen niet volledig heeft uitgeput.
62 Nominaal en onvoorzien |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
7 020 |
4 642 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
7 020 |
4 642 |
0 |
0 |
0 |
62.91 Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62.91.02 Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62.92 Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62.92.04 Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62.93 Onvoorzien |
7 020 |
4 642 |
0 |
0 |
0 |
62.93.79 Onvoorzien |
7 020 |
4 642 |
0 |
0 |
0 |
62.94 Nog nader te verdelen taakstellingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62.94.89 Nog nader te verdelen taakstellingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62.94.91 Nog nader te verdelen overig |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
62.94.93 Generale Kasschuif |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|||||
– Apparaatsuitgaven |
|||||
– Agentschapsbijdragen |
|||||
– Restant |
|||||
62 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
99 Nominaal en onvoorzien |
Stand begroting t/m ISB1 |
Stand suppletoire begroting VJN2 |
Stand suppletoire begroting NJN3 |
Mutaties suppletoire begroting Slotwet |
Stand suppletoire begroting Slotwet |
---|---|---|---|---|---|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5)=(3 en 4) |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
99.01 Programma uitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
99.01. Programma uitgaven |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven: |
|
|
|
|
|
– Apparaatsuitgaven |
|||||
– Agentschapsbijdragen |
|||||
– Restant |
|||||
99 Ontvangsten |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33240-XII-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.