Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 mei 2018
Met deze brief informeer ik u, mede namens de Minister voor Rechtsbescherming (JenV)
voor het toezicht op jeugdzorg, dat het Jaarbeeld 2017 van de Inspectie Gezondheidszorg
en Jeugd in oprichting (hierna: inspectie) en het Klachtbeeld 2017 van het Landelijk
Meldpunt Zorg digitaal beschikbaar zijn. Het Jaarbeeld is te vinden op de website
van de inspectie (www.igj.nl)1 en het Klachtbeeld op de website van het Landelijk Meldpunt Zorg (www.landelijkmeldpuntzorg.nl)2.
Jaarbeeld inspectie: Toezicht in beweging
In het Jaarbeeld rapporteert de inspectie over de resultaten van het toezicht in 2017.
Het jaar 2017 stond voor de inspectie in het teken van het samengaan van de Inspectie
voor de Gezondheidszorg en de Inspectie Jeugdzorg. Het Jaarbeeld van de inspectie
is de eerste gezamenlijke verantwoording van de werkzaamheden van de inspectie. Het
toezicht op de jeugdhulp en het toezicht op de gezondheidszorg staan in afzonderlijke
hoofdstukken beschreven.
De belangrijkste toezichtthema’s waar de inspectie zich in 2017 op heeft gericht,
zijn netwerkzorg, goed bestuur, medicatieveiligheid, de groeiende aandacht ter voorkoming
van disfunctioneren bij beroepsbeoefenaren en (infectie)preventie. Daarnaast waren
in 2017 ontwikkelingen bijvoorbeeld op het gebied van eHealth, de grote aanwas van
nieuwe zorg- en jeugdhulpaanbieders en het illegale aanbod en handel in medische producten
relevant voor het toezicht van de inspectie. In 2017 zijn tevens afspraken gemaakt
over hoe het landelijk toezicht jeugd met het lokale toezicht van gemeenten samenwerkt.
De inspectie heeft in 2017 vaak met zorgbestuurder en professionals gesproken over
een open en veilig werkklimaat om te kunnen leren en de zorg verder te verbeteren.
De inspectie vraagt openheid van instellingen over hoe ze leren van incidenten en
uitkomsten van zorgverlening. Ook bood de inspectie zelf in 2017 meer openheid door
bijvoorbeeld bevindingen, kennis en maatregelen meer openbaar te maken.
Het jaar 2017 was het tweede jaar van het Meerjarenbeleidsplan 2016–2019 (MJB) van
de inspectie. Vrijwel alle acties zijn inmiddels gestart. Thema’s als het lerend vermogen
van zorgaanbieders, de focus op de rol van het zorgbestuur bij het bevorderen van
goede en veilige zorg bij het ontwikkelen van een open en veilig werkklimaat en het
nadrukkelijk betrekken van patiënten en cliënten bij het toezicht van de inspectie,
stonden centraal.
Ook in 2018 blijft de inspectie werken aan het vergroten van het vertrouwen van burgers
en zorgaanbieders in haar toezicht. Daardoor kan de inspectie bijdragen aan hun vertrouwen
in de kwaliteit van gezondheidszorg en jeugdhulp in Nederland.
Klachtbeeld Landelijk Meldpunt Zorg
Voor de vierde maal stelde het Landelijk Meldpunt Zorg het Klachtbeeld op. Met het
klachtbeeld wil het Landelijk Meldpunt zorg inzicht bieden en transparantie bevorderen
met betrekking tot klachten in de zorg. Sinds december 2016 is het Landelijk Meldpunt
Zorg officieel onderdeel van de inspectie. Daardoor kan de inspectie in haar toezicht
op de gezondheidszorg en jeugdhulp nog meer rekening houden met wat burgers belangrijk
vinden.
Burgers weten het Landelijk Meldpunt Zorg steeds beter te vinden. Opnieuw is het aantal
klachten gegroeid: van 6455 klachten in 2016 naar 6885 klachten in 2017. Het merendeel
van de klachten (71 procent) ging over professioneel handelen, veiligheid en communicatie.
In 2017 legde het Landelijk Meldpunt Zorg 1079 gevallen ter beoordeling aan de inspectie
voor. Dit met het oog op eventueel noodzakelijk vervolgonderzoek door de inspectie.
Alle andere klachten stuurt het Landelijk Meldpunt Zorg door naar de inspectie als
signaal. Deze signalen worden door de inspectie meegenomen in haar toezicht.
Een andere taak van het Landelijk Meldpunt Zorg is het monitoren van de klachtafhandeling
door zorgaanbieders en ook die burgermeldingen waarvan de inspectie heeft beoordeeld
dat nader onderzoek door de inspectie nodig is. In 2017 heeft het Landelijk Meldpunt
Zorg in totaal 731 onderzoeken naar burgermeldingen gemonitord.
Met dit Klachtbeeld levert het Landelijk Meldpunt Zorg een bijdrage aan het vergroten
van de transparantie over klachten in de zorg en de afhandeling daarvan. Ook in de
komende jaren blijft het Landelijk Meldpunt Zorg verder werken aan verbetering van
de klachtenafhandeling in de zorg.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge