Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33240-IIA nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 33240-IIA nr. 2 |
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 16 mei 2012
Hierbij bieden wij u het op 7 mei 2012 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal (IIA)» aan.
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling, president
dr. Ellen M.A. van Schoten RA, secretaris
De ministers verantwoorden zich met hun jaarverslagen aan de Staten-Generaal. De jaarverslagen moeten inzicht geven in de mate waarin de beleidsdoelstellingen zijn gerealiseerd en antwoord geven op de vraag of het geld is besteed aan het doel waarvoor het beschikbaar is gesteld.
De Algemene Rekenkamer is nagegaan of de bedrijfsvoering van de ministeries en de financiële informatie in de jaarverslagen voldoen aan de eisen. Dit rapport bevat de belangrijkste uitkomsten en onze oordelen over het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal (IIA). Op onze website www.rekenkamer.nl staat het achtergronddocument bij dit rapport. Daar staat ook de brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), van 24 april 2012, waarin zij aangeeft dat ons conceptrapport haar geen aanleiding geeft tot een nadere reactie.
De minister van BZK is op grond van artikel 19 CW 2001, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de beide Kamers der Staten-Generaal, verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal.
In onderstaand overzicht zijn de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en het aantal fte’s van de Staten-Generaal opgenomen.
Staten-Generaal in cijfers |
2010 |
2011 |
---|---|---|
Verplichtingen (€ mln.) |
147,6 |
147,2 |
Uitgaven (€ mln.) |
145,7 |
144,3 |
Ontvangsten (€ mln.) |
3,5 |
4,9 |
Aantal fte |
597 |
594 |
Wat zijn de onvolkomenheden en belangrijke aandachtspunten in de bedrijfsvoering?
Wij hebben in 2011 geen onvolkomenheden geconstateerd in de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal.
Wij vragen wel specifiek aandacht voor het inkoopbeheer bij de Tweede Kamer. Wij hebben in 2011 bij de Tweede Kamer onderzoek gedaan naar het inkoopbeheer en de naleving van de Europese aanbestedingsregels. Wij hebben enkele fouten aangetroffen voor in totaal € 1,3 miljoen. Deze werden voornamelijk veroorzaakt door vertragingen in rijksbrede aanbestedingen.
Verder hebben wij dit jaar de invoering van een nieuw financieel systeem onderzocht bij de Nationale Ombudsman en de Algemene Rekenkamer. In het onderzoek hebben wij ook de Tweede Kamer betrokken, omdat die al meerdere jaren gebruikmaakt van dit systeem. Het onderzoek heeft niet geleid tot bevindingen bij de Tweede Kamer.
De verplichtingen van de Staten-Generaal bedroegen in 2011 € 147,2 miljoen, de uitgaven € 144,3 miljoen en de ontvangsten € 4,9 miljoen.
Voldoet de financiële informatie aan de eisen?
De op basis van onze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen, dat de financiële informatie in het Jaarverslag 2011 deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften. Daarnaast zijn wij van oordeel dat de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.
Het bedrag aan verplichtingen omvat in totaal € 5,3 miljoen aan overschrijdingen op de begrotingsartikelen 2 en 3. Het bedrag aan uitgaven omvat in totaal € 2,4 miljoen aan overschrijdingen op de begrotingsartikelen 2 en 3. Gaan de Staten-Generaal niet akkoord met de daarmee samenhangende slotwetmutaties, dan moeten wij ons oordeel mogelijk herzien.
De onderzochte onderdelen van de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal voldeden in 2011 aan de in de CW 2001 gestelde eisen.
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.
In het achtergronddocument bij dit Rapport bij het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal hebben wij toegelicht wat de verantwoordelijkheid van de minister, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de beide Kamers der Staten-Generaal, en van ons is en welke werkzaamheden wij verricht hebben. De op basis van onze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen dat:
• de in de financiële overzichten opgenomen financiële informatie deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften;
• de in de financiële overzichten opgenomen verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.
We onderscheiden in de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal twaalf relevante beheerdomeinen1 en geen kritische beheerdomeinen. Er zijn geen onvolkomenheden geconstateerd in deze beheerdomeinen.
In het overzicht bedrijfsvoering (zie volgende bladzijde) onderscheiden wij verschillende elementen van de bedrijfsvoering, zoals het beheer van subsidies of eigendommen. Met een beheerdomein doelen wij op het beheer van een element van de bedrijfsvoering waarvoor een organisatieonderdeel verantwoordelijk is. Elk beheerdomein komt overeen met één cel in het overzicht bedrijfsvoering.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33240-IIA-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.