33 240 I Jaarverslag en slotwet van de Koning 2011

Nr. 2 RAPPORT BIJ HET JAARVERSLAG 2011 VAN DE KONING (I)

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

’s-Gravenhage, 16 mei 2012

Hierbij bieden wij u het op 7 mei 2012 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2011 van de Koning (I)» aan.

Algemene Rekenkamer

drs. Saskia J. Stuiveling, president

dr. Ellen M.A. van Schoten RA, secretaris

ONS ONDERZOEK

De ministers verantwoorden zich met hun jaarverslagen aan de Staten-Generaal. De jaarverslagen moeten inzicht geven in de mate waarin de beleidsdoelstellingen zijn gerealiseerd en antwoord geven op de vraag of het geld is besteed aan het doel waarvoor het beschikbaar is gesteld.

De Algemene Rekenkamer is nagegaan of de financiële informatie in het jaarverslag voldoet aan de eisen. Dit rapport bevat de belangrijkste uitkomsten en onze oordelen over het Jaarverslag 2011 van de Koning (I). Op onze website www.rekenkamer.nl staat het achtergronddocument bij dit rapport. Daar staat ook de brief van de minister-president, minister van Algemene Zaken (AZ) van 16 april 2012, waarin hij aangeeft dat ons conceptrapport hem geen aanleiding geeft tot een nadere reactie.

Het jaarverslag van de Koning betreft de uitkeringen aan de leden van het Koninklijk Huis en de uitgaven ten behoeve van de constitutionele Koning als staatshoofd. De minister van Algemene Zaken is op grond van artikel 19 CW 2001 verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Koning. Dit beheer is onderdeel van het Ministerie van Algemene Zaken. Hierover rapporteren wij in ons Rapport bij het Jaarverslag 2011 van het Ministerie van Algemene Zaken (III).1

In onderstaand overzicht zijn de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten van de Koning opgenomen.

de Koning

2010

2011

Verplichtingen (€ mln)

39,6

39,9

Uitgaven (€ mln)

39,6

39,9

Ontvangsten (€ mln)

0,1

0,8

In ons rapport van vorig jaar drongen wij erop aan dat het document Interne administratieve organisatie relatie Rijk – Koninklijk Huis, inclusief het controleprotocol voor de externe accountant van de Dienst Koninklijk Huis, vastgesteld zou worden. Dit is in augustus 2011 gebeurd. Hiermee is het proces van herinrichting van begroting en verantwoording afgesloten.

FINANCIËLE INFORMATIE

Voldoet de financiële informatie aan de eisen?

De op basis van onze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen, dat de financiële informatie in het Jaarverslag 2011 deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften. Daarnaast zijn wij van oordeel dat de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.

Zowel het bedrag aan verplichtingen als het bedrag aan uitgaven omvat € 8 000 aan overschrijdingen op begrotingsartikel 1. Gaan de Staten-Generaal niet akkoord met de daarmee samenhangende slotwetmutaties, dan moeten wij ons oordeel mogelijk herzien.

ONS OORDEEL

Financiële informatie

In het achtergronddocument van dit rapport bij het Jaarverslag 2011 van de Koning (I) hebben wij toegelicht wat de verantwoordelijkheid is van de minister en van ons en welke werkzaamheden wij verricht hebben. De op basis van deze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen dat:

  • de in de financiële overzichten opgenomen financiële informatie deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften;

  • de in de financiële overzichten opgenomen verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.


X Noot
1

Algemene Rekenkamer (2012). Tweede Kamer, vergaderjaar 2011–2012, 33 240 III, nr. 2. Den Haag: Sdu.

Naar boven